MENU
klinika

Analiza nga "The Economist"

Sundimtarët e Kinës, të dorëzuar ndaj një ekonomie të dobët

21.09.2022 - 12:10

Në vitin 2011, American Economic Review publikoi një artikull me ndikim të titulluar “Rritje si Kina”. Autorët e saj, duke përfshirë Zheng Song të Universitetit Kinez të Hong Kongut, u përpoqën të shpjegonin ritmin dhe modelin e veçantë të zhvillimit të Kinës. Titulli u prit po aq mirë sa argumenti, i cili bëri jehonë në një sërë punimesh si “Inovimi si Kina”, “Investimi si Kina” dhe “Ndërkombëtarizimi si Kina”.

Këtë vit, megjithatë, vendi nuk po rritet aspak si Kina. Falë rënies së saj të thellë të pronave dhe politikës “zero-kovid” të qeverisë, e cila përfshin bllokime në përgjigje të çdo shpërthimi të virusit, ekonomia tani parashikohet të rritet me më pak se 3% në 2022, sipas bankave të tilla si Nomura. Morgan Stanley dhe UBS. Kjo është shumë më poshtë objektivit zyrtar prej 5.5%.

Monedha e Kinës po dobësohet gjithashtu. Më 16 shtator u deshën më shumë se shtatë juanë për të blerë një dollar për herë të parë që nga korriku 2020. Është hapur një hendek midis rrugës së PBB-së të parashikuar për Kinën në fillim të këtij viti dhe asaj më të zymtë që tani duket e mundshme. PBB-ja e Kinës në vitin 2023 mund të jetë më shumë se 2 trilion dollarë nën nivelin e parashikuar në janar, vlerëson Goldman Sachs, një tjetër bankë.

Nuk është si Kina të kënaqet me një nën-performancë të tillë. Në të kaluarën, ekonomistët janë mrekulluar me aftësinë e saj për të stimuluar shpenzimet kur është e nevojshme, në mënyrë që të përmbushë objektivat e saj të rritjes dhe të punësojë në mënyrë adekuate fuqinë punëtore të zënë dhe punëtoritë e saj. Edhe pas krizës globale financiare në vitin 2008, PBB-ja e Kinës arriti shpejt aty ku do të kishte qenë nëse kriza nuk do të kishte ndodhur kurrë. I impresionuar nga ky rezultat, Yi Wen i Bankës së Rezervës Federale të St Louis dhe Jing Wu i Universitetit Tsinghua shkruan një tjetër punim “si Kina”, me titull “Përballë recesionit të madh si Kina”.

Qëndrueshmëria e vendit, argumentuan ata, mbështetej në mjetet jokonvencionale të shkatërrimit të bustit që dispononte. Kina, si vendet e tjera, lehtësoi politikën monetare kur goditi kriza financiare globale. Por në vende të tjera, kompanitë dhe konsumatorët ngurruan të merrnin hua edhe me norma interesi të ulëta. Si rezultat, lehtësimi monetar nuk u përkthye në një zgjerim të madh të kredisë. Në Kinë, përkundrazi, ndërmarrjet shtetërore dhe mjetet financuese të qeverisjes vendore (të cilat investojnë në infrastrukturë dhe projekte të tjera qytetare) morën hua me dëshirë nga bankat e Kinës me urdhër të qeverisë. Kina kishte tela të tjera për të tërhequr.

Pse, atëherë, Kina nuk po i reziston ngadalësimit të këtij viti siç bëri në të kaluarën? Deficiti i tij fiskal, i përcaktuar gjerësisht për të përfshirë huamarrjen jashtë buxhetit, do të rritet këtë vit. Por vetëm me rreth 3% të PBB-së, sipas Goldman Sachs. Lëvizja fiskale ishte më shumë si 4% e PBB-së në dy vitet nga 2008 në 2010. Dhe ishte edhe më e madhe si përgjigje ndaj ngadalësimit të pronave të Kinës në 2015. Uljet e taksave për firmat përbëjnë një pjesë të madhe të stimulit të këtij viti, krahasuar me rol të papërfillshëm ata luajtën në 2008-9. Kjo mund të jetë më efikase, nëse kompanitë e dinë më mirë se qeveria se si t’i shpenzojnë paratë. Por mund të jetë më pak efektive, nëse firmat zgjedhin të mos e shpenzojnë fare.

Qeveritë vendore dhe mjetet e tyre financuese, të cilat udhëhoqën përpjekjet stimuluese në 2008, nuk janë tani aq të guximshme. Rënia e pronave ka dëmtuar shitjet e tokës, të cilat përbënin rreth një të tretën e të ardhurave të tyre vitin e kaluar. Dhe shenjat e tendosjes financiare nuk kufizohen në librat e librit. Për të mbyllur vrimat buxhetore, 80 nga 111 qytete të gjurmuara nga Southern Weekly, një gazetë kontinentale, rritën shumën që mblodhën në gjoba vitin e kaluar. Yulin, një qytet në provincën Shaanxi, vendosi një gjobë prej 66,000 juanë (9,500 dollarë) për një shitës ushqimor për shitjen e 2.5 kg selino nën nivel. Një kompani shtetërore e autobusëve me borxhe në Lanzhou, kryeqyteti i provincës Gansu, nxori një ide të zgjuar për të paguar pagat e vonuara të disa prej stafit të saj. Në pamundësi për të aplikuar vetë për kredi shtesë, ajo sugjeroi vetë punonjësit të merrnin kredi, të cilat kompania u zotua t’i shlyente.

Mungesa e huamarrësve të zjarrtë po zbut politikën monetare të Kinës, ashtu siç bëri në ekonomitë e tjera të mëdha pas krizës financiare globale. Kina ka ulur një sërë normash interesi, duke përfshirë uljen e saj të parë në normën bazë të depozitave që nga viti 2015. Megjithatë, rritja më e shpejtë e ofertës monetare nuk është përkthyer deri më tani në një përshpejtim ekuivalent të kredisë.

Në parim, qeveria qendrore mund të bëjë më shumë vetë për të ringjallur rritjen. Mund të rrisë shpenzimet ose të ndihmojë në kapërcimin e boshllëqeve financiare të vuajtura nga nivelet më të ulëta të qeverisjes. Ajo ka lejuar autoritetet vendore të emetojnë një tjetër vlerë prej 500 miliardë juanësh “obligacione speciale” (të cilat supozohet se do të paguhen me të ardhurat nga projektet e infrastrukturës që financojnë). Por kjo është edhe më pak se sa prisnin shumë analistë dhe më pak se sa kërkohet.

Udhëheqësit e Kinës mund të kërkojnë të shmangin gabimet e së kaluarës, edhe nëse kjo do të thotë të heqësh dorë nga sukseset e së kaluarës. Xi Jinping, presidenti i Kinës, dhe Li Keqiang, kryeministri i saj, erdhën në detyrë në vitin 2013, disa vite pas rrëzimit financiar, kur u ndjenë shumë pasojat e padëshiruara të përpjekjeve stimuluese të Kinës. Shpenzimet e rrëmbyeshme nga krahët e shumtë të shtetit lanë pas kapacitetet e tepërta, një model të zhdrejtë prodhimi dhe borxhe të rënda. Z. Li ka premtuar vazhdimisht se nuk do të përdorë stimulin “si përmbytjet”, një referencë e fshehtë për të kaluarën.

Nga heroi në zero
Por ka një shpjegim më të thjeshtë për ndryshimin e qasjes. Z. Xi është investuar thellë në mbajtjen e një regjimi “zero-kovid”, të cilin ai e portretizon si provë e modelit social superior të Kinës. Qeveritë lokale janë nën presion për të mbajtur një kapak ndaj infeksioneve; një preokupim që do t’i largonte ata nga një përpjekje e gjithanshme për të nxitur investimet publike, edhe nëse financimi do të ishte i disponueshëm. Për më tepër, kërcënimi gjithnjë i pranishëm i bllokimeve ka shtypur besimin e konsumatorëve dhe sipërmarrësve. Kështu, çdo shpenzim shtesë i qeverisë do të ishte më pak efektiv në stimulimin e shpenzimeve private. Vendet e tjera mund të tejkalojnë ekonominë e vendit këtë vit. Por askush nuk e lufton kovidin si Kina.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


The Economist/ Valët tronditëse do të ndihen kudo në botë

A do të shtojnë problemet në furnizim bllokimet e Kinës?

Nga The Economist/ Covid-10trn

Kostoja ‘e frikshme’ ekonomike e covid-19


Cilat kompani do të largojnë mijëra punëtorë?

Sektori i industrisë gjermane, më i prekuri nga kriza!

Më të paguarit, sektori financiar dhe…

Sa kushton një orë pune në Shqipëri?

Sa do të jenë vlerat për çdo sistem të miratuar

Vendimi/ Qeveria financon familjet për ngrohjen!