MENU
klinika

Nga Bloomberg/ Nga gruri tek gjysmëpërçuesit

Botës, papritmas po i shteron çdo gjë

17.05.2021 - 08:57

Një vit më parë, ndërsapandemia shkatërroi vendet dhe ekonomitë dridheshin, konsumatorët ishin ata që kishin panik. Sot, në reagim, kompanitë janë duke grumbulluar furishëm.

Prodhuesit e dyshekëve, prodhuesit e makinave tek prodhuesit e fletëve të aluminit po blejnë më shumë material sesa u nevojitet për të mbijetuar me shpejtësinë marramendëse me të cilën kërkesa për mallra po rikuperohet dhe qetësojnë frikën kryesore të mbarimit. Blerja dhe grumbullimi i korporatave po i shtyn zinxhirët e furnizimit të nxitojnë. Mungesat, pengesat e transportit dhe rritjet e çmimeve janë pranë niveleve më të larta në kujtesën e fundit, duke ngritur shqetësimin se një ekonomi globale e mbingarkuar do të shkaktojë inflacionin.

Bakër, mineral hekuri dhe çelik. Misër, kafe, grurë dhe fasule soje. Lëndë drusore, gjysmëpërçues, plastikë dhe karton për paketim. Bota në dukje zotëron nivel të ulët në të gjitha. “Ju e emëroni atë, dhe ne kemi një mungesë në të,” tha Tom Linebarger, kryetar dhe shef ekzekutiv i prodhuesit të motorëve dhe gjeneratorëve Cummins Inc., në një thirrje këtë muaj. Klientët janë “duke u përpjekur të marrin gjithçka që munden sepse shohin kërkesa të mëdha”, tha Jennifer Rumsey, presidenti i kompanisë me bazë në Indiana, Columbus. “Ata mendojnë se kjo dukuri do zgjasë deri vitin e ardhshëm.”

Dallimi në mes të krizës së madhe të vitit 2021 dhe ndërprerjeve të furnizimit në të kaluarën është madhësia e madhe e tij dhe fakti që nuk ka, për aq sa dikush mund të thotë, asnjë përfundim të qartë në horizont. I madh apo i vogël, pak biznese janë të kursyer. Flota më e madhe e kamionëve në Evropë, Girteka Logistics, thotë se ka pasur një luftë për të gjetur kapacitet të mjaftueshëm. Monster Beverage Corp i Corona, California, po merret me mungesën e aluminit. Hong Kong MOMAX Technology Ltd. po vonon prodhimin e një produkti të ri për shkak të mungesës së gjysmëpërçuesve.

Përkeqësimi i mëtejshëm i situatës është një listë jashtëzakonisht e gjatë dhe në rritje e fatkeqësive që kanë tronditur mallrat në muajt e fundit. Një aksident fanatik në Kanalin e Suezit mbështeti transportin global në mars. Thatësira ka shkaktuar kërdi në kulturat bujqësore. Një ngrirje e thellë dhe ndërprerje masive fshiu operacionet e energjisë dhe petrokimikave në të gjithë qendrën e SHBA në shkurt. Më pak se dy javë më parë, hakerat sollën tubacionin më të madh të karburantit në SHBA, duke çuar çmimet e benzinës mbi 3 dollarë në gallon për herë të parë që nga viti 2014. Tani shpërthimi masiv i Indisë Covid-19 po kërcënon portet e saj më të mëdha.

Për cilindo që mendon se gjithçka do të përfundojë brenda disa muajsh, merrni parasysh treguesin ekonomik disi të errët të SHBA-së të njohur si Indeksi i Menaxherëve të Logjistikës. Matësi është ndërtuar në një sondazh mujor të shefave të furnizimit të korporatave që pyet se ku i shohin ato të inventarit, transportit dhe shpenzimet e magazinës, tre komponentët kryesorë të menaxhimit të zinxhirëve të furnizimit, tani dhe në 12 muaj. Indeksi aktual është në nivelin e tij të dytë më të lartë në rekorde që datojnë nga viti 2016, dhe matësi i ardhshëm tregon pak pushim në vit nga tani. Indeksi është provuar jo i saktë në të kaluarën, duke u përputhur me kostot aktuale rreth 90% të kohës.

Për Zac Rogers, i cili ndihmon në përpilimin e indeksit si asistent profesor në Kolegjin e Biznesit të Universitetit Shtetëror të Kolorados, është një ndryshim i paradigmës. Në të kaluarën, ato tre zona ishin optimizuar për kosto të ulët dhe besueshmëri. Sot, me rritjen e kërkesës së tregtisë elektronike, depot janë zhvendosur nga periferitë e lira të zonave urbane në garazhet kryesore të parkimit në qendër të qytetit ose hapësirën e lirë të departamentit të dyqaneve ku dërgesat mund të bëhen shpejt, megjithëse me pasuri të patundshme, punë dhe shërbime më të kushtueshme. Kostot e transportit, më të paqëndrueshme, nuk do të lehtësohen derisa të mos bëhet kërkesa.

“Në thelb ajo që njerëzit po na thonë të presim është se do të jetë e vështirë për të furnizuar një vend ku përputhet me kërkesën”, tha Rogers, “dhe për shkak të kësaj, ne do të vazhdojmë të shohim disa rritje të çmimeve gjatë 12 muajt e ardhshëm.”

Barometra më të njohur kanë filluar të pasqyrojnë kostot më të larta për familjet dhe kompanitë. Një indeks i çmimeve të konsumit në SHBA që përjashton ushqimin dhe karburantin u hodh në prill nga një muaj më parë me më shumë që nga viti 1982. Në portën e fabrikës, rritja e çmimeve të ngarkuara nga prodhuesit amerikanë ishte dy herë më e madhe nga sa prisnin ekonomistët. Në qoftë se kompanitë nuk i kalojnë këto kosto konsumatorëve dhe nuk rrisin produktivitetin, ajo do të hyjë në kufijtë e fitimit të tyre.

Një kor në rritje i vëzhguesve po paralajmërojnë që inflacioni do të shpejtohet. Kërcënimi ka qenë i mjaftueshëm për të dërguar dridhje nëpër kryeqytetet botërore, bankat qendrore, fabrikat dhe supermarketet. Rezerva Federale e SHBA po përballet me pyetje të reja se kur do të rrisë normat për të shmangur inflacionin dhe rreziku i perceptuar politik tashmë kërcënon të prishë planet e shpenzimeve të Presidentit Joe Biden.

Sidoqoftë, politikëbërësit kanë paraqitur një numër arsyesh pse nuk presin që presionet inflacioniste të dalin jashtë kontrollit. Guvernatori i Fed, Lael Brainard tha kohët e fundit se zyrtarët duhet të jenë “të durueshëm gjatë rritjes kalimtare”. Ndër arsyet e qetësisë: Rritjet e mëdha kohët e fundit fajësohen pjesërisht nga krahasimet e zhdrejta me rëniet e mëdha të një viti më parë, dhe shumë kompani që kanë mbajtur linjën e rritjes së çmimeve për vite mbeten të rezervuara për to tani. Për më tepër, shitjet me pakicë të SHBA u bllokuan në prill pas një rritje të mprehtë në muajin e mëparshëm, dhe çmimet e mallrave kohët e fundit janë tërhequr nga ngritjet shumë-vjeçare.

“Ka dalë jashtë kontrollit, sidomos në muajin e kaluar”, tha Wolkin, nënkryetar i operacioneve në Colgate Mattress me bazë në Atlanta, një kompani me 35 punonjës që shet produkte në dyqanet Target dhe shitësit me pakicë të pavarur. “Ne kurrë nuk kemi parë diçka të tillë.”

Edhe ndërmarrjet shumëkombëshe me sisteme dixhitale të menaxhimit të furnizimit dhe ekipe njerëzish që i monitorojnë ato thjesht po përpiqen t’ja dalin. CEO i Whirlpool Corp, Marc Bitzer, tha për Televizionin Bloomberg këtë muaj zinxhiri i tij i furnizimit është “shumë i thyer” dhe prodhuesi i pajisjeve po hap fazat në rritjen e çmimeve. Zakonisht Whirlpool dhe prodhuesit e tjerë të mëdhenj prodhojnë mallra bazuar në porositë hyrëse dhe parashikimet për ato shitje. Tani po prodhon bazuar në ato pjesë që janë në dispozicion.

Tensionet shtrihen deri në prodhimin global të lëndëve të para dhe mund të vazhdojnë sepse aftësia për të prodhuar më shumë nga ato të pakta me kapital shtesë ose fuqi punëtore është e ngadaltë dhe e shtrenjtë për t’u rritur. Çmimi i lëndës drusore, bakrit, mineralit të hekurit dhe çelikut janë rritur të gjithë muajt e fundit ndërsa furnizimet ngushtohen përballë kërkesës më të fortë nga SHBA dhe Kina, dy ekonomitë më të mëdha në botë.

Nafta e papërpunuar është gjithashtu në rritje, siç janë çmimet e materialeve industriale nga plastika te goma dhe kimikatet. Disa nga rritjet tashmë po bëjnë rrugën e tyre në raftin e dyqanit. Reynolds Consumer Products Inc., prodhuesi i letrës së aluminit me emër dhe qese plehrash Hefty, po planifikon një raund tjetër të rritjes së çmimeve, i treti vetëm në 2021.

Kostot e ushqimit po rriten, gjithashtu. Vaji i ngrënshëm më i konsumuar në botë, i përpunuar nga frutat e palmave vajore, është rritur me më shumë se 135% në vitin e kaluar në një rekord. Sojat kryesuan 16 dollarë për një shuplakë për herë të parë që nga 2012. Të ardhurat e misrit arritën një lartësi prej tetë vjetësh ndërsa të ardhurat e grurit u rritën në më të lartat që nga viti 2013.

Një vlerësim i Kombeve të Bashkuara për kostot botërore të ushqimit u rrit për një muaj të 11-të në Prill, duke e zgjeruar fitimin e tij në më të lartin në shtatë vjet. Çmimet janë në avantazhin e tyre më të gjatë në më shumë se një dekadë mes shqetësimeve të motit dhe një zbavitje për blerjen e të korrave në Kinë që po forcon furnizimet, duke kërcënuar inflacionin më të shpejtë.

Një arsye e madhe për tubimin është një ekonomi amerikane që po rimëkëmbet më shpejt se shumica. Provat e kësaj po notojnë në brigjet e Kalifornisë, ku dhjetëra anije kontejnerësh presin të shkarkohen në portet nga Oakland në Los Angeles. Shumica e mallrave po vërshojnë nga Kina, ku shifrat e qeverisë javën e kaluar treguan se çmimet e prodhuesve u rritën me më shumë që nga viti 2017 në Prill, duke shtuar provat që presionet e kostos për fabrikat e këtij kombi paraqesin një rrezik tjetër nëse ato u kalojnë shitësve me pakicë dhe klientëve të tjerë jashtë vendit.

Në të gjithë qendrën prodhuese të botës në Azinë Lindore, bllokimet janë veçanërisht të mprehta. Mungesa e gjysmëpërçuesve tashmë është përhapur nga sektori i automobilave në zinxhirët e furnizimit shumë kompleks të Azisë për telefonat inteligjentë.

Në vend që të jetë një ndërprerje jetëshkurtër, kriza gjysmëpërçuese po kërcënon sektorin e gjerë të elektronikës dhe mund të fillojë të shtrydhë ekonomitë e eksportit me performancë të lartë të Azisë, sipas Vincent Tsui i Research Gavekal. “Nuk është thjesht rezultat i disa gabimeve të përkohshme”, shkroi Tsui në një shënim. “Ata kanë natyrë më strukturore dhe ndikojnë në një gamë të tërë të industrive, jo vetëm në prodhimin e automobilave.”

Ndërkohë, lëvizja e plotë midis fabrikave dhe konsumatorëve është anijet, kamionët dhe trenat që lëvizin pjesët përgjatë një procesi global të prodhimit dhe mallrat e përfunduar në treg. Anijet e kontejnerëve po punojnë me kapacitet, duke nxitur normat e ngarkesave në oqean për të arritur nivele të larta dhe duke bllokuar portet. Aq sa dërgesat e mallrave të Columbia Sportswear Co. u vonuan për tre javë dhe shitësi me pakicë pret që formacioni i produkteve të vjeshtës do të mbërrijë gjithashtu vonë.

Drejtuesit në A.P. Moller-Maersk A / S, transportuesi numër 1 i kontejnerëve në botë, thonë se ata shohin vetëm një rënie graduale të tarifave të transportit detar për pjesën tjetër të vitit. Dhe edhe atëherë, ata nuk presin një kthim në shërbimin ultra-të lirë të ngarkesave në oqean të dekadës së kaluar. Më shumë kapacitet po vijnë në formën e anijeve të reja me porosi, por duhen dy ose tre vjet për t’u ndërtuar.

Tarifat e hekurudhave dhe kamionëve janë gjithashtu të larta. Matja e indeksit të mallrave Cass të shpenzimeve arriti një rekord në prill, e katërta e saj në pesë muaj. Çmimet e spotit për shërbimin e kamionëve janë në rrugën e duhur për t’u rritur 70% në tremujorin e dytë nga një vit më parë dhe janë vendosur të rriten rreth 30% këtë vit krahasuar me 2020, tha Todd Fowler, një analist i KeyBanc Capital Market, në një 10 maj shënim.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Bloomberg

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


BBC/ Gjendja e bizneseve në Kinë

“Fabrika e botës” e mbyllur me kyç

Më shumë falimentime se vrasje...

“Nuk është krizë shëndetësore, por ekonomike”


Regjistrimi i pronave, Artan Lame: Ja kur mbyllet

Afat 45 ditë për kontrollin e të dhënave, pastaj certifikatat

Raporti i KLSH-së në Kuvend/ Zyrtarët janë nën hetim

Shehu: 2.2 miliardë lekë dëm në buxhetin e shtetit

Financial Times/ Lëvizjet ‘oportuniste’ çuan çmimet në nivelin më të lartë

Frenimet e gazit rus përkeqësojnë tregun evropian

Nga Project Syndicate/ Sfidat e Kinës

Muri i Madh i Ekonomisë Kineze