Që nga fundi i viteve 1910, Mohandas Karamchand Gandhi, kishte qenë në krye të përpjekjes së Indisë për të shkundur sundimin kolonial britanik,i njohur ndryshe si “Raj”. Ish-avokati kishte udhëhequr mosbindjen civile kundër politikave koloniale, ai inkurajoi Indianët të bojkotojnë gjithë mallrat britanike.
Filozofia e Gandit, e cila kërkonte të zbulonte të vërtetën dhe të përballonte padrejtësinë përmes jo dhunës, e kishte bërë atë figurën më të pavarur në kontinent. Ndërsa britanikët e shikonin atë me dyshim, indianët kishin filluar ta quanin atë “Mahatma” ose “shpirtmadh”.
Kur Kongresi Kombëtar Indian dyfishoi përpjekjet e tij për pavarësi në janar 1930, shumë menduan se Gandi do të organizojë fushatën e tij më ambicioze deri më sot. Megjithatë, në vend që të niste një sulm frontal për padrejtësi të larta, Gandi propozoi të protestonte nëpërmjet “kripës”.
Marshimi i Kripës
Anëtarët femra të Kongresit Kombëtar Indian asokohe, frymëzuan kryengritjen e pavarësisë indiane të njohur si Marshimi i Kripës.
Ashtu si me shumë mallra të tjerë, Britania kishte mbajtur tregtinë e kripës së Indisë që nga shekulli i 19-të, duke ndaluar vendasit të prodhojnë ose shesin mineralin dhe duke i detyruar ata ta blejnë atë me kosto të lartë nga tregtarët britanikë. Meqenëse kripa ishte një nevojë ushqyese dhe klima e nxehtë e Indisë e favorizonte, Gandi i pa ligjet e vendosura për prodhimin dhe tregtimin e kripës si një të keqe të pafalshme.
Shumë nga shokët e Gandi ishin fillimisht skeptikë. “Ne ishim të hutuar dhe nuk mund të futeshim në një luftë kombëtare për kripë të zakonshme,” kujtoi Jawaharlal Nehru, (më vonë kryeministri i parë i Indisë). Një koleg tjetër e krahasoi protestën e propozuar me shembjen e një shtëpie me frymë.
Megjithatë, për Gandin, monopoli i kripës ishte një shembull i rreptë i mënyrave që Raj-i imponoi padrejtësisht vullnetin e Britanisë edhe në aspektet më themelore të jetës indiane. Efektet e saj shkurtojnë dallimet fetare dhe klasore, duke dëmtuar si hindusët, ashtu edhe muslimanët, të pasur dhe të varfër.
Më 2 mars, ai i shkruajti një letër drejtorit britanik Lord Irwin dhe i bëri një seri kërkesash, midis tyre shfuqizimin e taksës së kripës. Nëse injorohet, ai premtoi të nisë një fushatë të madhe. “Ambicia ime”,- shkroi ai, -“nuk është më shumë se ta konvertoj popullin britanik përmes jo-dhunës dhe kështu t’i bëjë ata të shohin gabimin që kanë bërë në Indi.”
Irwin nuk ofroi asnjë përgjigje zyrtare dhe në agim të 12 Marsit 1930, Gandi vuri planin e tij në veprim. I veshur me një shall dhe sandale dhe duke mbajtur një shkop druri në dorë, ai u nis me këmbë me disa dhjetëra fshatarë dhe filloi një udhëtimnë qytetin e Dandi Arabik të Dandi. Atje, ai planifikoi të kundërshtonte taksën e kripës duke mbledhur në mënyrë të paligjshme kripën nga deti. 60-vjeçari priste të arrestohej apo edhe të rrihej gjatë udhëtimit, por britanikët kishin frikë nga një reagim publik dhe zgjodhën të mos e prishnin marshimin.
Kur Gandi vendosi një ritëm të mëshpejtë , kolona kapërceu fshatin me një shpejtësi prej afro 12 milje në ditë. Gandi ndaloi në dhjetëra fshatra përgjatë rrugës për të udhëzuar masat dhe për të dënuar si Raj-in, ashtu edhe taksën e kripës. Ai gjithashtu inkurajoi punonjësit e qeverisë të përqafojnë filozofinë e tij të mos bashkëpunimit duke lënë punën e tyre. “Cila është vlera e shërbimit qeveritar, në fund të fundit?”- Pyeti ai gjatë një ndalese në qytetin e Nadiad.
– “Një punë qeveritare ju jep fuqinë për tiranizimin e të tjerëve.”
Ndërsa Gandi dhe pasuesit e tij u futën drejt vijës bregdetare perëndimore, mijëra indianë u bashkuan në radhët e tyre, duke e shndërruar kuadrin e vogël të protestuesve në një varg të gjatë,milje. New York Times dhe media të tjera filluan të shkruanin pas përparimit të ecjes, duke cituar Gandin ndërsa ai denoncoi taksën e kripës si “monstruoze” dhe u thoshte britanikëvese kishin turp t’a arrestonin.
Përvec të keqes që I bëri të Raj-it, Gandi përdori gjithashtu fjalimet e tij për të ligjëruar mbi padrejtësitë e sistemit indian, të cilët etiketuan klasat më të ulëta “të papërfillshëm” dhe i privuan nga të drejtat e caktuara. Gandi befasoi shikuesit duke bërë banjë në një pus të këtyre familjeve në fshatin Dabhan, dhe gjatë një ndalese tjetër në Gajera, ai nuk pranoi të fillojë fjalimin e tij derisa “të papërfillshmit” të lejohen të ulen me pjesën tjetër të audiencës.
Gandi dhe partia e tij më në fund arritën në Dandi më 5 Prill, pasi kishin ecur 241 milje në hapësirën e vetëm 24 ditëve. Të nesërmen në mëngjes, mijëra gazetarë dhe mbështetës u mblodhën për ta parë atë të kryente “krimin e tij simbolik”. Pasi u zhyt në ujërat me gaz të detit arab, ai u nis në bregdet, ku gjendeshin depozitat e pasura me kripë të plazhit. Zyrtarët britanikë njoftuan se kishin hedhur kripën në rërë me shpresën për të irrituar përpjekjet e Gandit, por ai gjeti lehtësisht një gungë me baltë të pasur me kripë dhe e mbajti atë në dorë gjatë fjalimit.”Me këtë,” njoftoi ai, “Unë po shtrëngoj themelet e Perandorisë Britanike.”
Shkelja e Gandit shërbeu si një sinjal që indianët e tjerë të bashkoheshin në atë që ishte bërë e njohur si “Salt Satyagraha”. Gjatë disa javëve të ardhshme, përkrahësit në të gjithë nënkontinentin u mblodhën në bregdet për të mbledhur ilegalisht mineralin. Gratë morën një rol vendimtar.Të zjenin shumë ujë për të bërë kripë, dhe të tjerët shisnin kripë të paligjshme në tregjet e qyteteve ose çonin tufa para dyqaneve dhe pijeve të huaja.
“Dukej sikur një pranverë ishte lëshuar papritur,” tha Nehru më vonë. Rreth 80,000 njerëz u arrestuan në ditën e mosbindjes civile, dhe shumë u rrahën nga policia.Gandhi u mor në paraburgim më 5 maj, pasi ai njoftoi qëllimin e tij për të drejtuar një sulm paqësor mbi një kripore të everisë britanike në Dharasana. Por edhe me udhëheqësin e tyre pas hekurave, ndjekësit e tij vazhduan presion. Më 21 maj, rreth 2.500 marshues injoruan paralajmërimet nga policia dhe bënë një përparim të paarmatosur në depon e Dharasana.
Gazetari amerikan Webb Miller ishte në skenë, dhe ai më vonë e përshkroi atë që pasoi. “Papritur,” shkroi ai, “me një brritmëurdhëruese, një numër policësh vendas nxorrën marshuesit një e nga një pëepara policies angleze , për t’u dhënë nga njëgoditje të rëndë në kokë … Askush nga marshuesit nuk ngriti dorë për t’ishpëtuar goditjes.
Rrëfimi shqetësues i Miller për rrahjet, qarkullonte gjerësisht në mediat ndërkombëtare, madje u lexua me zë të lartë në Kongresin e SHBA. Gandhi mbeti në burg deri në fillim të vitit 1931, por ai doli nga aty më i nderuar se kurrë më parë. Revista Times e quajti atë “Njeriu i Vitit” në vitin 1930 dhe gazetat në mbarë globin u prijnë në çdo rast për ta cituar ose raportuar për të mirat e tij.
Lord Irwin më në fund ra dakord të negociojë me të, dhe në mars 1931, të dy vendosën Paktin Gandi-Irwin, i cili i dha fund torturës në këmbim të disa lëshimeve, përfshirë lirimin e mijëra të burgosurve politikë. Ndërsa marrëveshja kryesisht ruajti monopolin e Raj-it mbi kripën, ajo u dha indianëve që jetonin në brigjet të drejtën për të prodhuar kripën nga deti.
Ditët e vështira vazhdojnë akoma. Gandi dhe përkrahësit e tij do të nisnin më shumë protesta në vitet 1930-‘40 dhe do të duronin edhe më shumë pengesa pas hekurave, pasi ata kishun konfliktin e tyre civil mes hinduve dhe muslimanëve.Për këtë shkak pavarësia e Indisë do të duhet të presë deri në vitin 1947 – vetëm disa muaj para se Gandi tëqëllohej për vdekje nga një militant Hindu.
Por ndërsa rezultatet e menjëhershme politike të Marshit të kripës ishin relativisht të vogla, nisma e Gandit, megjithatë kishte arritur e qëllimin për të shkundur themelet e Perandorisë Britanike. Tri udhëtimet në det kishin galvanizuar rezistencën indiane ndaj Raj-it, dhe mbulimin e tij ndërkombëtar, ajo gjithashtu e kishte prezantuar Gandinme botën dhe përkushtimin e mahnitshëm të ndjekësve të tij ndaj jo dhunës.
Midis të tjerëve, Martin Luther King, do të citonte Marsin e Kripës si një ndikim thelbësor në filozofinë e tij të mosbindjes civile. Gandi kishte dërguar një mesazh të thjeshtë duke rrëmbyer një grusht kripë në plazh në Dandi, dhe miliona njerëz i ishin përgjigjur thirrjes së tij.