MENU
klinika

The Economist/ Kina dhe India nuhasin një ujdi

Çfarë do të bëjë Rusia për të shitur naftën e saj të padëshiruar?

28.03.2022 - 12:14

Më 22 shkurt, dy ditë përpara se Rusia të pushtonte Ukrainën, një anije me flamur gjerman u largua nga porti rus i Primorsk, i ngarkuar me 33,000 ton naftë. Nuk arriti t’i dorëzonte ato. Kur arriti në Tranmere, një terminal britanik nafte, më 3 mars, dokerët refuzuan të shkarkonin ngarkesën kur mësuan se nga kishte ardhur. Bojkote të ngjashme kanë lindur edhe gjetkë. Kayrros, një firmë e të dhënave, vlerëson se vëllimi i përgjithshëm i naftës “në ujë” u rrit me gati 13% në dy javët pas pushtimit, në një pjesë të madhe pasi ngarkesat e padorëzuara ruse kërkonin marrës të rinj. Numri i anijeve që ktheheshin në Rusi gjithashtu u rrit.

Pjesa më e madhe e asaj që ka dalë nga Rusia javët e fundit është blerë dhe paguar para fillimit të luftës. Tani më pak naftë po largohet nga vendi. Shqetësimet për sanksionet, publiciteti i keq dhe dhimbjet e kokës logjistike kanë shtyrë shumë klientë të ndalojnë blerjet. Më 24 mars, vëllimi i eksporteve ruse të naftës nga deti, me 2.3 milion fuçi në ditë (bpd), ishte gati 2 milion nën nivelin e 1 marsit, llogarit Kpler, një firmë e të dhënave. Ndërsa këto fuçi nuk shiten, çmimi i naftës së papërpunuar Brent, pikë referimi globale, është afër 120 dollarëve. Megjithatë, për vendet që janë të gatshme të rrezikojnë përçmimin dhe të kalojnë nëpër unaza të reja logjistike, nafta ruse ka filluar të duket si një pazar. Kjo nga ana tjetër mund të shkaktojë një zhvendosje të qëndrueshme në modelet e tregtisë.

Embargoja e pjesshme e Rusisë ka jehonë me bllokadën e Iranit nga Perëndimi në vitet 2010, gjë që e bëri Republikën Islamike të hartonte një libër të pakrahasueshëm për kontrabandën e naftës. Në maj të vitit 2018, Amerika vendosi sanksione “presioni maksimal”, me synimin për të ndalur plotësisht eksportet e naftës të Iranit. Thuajse pati sukses: deri në tetor 2019 ato kishin rënë në një mesatare prej 260,000 fuçi në ditë, nga 2.3 milionë para sanksioneve. Që atëherë, megjithatë, ato janë ringjallur pak, duke vlerësuar mesatarisht rreth 850,000 bpd në tre muajt deri në shkurt 2022.

Irani arrin të shesë naftë përmes dy kanaleve. E para është përmes shitjeve të autorizuara, por të kufizuara. Ndërsa vendosi sanksionet e saj, Amerika u dha një përjashtim të kufizuar tetë vendeve importuese. Megjithatë, ka një kapje të madhe: shitjet duhet të paguhen në monedhën e blerësit dhe ose të mbahen në llogaritë e ruajtjes në bankat lokale ose të shpenzohen në një listë të mallrave të prodhuara në vend. Për Iranin kjo është thellësisht frustruese. Në dhjetor u detyrua të pranonte çaj nga Sri Lanka si pagesë për një borxh të naftës me vlerë 251 milionë dollarë.

Për të anashkaluar kufizimet, Irani kontrabandon sasi të mëdha nafte, kanali i tij i dytë për shitje. Cisternat iraniane lundrojnë drejt armiqve të Amerikës, si Venezuela, me transponderët e tyre të fikur. Disa janë rilyer për të fshehur origjinën e tyre. Të tjerë e transferojnë ngarkesën e tyre në det të hapur, shpesh natën, në anije që lundrojnë nën një flamur tjetër. Nafta lëviz gjithashtu mbi tokë nga bandat e kontrabandës, thotë Julia Friedlander, një ish-zyrtare e inteligjencës tani në Këshillin Atlantik, një institut kërkimi në Uashington. Nafta shkëmbehet me Kinën, Turqinë dhe Emiratet e Bashkuara Arabe kundër arit, pesticideve dhe madje edhe projekteve të strehimit në Teheran. Tregtarët në Dubai, ku jetojnë gjysmë milioni iranianë, përziejnë naftën e papërpunuar nga Republika Islamike me lloje të tjera të ngjashme, të cilat më pas i riemërtojnë si naftë Kuvajtiane.

Rusia nuk ka gjasa të heqë një fletë nga libri i Iranit, kryesisht sepse, tani për tani, nuk ka nevojë. Dënimet e vendosura ndaj Iranit përfshijnë sanksione dytësore që kërcënojnë bankat e vendeve të treta që merren me të me gjoba të mëdha. Kjo e bën të rrezikshme blerjen e hapur të naftës së saj. Në të kundërt, Rusia përballet me një embargo më të dobët. Vetëm Amerika e ka ndaluar importin e naftës nga vendi dhe nuk bleu shumë në fillim. Më 25 mars, Gjermania tha se do të përgjysmonte blerjet e saj, por është e paqartë se kur do të fillonte kjo. Shitjet e transmetuara përmes tubacioneve, të cilat janë më pak të dukshme se dërgesat dhe përfaqësojnë rreth 1 milion të eksporteve totale të Rusisë prej 7.9 milion fuçi në ditë, vazhdojnë të rrjedhin. Nuk ka sanksione dytësore.

Në vend të kësaj, eksportet përmes detit kanë rënë për shkak se blerësit perëndimorë, si firmat e mëdha të energjisë, i frikësohen një reagimi publik. Ata gjithashtu përballen me dhimbje koke financiare dhe logjistike pasi bankat e kujdesshme shkurtojnë kredinë, pronarët e anijeve luftojnë për të siguruar sigurimin dhe kostot e transportit të mallrave rriten. Dhe sa herë që sanksionet korrigjohen, thotë Antonia Tzinova e Holland & Knight, një firmë ligjore, stafi i pajtueshmërisë duhet të studiojë qindra faqe ligjesh të paqarta, duke i bërë shumë marrëveshje ruse vështirë se ia vlejnë. Si rezultat, nafta e papërpunuar Urals, klasa e nxjerrë nga Rusia, aktualisht po tregtohet me një zbritje prej rreth 30 dollarë për fuçi. Një tregtar pret që hendeku të arrijë në 40 dollarë brenda një jave.

Dy vende të mëdha që nuk janë bashkuar me sanksionet e Perëndimit mendojnë se duhet pasur një pazar: India dhe Kina. India sigurisht që po vepron sipas mundësisë. Ngarkimet e anijeve ruse drejt nënkontinentit pritet të jenë rritur në 230,000 bpd në mars, nga asgjëja në tre muajt e mëparshëm (kjo përjashton CPC, një përzierje e naftës së papërpunuar kryesisht kazake dhe ruse). Megjithatë, India nuk ka gjasa të blejë shumë, të paktën në afat të shkurtër. Gati gjysma e importeve të saj vijnë nga Lindja e Mesme. Megjithëse disa mund të zëvendësohen me naftë ruse, transporti nga Gjiri është aq më i lirë sa zbritja e Uraleve do të duhej të zgjerohej më tej së pari. Pagesa nuk mund të paguhet në dollarë, duke kërkuar që India të eksperimentojë me një mekanizëm rubla-rupi.

E gjithë kjo mund të shpjegojë pse Korporata Indiane e Naftës, rafineri më i madh i vendit, ka porositur vetëm 3 milionë fuçi. Adi Imsirovic, një ish-bos i tregtisë së naftës të Gazprom tani në Institutin e Studimeve të Energjisë në Oksford, nuk e sheh Indinë të blejë më shumë se 10 milion fuçi në muaj. Kjo është e vogël, duke marrë parasysh që rezerva e naftës së padëshiruar e Rusisë pritet nga Agjencia Ndërkombëtare e Energjisë, një parashikues zyrtar, të arrijë në 3 milion fuçi në ditë në prill.

Vetëm Kina, pra, mund ta shpëtojë Rusinë. Ajo importon një total prej rreth 10.5 milionë fuçi në ditë (11% e prodhimit ditor në botë). Imsirovic mendon se Kina mund të rrisë në mënyrë oportuniste blerjet e saj në 12 milion bpd. Kjo mund t’i lejojë asaj të blejë 60 milion nga Rusia në një afat relativisht të shkurtër. Kjo ndihmon se Kina ka shumë depo boshe.

Asgjë nga këto nuk po ndodh ende. Një arsye është se, edhe për Kinën, transporti i naftës nga Rusia është bërë më i vështirë. Ndërsa dërgesa nga Rusia në Evropë zakonisht zgjat tre ose katër ditë, transporti në Azi zgjat 40. Nafta duhet të ngarkohet në cisterna shumë më të mëdha, gjë që kërkon kohë shtesë dhe është më e shtrenjtë. Bankat kineze janë të vështira për të dhënë hua. Blerjet duhet të bëhen në juan.

Arsyeja më e madhe, megjithatë, është se tregtarët kinezë me siguri po kalojnë kohën e tyre. Edhe me kostot shtesë, blerja e naftës ruse do të kursente shumë para. Dhe tregtarët kinezë njohin një ujdi kur shohin një të tillë, kur çmimi i naftës iu afrua një shifror gjatë rënies së shkaktuar nga kovid të vitit 2020, ata u grumbulluan deri në gushë. Ndërsa pozicioni tregtar i Rusisë dobësohet, zbritja e Urals do të rritet. Kështu do të jenë edhe blerjet e Kinës.

Një lëvizje e tillë nuk do të kthehet lehtë. Shumica e rafinerive janë të konfiguruara për të konsumuar disa lloje të naftës së papërpunuar, që do të thotë se kalimi nga varieteti Urals me squfur të lartë në, të themi, super dritën e Arabisë Saudite kërkon kohë dhe para. Kjo nga ana tjetër sugjeron që shtytja e Rusisë në Azi dhe përpjekjet e Evropës për furnizime mund të riformësojnë tregun global. Nafta e Detit të Veriut, shumica e së cilës zakonisht shkon në lindje, do të qëndrojë në Evropë. Kontinenti ndoshta do të blejë më shumë nga Afrika Perëndimore dhe Amerika dhe do të rrisë importet e tij të llojeve të pasura me squfur nga Gjiri. Pjesa tjetër e botës, përfshirë Azinë, do të duhet të kënaqet me atë që Evropa nuk dëshiron. Nafta nga fusha e Tupi në Brazil tashmë tregtohet me dyfishin e primit ndaj Brent se zakonisht.

Rezultati i këtij sistemi global më të fragmentuar të tregtimit të naftës do të jetë një çmim strukturor më i lartë për importuesit e naftës. Deri në kohën e luftës, nafta në përgjithësi rridhte pa probleme nga fushat e naftës në rezervuarët e karburantit që kishin më shumë nevojë për të. Tani, thotë Ben Luckock i Trafigura, një firmë tregtare, se sistemi i rregulluar mirë është ndërprerë.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist