Nga Dharshini David /Me vdekjen e mbretëreshës Elizabeth II, Liz Truss është përballur me një sfidë të paprecedentë në muajin e saj të parë në këtë punë. Ashtu si testimi do të jetë premtimi i saj për një “plan të guximshëm për të rritur ekonominë”.
Të premten, kancelarja, Kwasi Kwarteng, do të përshkruajë një mini-Buxhet për të dhënë premtimet e bëra nga zonja Truss gjatë fushatës së saj të udhëheqjes konservatore për të ulur taksat.
Mini-Buxheti pritet të ndryshojë një rritje prej 1.25% në Sigurimet Kombëtare dhe të heqë një rritje prej 6% në taksën e korporatës me një kosto prej 30 miliardë paund. Një ulje në normën bazë të tatimit mbi të ardhurat, siç raportohet, mund të jetë në kartat.
Njoftimi vjen në një moment vendimtar. Standardet e jetesës po bien me ritmin e tyre më të shpejtë në dekada dhe një recesion mund të jetë i pashmangshëm. Dhe mesatarisht, ne kemi pasur performancë të dobët ndaj ekonomive kryesore gjatë 15 viteve të fundit, ndërkohë që pabarazia e të ardhurave është zgjeruar. Të gjithë kryeministrat premtojnë se do të na bëjnë më mirë, por ndryshojnë në mënyrën se si synojnë ta bëjnë këtë.
Të gjitha ndryshimet?
Fjala e zonjës Truss i bën jehonë mantrës së vogël shtetërore të atyre në të djathtën e partisë së saj: “Ulni taksat për të shpërblyer punën e palodhur dhe për të nxitur rritjen dhe investimet e udhëhequra nga biznesi”.
Teoria është se duke i lejuar bizneset dhe punëtorët të mbajnë më shumë para, ata duhet të shpenzojnë dhe investojnë më shumë, gjë që, nga ana tjetër, duhet të sjellë më shumë të ardhura nga taksat. Prisni burokracinë dhe ata kanë lirinë dhe nxitjen për të bërë edhe më shumë – ato që quhen reforma në anën e ofertës.
Një nga lëvizjet e para të kancelares ishte shkarkimi i nëpunësit të lartë të Thesarit, Tom Scholar, i cili ndihmoi në organizimin e reagimit të MB ndaj krizës financiare të vitit 2008. Ai dërgoi një mesazh të ashpër; Kwasi Kwarteng dhe shefi i tij po planifikojnë një kurs të ri, duke i bërë gjërat ndryshe.
Por ata do të përballen me sfida.
Z. Kwarteng thuhet se dëshiron që ekonomia e Mbretërisë së Bashkuar të rritet mesatarisht me 2.5% në vit. Kjo shkallë rritjeje u ka shpëtuar shumë kancelarëve, çfarëdo që ata kanë dëshiruar, veçanërisht që nga kriza financiare.
Ulja e taksave shënon një shkëputje përfundimtare nga epoka e kursimeve të konservatorëve. Por shumë ekonomistë pyesin nëse kjo do të ringjallë ndjeshëm rritjen. Analistët në Oxford Economics, duke përdorur një model që imiton atë të Thesarit, thonë se ata do të shtonin vetëm 0.1% në nivelin e prodhimit të PBB-së deri në vitin 2025. Historia thotë se shkurtimet e taksave rrallë paguajnë vetë.
Megjithatë, ata mund të rrezikojnë që inflacioni – dhe ndoshta normat e interesit – të qëndrojnë më të larta për më gjatë.
Për më tepër, Instituti i Studimeve Fiskale llogarit se ata me të ardhurat më të larta do të marrin më shumë se 200 herë më shumë nga këto ulje taksash sesa ata me të ardhurat më të ulëta.
Zonja Truss pohon se është e drejtë dhe se të gjithë do të përfitojnë përfundimisht nëpërmjet rritjes më të lartë – e cila është një lëvizje e kthimit në qasjen e ekonomisë “treguese” të përqafuar nga ish-kryeministrja Margaret Thatcher në vitet 1980, dhe larg nga qasja rishpërndarëse e dy dekadat e fundit.
“Trickle-down” mund të jetë “nivelimi” i ri (një frazë e Boris Johnson-it mungon deri tani), por është e diskutueshme, nga përvoja e kaluar, nëse do të funksionojë.
Dhe rritja e pabarazisë së të ardhurave mund të përbëjë sfida elektorale. Një institut kërkimor pretendon se ata me të ardhurat më të ulëta në MB janë rreth një të pestën më keq se homologët e tyre francezë.
Zbërthimi i burokracisë
Ndërkohë, shkurtimi i burokracisë është një refren më i njohur, por ka pyetje se çfarë mund të jetë e realizueshme ose e dëshirueshme.
Brexit lejon Britaninë e Madhe të devijojë nga rregullat që kishte për shërbimet financiare ndërsa ishte në Bashkimin Evropian. Por Komiteti i Përzgjedhur i Thesarit ka paralajmëruar kundër derregullimit të tepruar. Ajo pretendon se shumë rregulla të vendosura në vazhdën e krizës financiare kanë punuar për të rritur besimin në sektorin financiar të Britanisë.
Një masë e tillë e futur gjatë kësaj periudhe për të penguar marrjen e tepërt të rrezikut ishte kufiri i bonuseve të bankierëve, një kufi që kancelarja raportohet se kërkon ta heqë.
Por ajo për të cilën shumica e ekonomistëve bien dakord është se investimi i pamjaftueshëm e ka frenuar Mbretërinë e Bashkuar, duke na bërë një vend më pak efikas dhe duke kufizuar rritjen e pagave.
Megjithatë, shumë thonë se ulja e taksave dhe burokracisë mund të mos jetë një plumb argjendi.
Disa, duke përfshirë Karen Ward, e cila ishte këshilltare e Philip Hammond kur ai ishte kancelar, thotë se rënia e investimeve u bë veçanërisht e dukshme që nga koha e referendumit të 2016-ës, ndërsa bizneset prisnin të shihnin se si do të përfundonte Brexit.
Fondi Monetar Ndërkombëtar është ndër ata që thonë se përfundimi i mosmarrëveshjes aktuale me BE-në mbi marrëveshjet tregtare pas Brexit në Irlandë mund të ndihmojë në ringjalljen e investimeve duke hequr pasigurinë.
Por kryeministri nuk e ka përmendur Protokollin e Irlandës së Veriut dhe se ngecja e vazhdueshme me BE-në në fund të fundit mund të rrezikojë jo vetëm një nën-investim, por edhe një luftë tregtare. Edhe me një nxitje të investimeve, reformat në anën e ofertës mund të duhen vite për rritjen e turbocharges.
Kostot e energjisë
Qëndrimi i zonjës Truss pasqyron besimin për të lejuar tregjet të punojnë lirshëm.
Por për ironi, është funksionimi i lirë i tregjeve të energjisë që tashmë ka nxitur një ndryshim të planeve sapo ajo mori detyrën, një paketë mbështetëse që nënkupton ndërhyrjen e shtetit në atë që mund të jetë një shkallë e paprecedentë.
Plani për të frenuar rritjet e ardhshme në faturat e energjisë do të shmangë një pjesë të madhe të presionit shtesë të mundshëm mbi familjet dhe bizneset – dhe do të parandalojë përshpejtimin e mëtejshëm të inflacionit.
Por, sugjeron Banka e Anglisë, është tepër vonë për të shmangur një recesion, megjithëse gjatësia dhe thellësia e tij mund të jenë më pak të rënda.
Paketa rrezikon gjithashtu të shtojë edhe më shumë borxhin e qeverisë sesa skema e pushimit. Siç është, inflacioni më i lartë tashmë rrezikon që pagesat e interesit për atë borxh të kalojnë 100 miliardë paund vitin e ardhshëm.
Shqetësimet për borxhin edhe më të lartë kanë bërë që norma e interesit që qeveria paguan për huamarrjen e re të arrijë një dekadë të lartë në tregjet financiare.
Kjo paketë nuk do të thotë që Liz Truss ka braktisur vizionin e saj më të vogël shtetëror. Në vend të kësaj – si Rishi Sunak kur u bë Kancelar në fillimin e pandemisë – mbizotëruan rrethanat, dhe ajo e sheh këtë krizë energjetike si një përjashtim.
Por ajo ende mund të përballet me presion për të derdhur më shumë para në shtet. Shkollat dhe spitalet nuk janë të imunizuar nga inflacioni i fundit. Ata do të kenë nevojë për miliarda paund më thjesht për të përmbushur planet ekzistuese.
Strategjia e zonjës Truss është me të vërtetë e ndryshme – përmes dizajnit dhe domosdoshmërisë.
Por a do të shpërblehet? Vlera e paundit ka rënë së fundmi në nivelin më të ulët ndaj dollarit në gati katër dekada. Tregjet, tashmë nervozë për perspektivat e MB-së, mendojnë se qasja e saj është një kumar. Uljet e taksave të së premtes do të rrisin shumë pasuri në afat të shkurtër – por ne nuk do ta dimë për ca kohë nëse perspektivat tona afatgjata janë përmirësuar.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga BBC