MENU
klinika

Testamenti me tri fjalë

Poeti më i talentuar, artisti më i “çmendur”!

11.10.2022 - 15:14

        Një nga mendjet krijuese më të mëdha, më të talentuara të shekullit të 20-të, Zhan Kokto shfaqi elegancë në çdo lëvizje, mënyrë dhe sjellje. “Djali i tmerrshëm” i letërsisë bashkohore franceze, lindi më 5 korrik 1889 dhe vdiq më 11 tetor 1963./Konica.al

Më 11 tetor 1963, francezët dhe zemrat e ndjeshme të gjithë planetit vuajtën humbjen në të njëjtën ditë të Zhan Koktosë, poetit të njohur dhe këngëtares Edit Piaf, e lindur në vitin 1915. Ende supozohet se Zhan Kokto është fjala e fundit në modernitet, kështu, në njëfarë kuptimi, ai është. Ai është modern, sepse ndodh të jetë 30-vjeçar dhe plotësisht vetvetja; herë pas here ai është fjala e fundit, sepse rastësisht ka gjenialitet. “Stili është një mënyrë e thjeshtë për të shprehura gjëra të ndërlikuara”, – shkroi regjisori, poeti, novelisti, dramaturgu, artisti, skicuesi, dendi i gjithanshëm dhe esteti Zhan Kokto, mishërimi i shprehjes artistike, një interpretues i gjithanshëm dhe brilant i avangardës së shekullit XX. Fëmija mrekulli i letërsisë franceze, nuk e arriti kurrë pjekurinë, ai pati një jetë të trazuar dhe të rrëmujshme, përkushtuar tërësisht demonit të ankthit dhe të mbushur me humbjen e shumë njerëzve të dashur.

“Poeti është një gënjeshtar që, shpesh, thotë të vërtetën”. Imazhi klasik i Koktosë – Narcizi i Modernizmit dhe adhuruesi i parë i lëvizjes mediatike; shoku i Pikasos, ngatërrestari i Men Rejit, miku i Prustit, dishepull i Diaghilevit, mentor i poetëve dhe aktorëve si Rejmond Radiget dhe Zhan Mare (ky i fundit u bë muza e tij, duke luajtur në filmat: “Orfeja” dhe “E bukura dhe bisha”) dhe idhull/frymëzim i skenave të ardhshme multimediale, si Andy Warhol. Katolik i shthurur, ai u bë kryeprifti i avangardës, duke kryer shërbesën në dasmën e Pikasos me balerinën Olga Khokhlova (ai dhe poeti Gijom Apolineri, mbanin kurorat e arta mbi kokat e nuses dhe dhëndrit; Pikaso e përshkroi Koktonë, si “bisht i kometës sime”) dhe pranoi sfidën e Diaghilevit për “më befaso”, duke shkruar baletin “Parada” në vitin 1917 (skenat dhe dizajnët e kostumeve nga Pikaso, muzika nga Erik Satie), pjesë e cila shkaktoi skandal dhe nuk u vlerësua nga kritika. “Shkathtësitë e Koktosë në një sërë mediumesh, të lidhura me dashurinë për fatin e keq e lanë atë të mbërthyer si një diletant”.

Prirja e Koktosë për vetëdramatizimin dhe ndjekja e vazhdueshme e modernes, grishi një sërë mendjesh të ngjashme, nga Modigliani tek Andre Zhidi, apo Koko Shaneli (skicoi kostumet për përshtatjen në 1922 të “Antigonesë” së Sofokliut). Ai promovoi veprën e surealistëve, ndërkohë që mohoi se ishte i tillë. Edhe zakonet e tij rekreative ishin parashikuese; ai u bë i varur nga opiumi në fund të viteve ‘20-të, pas vdekjes së të mbrojturit të tij, Radiguet nga ethet dhe shumë prej kryeveprave të tij, romani “Fëmijët e tmerrshëm” (1929), filmi “Gjaku i një poeti” (1930), janë shkruar në mes të qejfeve ose shkapërderdhjeve. […] Gjatë Luftës së Dytë Botërore, Kokto i refuzuar për pritjet e tij seksuale u quajt “dekadent” nga regjimi kolaboracionist i Vishisë; rebelimet ndoqën shfaqjen e pjesëve të tij, të cilat u ndaluan paraprakisht nga policia gjermane.

Në vitin 1949, Kokto u bë Kalorësi i Legjionit të Nderit dhe filloi turnetë e diskurseve në Shtetet e Bashkuara dhe Lindjen e Mesme. Gjendja e dobët shëndetësore e detyroi të dilte në gjysmëpension, në mesin e viteve 1950, por ende ruante ase nën mëngët e tij elegante. Në vitin 1960, Kokto u shfaq në filmin e tij të fundit: “Testamenti i Orfeut”. Në moshë të kaluar, atë e shqetësonte vdekja, temë e parapëlqyer e tij: “Sa më shumë mrrudhem unë, aq më shumë rritet ajo, duke zaptuar më shumë vend, duke u shqetësuar për detaje të vogla”. Po përgatiste një transmetim radiofonik për të nderuar bashkëshorten e tij të sëmurë Edit Piaf, kur mësoi lajmin se ajo kishte vdekur. Atëherë sokëlliu: “Ah, Piafi vdiq, tani mund të vdes” dhe pësoi atak në zemër. Në epitaf shkruhet: “Je reste avec vous ” – “Qëndroj mes jush”. Këto fjalë janë “Testamenti i Koktosë”./Konica.al

 

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


22 shtator 1909, dita kur shkrimtarit i shfaqet Jezusi

Konvertimi verbues: Max Jacob, bohemiani në heshtjen e abacisë


Çfarë u diskutua gjatë takimit në Tiranë më 1989-ën

Refuzimi që Nexhmije Hoxha i bëri Nënë Terezës për një shtëpi bamirësie!

Në 40-të vjetorin e filmit “Proka”

Mbrëmje kinematografike me regjisorin Isa Qosja

"Kur jeni zënë për herë të fundit me gruan?"

Përgjigjet plot humor që jepte Dritëroi për Sadijen

“Pasuria që s’e blejnë dot paratë”

Libri për suksesin e vërtetë dhe rritjen personale