Inflacioni në SHBA dhe ekonomitë e tjera të mëdha është ngadalësuar ndjeshëm gjatë vitit të kaluar pasi çmimet e energjisë u tërhoqën nga nivelet rekord.
Megjithatë, beteja për të zbutur çmimet në rritje nuk është fituar ende dhe rreziku që inflacioni mund të rritet përsëri po rritet ndërsa vazhdon ndërprerja në një nga rrugët kryesore tregtare në botë.
Sulmet nga militantët Houthi të mbështetur nga Irani në Detin e Kuq nënkuptojnë se shumë anije me kontejnerë, cisterna nafte dhe transportues me shumicë, të cilat transportojnë lëndë të para, janë detyruar të marrin një rrugë më të gjatë rreth Afrikës, duke dërguar kostot e transportit dhe sigurimit përmes çatisë.
“Unë mendoj se ka një nivel të vetëkënaqësisë në tregjet financiare në lidhje me perspektivën e inflacionit,” tha të mërkurën CEO i UBS Sergio Ermotti në Forumin Ekonomik Botëror në Davos, Zvicër, duke përmendur kostot më të larta të transportit të shkaktuara nga sulmet në Detin e Kuq. , të cilat mund të përktheheshin në kosto më të larta për mallrat.
“Nuk mund ta imagjinoj se inflacioni nuk do të vuajë nga kjo,” tha ai.
Edhe përpara se rritja e tarifave të mallrave të kishte kohë të ushqehej me çmimet e konsumit, inflacioni total u rrit më i lartë në Shtetet e Bashkuara, Evropë dhe Mbretërinë e Bashkuar në dhjetor. Lëvizjet në rritje theksojnë se kthimi i inflacionit në 2% – norma e synuar nga Rezerva Federale dhe bankat e tjera të mëdha qendrore – mund të mos jetë e thjeshtë.
“Është shumë herët për të shpallur fitoren (mbi inflacionin). Puna nuk ka përfunduar ende”, tha François Villeroy de Galhau, guvernatori i bankës qendrore të Francës, këtë javë në Davos.
Komentet e tij u bënë jehonë atyre të Gita Gopinath, zëvendësdrejtoreshë menaxhuese e Fondit Monetar Ndërkombëtar. Ajo vuri në dukje se tregjet prisnin që bankat qendrore të kalonin nga rritja e normave me ritëm në uljen e tyre “mjaft agresive”.
“Unë mendoj se është pak e parakohshme, për të (ardhur) atë përfundim,” tha ajo.
Në mbledhjen vjetore në vendpushimin e skive alpine me dëborë, disa bankierë dhe CEO i paralajmëruan politikëbërësit të mos ulin normat e interesit shumë shpejt, duke pasur parasysh një mori forcash që mund të rrisin inflacionin.
Sipas Gopinath, ato “rreziqe të larta për inflacionin” përfshijnë fragmentimin e zinxhirit të furnizimit, proteksionizmin tregtar, goditjet klimatike dhe konfliktet e armatosura.
Mary Callahan Erdoes, CEO e njësisë së menaxhimit të aseteve dhe pasurisë së JPMorgan Chase, paralajmëroi për një rrezik tjetër më delikate. Sapo bankat qendrore fillojnë të ulin normat e interesit “njerëzit ndihen më mirë, ata fillojnë të shpenzojnë më shumë”, tha ajo. “Ju mund të keni më shumë inflacion, në çast.”
Në Evropë dhe në Shtetet e Bashkuara, vetë zyrtarët e bankës qendrore kanë kundërshtuar pikëpamjen mbizotëruese midis tregtarëve se uljet e normave janë të pashmangshme.
Presidentja e Bankës Qendrore Evropiane, Christine Lagarde tha të mërkurën se banka ka të ngjarë të ulë normat e interesit vetëm gjatë verës, por se “ka ende një nivel pasigurie”.
“Jam e bindur se pa një tjetër tronditje të madhe, ne kemi arritur një kulm (në normat e interesit),” tha ajo për Bloomberg TV. Tani banka duhet t’i mbajë normat e interesit të larta “për aq kohë sa të jetë e nevojshme” për ta vendosur inflacionin fort në rrugën e kthimit në 2%, shtoi ajo.
Rreziku i Lindjes së Mesme
Një tjetër tronditje për inflacionin mund të vijë nga dhuna në rritje në Lindjen e Mesme prodhuese të naftës, ku tensionet po rriten ndërsa lufta Izrael-Hamas është ndezur.
Ditët e fundit, Irani dhe Pakistani kanë kryer sulme në territoret e njëri-tjetrit në një përshkallëzim të paprecedentë të armiqësive midis fqinjëve. Dhe javën e kaluar, forcat amerikane dhe britanike goditën më shumë se 60 objektiva Houthi në Jemen, në atë që Presidenti Joe Biden tha se ishte një përgjigje e drejtpërdrejtë ndaj kërcënimit të paraqitur për “lirinë e lundrimit” në Detin e Kuq dhe Kanalin e Suezit fqinj.
Pavarësisht nga konfliktet, çmimet e naftës dhe benzinës mezi janë ulur – dhe çmimet e gazit natyror kanë rënë – pasi kërkesa më e dobët dhe oferta e bollshme zëvendësojnë shqetësimet gjeopolitike.
Ndërsa një rritje e mundshme në çmimet e energjisë është rreziku më i madh për inflacionin, vonesat e transportit dhe një rritje e qëndrueshme e kostove të mallrave mund të përbëjnë gjithashtu probleme.
Trafiku ditor përmes Kanalit të Suezit ka rënë në nivelin më të ulët që nga marsi 2021, kur kanali u bllokua nga një anije e quajtur Ever Given për gjashtë ditë, sipas PortWatch, një platformë e krijuar nga FMN dhe Universiteti i Oksfordit.
Ndërkohë, kostot e transportit me kontejnerë përgjatë shumë prej rrugëve tregtare më të ngarkuara në botë janë dyfishuar – dhe në disa raste trefishuar – që nga mesi i dhjetorit, sipas të dhënave nga konsulenca e transportit me qendër në Londër Drewry.
Megjithëse këto kosto janë një komponent i vogël i çmimit që konsumatorët paguajnë përfundimisht për mallrat e prodhuara, nëse ato mbeten të larta, ato mund të shkaktojnë një rritje të lehtë të inflacionit global, sipas Oxford Economics.
Ndërprerja në kanalin e Suezit mund të zgjasë të paktën një muaj tjetër, paralajmëroi këtë javë CEO i Maersk, Vincent Clerc. “Sa më gjatë do të zgjasë, aq më shumë do të kushtojë,” i tha ai Richard Quest të CNN në Davos.
Vonesat e transportit dhe rritja e kostove mund të përkeqësohen nga një mungesë e mundshme e kontejnerëve. Drejtori i Përgjithshëm i DHL, Tobias Meyer, tha në Davos këtë javë se udhëtimet më të gjata rreth Afrikës mund, për shembull, të çojnë në mungesë të kontejnerëve në Azi brenda disa javësh, “sepse ai kthim prapa aktualisht nuk po ndodh me ritmin që njerëzit planifikonin.”
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “CNN“