MENU
klinika

Harta e re e kompanive të mëdha të energjisë

Ku po i shpenzon BigOil 200 miliardë dollarë fitimin?

07.02.2023 - 14:55

Nga fundi i Luftës së Dytë Botërore, Franklin D. Roosevelt mori pjesë në një mbledhje fatale të liderëve botërorë që ndihmuan në përcaktimin e rrjedhës së gjeopolitikës për dekada. Jo, jo samiti i Jaltës. Menjëherë pasi fdr, Churchill dhe Stalini kishin gdhendur botën në sfera të ndikimit, presidenti amerikan u largua në një anije detare amerikane për t’u takuar në heshtje me Abdel Aziz ibn Saud, mbretin e Arabisë Saudite. Në këmbim të mbrojtjes së sovranitetit të sauditëve në Tokën e Shenjtë, monarku ra dakord t’u jepte firmave amerikane të naftës akses në naftën e vendit të tij.

Duke u mbështetur në shfrytëzimin afatgjatë të rezervave persiane nga Kompania Anglo-Persiane e Naftës (tani bp), aleanca saudio-amerikane formoi boshtin e naftës që bëri që kompanitë kryesore perëndimore të shikonin me mallëngjim fillimisht Gjirin Persik, pastaj drejt gjatësive të tjera të largëta. Për dekada, pesë kompanitë më të mëdha të naftës të sektorit privat në botë – ExxonMobil dhe Chevron e Amerikës, bp dhe Shell e Britanisë, dhe TotalEnergies e Francës – kanë shpuar nga Amerika e Jugut në Siberi. Tani një vorbull faktorësh gjeopolitikë, ekonomikë dhe mjedisorë po i shtyn këto “superfuqi” të shikojnë gjithnjë e më shumë jo lindje dhe perëndim, por veri dhe jug.

Ky riorganizim vjen pasi arkat e mëdha të naftës janë tejmbushur pas dy vitesh çmimesh të larta të energjisë. Më 2 shkurt, Shell i Britanisë zbuloi fitime neto vjetore për vitin 2022 prej afro 40 miliardë dollarësh, më shumë se dyfishi i shifrës një vit më parë dhe më i larti në mbi një shekull si kompani e listuar. Kjo erdhi menjëherë pasi ExxonMobil i Amerikës njoftoi një fitim rekord vjetor prej 59 miliardë dollarësh (duke përjashtuar tarifat e njëhershme). Rivali i saj kryesor vendas, Chevron, gjithashtu raportoi se fitimi i tij neto u dyfishua në 36 miliardë dollarë. bp dhe TotalEnergies do t’i shtohen ngarkesës përkatësisht në 7 dhe 8 shkurt.

Gjithsesi, mendon Amy Wong nga Credit Suisse, një bankë, këto pesë supermajorë mund të kenë mbledhur rreth 200 miliardë dollarë fitime vitin e kaluar. Një sasi e madhe e kësaj bujarie do të rrjedhë tek aksionerët; në janar, ExxonMobil tha se do të shpenzonte mbi 35 miliardë dollarë në total për pronarët e saj këtë vit dhe vitin e ardhshëm. Disa do të shkojnë për të shlyer borxhin. Megjithatë, pjesa tjetër do të riinvestohet.

Pas disa vitesh investimesh të ndrydhura në naftë dhe gaz, rezultat i shkatërrimit të kërkesës të shkaktuar nga pandemia dhe armiqësisë së politikave të lidhura me klimën, nafta e madhe po shpenzon sërish për të gjetur naftë dhe për ta nxjerrë nga toka. s&p Global, një firmë kërkimore, vlerëson se shpenzimet kapitale në mbarë botën për industrinë në tërësi, duke përfshirë kompanitë kryesore të sektorit privat dhe kompanitë kombëtare të naftës, ishin rreth 450 miliardë dollarë vitin e kaluar, nga niveli më i ulët në 15 vjet, prej 350 miliardë dollarësh apo më shumë. 2020. Këtë vit mund të jetë akoma më i lartë.

Të gjitha këto para të reja nuk po rrjedhin në të njëjtat vende të vjetra. Titanët e naftës në Perëndim po përjetojnë “një ndryshim thelbësor në të menduar”, thotë Edward Morse nga Citigroup, një bankë. Kompanitë amerikane po mposhtin një tërheqje nga zonat e largëta “kufitare” që janë të pasura me rrezik politik, që u mungon infrastruktura për të nxjerrë hidrokarburet në treg sa më të pastër që të jetë e mundur, ose të dyja. Rivalët e tyre evropianë më pak të rrezikuar po shmangin disa nga projektet e tyre amerikane në favor të Afrikës, me potencial për zhvillime të reja më miqësore ndaj klimës. Në të dyja rastet, rezultati është një riorganizim i biznesit të naftës përgjatë linjave të gjatësisë.

Një zhvendosje e gjerësisë gjeografike
Për supermajorët amerikanë, kjo do të thotë më pak interes jashtë Amerikës. ExxonMobil, si shumica e firmave perëndimore, është larguar nga Rusia pas pushtimit të Ukrainës. Ai gjithashtu ka shkarkuar – ose dëshiron të shkarkojë – asete në vende të tilla si Kameruni, Çadi, Guinea Ekuatoriale dhe Nigeria. Chevron ka shitur projekte në Britani dhe Danimarkë (si dhe Brazil) dhe nuk ka rinovuar koncesionet që skadojnë në Indonezi dhe Tajlandë. James West i Evercore, një bankë investimesh, sheh Chevron dhe ExxonMobil duke zhvendosur një sasi të madhe të shpenzimeve kapitale në Amerikën e Jugut dhe vetë Shtetet e Bashkuara. ExxonMobil po investon shumë në fusha të reja në Guajana. Chevron synon të derdhë më shumë se një të tretën e shpenzimeve të saj kapitale këtë vit në shist argjilor amerikan dhe 20% të tjera në Gjirin e Meksikës. Muajin e kaluar ajo gjithashtu, me bekimin e Presidentit Joe Biden, rifilloi tregtimin e një pjese të naftës së papërpunuar nga Venezuela, një diktaturë që kishte qenë prej kohësh në listën e keqe të Amerikës.

Gjigantët evropianë të naftës po reduktojnë gjithashtu ekspozimin e tyre lindor dhe perëndimor. bp dhe Shell, si ExxonMobil, po largohen nga Rusia, duke çuar në ulje prej 25 dhe 5 miliardë dollarësh respektivisht. Shell gjithashtu ka hequr qafe asetet e saj argjilore në Teksas dhe thuhet se ka nxjerrë në shitje disa në Gjirin e Meksikës. bp po heq asetet e saj të naftës meksikane dhe përflitet se do të largohet nga Angola, Azerbajxhani, Iraku, Omani dhe Emiratet e Bashkuara Arabe. TotalEnergies po tërhiqet nga rërat e naftës të Kanadasë.

Në vend të kësaj, vështrimi i evropianëve është, si me rivalët e tyre amerikanë, duke u kthyer në jug. Në janar, Claudio Descalzi, shefi i Eni, një jo-super major italian, bëri thirrje që Evropa të shikojë nga Afrika ndërsa kërkon të zëvendësojë energjinë ruse. Një “bosht i tillë jug-veri”, argumentoi ai, do të nxiste aksesin e Evropës në lëndët djegëse tradicionale fosile, si dhe në alternativa më të pastra si energjia e rinovueshme dhe hidrogjeni (të cilat mund të transportohen ose të transportohen në veri). Më 28 janar Eni njoftoi se kishte nënshkruar një marrëveshje gazi natyror prej 8 miliardë dollarësh me Korporatën Kombëtare të Naftës në pronësi të Libisë (e cila përfshin pak para për kapjen dhe ruajtjen e karbonit). Shell dhe Equinor, firma shtetërore e naftës norvegjeze, nënshkruan një marrëveshje me Tanzaninë për të ndërtuar një terminal të gazit natyror të lëngshëm (lng) prej 30 miliardë dollarësh në vendin e Afrikës Lindore. TotalEnergies po investon në projektet e gazit në Mozambik dhe Afrikën e Jugut.

Ka dy arsye kryesore për këtë riorganizim. E para, një preokupim kryesor i amerikanëve, ka të bëjë me rreziqet dhe kthimet. Në epokat e mëparshme të çmimeve të larta të naftës, bosët e naftës shpenzonin, me fjalët e njërit, “si detarë të dehur”. Investimet e tepërta dhe kontrolli i pamjaftueshëm i kostos në vitet e shkuara çuan në humbje të mëdha dhe mbiprodhim. Në vitet para pandemisë Covid-19, projektet e naftës nga Deti Kaspik deri në pellgun Permian humbën miliarda dollarë. Dhjetëra miliarda të tjera në vlerën e aksionerëve shkuan në tym.

Këto ditë investitorët po kërkojnë një disiplinë shumë më të madhe të kapitalit nga bosët e naftës. Dhe shefat po dëgjojnë. Shpenzimet kapitale të kombinuara të industrisë, megjithëse janë rritur nga niveli i fundit i saj, janë ende në rënie nga një kulm prej afro 800 miliardë dollarë në 2014. Sa i përket parave që po shpenzojnë supermajorët, ato po përdoren me më shumë maturi. Pjesa më e madhe e tij shkon në investime “me cikël të shkurtër”, të cilat gjenerojnë një kthim brenda pesë viteve dhe jo dhjetë ose më shumë. “Unë kam qenë në këtë industri që nga vitet 1990 dhe kurrë nuk kam parë kaq shumë fokus në efikasitet,” mrekullon Julie Wilson nga Wood Mackenzie, një konsulencë. Ky kërkim për efikasitet nënkupton më pak baste të rrezikshme në vende jo mikpritëse si Arktiku ose fundi i thellë i oqeanit dhe më shumë projekte në juridiksione të njohura me politikë dhe gjeologji më pak të frikshme.

Për firmat amerikane, natyrisht, askund nuk është më e njohur se Shtetet e Bashkuara. Ata gjithashtu e kuptojnë Amerikën e Jugut. Dhe pjesë të oborrit të shtëpisë së tyre ata i njohin më pak mirë, si Guajana. Ai vend, pasuritë e përfolura prej kohësh në naftë të të cilit u konfirmuan vetëm në vitin 2015, mund të jetë gjithashtu, në mënyrë kundërintuitive, më pak i rrezikshëm politikisht në mënyra të rëndësishme. Ndryshe nga bashkëmoshatarët e tyre në shumë autokraci të mallkuara nga burimet, të cilët nuk mund ta imagjinojnë një të ardhme pa naftë, politikanët në vendet me burime të zbuluara rishtazi janë më të kujdesshëm në lidhje me perspektivat e tyre. Si rezultat, ato tentojnë të ofrojnë kushte më të favorshme për kompanitë e naftës në mënyrë që të nxjerrin hidrokarburet në treg më shpejt; në Guajana, ExxonMobil kaloi nga zbulimi i parë i naftës në ujëra të thella në prodhimin në vetëm disa vjet.

Për evropianët, vendet afrikane, të cilat shpesh mbajnë marrëdhënie të arsyeshme me ish-fuqitë e tyre koloniale, duken tërheqëse për një arsye të ngjashme. Sa i përket tërheqjes së tyre nga Amerika, firmat evropiane po bëhen të shqetësuara për lidhjen e tyre me industrinë e naftës të Amerikës, me reputacionin e saj në mënyrë të pafalshme. Në vitin 2021 TotalEnergies u tërhoq nga Instituti Amerikan i Naftës për shkak të kundërshtimit të grupit të lobit ndaj subvencioneve të automjeteve elektrike, çmimeve të karbonit dhe rregullave më të ashpra mbi emetimet e metanit, një gaz i fuqishëm serrë.

Duke vepruar kështu, firmat evropiane po i përgjigjen presionit në rritje nga konsumatorët, politikëbërësit dhe investitorët për të filluar dekarbonizimin e portofoleve të tyre – arsyeja kryesore e evropianëve për klasifikimin gjeografik. Ata janë në kërkim të vendeve të reja për të investuar, sepse investime të tilla, të cilat përdorin teknologjinë më të fundit, priren të jenë më efikase dhe më pak intensive ndaj karbonit sesa asetet e vjetra që mbështeten në infrastrukturën më të vjetëruar dhe më të rrjedhur. Për më tepër, kompanitë e naftës, veçanërisht në Evropë, po shikojnë përtej karburanteve fosile. James Thompson i JPMorgan Chase, një bankë, ka zbuluar se korrelacioni historik midis çmimeve të larta të naftës dhe shpenzimeve të larta kapitale për naftën dhe gazin është prishur për 11 gjigantë të mëdhenj energjetikë të sektorit privat – një fenomen që ai ia hedh pjesërisht kompanive të mëdha, më shumë para për projekte me karbon të ulët.

Projekte të tilla me të vërtetë po rriten si kërpudha, veçanërisht në mesin e firmave evropiane – dhe në shumë vende të njëjta si sipërmarrjet e tyre të reja hidrokarbure. Majin e kaluar Eni bëri një marrëveshje me Sonatrach, firmën shtetërore të naftës algjeriane, për të zhvilluar hidrogjen të gjelbër nga burime të rinovueshme. bp po bën të njëjtën gjë në Mauritani dhe TotalEnergies ka mbështetur prodhimin e energjisë së rinovueshme në Afrikën e Jugut. Duke parë veriun, vitin e kaluar Shell pagoi gati 2 miliardë dollarë për Nature Energy, një prodhues danez i gazit natyror “të rinovueshëm” (rng) të prodhuar nga gjëra të tilla si mbetjet bujqësore. Në dhjetor, bp përfundoi blerjen prej 4.1 miliardë dollarësh të Archaea, e cila gjithashtu prodhon rng. Oswald Clint i Bernstein, një ndërmjetës, parashikon “një epokë giga-bashkimesh” në energjinë e gjelbër të udhëhequr nga gjigantët evropianë. Vitin e kaluar, kompanitë kryesore të naftës nënshkruan tashmë 22 marrëveshje për energjitë e rinovueshme, pesë më të mëdhatë prej të cilave arritën deri në 12 miliardë dollarë. Zoti Clint mendon se në vitin 2030, kompanitë kryesore evropiane mund të shpenzojnë afërsisht gjysmën e shpenzimeve të tyre kapitale për iniciativa me karbon të ulët.

Rreshtimi veri-jug i supermajorëve është larg të qenit i plotë. bp është ende duke bërë disa investime në Gjirin e Meksikës. Shell dhe TotalEnergies po vënë baste në Katar Lng. ExxonMobil po dyfishon një projekt gazi në Mozambik. Chevron po zgjeron një projekt nafte në Kazakistan dhe, siç raportohet, po ringjallë bisedimet me qeverinë e Algjerisë për rezervat e argjilës argjilore të vendit. Por këto duken gjithnjë e më shumë si përjashtime sesa rregulla. E ardhmja e eksplorimit të energjisë duket shumë më e dobët, pak më e gjelbër – dhe shumë më gjatësore.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Albert Çaçi

Pasojat e globalizmit

Nga Bloomberg/ Për çfarë kanë rënë dakort lojtarët e mëdhenj?

Lufta midis gjigandëve të mallrave dhe transportuesve