MENU
klinika

Analiza e The Economist

Largimi pa marrëveshje do të kushtojë shumë

15.12.2020 - 17:36

Qysh kur Britania u largua nga Bashkimi Evropian në Janar, të dy palët kanë vazhduar të tregtojnë ashtu si bënë kur Britania ishte anëtare. Kjo periudhë përfundon në 31 Dhjetor, me ose pa një marrëveshje për kushtet e ardhshme të tregtisë dhe ndërsa koha kalon pa marrëveshje, rreziku i mosmarrëveshjes rritet. Cilat do të ishin pasojat?

Edhe nëse ka një marrëveshje të gazit të fundit, ajo do të jetë “e hollë”, në rastin më të mirë e ngjashme me marrëveshjen e tregtisë së lirë (MTL) midis Kanadasë dhe BE. Modelimi i vetë qeverisë britanike sugjeron që nën një marrëveshje të tillë, PBB-ja e Britanisë do të jetë 5% më e ulët në 15 vjet sesa do të kishte qenë nëse vendi do të qëndronte në BE. Pa asnjë marrëveshje, kostoja rritet në 8%. Parashikimet e tjera janë po aq të zymta. Zyra e pavarur e Përgjegjësisë së Buxhetit llogarit se asnjë marrëveshje nuk do të ulë PBB-në e vitit të ardhshëm me një shtesë prej 2%, në krye të kostove nga zhvendosja në një MTL.

Pa asnjë marrëveshje, Britania dhe BE do të vendosnin tarifa mbi importet e njëri-tjetrit për herë të parë në më shumë se 40 vjet. Sipas rregullave të Organizatës Botërore të Tregtisë, ata nuk do të kishin zgjidhje. Anëtarët vendosin të njëjtat tarifa “të kombit më të favorizuar” (MFN) për mallrat nga çdo vend me të cilin ata nuk kanë një MTL. Shumica e tarifave të BE-së janë të ulëta dhe mjaft tarifa të reja të Britanisë së Madhe MFN janë më të ulëta se ato të trashëguara nga BE. Dhe efekti i tarifave në çmimet përfundimtare të mallrave dobësohet nga disa faktorë: importuesit mund t’i thithin ato në vend që t’ua kalojnë klientëve dhe ato nuk zbatohen për qiranë, transportin dhe elementë të tjerë të kostos së furnizimit të mallrave. Sidoqoftë, disa janë mjaft të larta për të qenë shqetësuese. Makinat e eksportuara nga Britania në BE do të kishin një tarifë prej 10%; shumica e pjesëve të makinave do të taksohen në mes 3% dhe 4.5% (megjithëse normat e BE-së arrijnë 8%, për kulmet me majë të butë). Kjo është një goditje për një industri që zë 14% të eksporteve të mallrave britanike. Eksportet bujqësore kanë tendencë të pësojnë tarifa shumë më të larta se ato të prodhuara, BE në fakt vendos tarifa prej të paktën 40% për viçin dhe mishin e qengjit.

Edhe pse tarifat janë efekti më i dukshëm i mosmarrëveshjes, ato nuk janë domosdoshmërisht më të kushtueshme. Pengesat jo-tarifore, të tilla si kontrollet administrative dhe të sigurisë dhe kërkesa për të plotësuar formularët doganorë, gjithashtu imponojnë kosto. Nuk ka asnjë brenda tregut të vetëm të BE-së, të cilin Britania do të largohet kur të përfundojë periudha e tranzicionit. Edhe me një MTL, disa nga këto pengesa do të mbesin. Por pa një të tillë, siç vë në dukje Britania e Madhe në një Evropë në Ndryshim, një think-tank akademik, “e gjithë kontrolli dhe formalitetet [do të zbatoheshin] menjëherë”. Disa nga këto mund të vlerësohen: HMRC, agjencia e mbledhjes së taksave në Britani, ka vendosur koston e plotësimit të deklaratave doganore në 15 miliardë funta (20 miliardë dollarë). Të tjerët, të tilla si koha e kaluar në radhë për zhdoganimin në të dy anët e Kanalit Anglez, janë më të vështira për t’u mbledhur. Disa mund të jenë të fshehura. Raportet për shtyp kanë sugjeruar që të paktën për një kohë transportuesit e BE-së mund të zgjedhin të mos i shërbejnë Britanisë fare në vitin e ri nëse nuk ka ndonjë marrëveshje, në vend se kamionët të humbasin kohën në Francën veriore ose Kent. Nëse qëndrojnë larg, dyqanet dhe fabrikat britanike mund të gjenden në mungesë të furnizimeve.

Dështimi për të arritur një marrëveshje tregtare mund të acarojë marrëdhëniet në fusha të tjera për të cilat Britania dhe BE ende nuk kanë arritur marrëveshje. Këto përfshijnë trajtimin e pensionistëve dhe studentëve të kapur në të dy anët e ndarjes së re, lejet e drejtimit dhe pasaportat e kafshëve shtëpiake. Me rëndësi më të madhe ekonomike është tregtia e shërbimeve, në veçanti shërbimet financiare prej të cilave Britania është një eksportuese e madhe neto. Sidoqoftë, Britania do të humbasë marrëveshjen e “pasaportimit” që lejon firmat financiare t’u shërbejnë klientëve në të gjithë BE-në nga Londra. Më e mira për të cilën mund të shpresojë është “ekuivalenca”, e cila i lejon ata të vazhdojnë për aq kohë sa BE i konsideron rregulloret britanike aq të mira sa të vetat. BE nuk ka dhënë akoma ekuivalencë dhe edhe nëse e bën, ajo mund të tërhiqet në njoftim prej 30 ditësh. Qyteti tashmë ka humbur mijëra vende pune dhe më shumë se 1 miliard paund në pasuri në qendrat financiare të BE, megjithëse kullimi ka qenë më pak i rëndë nga sa kishin frikë disa. Sidoqoftë, kompanitë kanë pritur të shohin se si shkojnë bisedimet tregtare përpara se të vendosin nëse do të zhvendosin më shumë poste në Frankfurt, Paris dhe gjetkë. Pa marrëveshje mund të nënkuptojë një kullim të mëtejshëm.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist