MENU
klinika

Nga Financial Times

Europa duhet të tregohet më e mençur

21.06.2021 - 13:00

Shkrimtari është profesor vizitor në praktikë në London School of Economics dhe një ish-drejtor i përgjithshëm i Thesarit Italian

A po bën Evropa shumë pak, shumë vonë për të mbështetur rimëkëmbjen e saj ekonomike pas-pandemike? Pyetja qëndroi në ajër këtë javë edhe pasi BE kreu transaksionin e saj më ambicioz në tregjet financiare botërore. Për të ardhmen, pika thelbësore është që mbështetja fiskale, ekonomike dhe monetare e Evropës nuk duhet të jetë më e madhe, por duhet të jetë më e mençur.

Disa politikëbërës të respektuar, të tilla si Wolfgang Schäuble, ish-ministri gjerman i financave, janë në favor të programeve stimuluese të borxhit të BE-së, por sidoqoftë nxisin një kthim të shpejtë në disiplinën fiskale dhe monetare. Të tjerët paralajmërojnë për rreziqet e tërheqjes së mbështetjes shumë shpejt dhe kthimit në një përzierje të papërshtatshme të politikave. Sipas mendimit tim, pika e fillimit është të inkuadrosh debatin në një mënyrë të duhur.

BE me 27 vende dhe zona e euros me 19 kombe që është në thelbin e saj, janë të dy shembuj të biznesit të papërfunduar. Ndër pjesët që mungojnë janë mjetet adekuate të stabilizimit makroekonomik. Dobësitë e sistemit aktual përfshijnë rrezikun që shqetësimi fiskal dhe bankar të forcojë reciprokisht, siç pamë 10 vjet më parë. Mungesa e kapacitetit fiskal në qendër çon në një mbështetje të tepruar dhe të diskutueshme politike në politikat monetare jokonvencionale të Bankës Qendrore Evropiane.

Gjatë pandemisë, të gjitha vendet e BE-së, por veçanërisht ato më të brishtat ekonomikisht, përfituan nga pezullimi i rregullave fiskale të BE-së dhe nga ombrella mbrojtëse e BQE-së. Politikat kombëtare përfshinin garancitë shtetërore të huave bankare, kompensimin për të ardhurat e humbura të punëtorëve dhe bizneseve, skemat e mbajtjes së vendeve të punës dhe shtyrjen e disa taksave. Pavarësisht nga disa vështirësi dhe vonesa, këto masa ishin në përgjithësi të efektshme në stabilizimin e ekonomive të BE-së dhe vendosjen e bazave për rimëkëmbjen. Një plan bujar dhe shumëplanësh i BE-së luajti gjithashtu pjesën e tij, në luftimin e rënies.

E vërtetë, përgjigjja e politikave ishte më pak se e përsosur. U kalldrëm së bashku në mënyrë emergjence. Ajo ishte drejtuar drejt transferimeve fiskale midis vendeve anëtare, kur ato që i duhen vërtet zonës euro janë aktivet e sigurta evropiane dhe një kapacitet fiskal i centralizuar.

Akoma, edhe nëse përgjigjja e qeverive mund të ketë qenë më në kohë dhe më efikase, është e vështirë të argumentosh se duhet të ishte më e madhe. Bordi Evropian Fiskal, një organ i pavarur këshillimor i Komisionit Evropian, përfundoi këtë javë se “politikat e miratuara ose të shpallura me besueshmëri nga qeveritë deri më tani duket se arrijnë një shkallë të përshtatshme të mbështetjes fiskale”. Pajtohem me atë vlerësim.

Në çdo krizë të ardhshme, nuk do të jetë çështje për të bërë më shumë por për ta bërë atë më mirë, dhe për këtë dimensioni evropian duhet të ndërhyjë. Me aktive të sigurta të BE-së dhe një kapacitet të përhershëm fiskal në qendër, përgjigjet e politikës së bllokut do të ishin në më pak të fuqishme si ato aktuale kombëtare, por do të ishin më të qëndrueshme, automatike dhe me kohë.

Pjesa tjetër e planit të rimëkëmbjes së BE-së ka të bëjë me qëndrueshmërinë. Qëllimi është të përmirësojë rritjen e mundshme përmes investimeve publike të mbështetur nga reformat strukturore. Ndërsa pjesa më e madhe e përpjekjeve për stabilizimin makroekonomik u lihej nismave kombëtare, plani i rezistencës do të tërhiqet shumë nga paratë evropiane të financuara bashkërisht, si emetimi i bonove 10-vjeçare, 20 miliardë euro i nisur këtë javë nga Komisioni Evropian.

Plani është i anuar drejt atyre vendeve më në nevojë. Ato përfshijnë shtete anëtare më pak të pasura për të cilat fondet e ndihmës rajonale të BE-së kanë formuar prej kohësh një pjesë të konsiderueshme të prodhimit të tyre të brendshëm bruto. Por një nga dy përfituesit më të mëdhenj do të jetë Italia, e cila deri më tani ka qenë një kontribuese neto në buxhetin e BE. Një çerek shekulli i nën-performancës ekonomike ka bërë që Italia të rrëshqasë në gjysmën e poshtme të BE-së për sa i përket PBB-së për frymë.

Italia dhe Spanja, përfituesi tjetër i madh, do të mbajnë një përgjegjësi të madhe ndërsa plani i rimëkëmbjes së BE fillon. Fondet duhet të vihen në punë në mënyrë efektive. Reformat konkrete duhet të bëhen të dukshme për qeveritë evropiane dhe votuesit në vendet e tjera që BE të marrë parasysh hapat e ardhshëm drejt integrimit.

Sigurisht, nuk ka asnjë justifikim për dështimin e disa vendeve për të zbatuar reformat strukturore dhe për të përdorur mirë investimet publike në të kaluarën. Sidoqoftë, kufizimet e ngushta fiskale e bënë të vështirë disa herë për disa qeveri për të bashkëfinancuar projekte që përfitojnë nga fondet strukturore të BE-së dhe për të ruajtur një nivel të denjë të shpenzimeve për investimet publike. Kjo përkeqësoi problemet e tyre të rritjes.

Për më tepër, përgjigjet e gabuara ndaj krizave të mëparshme dhe një përzierje e pafavorshme e politikave fiskale dhe monetare nuk ishin të favorshme për arritjen e konsensusit politik dhe social të nevojshëm për reformat strukturore të ngulitura thellë, nga ana e furnizimit. Në vend të kësaj, lëvizjet populiste, anti-vendosje u rritën në përmasa, duke rezultuar në një kthim prapa të disa përparimeve të reformave të arritura në të kaluarën.

Nuk ka dyshim që disiplina fiskale në të gjithë BE-në duhet të rikthehet në një moment. Sidoqoftë, në një panoramë më të gjerë, qëllimi kryesor është reformimi i ekonomive të Evropës dhe përgatitja e tyre për sfidat e ardhshme. Kjo do të kërkojë një kornizë fiskale të përmirësuar dhe ekuilibrin e duhur midis politikave buxhetore, strategjive ekonomike dhe masave monetare të BQE-së. Detyra e Evropës nuk është të dalë me një përgjigje më të madhe, por një përgjigje më të mirë.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Financial Times