Efektet e zgjedhjes së Joe Biden si presidenti i ardhshëm i Shteteve të Bashkuara janë të sigurt që do të jehojnë në të gjithë botën, ndoshta askund më shumë sesa në Iran. Shpresat e shumë iranianëve për një të ardhme më të mirë pas nënshkrimit të një marrëveshje bërthamore midis Iranit dhe fuqive botërore në 2015 u anuluan rreth tre vjet më vonë kur Presidenti i SHBA, Donald Trump, braktisi në mënyrë të njëanshme marrëveshjen historike.
Administrata Hawkish e Trump vazhdoi të vendoste valë sanksionesh ekonomike të pafalshme që renditën në listën e zezë të gjithë sektorin financiar iranian si pjesë e një fushate “presioni maksimal” mbi Iranin që çoi, ndër të tjera, në rritjen e inflacionit dhe mungesave të ilaçeve. Biden ka premtuar të “ndryshojë kursin”, por rruga përpara mbetet e paqartë dhe e komplikuar.
Për njërin, presidenti i zgjedhur, i cili ishte nënkryetar kur u arrit marrëveshja bërthamore që njihet zyrtarisht si Plani i Përbashkët Gjithëpërfshirës i Veprimit (JCPOA), ka thënë se SHBA do të bashkohet përsëri me marrëveshjen “si një pikë fillestare për vazhdimin e negociatave” nëse Irani kthehet në përputhje me të. Irani, nga ana tjetër, ka thënë që SHBA duhet së pari “t’i kthehet ligjit dhe angazhimeve ndërkombëtare” para se të ndërmerren hapa të tjerë, se do të kthehej në përputhje të plotë me marrëveshjen pasi SHBA të bëjë të njëjtën gjë.
Me dështimin e përpjekjeve evropiane për t’i siguruar Iranit përfitimet ekonomike që u premtuan në bazë të marrëveshjes, qeveria iraniane filloi të zvogëlojë gradualisht një numër të angazhimeve të saj të JCPOA pikërisht një vit pasi SHBA tërhoqi marrëveshjen në maj 2018. Javën e kaluar, Ministri i Jashtëm iranian Mohammad Javad Zarif i tha CBS News se Irani në asnjë rrethanë nuk do të rinegociojë kushtet e JCPOA. “Nëse do të donim ta bënim atë, mund ta kishim bërë me Presidentin Trump katër vjet më parë,” tha ai.
*Marrëveshja ‘ngri shkri’!
Përkundër këtij sfondi, Henry Rome, analist i lartë i Iranit në firmën konsulente të rrezikut politik me bazë në ShBA Eurasia Group, pret që Irani dhe SHBA të vazhdojnë me kujdes në muajt e parë të një presidence të Biden.
“Biden do të përballet me një mori përparësish më të ngutshme dhe Teherani, do të jetë i kujdesshëm për t’u dukur i etur për të negociuar dhe për të dhënë hua para zgjedhjeve presidenciale të qershorit,” i tha ai Al Jazeera.
Ai shpjegoi që marrëveshja mund të sjellë që Teherani të ndalojë ose rikthejë disa aspekte të programit të tij bërthamor, të tilla si zhvillimi dhe testimi i përparuar i centrifugës.
për Al Jazeera
“Në këmbim, SHBA mund të lejojë Iranin të ketë qasje në një linjë ndërkombëtare kredie dhe të eksportojë afërsisht 500,000 fuçi bruto në ditë në mënyrë të ligjshme,” tha analisti.
Mbytja e eksporteve të naftës në Iran ka qenë një dredhi kryesore e administratës Trump. Eksportet janë zvogëluar me më shumë se 2.5 milion fuçi në ditë (bpd), por Irani ende eksporton një sasi të panjohur në kundërshtim me sanksionet e SHBA. Të dhënat nga tre firma që gjurmojnë cisternat treguan se eksportet e naftës në Iran u rritën ndjeshëm në shtator, sipas agjencisë së lajmeve Reuters, por shifrat treguan një gamë të gjerë, midis 400,000 bpd dhe 1.5 milion bpd.
*Përpjekjet e rritura evropiane
Pas tërheqjes së njëanshme të Uashingtonit nga JCPOA, nënshkruesit evropianë të marrëveshjes i bënë thirrje në mënyrë të përsëritur administratës Trump të kthehej. Franca, Gjermania dhe Britania e Madhe, të njohur së bashku si E3, gjithashtu shprehën shqetësime në lidhje me aktivitetet e rritura bërthamore të Iranit.
“Unë mendoj se ajo që ka të ngjarë të shohim është një përpjekje e shtuar diplomatike nga qeveritë E3 dhe BE drejt Teheranit për të parë se çfarë lloj procesi dhe kushte janë të pranueshme për SHBA për të ri-hyrë në marrëveshje, dhe në të vërtetë për Iranin. Të kthehemi në përputhje të plotë me angazhimet bërthamore të JCPOA. Nëse ka mjaft vullnet politik nga të gjitha palët, është teknikisht e mundur që Irani të rikthejë aktivitetet e tij bërthamore në kufijtë e JCPOA deri në qershor,” tha ajo për Al Jazeera.
*Struktura gjithëpërfshirëse e sanksioneve në vend ’
Nga ana e SHBA, gjërat mund të jenë më të komplikuara. Gjatë vitit të kaluar, administrata e Trump ka ndërmarrë një sërë veprimesh që do ta bënin më të vështirë për një administratë të mundshme të Biden të kthehej në marrëveshjen bërthamore dhe të rikthente sanksionet. Kjo është bërë kryesisht përmes goditjes së individëve dhe entiteteve iraniane, disa prej të cilave tashmë ishin sanksionuar, me emërtime jo-bërthamore, përfshirë disa që kishin të bënin me “terrorizmin” dhe të drejtat e njeriut.
Shembulli i fundit erdhi më 26 tetor kur Thesari i SHBA vendosi sanksione të reja ndaj Ministrisë Iraniane të Naftës, Kompanisë Kombëtare të Naftës Iraniane dhe Kompanisë Kombëtare Iraniane të Tankerëve “për mbështetjen e tyre financiare” për Forcën Kuds, krahun paramilitar jashtë shtetit të Iranit Islamik Trupat e Gardës Revolucionare. Ministri iranian i naftës Bijan Zanganeh ishte gjithashtu në listën e zezë.
Në të njëjtën ditë, Përfaqësuesi Special i SHBA për Iranin Elliott Abrams i tha The National se administrata e mundshme e Biden nuk mund të heqë të gjitha sanksionet e SHBA ndaj Iranit, edhe nëse do të donte. “Shtetet e Bashkuara tani kanë një strukturë gjithëpërfshirëse të sanksioneve që do të qëndrojë për një kohë,” tha ai.
Geranmayeh i ECFR thotë se sanksionet në lidhje me programin bërthamor mund dhe duhet të hiqen për të rigjallëruar JCPOA, por një administratë e Biden mund të hasë probleme në heqjen e emërtimeve të tjera në Kongres për shkak të “kufizimeve politike” të paraqitura nga Republikanët që qëndrojnë nën kontrollin e Senatit. Ajo gjithashtu tha që qeveritë evropiane palë në JCPOA duhet të shikojnë për të adresuar në mënyrë reale kërkesën e Iranit për kompensim përmes këshillimit me të për një paketë ekonomike që mund të ndërtojë më shumë besim rreth marrëveshjes bërthamore.
*”Pragmatist i kujdesshëm”
Mohsen Shariatinia, asistent profesor i marrëdhënieve ndërkombëtare në Universitetin Shahid Beheshti të Teheranit, gjithashtu beson se një kthim i SHBA në marrëveshjen bërthamore nuk do të jetë as i thjeshtë as i shpejtë. Ai tha se ajo që ka ndodhur mes dy vendeve në katër vitet e fundit, një periudhë tensionesh të përshkallëzuara që sollën ethe në fillim të vitit kur një sulm me dron amerikan vrau gjeneralin e lartë iranian Qassem Soleimani dhe zgjedhjet e ardhshme presidenciale iraniane do të shërbejnë për të komplikuar çështjen.
“Opsioni për qeverinë Rouhani ka të ngjarë të jetë përshpejtimi i procesit të kthimit të SHBA në marrëveshjen bërthamore në mënyrë që presioni i sanksioneve të lehtësohet dhe JCPOA mund të mbetet si arritja më e rëndësishme e qeverisë. Unë parashikoj që presidenti i ardhshëm iranian, pa marrë parasysh përkatësinë politike, do të jetë një pragmatist i kujdesshëm i cili nuk do të jetë as antagonist dhe as nuk do të ketë një pamje romantike të politikës ndërkombëtare,” tha ai për Al Jazeera.
Në një botim të CNN në mes të shtatorit, Biden sinjalizoi se administrata e tij do të përqendrohej gjithashtu në aktivitetet rajonale të Iranit dhe programin e raketave. Geranmayeh tha se ajo nuk pret që Irani, posaçërisht nën Rouhani, të hapet për diskutim mbi ato çështje. Ajo tha se Irani dhe SH.B.A. mund të krijojnë një dinamikë “të qetë ” ku ato akomodojnë interesat e njëri-tjetrit në fusha kryesore si Iraku dhe Afganistani.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Al Jazeera