MENU
klinika

Project Syndicate/ Sa shanse ka?

Strategjia e Amerikës për të fituar kundër Kinës

24.09.2021 - 12:07

Pavarësisht atmosferës së rëndë, të polarizuar në Uashington, DC, duket se ka një marrëveshje dypartiake për të paktën një gjë: se Kina është një problem dhe se Shtetet e Bashkuara duhet t’i përgjigjen sfidës konkurruese që ajo paraqet. Me forcën ushtarake dhe ekonomike si komponentët e saj kryesorë, rivaliteti kino-amerikan është parë si një garë për të përcaktuar se kush do të udhëheqë rendin rajonal dhe global.

Dinamizmi ekonomik është një kusht i domosdoshëm për krijimin e forcës ushtarake. Që SHBA të ruajë dhe forcojë rolin e saj drejtues në ekonominë botërore, ajo duhet të ketë si aleatë ashtu edhe një ekonomi të gjallë vendase. Atëherë, pse administrata e Presidentit amerikan Joe Biden po sponsorizon politika që do të ndihmojnë Kinën të zvogëlojë përparësinë ekonomike të Amerikës?

Në vend që të pyesë se si SHBA mund të përmirësojë performancën e saj ekonomike, administrata po imiton Kinën duke e lënë qeverinë të zgjedhë fitues dhe humbës midis teknologjive dhe industrive. Duke vepruar kështu, po braktis mbështetjen tradicionale të SHBA për sistemin e hapur tregtar shumëpalësh, sundimin e ligjit dhe ndërmarrjet private brenda një kuadri të përshtatshëm qeverisës.

Në çdo konkurs, gjithmonë ekzistojnë dy strategji bazë nga të cilat mund të zgjidhni. Sa më shumë burime dhe vëmendje që drejtohen drejt njërit opsion, aq më pak do të jetë në dispozicion për tjetrin. Strategjia e parë është ofenduese dhe konsiston në forcimin e aftësive të veta, e dyta është mbrojtëse dhe konsiston në përpjekjen për të dobësuar konkurrentin.

Në lidhje me Kinën, SHBA tashmë ka provuar një strategji mbrojtëse pa sukses. Kjo ishte qasja e marrë nga ish -Presidenti Donald Trump, i cili nisi një “luftë tregtare” duke vendosur tarifa dhe sanksione ndaj Kinës. Përkundër atyre veprimeve, Kina mesatarisht kishte mbi 6% rritje vjetore të PBB-së në vitet 2017-19, duke zbehur rritjen mesatare vjetore të ekonomisë amerikane prej 2.5% gjatë asaj periudhe. Në vitin 2020, viti i goditjes nga Covid-19, ekonomia kineze u rrit me 2.3%, ndërsa PBB-ja amerikane ra me më shumë se 3.5%. Në parashikimin më të fundit të Fondit Monetar Ndërkombëtar për 2021, Kina pritet të rritet me 8.1%, krahasuar me rreth 7% për SHBA.

Megjithëse strategjia proteksioniste e Trump dështoi qartë, administrata e Biden megjithatë po e përjetëson atë duke lënë tarifat e administratës së mëparshme dhe duke miratuar politikat e saj të “blej amerikanëve”. Duke vepruar në mënyrë të njëanshme, Trump dobësoi sistemin e hapur shumëpalësh dhe dëmtoi ekonominë amerikane, së bashku me ato të aleatëve të saj. Megjithatë, edhe nëse SHBA nën Biden siguron mbështetjen e shumicës së aleatëve të saj, nuk është aq e madhe apo e fortë sa të ngadalësojë rritjen mesatare të Kinës.

Që nga përfundimi i Luftës së Dytë Botërore, asnjë vend nuk ka ngritur mure të larta proteksioniste dhe nuk ka arritur rritje të kënaqshme ekonomike gjatë një kohe të konsiderueshme. Për dekada të tëra, SHBA-të udhëhoqën pjesën më të madhe të botës në një rrugë më të mirë. Por në vend që të miratojë një strategji fyese të bazuar në forcimin e këtij roli dhe të udhëheqë me shembull, SHBA tani po ndjek atë lloj politikash që kanë dështuar prej kohësh në shumë vende të tjera.

Në praktikë, “zgjedhja e fituesve” më shpesh ka çuar në mbështetjen e humbësve. Nënshtrimi ndaj presionit politik dhe dhënia e subvencioneve për bizneset që dështojnë përndryshe, thjesht përjetëson joefikasitete ekonomike. Nuk ka asnjë arsye pse burokratëve duhet t’u besohet të identifikojnë se cilat risi do të rezultojnë të suksesshme në të ardhmen. Konkurrenca midis bizneseve të reja fillestare dhe atyre në detyrë është një mekanizëm shumë më efektiv.

Proteksionizmi dhe subvencionet gjithashtu nxisin sjelljen monopoliste vendase, duke çuar në një rritje më të ulët të produktivitetit dhe madje edhe më shumë lobim për të ruajtur privilegjet e panevojshme. Këto praktika dekurajojnë lojtarët e rinj të hyjnë në tregje dhe e bëjnë shumë më të vështirë zgjerimin e firmave të vogla.

Po kështu, veprimet e SHBA në sferën tregtare po kufizojnë zhvillimin ekonomik të Amerikës dhe minojnë aleancat e saj, duke zvogëluar kështu fuqinë e saj globale. Merrni parasysh, për shembull, vendimin e administratës Biden për të mos e kthyer tërheqjen e Trump nga Partneriteti Trans-Paqësor. Përfshirë 11 vende të tjera të Paqësorit dhe veçanërisht duke përjashtuar Kinën, TCP ishte gati të bëhej blloku më i madh i tregtisë së lirë në botë.

Duke pasur parasysh se anëtarësimi i SHBA-ve në një aranzhim të tillë padyshim që do të rriste ndikimin e tij global, shumë prisnin që Biden të negocionte pranimin e Amerikës në pasardhësin e TPP-së, Marrëveshjen Gjithëpërfshirëse dhe Progresive për Partneritetin Trans-Paqësor, e cila u drejtua nga ish-kryeministri japonez Shinzo Abe pas Trump braktisi marrëveshjen origjinale. Por administrata e Biden ka sinjalizuar që atëherë se nuk planifikon të ndjekë anëtarësimin në CPTPP.

Kina, ndërkohë, po përfiton nga gabimet strategjike të SHBA duke bërë ofertën e saj për anëtarësim në CPTPP (siç ka bërë edhe Mbretëria e Bashkuar). Kështu, larg ruajtjes ose rritjes së statusit hegjemonik të Amerikës, qasja e administratës Biden ka rritur ndikimin e Kinës në Azi-Paqësorin-rajoni më dinamik ekonomikisht në botë.

Për pjesën më të mirë të një shekulli, SHBA ishte ekonomia më produktive në botë sepse mbeti e përkushtuar ndaj një sistemi të orientuar drejt tregut, sundimit të ligjit dhe tregtisë së hapur. Aty ku çoi, pasuan Evropa Perëndimore, Azia Lindore dhe Juglindore dhe të tjerë. Në këtë mënyrë, politikat dhe parimet që forcuan aleatët e saj forcuan gjithashtu pozicionin e saj hegjemonist.

Tani, Kina po rritet, kryesisht sepse braktisi politikat e saj të mëparshme ekonomike në favor të një sistemi më të orientuar drejt tregut. Kjo e bën vendimin e SHBA për të braktisur sistemin e vet në favor të ndërhyrjeve shtetërore të stilit kinez në mënyrë perverse ironike. Në miratimin e politikave të stilit kinez, SHBA nuk po zvogëlon vetëm avantazhin e saj konkurrues, po mohon në mënyrë efektive sistemin e hapur të orientuar drejt tregut dhe rolin e tij udhëheqës global.

Heqja e masave proteksioniste dhe forcimi i sistemit të hapur shumëpalësh do të jepte rezultate jashtëzakonisht superiore në krahasim me qasjen Trumpiane. Shtetet e Bashkuara duhet të ri-angazhohen si një udhëheqëse konstruktive brenda Organizatës Botërore të Tregtisë dhe të kërkojnë marrëveshje mbi reformat për të mbuluar çështje të reja si tregtia elektronike dhe ndryshimet klimatike. Sa më shumë që Kina përpiqet të zgjerojë industritë e sponsorizuara nga shteti, aq më shumë SHBA duhet të bëjë për të treguar se ka një alternativë më të mirë.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Project Syndicate

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Project Syndicate/ A mund të bëjë shteti më shumë sot?

A jemi të gjithë Keynesianë përsëri?

Analiza e Project Syndicate

A mund ta shpëtojë Biden botën?