MENU
klinika

Nga Project Syndicate

Edhe për sa kohë miliarderët do të bëjnë politikën?!

30.12.2019 - 15:38

Tre faktorë kryesorë përcaktojnë prosperitetin ekonomik: kapitali njerëzor (arsimi dhe aftësitë e popullatës); kapitali fizik (sasia dhe cilësia e infrastrukturës fizike, përfshirë makinat, ndërtesat, energjinë dhe transportin); dhe teknologjia (njohuri shkencore dhe zbatimi i saj).

Nga vitet ’80, teoria e politikëbërësve në administratën e Presidentit amerikan Ronald Reagan dhe kudo tjetër ishte që ulja e nivelit të taksimit mbi kapitalin , dhe në të ardhurat e larta në përgjithësi, do të çonte në më shumë investime dhe ‘përthithje’ më të shpejtë të teknologjisë së re.

Kjo, nga ana tjetër, do të rriste pagat dhe të ardhurat. Pas 40 vjet politikash të tilla në Shtetet e Bashkuara, rezultati i përgjithshëm mund të përmblidhet me një fjalë: zhgënjyes.

Pjesërisht, zhgënjimi pasqyron normën relativisht të ulët të rritjes ekonomike që nga fillimi i Revolucionit Reagan në 1981, veçanërisht gjatë dy dekadave të fundit.

Ekonomia amerikane u rrit me më shumë se 3% në vit, por tani është me fat të arrijë 2.5%. Zhgënjimi bëhet akoma më i madh kur mendojmë se kush ka përfituar nga rritja.

Në vitin 1947, familjet mesatare amerikane fitonin 28,491 dollarë (në 2016 dollarë). Deri në vitin 1973, të ardhurat mesatare ishin dyfishuar, në 58,539 dollarë, që ishte shumë në përputhje me rritjen e përgjithshme ekonomike.

Gjatë katër dekadave të tjera (deri në vitin 2016), megjithatë, të ardhurat mesatare të familjeve u rritën vetëm 20%, në 65.063 dollarë.

Por, ndërsa njerëzit e pasur grumbulluan më shumë pasuri, si në aspektin personal, ashtu edhe përmes kompanive që kontrollonin, ata përdorën disa nga këto para për të rritur ndikimin e tyre politik, me synimin për të rritur pasurinë dhe më shumë.

Ndryshimet strukturore të Revolucionit Reagan kishin krijuar bazën për manipulim sistematik të rregullave të ekonomisë amerikane.

Tre dekada pasi filloi revolucioni, projektligji mori fund.

Në bestsellerin e tyre të vitit 2012, Pse Nations Fail, Daron Acemoglu dhe James Robinson hulumtuan sesi fuqia abuzive politike lind nga ndikimi ekonomik dhe zgjeron më tej pabarazinë ekonomike (dhe politike).

SHBA, natyrisht, është përballur me një situatë si kjo një herë më pare, në fund të shekullit XIX.

Përgjigja atëherë ishte një varg reformash, duke përfshirë legjislacionin antitrust dhe vendimet ligjore kundër interesave të korporatave, zgjedhjen e drejtpërdrejtë të Senatit amerikan, dhe miratimin e taksës federale të të ardhurave.

Sistemi i shërbeu SHBA-së, derisa u shpërbë pas zgjedhjes së Ronald Reagan në 1980.

Prandaj, tani që jemi shumë afër zgjedhjeve të SHBA 2020, pyetja që duhet të bëjnë amerikanët është: A duhet të vazhdojnë amerikanët me një version të regjimit Reagan, i cili ka të ngjarë të sjellë rritje mesatare dhe pabarazi ekstreme të të ardhurave?

Me kalimin e kohës, një ekonomi më e dobët nënkupton humbjen e ndikimit ndërkombëtar.

Apo ka ndonjë mënyrë për t’i dhënë fund ndryshimeve strukturore më shkatërruese që nisën në vitet 1980?

Pra, pyetja e vërtetë është kjo: Edhe sa kohë do të lejohen miliarderët dhe shërbëtorët e tyre të vendosin rezultatet politike?

Simon Johnson, një ish-ekonomist kryesor i FMN-së, është një profesor në MIT Sloan dhe një këshilltar joformal i fushatës presidenciale të senatorit amerikan Elizabeth Warren. Ai është bashkëautor, me Jonathan Gruber, i librit: Si Shkenca mund të Rigjallërojë Rritjen Ekonomike dhe ëndrrën Amerikane.

Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al