MENU
klinika

Analiza

Polexit ose sundimi i ligjit: Cilën do të zgjedhë BE-ja?

26.10.2021 - 13:38

Ne 7 shtator 2021, Gjykata Kushtetuese e Polonisë, gjykata kushtetuese e Republikës së Polonisë, vendosi se disa dispozita të ligjit të Bashkimit Evropian janë të papajtueshme me Kushtetutën polake dhe, në lidhje me këto dispozita, Kushtetuta polake shfuqizon ligjet e BE-së.

Vendimi që vë në pikëpyetje themelet e BE-së dhe rendit ligjor të BE-së erdhi si befasi për shumë njerëz, po aq jo befasues për disa; por në përgjithësi, ajo shkaktoi reagime të ndryshme.

Reagimet u formuan rreth faktit nëse vendimi është një shenjë e daljes së Polonisë nga BE-ja dhe kuptimi i vendimit për marrëdhëniet midis BE-së dhe Polonisë.

Duke marrë parasysh Brexit-in dhe efektet e tij ekonomike dhe politike në BE, vendimi meriton një vështrim më të detajuar për vlerësimin e ligjshmërisë së vendimit, duke vlerësuar motivet kryesore të Gjykatës Kushtetuese, nëse ka, duke parashikuar marrëdhëniet e ardhshme të Polonisë me BE-në, por më e rëndësishmja, mundësia e një “Polexit”.

Çështja u depozitua nga kryeministri polak Mateusz Morawiecki. Gjykata Kushtetuese vlerësoi supremacinë e masave të përkohshme në lidhje me “strukturën organizative dhe funksionimin e gjykatave polake” të përcaktuara nga Gjykata e Drejtësisë së Bashkimit Evropian (CJEU), ose me fjalë të tjera, supremacinë e ligjeve të BE-së dhe vendimeve gjyqësore, mbi ligjet polake dhe vendimet e gjykatës polake.

Gjykata Kushtetuese vendosi se kur bëhet fjalë për “strukturën organizative dhe funksionimin e gjykatave polake dhe mënyrën e procedimit përpara atyre gjykatave”, dispozitat e ligjit të BE-së në lidhje me pajtueshmërinë e shteteve anëtare të BE-së me ligjin e BE-së dhe vendimet e gjykatave të BE-së janë të papajtueshme me atë polake.

Gjykata arriti në përfundimin se, brenda këtij konteksti, Kushtetuta polake zëvendëson ligjet e BE-së.

Komisioni Evropian, në deklaratën e tij për shtyp, deklaroi se vendimi ngre shqetësime serioze në lidhje me parimet themeluese të rendit juridik të BE-së dhe BE-ja, pa hezituar të përdorë kompetencat e saj, do të mbrojë funksionimin e duhur të rendit juridik të BE-së.

David Maria Sassoli, presidenti i Parlamentit Evropian, deklaroi në mënyrë të ngjashme në postimin e tij në Twitter se “vendimi në Poloni nuk mund të mbetet pa pasoja”.

Ndërsa Franca dhe Gjermania kritikuan vendimin, Hungaria, një tjetër fëmijë i tmerrshëm i BE-së, së bashku me Poloninë, e mbështetën vendimin.

Nga ana tjetër, polakët, përfshirë Donald Tusk, ish-presidentin e Këshillit Evropian, mbajtën demonstrata pro-BE në Varshavë. Vendimi nuk është vendimi i parë i një shteti anëtar të BE-së që kundërshton vendimin e një gjykate të BE-së.

Megjithatë, vendimi i Gjykatës Kushtetuese është i ndryshëm dhe në një farë mënyre më i rëndësishëm se vendimet e mëparshme, pasi ai sfidon vetë themelin e rendit juridik të BE-së.

Prandaj, duke marrë parasysh zhvillimet e fundit në Poloni në lidhje me ligjet e abortit, lirinë e medias, të drejtat e LGBT dhe pavarësinë e gjyqësorit, të gjitha zhvillimet që konsiderohen si në kundërshtim me vlerat e BE-së, vendimi meriton vëmendje.

Vendimi mund të ketë kuptime të ndryshme. Mund të jetë një vendim që thjesht interpreton ligjet polake dhe vendos për pozicionin e ligjeve të BE-së ndaj ligjeve kombëtare.

Megjithatë, vendimi bie ndesh hapur me traktatet e BE-së dhe praktikën gjyqësore të BE-së, duke përfshirë vendimin historik Costa kundër ENEL të GJED-së që vendos supremacinë e ligjeve të BE-së mbi ligjet e shteteve anëtare.

Me fjalë të tjera, vendimi është padyshim i paligjshëm. Duke marrë parasysh këtë dhe faktin që çështja u depozitua nga Morawiecki në Gjykatën Supreme të Polonisë, një gjykatë që pretendohet se përbëhet kryesisht nga mbështetës të partisë në pushtet, është e qartë se vendimi është më shumë se një interpretim i thjeshtë i ligjit.

Vendimi mund të jetë, më tej, një lëvizje që i hap rrugën gjykatave dhe institucioneve polake që të shpërfillin ligjet e BE-së dhe vendimet e gjykatave të BE-së.

Mund të jetë gjithashtu një shenjë e dëshirës së Polonisë për të dalë nga BE. Ka të ngjarë që një nga motivet pas vendimit të jetë dobësimi i zbatimit të ligjit të BE-së, dhe në këtë mënyrë të jetë në gjendje të zbatojë ligjet e BE-së dhe vendimet e gjykatave të BE-së vetëm kur autoritetet polake dhe gjykatat polake e gjykojnë të përshtatshme.

Gjithashtu, motivimi tjetër mund të jetë shmangia e ndërhyrjes së BE-së në situatat kur partia në pushtet ka gjasa të përballet me kritika dhe pasoja negative nga BE-ja.

Megjithatë, një Polexit i ardhshëm nuk duket i mundur. Në letër, Polonia mund të dalë nga BE me një vendim parlamentar pa pasur nevojë për referendum.

Megjithatë, nuk ka gjasa që partia në pushtet e Polonisë të mund ose do të dëshironte të merrte “rrezikun” financiar dhe politik të largimit nga BE. Deklarata e Morawieck që afirmon Poloninë si një element integral të BE-së dhe refuzon të pranojë hapur Polexit-in e konfirmon këtë.

Për më tepër, sondazhet tregojnë se mbështetja nga popullata polake për të qëndruar brenda BE-së është e lartë dhe Polexit pa një mbështetje publike nuk ka gjasa.

Ekziston edhe një arsye tjetër që Polonia të mbetet brenda BE-së – mbështetja ekonomike. Fondet shumë të nevojshme për rikuperimin e COVID-19 janë një prej tyre, dhe Polonia edhe tani i frikësohet ngrirjes së fondeve të rimëkëmbjes së koronavirusit si një formë hakmarrjeje nga BE-ja mbi vendimin e Gjykatës Kushtetuese.

Shkurtimisht, vendimi i Gjykatës Kushtetuese nuk ka të bëjë me një Polexit të ardhshëm, por më shumë për pretendimin e sovranitetit kombëtar dhe krijimin e një hapësire për partinë në pushtet të Polonisë për të realizuar axhendën e saj politike pa u përballur me rezistencën nga gjykatat e BE-së dhe vetë BE-së.

Me fjalë të tjera, një Polexit i ardhshëm nuk duket i mundshëm, por një krizë e sundimit të ligjit po e ndjek BE-në.