MENU
klinika

Çfarë përfiton Putin?

Turqia, aleate e Rusisë në NATO?

19.03.2019 - 16:37

Më 17 shtator 1950, më shumë se 68 vjet më parë, brigada e parë turke la portin e Mersinit në bregdetin e Mesdheut, duke arritur 26 ditë më vonë në Busan në Kore. Turqia ishte vendi i parë, pas Shteteve të Bashkuara, që iu përgjigj thirrjes së Kombeve të Bashkuara për ndihmë ushtarake në Korenë e Jugut pasi Koreja e Veriut sulmoi atë vit. Turqia dërgoi katër brigada (gjithsej 21,212 ushtarë) në një vend që është 7,785 km larg. Deri në fund të Luftës Koreane, Turqia kishte humbur 741 ushtarë të vrarë në aksion.

E gjithë kjo përpjekje turke synonte anëtarësimin në NATO, që Turqia përfundimisht e fitoi në 18 shkurt 1952. Gjatë Luftës së Ftohtë, Turqia mbeti aleate e fortë e SHBA dhe NATO, duke mbrojtur krahun juglindor të aleancës. Megjithatë, ngjarjet kanë ndryshuar në mënyrë dramatike që kur qeveria islamiste e Rexhep Tajip Erdogan erdhi për herë të parë në pushtet në nëntor 2002.

Në prill të vitit 2009, ekipet ushtarake nga Turqia dhe fqinji i tyre, Siria e Presidentit Bashar al-Assad, kaluan kufirin dhe vizituan vendet e para gjatë ushtrimeve të përbashkëta ushtarake. Kjo ishte hera e parë që ushtria e NATO-s ishte stërvitur me ushtrinë e Sirisë.

Në shtator 2010, avionët e forcave ajrore turke dhe kineze kryen ushtrime të përbashkëta në hapësirën ajrore turke. Kjo, gjithashtu, ishte hera e parë që një forcë ajrore e NATO-s kishte stërvitje ushtarake me Kinën.

Në vitin 2011, një sondazh i Tendencave Transatlantike zbuloi se Turqia ishte anëtare e NATO-s me mbështetjen më të ulët për aleancën: vetëm 37% (nga 53% në 2004).

Në vitin 2012, Turqia u bashkua me Organizatën e Bashkëpunimit të Shangait (SCO, anëtarët e të cilëve janë Rusia, Kina, Kazakistani, Kirgistani, Taxhikistani dhe Uzbekistani) si një partner i dialogut.

Në vitin 2017, një diplomat i lartë kinez tha se Pekini ishte gati për të diskutuar anëtarësimin e Turqisë në SCO.

Në shtator 2013, Turqia njoftoi se kishte zgjedhur një kompani kineze (CPMIEC) për ndërtimin e sistemit të saj të parë të mbrojtjes së ajrit dhe anti-raketave me rreze të gjatë në kuadrin e programit T-LORAMIDS prej 3.5 miliardë dollarësh.

Kjo kontratë u anullua më vonë, por Erdogan u kthye pastaj tek presidenti rus Vladimir Putin për një zëvendësim: sistemi ajror S-400 me rreze të gjatë dhe sistemi anti-raketor.

Pavarësisht rritjes së SHBA-ve, presionit të Perëndimit dhe NATO-s, Erdogani që nga ajo kohë ka refuzuar të heqë dorë nga armët e mbrojtjes ajrore dhe në vend të kësaj ka mbrojtur me guxim “vendimin sovran të Turqisë”.

Së fundmi, më 7 mars, Erdogan tha se Turqia nuk do të hiqte më kurrë dorë nga marrëveshja e raketave S-400. Ai madje shtoi se Ankaraja mund të shikojë më pas blerjen e sistemeve më të avancuara S-500 që po ndërtohen në Rusi.

Uashingtoni po e paralajmëron aleatin e saj m se marrëveshja ruse do të ketë “pasoja të rënda”. Charles Summers, tha se kjo do të dëmtonte marrëdhëniet ushtarake të Amerikës me Ankaranë.

Turqia, një anëtare e konsorciumit shumëkombësh të udhëhequr nga Shtetet e Bashkuara, që ndërton luftëtarin e ri gjenerues, F-35 Lightening II, ishte zotuar të blinte më shumë se 100 avionë.

SHBA mund ose nuk mund të hakmerret plotësisht duke dëbuar Turqinë nga grupi i përbashkët i luftëtarëve të luftës që ndërton F-35. Turqia, nëse dëbohet, mund të kthehet përsëri tek Rusia për një zgjidhje luftarake të gjeneratës së ardhshme, të cilën Putin do të ishte shumë e lumtur ta ofrojë, dhe të krijojë përçarje të mëtejshme brenda bllokut të NATO-s.

Megjithatë, roli i Erdoganit ka një mesazh më të rëndësishëm për NATO-n sesa thjesht sigurimin e pajisjeve ushtarake: identitetin gjeostrategjik të Turqisë.

S-400 është një arkitekturë e avancuar e mbrojtjes ajrore, veçanërisht nëse përdoret kundër mjeteve ajrore perëndimore (NATO). Është një faktor elementar i softuerit ushtarak që Turqia nuk mund ta përdorë këtë sistem kundër agresionit rus apo armëve të bëra nga Rusia.

Me marrëveshjen S-400, Turqia thjesht u tregon aleatëve të saj perëndimorë teorikë se ai i sheh “ata” dhe “jo Rusinë” si një kërcënim për sigurinë.

Duke pasur parasysh se Rusia konsiderohet gjerësisht si një kërcënim për sigurinë ndaj NATO-s, pozicioni i çuditshëm i Turqisë në mënyrë të pashmangshme bën thirrje për të vënë në pikëpyetje identitetin e saj zyrtar të NATO-s.

Turqia ka ushtrinë e dytë më të madhe të NATO-s dhe çështja e saj ushtarake e dashurisë me Rusinë mund të jetë në foshnjërinë e saj tani, por ajo prek parandalimin ushtarak të NATO-s kundër Rusisë.

Rusia, megjithatë, padyshim nuk do të donte asgjë më shumë sesa të shihte shkatërrimin e një aleance ushtarake e cila siguron që një sulm i armatosur kundër një anëtari të NATO-s do të konsiderohet një sulm kundër të gjithë atyre.

Nga Gate Stone Institute