MENU
klinika

Kina nuk është e ftuar!

The Economist: Pakti i ri ekonomik aziatik i Amerikës

25.05.2022 - 12:32

Vetëm tre ditë pasi u betua si president në janar 2017, Donald Trump nënshkroi një urdhër ekzekutiv për tërheqjen e Amerikës nga Partneriteti Trans-Paqësor (tpp), një marrëveshje e tregtisë së lirë me 12 vende që ai kishte kundërshtuar në gjurmët e fushatës. Më 23 maj, 488 ditë pas betimit të tij, Presidenti Joe Biden u përpoq të kthente disa nga dëmet duke shpalosur një pakt të ri, Kornizën Ekonomike Indo-Paqësore prej 13 vendeve (ipef). Fakti që zotit Biden iu desh kaq shumë kohë për të nisur politikën e tij tregtare aziatike ilustron një të vërtetë bazë: është shumë më e lehtë të prishësh marrëveshjet sesa t’i përpunosh ato përsëri.

Në mënyrë të pashmangshme, një mënyrë për të parë ipef-in është krahasimi me tpp (i cili jeton në formë të reduktuar, në mungesë të Amerikës). Disa pjesë tingëllojnë mjaft të njohura. Një pikë e shitjes për tpp ishte se ishte një “marrëveshje tregtare e shekullit 21” e plotësuar me standarde të larta për të drejtat e punëtorëve dhe rregullat e tregtisë elektronike. IPef është gjithashtu “një marrëveshje ekonomike e shekullit të 21”, sipas Jake Sullivan, këshilltar i sigurisë kombëtare të Amerikës. Anëtarët fillestarë të TPP-së përbënin gati 40% të PBB-së globale, afërsisht e njëjta pjesë me partnerët aktualë të ipef-it (ndryshimi më i madh është se marrëveshja e re shkëmben Meksikën dhe Kanadanë me Indinë dhe Korenë e Jugut). Më e rëndësishmja, Kina është ende e përjashtuar. IPef, si tpp, është një përpjekje për të ndërtuar një strukturë tregtare në Azi që ruan si parimet ekonomike të Amerikës ashtu edhe fuqinë e saj ekonomike, e mirëpritur nga shumë në rajon si një kundërpeshë ndaj peshës së Kinës.

Megjithatë, këtu përfundojnë ngjashmëritë. Suksesi i zotit Trump në fitimin e mbështetjes me thirrjet e tij për të ndaluar vendet që “shkatërrojnë” Amerikën, ka bërë që shumë në Uashington të jenë të dyshimtë për marrëveshjet ambicioze të tregtisë së lirë. Pra, në vend që të fillojë punën për një pakt që do të kërkonte miratimin nga Kongresi, ekipi i zotit Biden ka hartuar një kornizë që është më e lakueshme dhe mund të shmangë atë kurth të vdekjes politike. Në njoftimin e nisjes, Katherine Tai, Përfaqësuesja e Tregtisë e Shteteve të Bashkuara (ustr), u zotua të “mbajë Kongresin afër” në formësimin e ipef-it – shumë larg vendosjes së tij në votim.

Shkathtësia ka disa dobësi të mëdha. Ajo kufizon atë që Amerika mund të ofrojë. Një ulje e tarifave, një pjesë e shumicës së marrëveshjeve të tregtisë së lirë, nuk është fillimi, sepse do të kërkonte mbështetjen e Kongresit. Amerika ende zotohet të shtyjë për standarde të forta të punës dhe mjedisit, por, në pamundësi për të ofruar më shumë akses në tregun e saj të gjerë, asaj i mungon një element kyç negociues. Qëndrueshmëria e ipef është gjithashtu në dyshim. Nëse zoti Trump do të kthehej në Zyrën Ovale në 2024, nuk do t’i duheshin tre ditë për të hequr kornizën.

Administrata Biden është përpjekur t’i bëjë një virtyt të këtyre kufijve. Në vend që të konceptohet ipef si një marrëveshje tradicionale, ajo ka deklaruar se pakti do të mbështetet në katër shtylla, me promovimin e tregtisë vetëm një. Tre qëllimet e tjera janë të bëjnë zinxhirët e furnizimit më elastik; të promovojë investimet në infrastrukturë dhe energjinë e pastër; dhe për të formuar rregulla të reja për tatimin dhe kundër korrupsionit. Është joshëse të hidhet poshtë një axhendë kaq e gjerë si shumë e paqartë për të arritur asgjë. Por në mënyrë paradoksale, një gati pengesë në prezantimin e kornizës ilustroi se ajo, në teori, mund të kishte fuqi në përmbajtjen e saj: Amerika duhej të zbuste gjuhën në dokumentet e saj themeluese, përndryshe disa në Azi do të kishin penguar nënshkrimin e tyre.

Matthew Goodman i Qendrës për Studime Strategjike dhe Ndërkombëtare, një think-tank, vë në dukje se fokusi në tema të tilla si tregtia dixhitale, politika e konkurrencës dhe ryshfeti krijon një menu të mirë për ipef-in. “Këto janë çështje që janë shumë në interes të partnerëve tanë në rajon,” thotë ai. Në të njëjtën kohë, gjerësia përbën një sfidë. Në vend që të ketë vetëm Ustr si negociatorin kryesor, si në bisedimet normale tregtare, departamenti i tregtisë është përgjegjës për portofolin jotregtar. Kjo rrezikon ta kthejë atë në një bishë me shumë kokë.

Tani për tani, shumë në rajon janë më të kënaqur nga simbolika. Plagët nga dalja nga tpp e Amerikës janë ende të papërpunuara. Që nga fitorja zgjedhore e zotit Biden, aleatët kanë pritur dhe pritur që Amerika të hartojë një strategji të re tregtare aziatike. Më në fund ajo ka mbërritur, edhe nëse është më e dukshme për kufizimet e saj politike sesa potencialin e saj ekonomik. “Ne jemi të lumtur që i kemi ata në tryezë,” thotë një zyrtar australian.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN