MENU
klinika

Biden duket se ka një vizion të bashkëpunimit demokratik global

Si mundet SHBA të rikthejë rolin e saj ndikues në botë?

08.06.2021 - 09:20

Rendi liberal ndërkombëtar mbetet i bllokuar në shekullin XX. Ndërsa autokracitë si Kina dhe Rusia zhvillojnë gjithnjë e më shumë sfera të bashkëpunimit, Shtetet e Bashkuara po përgjigjen duke ndërtuar ose forcuar grupimet e tyre rajonale, nga NATO në Quad Indo-Paqësor (SH.B.A., Japonia, Australia dhe India). Por Amerika në vend të kësaj duhet të marrë një qasje globale që përqendrohet në vlera dhe vizione sesa në vendet.

Llojet e reja të autoritarizmit paraqesin sfida të reja ndaj aspiratave demokratike nga Krimea në Tajvan. Në Evropën Lindore dhe Azinë Lindore, taktikat e përhapjes së luftës në “zonën e hirtë” po rrezikojnë integritetin territorial të vendeve, sistemet e hapura të tregtisë, zgjedhjet demokratike, zinxhirët e furnizimit të teknologjisë dhe sundimin e ligjit. Këto kërcënime joliberale nuk janë më vetëm çështje evropiane, amerikane ose aziatike. Ato synojnë të gjitha shoqëritë e hapura, të drejtat ndërkombëtare të njeriut dhe vetë demokracinë.

Fatkeqësisht, kornizat ndërkombëtare të Amerikës pas vitit 1945 janë të papërshtatshme për të nxitur një bisedë të përbashkët midis shoqërive liberale. G7, NATO, Bashkimi Evropian dhe Quad janë shumë rajonalisht të ndryshëm për të krijuar një përgjigje të fortë globale. Konsideroni çështjen e gjysmëpërçuesve. Më të përparuarit luajnë një rol themelor në teknologjitë e reja si bioteknologjia, llogaritja kuantike dhe inteligjenca artificiale dhe prodhohen pothuajse ekskluzivisht nga SH.B.A., BE dhe aleatët e tyre aziatikë. Por prodhuesit e gjysmëpërçuesve varen nga një sistem global i talenteve dhe tregtisë në të cilën Kina është ngulitur thellë. Asnjë forum demokratik aktualisht nuk ekziston për të gjeneruar konsensus mbi standardet ndërkombëtare, kontrollet e eksportit ose bashkëpunimin industrial.

SH.B.A., BE dhe aleatët e tyre demokratikë aziatikë, të cilët kanë ekonomi të sofistikuar teknologjikisht dhe standarde të larta jetese, së bashku përbëjnë afërsisht gjysmën e PBB-së globale. Por nëse SH.B.A. do të mbrojë dhe rinojë themelet e saj ekonomike dhe t’i afrohet autokracive nga një pozicion i fortë, strategjia e tyre nuk mund të jetë thjesht trans-Paqësor ose transatlantike; ai duhet të jetë me burim të hapur nga e gjithë bota demokratike.

Administrata e Presidentit të SHBA Joe Biden ka, ose të paktën, ka pasur një vizion të bashkëpunimit demokratik global, por një është përqendruar në vendet më shumë sesa çështjet. Sekretari i Shtetit Antony Blinken dhe autori dhe eksperti Robert Kagan bënë thirrje në vitin 2019 për krijimin e një “lige të demokracive”. Po kështu, gjatë tranzicionit presidencial, Biden njoftoi synimin e tij për të thirrur një ” Samit të Demokracive” gjatë vitit të tij të parë në detyrë. Por administrata ngeci në shkëmbin që rrëzon të gjitha përpjekjet e tilla: vështirësinë për të përcaktuar se kush i përket klubit liberal demokratik. Kështu ai e ka riemëruar mbledhjen në “Samitin për Demokraci” dhe me sa duket e ka shtyrë atë për vitin e ardhshëm.

Në vend që të përqendrohet në vetë demokracinë, samiti duhet të theksojë vlerat themelore që çmojnë demokracitë liberale: një shoqëri e hapur, sundimi i ligjit, qeveria përfaqësuese, mundësitë ekonomike, privatësia, siguria, liria e shprehjes, drejtësia dhe barazia. Për këtë qëllim, SH.B.A. duhet të konsiderojnë se si të punojnë me shtete më të vogla për të mbledhur vendet në mbështetje të normave dhe standardeve specifike demokratike për çështje të rëndësishme. Jared Cohen i Këshillit për Marrëdhëniet me Jashtë dhe Richard Fontaine, CEO i Qendrës për një Siguri të Re Amerikane, argumentojnë se një “mikrolateralizëm” i tillë, një kombinim i “udhëheqjes së një vendi të vogël dhe pjesëmarrjes së një shteti të madh”, mund të jetë një “çelës” instrument në paketën e veprimeve kolektive të Shteteve të Bashkuara.”

Zhvillimi i një kodi të praktikës më të mirë për përgjigjet pandemike të shoqërive të hapura mund të jetë një pikënisje e lehtë. Tajvani, për shembull, ka qenë ndër më të suksesshmit në kundërshtimin e COVID-19, pavarësisht afërsisë së tij me territorin kinez dhe mungesës së vaksinave. Këshilltari i sigurimit kombëtar të Biden, Jake Sullivan, vlerësoi së fundmi trajtimin e pandemisë nga Tajvani, duke theksuar se SH.B.A. ka “shumë për të mësuar” nga aftësia e vendit për të luftuar dezinformimin dhe për të trajtuar sfidat e një shoqërie demokratike të ndërlidhur. SH.B.A. mund t’i drejtohet Zelandës së Re për të udhëhequr ose bashkë-udhëhequr një mbledhje shtetesh të angazhuara për zhvillimin e një sërë parimesh ose një kodi sjelljeje për të luftuar pandemitë. Ky mund të quhet pas qytetit pritës, si Protokolli i Kiotos për ndryshimin e klimës.

Një forum i tillë nuk duhet të kufizohet vetëm në qeveri. Shoqëria civile, akademia, industria, filantropia dhe organizatat fetare janë të gjithë shumëzues forcë për dinamizëm demokratik. Gjatë pandemisë COVID-19, institucione të tilla si Universiteti Johns Hopkins dhe zhvilluesit e vaksinave si Pfizer-BioNTech kanë qenë të paçmuar në imunizimin e shoqërisë respektivisht nga dezinformimi dhe virusi. Gjallëria e këtyre aktorëve joqeveritarë është një nga pikat e forta unike të demokracive liberale karshi sistemeve autoritare. Për më tepër, këto mbledhje mund të shpërndajnë praktikat më të mira demokratike për të luftuar dezinformimin. Estonia, e cila zhvilloi një qasje dixhitale shumëplanëshe për të forcuar institucionet e saj demokratike pas një serie sulmesh kibernetike gjymtuese në 2007, ofron një shembull të shkëlqyeshëm se si teknologjia civile mund të nxisë rezistencën ndaj armiqësisë autokratike.

Është nomade dixhitale viza u ka lejuar qytetarëve të vendeve nga Kanadaja në Afrikën e Jugut të punojnë virtualisht në Estoni, duke integruar kështu ekspertizën e mëtejshme të sektorit privat dhe forcimin e lidhjeve kulturore me shoqëritë e tjera të hapura.

Xhepat e tillë inovativë të zgjuarsisë ndriçojnë një dritë pozitive mbi vlerën e lirisë njerëzore dhe tregojnë se si normat demokratike në zhvillim dhe shpërndarje mund të ofrojnë një model qeverisjeje të shekullit të njëzetë me shumë qendra.

Administrata e Biden aktualisht po përgatitet për takimet e ardhshme të G7 dhe NATO, por demokracitë e shquara si Australia, Zelanda e Re, India, Afrika e Jugut, Tajvani dhe Koreja e Jugut nuk do të jenë në tryezë (megjithëse Britania e Madhe ka ftuar disa si mysafirë në takimi G7 ).

Një mekanizëm efektiv për strategjizimin midis shteteve liberal-demokratike mund të ndihmojë Amerikën të rregullojë veten e saj dhe të sigurojë udhëheqje të bazuar në vlera mbi të drejtat e njeriut, sigurinë, qeverisjen e teknologjisë, zinxhirët e furnizimit dhe madje edhe taksimin global të korporatave. Demokracitë në zhvillim ose në rrezik, duke parë mundësi më shumë sesa vetëm zgjedhje të detyruar, sigurisht që do të marrin parasysh.

Strategjia e SH.B.A.-së për adresimin e sfidave autoritare duhet të jetë globale, jo rajonale, pluraliste sesa unitare, dhe e bazuar në çështje sesa në bazë të vendit. Mbi një shekull më parë, pas pandemisë së fundit, Amerika ishte motori që nxiti krijimin e një rendi të ri ndërkombëtar. Sot, ajo duhet të drejtojë nga qendra sesa nga fronti, krah për krah me shumë vende të tjera, për të shfrytëzuar një mundësi unike për të azhurnuar modelin e një shoqërie globale më të ndërlidhur, përfshirëse dhe demokratike.

 

Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ F.H, Konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Çfarë veprimesh duhet të ndërmarrë SHBA?

Si mund të sigurohet “mbijetesa” e raporteve Kinë-SHBA?