MENU
klinika

Nga Financial Times

Pse një vend i suksesshëm si MB ka mbetur pas?

22.02.2021 - 16:51

Ndërsa një komb humbet aftësinë e tij për t’u përtërirë, ai fillon të ngecë dhe të shfaqë probleme.

Që nga kriza financiare globale, produktiviteti në Mbretërinë e Bashkuar ka pësuar rënie. Në një ekonomi të bllokuar politika ekonomike bëhet me shumë zero: situata e disave mund të përmirësohet vetëm duke përkeqësuar atë të të tjerëve. Kjo është një recetë për konflikt. Në vend të kësaj, është thelbësore të gjenerohet një rritje e qëndrueshme ekonomike.

Rënia e rritjes së produktivitetit nuk është unike për Mbretërinë e Bashkuar. Çdo anëtar i vendeve kryesore me të ardhura të larta të G7 kishte një rritje ndjeshëm më të ulët të prodhimit në orë midis 2010 dhe 2019 sesa midis 1990 dhe 2000. Por përkeqësimi i Mbretërisë së Bashkuar ishte më i madhi, nga një normë vjetore prej 2.6 përqind në një thjesht 0.4 për cent Ekonomia e vetme e G7 me rritje më të ulët të produktivitetit në periudhën e fundit ishte Italia.

Shpjegimet e përafërta janë të lehta për tu gjetur: investimi fiks bruto mesatar vjetor i Mbretërisë së Bashkuar ishte më i ulti në G7 midis 2010 dhe 2018, me pak më shumë se 16 përqind të produktit të brendshëm bruto; dhe i vetmi vend i G7 me investime mesatare më të ulëta në kërkim dhe zhvillim ishte përsëri Italia. Meqenëse teknologjia e re është mishëruar në makineri të reja, një investim kaq i ulët pothuajse garanton rritje të ulët të produktivitetit.

Pse rritja e MB është ngadalësuar duke përfunduar në zvarritje? Analiza më e mirë që kam parë për përcaktuesit e rritjes është në Uindoës of Opportunity nga David Sainsbury, një biznesmen i cili shërbeu si ministër i shkencës në qeverinë e Tony Blair. Pikëpamjet e tij janë të rrënjosura në ato të mendimtarëve me ndikim të mëparshëm si Alexander Hamilton dhe Joseph Schumpeter.

Siç shprehet Sainsbury, ekonomia neoklasike nuk ka një teori të rritjes, sepse nuk ka një teori të inovacionit. Ai thotë: drejtohet nga biznese inovative. Këtë ai e quan “dinamika e aftësive/mundësive të tregut”. Ekzistojnë katër kushte për sukses: kërkesa për produkte dhe shërbime të reja; mundësi teknologjike specifike të aktivitetit; firma të afta për të shfrytëzuar ato mundësi; dhe institucionet në gjendje të mbështesin ato firma.

Rritja atëherë është një proces evolucionar i karakterizuar nga gjykimi dhe gabimi, pasiguria, ekonomia e shkallës dhe e fushës, eksternalitetet e rrjetit, monopolet e përkohshëm dhe avantazhi kumulativ. Përvoja historike konfirmon se rritja është një garë drejt majave. Do të thotë të shfrytëzosh mundësi të reja që gjenerojnë përparësi të qëndrueshme në sektorë me produktivitet të lartë dhe paga kaq të larta.

Kjo perspektivë lejon Sainsbury të marrë në konsideratë pse disa vende kanë pasur sukses ekonomikisht, pse të tjerët nuk kanë arritur ta bëjnë këtë dhe, jo më pak e rëndësishmja, pse një herë vendet e suksesshme mund të mbeten prapa. Përgjigja për të fundit është se ata kanë humbur në shumë sektorë të rinj me inovacion të lartë, me produktivitet të lartë.

Nëse shohim historitë e suksesshme të rritjes së kapjes së dy shekujve të kaluar, nga Gjermania dhe SHBA në Japoni, Korenë e Jugut dhe Kinë, nuk kishte të bënte kurrë më shumë me të njëjtën gjë. Kishte të bënte me zhvillimin e gjërave të reja dhe madje edhe më shumë me kapacitetin e tyre për të zhvilluar gjëra të reja. Sapo një ekonomi ta ketë humbur atë aftësi, ajo fillon të ngecë.

Sainsbury argumenton se ka katër strategji të mundshme drejt inovacionit: lini atë në treg; mbështesin furnizimin e faktorëve përkatës të prodhimit (shkenca dhe njerëzit e aftë); mbështesin industritë dhe teknologjitë kryesore; dhe zgjidhni firma/teknologji /produkte specifike.

Ai argumenton që qeveritë duhet të bëjnë të dytën dhe të tretën, por jo të fundit. Kjo mund t’u lihet më mirë bankierëve ose kapitalistëve të sipërmarrjeve. Por qeveritë mund dhe duhet të financojnë shkencën dhe zhvillimin e aftësive shkencore dhe aftësive të tjera dhe duhet të promovojnë disa industri dhe teknologji të gjera.

Arsyeja ekonomike për mbështetjen e inovacionit është se njohuria është një e mirë gjysmë-publike. Kjo nuk është vetëm një pikë teorike. Në praktikë, mbështetja e qeverisë ka luajtur një rol qendror në zhvillimin e pothuajse të gjitha teknologjive themelore të shekujve 20 dhe 21.

Por qeveritë luajnë një rol qendror, më gjerë, në zhvillimin e të gjitha aftësive që diskuton Sainsbury. Kjo sepse pothuajse çdo aftësi e re e rëndësishme ka aspekte të të mirave publike. Për të marrë një shembull, njohuritë që zhvillon një biznes do të nguliten në njerëz që mund të largohen për të punuar për një biznes rival. Përsëri, zhvillimi i diçkaje thelbësisht të re shpesh është i kushtueshëm dhe i rrezikshëm. Kjo gjithashtu justifikon një mbështetje.

Ekonomia e Mbretërisë së Bashkuar ka një krizë inovacioni dhe kështu të rritjes. Qeveria duhet të marrë parasysh se çfarë të bëjë në lidhje me këtë.

Pse, për shembull, biznesi në MB investon kaq pak? Pse Britania e Madhe ka një pozicion relativisht të dobët në prodhimin e teknologjisë së lartë? Cilat industri dhe teknologji ofrojnë mundësitë më të mira për të ardhmen? Si duhet të lidhet kërkimi universitar me biznesin? Vendi po mbetet prapa. Këto pyetje duhet të marrin përgjigje.

 

Përkthyer dhe përshtatur nga Financial Times/ F.H, Konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN