MENU
klinika

Analiza nga "BBC"

Rreziku i inflacionit nga përçarja e Detit të Kuq

16.01.2024 - 19:03

Inflacioni rrezikon të rritet sërish, sipas një ekonomisti kryesor, pas sulmeve ndaj anijeve që përdorin një rrugë jetike tregtare përmes Detit të Kuq. Mohamed El-Erian tha se ndërsa ndërprerja e dërgesave nuk ishte aq e rëndë sa gjatë Kovid, ai paralajmëroi se do të rriste çmimet dhe do të godiste rritjen ekonomike.

Disa firma detare kanë ndaluar anijet që përdorin rrugën e Detit të Kuq pas sulmeve nga rebelët Houthi në Jemen. Javën e kaluar, SHBA dhe Britania e Madhe nisën sulme ushtarake kundër Houthis.

Dr El-Erian, president i Kolegjit Queens, Kembrixh dhe këshilltar kryesor ekonomik në gjigantin e shërbimeve financiare Allianz, i tha programit të BBC-së Today: “Në lidhje me atë që do të kishte ndodhur ndryshe, ne do të shohim inflacion më të lartë, norma më të larta të hipotekave dhe rritje më të ulët. Megjithatë, në terma absolutë, nuk është asgjë në krahasim me atë që kishim në 2021 dhe 2022. Ky tronditje nuk do të jetë aq i madh, por është për të ardhur keq”.

Rreth 12-15% e tregtisë globale udhëton përmes Detit të Kuq përmes ngushticës Bab al-Mandab – një kanal 20 milje i gjerë që ndan Eritrenë dhe Xhibutin në anën afrikane dhe Jemenin në Gadishullin Arabik – dhe Kanalin e Suezit.

Rebelët Houthi të mbështetur nga Irani filluan të sulmojnë anijet tregtare me raketa dhe drone në fund të vitit të kaluar pas fillimit të luftës Izrael-Hamas në tetor. Sulmet vazhduan të hënën pavarësisht ndërhyrjes nga fuqitë perëndimore, kur një anije mallrash në pronësi të SHBA-së u godit nga një raketë në brigjet jugore të Jemenit, sipas firmës britanike të sigurisë detare Ambrey.

Firmat e mëdha të transportit tani po ridrejtojnë anijet e tyre rreth Kepit të Shpresës së Mirë të Afrikës, i cili mund të shtojë 12 ditë për ngarkesat që udhëtojnë midis Singaporit dhe Evropës veriore.

Vonesa mund të jetë edhe më e gjatë, deri në 18 ditë, për anijet që lundrojnë midis Singaporit në Mesdheun lindor, sipas Hapag-Lloyd, gjiganti i transportit detar. Inflacioni – i cili mat ritmin me të cilin çmimet po rriten – ka rënë ndjeshëm në MB nga 11.1% në tetor 2022 në 3.9% në vitin deri në nëntor.

Lufta e Rusisë me Ukrainën kishte nxitur inflacionin, duke rritur veçanërisht çmimet e naftës dhe të ushqimeve.

S&P Global Market Intelligence tha se gati 15% e mallrave të importuara në Evropë, Lindjen e Mesme dhe Afrikën e Veriut transportohen nga Azia dhe Gjiri përmes detit. Kjo përfshin 21.5% të naftës së rafinuar dhe më shumë se 13% të naftës së papërpunuar.

Nafta e papërpunuar Brent, standardi ndërkombëtar për çmimet e naftës, arriti në 80 dollarë për fuçi javën e kaluar pasi SHBA dhe Britania e Madhe ndërmorën veprime ushtarake kundër Houthis në Jemen, por që atëherë është tërhequr në 77.75 dollarë të hënën.

Ashley Kelty, drejtoreshë e kërkimit të naftës dhe gazit në Panmure Gordon, tha se tregjet ishin “më pak të tronditur” për atë që po ndodhte në Lindjen e Mesme, sepse kishte pasur kërkesë më të butë dhe një tepricë të naftës.

Një faktor, tha ai, ishte se kishte pasur pritshmëri që sapo Kina të hiqte të gjitha kufizimet Kovid, kërkesa e saj për naftë do të rritej. “Por Kina nuk është rikuperuar me ritmin e pritur,” tha zoti Kelty.

Deti i Kuq është gjithashtu një rrugë e rëndësishme për dërgesat e gazit natyror të lëngshëm (LNG).

Raportet dolën të hënën se QatarEnergy, një eksportues i madh i LNG, kishte pezulluar dërgimin e anijeve përmes ngushticës Bab el-Mandeb. Bloomberg raportoi se pesë anije ishin ndalur që nga e premtja. Shifra e fundit e inflacionit për muajin dhjetor do të publikohet të mërkurën. Banka e Anglisë, si bankat e tjera qendrore kryesore, ka rritur normat e interesit për të ulur inflacionin.

Tregjet financiare kanë parashikuar se do të fillojë të ulë kostot e huamarrjes këtë vit pasi inflacioni duket se po shkonte drejt objektivit prej 2% të Bankës së Anglisë. Megjithatë, guvernatori i Bankës, Andrew Bailey, paralajmëroi në dhjetor se ishte “shumë herët” për të spekuluar rreth uljes së normave. Dr El-Erian tha se, për disa, kostot e hipotekës mund të rrezikohen të rriten nëse inflacioni nuk ngadalësohet ose madje rritet dhe Banka nuk ul normat e interesit.

Rreth 1.5 milionë mbajtës të hipotekave do të shohin që marrëveshjet e tyre me normë fikse të përfundojnë në vitin 2024, sipas Autoritetit të Sjelljes Financiare, rregullatorit të qytetit.

Ndërkohë, mund të ketë më shumë ndërprerje në furnizimin global të mallrave kur fabrikat në Kinë mbyllen për Vitin e Ri Kinez më 10 shkurt.

“Jam vërtet i shqetësuar,” tha Dr El-Erian. “Ne po përballemi me erëra të rëndësishme, ne po jetojmë në një realitet të ri ku ana e ofertës së ekonomisë globale është shumë më e brishtë, që do të thotë se tendencat inflacioniste janë më të mëdha se sa ishin më parë.”

Hapag-Lloyd, i cili ndaloi anijet e tij që udhëtonin nëpër Detin e Kuq më 21 dhjetor, tha se kostoja e ridrejtimit të anijeve rreth Kepit të Shpresës së Mirë po kushtonte miliona dollarë karburant shtesë.

Zëdhënësi i saj Nils Haupt, tha: “Jo vetëm që kemi nevojë për më shumë karburant, sigurisht, por gjithashtu po përshpejtojmë për të kursyer pak kohë dhe përshpejtimi gjithashtu kushton karburant shtesë, kështu që kjo është, për ne, shuma e lartë mujore dyshifrore milionëshe. dollarë”.

Duke komentuar nëse sulmet e SHBA-së dhe Britanisë së Madhe do të rivendosin transportin në nivele normale, ai tha: “Të gjitha masat e ndryshme që na ndihmojnë të shpëtojmë nga terrorizmi dhe të vazhdojmë udhëtimin tonë paqësor me anije tregtare po ndihmojnë. Por nëse ky sulm që kemi parë javën e kaluar është vërtet i dobishëm, kjo mbetet për t’u parë.”

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “BBC