MENU
klinika

Nga "The Economist"

Pjesa më e madhe e Ukrainës, e paralizuar nga mungesa e naftës

24.05.2022 - 11:38

Kur ukrainasit nuk po flasin për luftë, ka shumë mundësi që ata të flasin për benzinë. Për tre javët e fundit, vendi është gjetur në mes të një mungese akute të karburantit që do të thotë se të gjitha pompat, përveç një numri të vogël të pompave në mbarë vendin, janë të mbyllura për publikun. Më 19 maj, rruga 550 km nga Lviv në Kiev kishte vetëm dy pika karburanti që funksiononin. Secili kishte një radhë që shkonte pas disa qindra metrash. Një stacion në afrimin drejt kryeqytetit ishte gjithashtu i jashtëzakonshëm pasi ishte i mbyllur, por i ndjekur nga më shumë se 50 automjete. Kishte qarkulluar një thashetheme se dërgesat mund të mbërrinin brenda disa orësh.

Lufta e ka bërë jetën të pamundur për planifikuesit e energjisë të Ukrainës, duke dëmtuar infrastrukturën kritike dhe duke thyer shumicën e zinxhirëve të furnizimit. Para fillimit të luftës më 24 shkurt, 80% e karburantit të vendit importohej. Shumica e tyre erdhi me hekurudhë nga Bjellorusia, tani një armik dhe pjesëmarrës në luftë. Një pjesë më e vogël erdhi nga deti, në portet e Detit të Zi tashmë të mbyllura nga një bllokadë detare ruse. I vetmi prodhues vendas i rëndësishëm, rafineria e naftës Kremenchuk, u hoq jashtë linje në prill pas një sërë sulmesh me raketa. Raketat ruse kanë shkatërruar gjithashtu një duzinë objekte të depozitimit të karburantit dhe kanë dëmtuar hekurudhat, ndonjëherë duke kufizuar atë që mund të transportohet në atë mënyrë. Ndërkohë, nevojat për karburant për automjetet ushtarake dhe ato të urgjencës po rrisin kërkesën. E njëjta gjë vlen edhe për bujqësinë, tashmë në mes të sezonit të mbjelljes. Ukraina ka nevojë për rreth 540,000 ton produkte nafte në muaj. Aktualisht ka mjetet për të mbuluar vetëm rreth 70% të kësaj, sipas Serhiy Kuyun, një ekspert i pavarur i energjisë. Me përpjekjet e luftës dhe që bujqësia ka marrë prioritet, shumë pak ka mbetur për dikë tjetër.

Deficitet kanë shkaktuar një ekonomi në hije sipas traditës më të mirë ukrainase. Në ekuivalentin lokal të eBay, qytetarët sipërmarrës po ofrojnë një sërë shërbimesh të lidhura me karburantin. Në Odessa 100 hryvnia (3,38 dollarë) në orë do t’ju bëjë dikë që të mbajë vendin tuaj në radhët jashtë pompave të karburantit, përfshirë makinën zëvendësuese. Në Kiev ju mund të anashkaloni fare radhët dhe të përdorni një skemë të dyshimtë për të blerë karburant duke përdorur llogaritë e korporatave (gjërat shiten me dy deri në trefishin e tarifës zyrtare të shitjes me pakicë). Pastaj ka shitje të drejtpërdrejta të vetë arit të lëngshëm në çfarëdo shishe ose kutie që mund të kapin shantazhuesit ( duhet të bëhet pazar me telefon). Një reklamë, e cila premton solemnisht karburant “të pastër” që nuk është përzier me alkool metiluar, sugjeron se ky nuk është një opsion pa rrezik.

Individët e industrisë janë të kujdesshëm për të bërë deklarata publike që janë kritike për trajtimin e krizës nga qeveria; kjo nuk është gjëja e bërë në kohë lufte. Por privatisht ata ankohen se zyrtarët nuk ishin mjaftueshëm të shpejtë për të reaguar ndaj mungesave; madje i përkeqësuan, argumentojnë ata. Një menaxher i lartë në një kompani të madhe private karburanti thotë se rregullimi i çmimeve ka bërë që furnitorëve t’u kërkohet të shesin benzinë ​​për më pak se sa kushton furnizimi i saj. Synimi kishte qenë të mbante karburantin të përballueshëm për një komb në vështirësi, por hoqi çdo nxitje për të rritur ofertën për publikun dhe gjithashtu prezantoi një treg të zi. “Marzhet tona të shitjes me pakicë ishin 5% para luftës, por zinxhirët e rinj të furnizimit e fshinë atë,” tha menaxheri. “Ne vazhduam të kërkonim një kompromis, por përgjigja ishte se ne fituam para gjatë kohëve të mira dhe se tani ishte koha për të qenë të durueshëm.”

Qeveria fillimisht u përpoq të mbronte pozicionin e saj, me ministrat që iu drejtuan retorikës së ashpër. Më 14 maj, ministrja e ekonomisë, Yulia Sviridenko, kritikoi një pjesë të vogël të furnizuesve që kishin shkelur hapur kontrollet e çmimeve, ata ishin “grabitës” gjatë kohës së luftës, tha ajo. Por vetëm katër ditë më vonë, kabineti u tërhoq dhe pranoi nevojën për të pezulluar “përkohësisht” kontrollet, për të lejuar shitësit me pakicë të rregullojnë kërkesën. Zonja Sviridenko parashikoi se masa do të çonte në rritje të çmimeve prej 40%, me rritjen e benzinës pa plumb në 52 hryvnia për litër. Z. Kuyun mendon se ndoshta do të përfundojë më i lartë, në më shumë se 60 hryvnia për litër.

Rritja e çmimit do të ketë një ndikim të menjëhershëm mbi konsumin në një vend ku të ardhurat e disponueshme janë reduktuar rëndë. Por nuk ka gjasa që vetë t’i japë fund krizës së karburantit. Ukraina nuk ka infrastrukturën hekurudhore të nevojshme për të ofruar mjaftueshëm benzinë ​​nga tregjet e reja në Evropë, e cila funksionon në një matës tjetër. Ka mjaft kamionë modernë për të kaluar plotësisht në transportin rrugor. Por transportuesit evropianë dhe siguruesit e tyre hezitojnë të ndërhyjnë, duke pasur parasysh rreziqet e transportit të karburantit në kohë lufte. Një plan i qeverisë për të zbutur procesin doganor me “korridoret e gjelbër” mund të ndihmojë në përshpejtimin e dërgesave, por nuk ka gjasa të lehtësojë mungesën brenda natës.

Oleksandr Kubrakov, ministri për infrastrukturën, thotë se zgjidhja e krizës do të kërkojë një ripërshtatje të konsiderueshme jo vetëm brenda tregjeve të karburantit të Ukrainës, por edhe në Evropë. Ishte një proces “i ndërlikuar” që do të merrte “disa javë nëse jo muaj” për t’u përfunduar. Të dhënat e papërpunuara të përgjigjes së qeverisë ishin të jashtëzakonshme, këmbënguli ai. Por progresi do të ishte gjithmonë “i brishtë” dhe aq i mirë sa e lejonin raketat ruse. “Ne mund të zgjidhim çështjet e furnizimit dhe logjistikës, dhe e gjithë qeveria po punon çdo orë për ta bërë këtë,” tha ai, “por problemi ynë kryesor nuk është zhdukur dhe kjo është lufta.”

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist