MENU
klinika

Konkurrenca e vazhdueshme midis dy vendeve

Amerika do fitojë vetëm nëse dështon regjimi kinez

14.03.2021 - 09:37

Ka dy rezultate të mundshme të konkurrencës SHBA-Kinë – por Uashingtoni duhet të përgatitet për një situatë edhe më të komplikuar.

Konkurrenca midis Shteteve të Bashkuara dhe Kinës ka filluar, por si do të përfundojë? Ekziston një konsensus dy-partiak që marrëdhëniet kineze-amerikane do të përcaktohen kryesisht nga rivaliteti në rajone të shumëfishta dhe dimensionet e ndërtimit të shtetit për vitet që vijnë. Megjithatë ka pak qartësi në atë që udhëheqësit amerikanë shpresojnë të ndodhë pas kësaj. Uashingtoni ka pranuar realitetin e konkurrencës pa identifikuar një teori të fitores. Nuk mungojnë sugjerimet, por udhëheqësit e SH.B.A.-së ende nuk kanë artikuluar sesi kjo garë do të çojë në diçka tjetër përveç tensionit dhe rrezikut të pafund.

Në disa pika, administrata e Trump argumentoi se rivaliteti me Kinën ishte shkaktuar nga natyra e Partisë Komuniste, duke nënkuptuar që rivaliteti do të zgjaste për aq kohë sa zgjati regjimi. Megjithatë, administrata gjithashtu këmbënguli, në mënyrë konfuze, se qasja e saj nuk bazohej “në një përpjekje për të ndryshuar modelin e qeverisjes së brendshme të PRC”. Në mënyrë të ngjashme, administrata e Biden ka pranuar konkurrencën strategjike me Kinën, “konkurrencë ekstreme”, siç e formuloi presidenti  pa sqaruar publikisht se si kjo konkurrencë mund të zgjidhet përfundimisht.

Ka shumë rezultate të mundshme në konkurrencën kineze-amerikane, nga Shtetet e Bashkuara që i japin Kinës një sferë ndikimi, akomodimi i ndërsjellë, kolapsi kinez, dhe një konflikt global shkatërrues. Sidoqoftë, nëse qëllimi i konkurrencës është të sigurojë një paqe më të mirë me anë të luftës, atëherë pyetja kryesore bëhet nëse Shtetet e Bashkuara mund ta arrijnë këtë rezultat duke ndryshuar mendjen e udhëheqësve kinezë, duke i bindur ata se zgjerimi dhe madhësia është e kotë, apo nëse do të kërkojë rënien e fuqisë kineze ose rënien e Partisë Komuniste Kineze.

Me pak fjalë, a mund të çojnë tensionet kineze-amerikane në bashkëjetesë konkurruese? Apo duhet që ky rivalitet të kulmojë në dështimin e regjimit përmes dobësimit ose evolucionit politik të sfiduesit të Shteteve të Bashkuara? Zyrtarët amerikanë sigurisht që duhet të shpresojnë në rezultatin e parë, por ata ndoshta duhet të përgatiten për të dytin.

Mbrojtësit e bashkëjetesës konkurruese besojnë se Shtetet e Bashkuara përfundimisht mund të ndryshojnë mendjen e udhëheqësve kinezë, duke i bindur ata të mos kërkojnë epërsi rajonale dhe të prishin rendin ndërkombëtar të udhëhequr nga SH.B.A. në Azi dhe më gjerë. Shpresa është që nëse Shtetet e Bashkuara demonstrojnë, për një periudhë prej vitesh, se mund të mbajnë një ekuilibër të favorshëm të fuqisë në Paqësorin Perëndimor, të ruajnë avantazhet e saj kryesore ekonomike dhe teknologjike dhe të mbledhin koalicionet shtetërore të mbivendosura për të mbështetur rregullat dhe normat kryesore, atëherë Pekini mund të miratojë politika më pak luftarake (dhe vetë-shkatërruese).

Në secilin rast, marrëdhëniet SHBA-Kinë nuk do të bëhen domosdoshmërisht harmonike; do të kishte akoma elementë të konkurrencës ushtarake, gjeopolitike, ekonomike, teknologjike dhe diplomatike. Por Pekini do të zvogëlojë mprehtësinë e sfidës së tij, veçanërisht në çështje të tilla si Tajvani dhe struktura e aleancës së SH.B.A.-së në Azinë Lindore ku interesat jetike të SHBA janë në rrezik. Qëllimi, qoftë i kodifikuar nga një marrëveshje diplomatike apo i arritur thjesht në mënyrë implicite, do të ishte një marrëdhënie më e qëndrueshme ku zvogëlohet rreziku i konfliktit, ruhen interesat kryesore strategjike të Shteteve të Bashkuara dhe zonat e bashkëpunimit të mundshëm zgjerohen gradualisht.

Kjo teori konkurruese e bashkëjetesës përditëson, por nuk e hedh poshtë, logjikën e politikës së SHBA ndaj Kinës në epokën e pas Luftës së Ftohtë. Ajo mendon se Uashingtoni ende mund të formojë me sukses sjelljen e Pekinit përmes përzierjes së duhur të stimujve, megjithëse do të duhet të mbështetet më shumë në presionin kolektiv dhe më pak në nxitjet pozitive. Ajo ruan shpresën se Partia Komuniste Kineze mund të zbutet me kalimin e kohës: Edhe nëse Presidenti Kinez Xi Jinping ka zgjedhur konfrontimin, mbase pasuesit e tij do të jenë më të moderuar. Kështu që kjo qasje mbështetet në diplomacinë efektive kineze-amerikane, jo vetëm për të shmangur luftën dhe për të identifikuar mundësitë për bashkëpunim afatshkurtër, por edhe për të shqyrtuar mundësinë e një mënyre më afatgjatë të jetës.

Kjo qasje është tërheqëse sepse ofron mundësinë e suksesit strategjik pa rënien e njërit prej protagonistëve. Megjithatë, ai fton një sërë pyetjesh. A tregon fakti që Pekini është bërë kaq i sigurt, jo vetëm në rajon, por globalisht, se çdo zbutje e politikave të Kinës mund të kërkojë shumë vite në të ardhmen? Në të vërtetë, nëse Xi mban pushtetin për aq kohë sa bëri Kryetari Mao Ce Dun deri në moshën 82 vjeç atëherë një udhëheqje post-Xi nuk do të shfaqej më shpejt se deri në vitin 2035. Përveç kësaj, si do ta dinin Shtetet e Bashkuara nëse Partia Komuniste Kineze do të merrte një vendim strategjik për të ulur pamjet e saj gjeopolitike në krahasim me një vendim taktik për të ulur përkohësisht tensionet me shpresën e ndarjes së kundërshtarëve të saj? Mbi të gjitha, kjo është shpesh ajo që udhëheqësit sovjetikë kishin në mendje kur flisnin për “bashkëjetesë paqësore ”dhe u përpoq të ulte tensionet në vitet 1950 dhe më pas. Partia Komuniste Kineze mund të mos jetë më Marksiste, por përshëndetet nga e njëjta traditë Leniniste që i sheh mashtrimet strategjike, turbullimin e qëllimeve si mjete thelbësore të rivalitetit gjeopolitik.

Atëherë ekziston problemi më i madh me këtë qasje: Mund të mos pasqyrojë realitetin e luftës në të cilën janë përfshirë Shtetet e Bashkuara. Bashkëjetesa konkurruese thotë se rivaliteti midis Shteteve të Bashkuara dhe Kinës është i ashpër, por jo i pandryshueshëm. Me fjalë të tjera, një Kinë e fuqishme e udhëhequr nga Partia Komuniste përfundimisht mund të pajtohet me një rend botëror ku Shtetet e Bashkuara, aleatët dhe partnerët e saj dhe vlerat e saj demokratike mbeten mbizotëruese. Megjithatë, çfarë nëse ky besim është iluziv sepse rivaliteti është në të vërtetë më thelbësor? Po nëse Partia Komuniste Kineze dëshiron një rishikim më të hollësishëm të sistemit ndërkombëtar, pjesërisht sepse percepton një sistem të udhëhequr nga një superfuqi demokratike dhe premisë mbi epërsinë e vlerave demokratike si një kërcënim ekzistencial për mbijetesën e saj?

Megjithëse tensionet Kineze-Amerikane kanë arritur kulmin nën Xi, Rush Doshi, drejtor i Iniciativës së Strategjisë së Kinës Brookings, ka treguar se këto tensione pasqyrojnë diçka më të thellë sesa ambiciet e mëdha të një burri të vetëm shteti. Zyrtarët kryesorë kinezë kanë pohuar publikisht pikëpamjen e partisë se Shtetet e Bashkuara kanë qenë gjithmonë të përkushtuara për të minuar regjimin Komunist. Nadège Rolland, një anëtar i vjetër i Byrosë Kombëtare të Kërkimeve Aziatike, sugjeron që partia do të ketë vështirësi të jashtëzakonshme të pajtojë veten me një rend ndërkombëtar, parimet liberale të të cilit bien ndesh drejtpërdrejt me rregullin e brendshëm joliberal të qeverisë. Edhe në fillim të viteve 1990, në agimin e politikës së angazhimit pas Luftës së Ftohtë, zyrtarët ushtarakë kinezë argumentuan se kontrasti midis sistemeve të qeverisjes amerikane dhe kineze e bëri “të pamundur përmirësimin thelbësor të marrëdhënieve kineze-amerikane”. Gjatë viteve 1990 dhe 2000, Pekini ka ndjekur një strategji të ndaljes së fuqisë amerikane, vendosjen e kushteve për lëvizje të Kinës”, afër qendrës së skenën botërore, siç Xi ka vendosur.

Një mënjanim të retorikës së fitores, Partia Komuniste Kineze drejtohet nga një mendim thelbësisht me shumë zero. Kjo është shenjë e keqe për perspektivën e një akomodimi strategjik afatgjatë. Për më tepër, sjellja gjithnjë e më shtrënguese e partisë gjatë viteve të fundit, krimet e saj të tmerrshme kundër popullsisë së saj ujgure dhe sjellja e saj krejtësisht e papërgjegjshme në fillim të pandemisë Covid-19 demonstrojnë se sa në themel koncepti i regjimit të interesit personal ndryshon nga çdo gjë e pranueshme për Shtetet e Bashkuara dhe demokracitë e tjera liberale. Shkurtimisht, Shtetet e Bashkuara duhet të llogarisin me mundësinë që antagonizmi akut Kinez-Amerikan të vazhdojë për aq kohë sa një Kinë e fuqishme qeveriset nga Partia Komuniste Kineze.

Nëse është kështu, atëherë mund të jetë naive të mendosh se edhe një periudhë e gjatë e konkurrencës së fuqishme nga Shtetet e Bashkuara do të sillte një bashkim të Partisë Komuniste Kineze. Në vend të kësaj, rivaliteti mund të vazhdojë në një formë mjaft intensive derisa partia të humbasë aftësinë e saj për ta ndjekur penalisht. Kjo mund të ndodhë për shkak të një rënie të fuqisë kineze ose një ndryshimi thelbësor në natyrën e regjimit në pushtet. Në këtë skenar, teoria e fitores së Shteteve të Bashkuara fillon të duket e ngjashme me atë të ofruar nga kontrolli gjatë Luftës së Ftohtë, kur historiani George Kennan argumentoi se Sovjetikët “prisnin me padurim një duel me një kohëzgjatje të pafund” dhe Shtetet e Bashkuara duhet të përgatiten në përputhje me rrethanat. Në këtë rast, konkurrenca nuk do të ishte një urë relativisht e shkurtër për një marrëdhënie më të qëndrueshme, më pak armiqësore, por më tepër një urë më e gjatë për kolapsin e fuqisë së Kinës ose transformimin e qeverisë së saj.

Sipas kësaj teorie të dështimit të regjimit, ajo që përfundimisht do t’i japë fund konkurencës kineze-amerikane është efekti i akumuluar i streseve të thella të brendshme me të cilat përballet Kina e kombinuar me rezistencë të jashtme të qëndrueshme. Nëse Shtetet e Bashkuara dhe aleatët dhe partnerët e saj janë të suksesshëm në kontrollimin e madhësisë së Kinës, atëherë kombinimi i ngadalësimit të rritjes ekonomike, një flluskë borxhi në rritje, një katastrofe demografike me lëvizje të ngadaltë dhe streseve të tjera të brendshme mund të çojnë në një rënie të dukshme të aftësisë së Kinës për të sfiduar rendin ndërkombëtar. Në një botë të tillë, armiqësia e Pekinit ndaj Uashingtonit mund të bëhet më pak problematike nga pikëpamja strategjike, edhe nëse armiqësia vazhdon.

Përndryshe, të njëjtat presione mund të çojnë përfundimisht në një evolucion në qeverisjen kineze, qoftë drejt demokracisë ose thjesht një forme më pak agresive të autokracisë. Në secilin rast, detyra kryesore e Shteteve të Bashkuara do të ishte të mbanin vijën gjeopolitikisht për aq kohë sa duhen që këto procese të brendshme të shpalosen. Shtetet e Bashkuara gjithashtu mund të kërkojnë të përshpejtojnë paksa rënien e partisë duke shfaqur pengesat e saj ose duke kufizuar hyrjen në disa teknologji kryesore, të cilat do të pengonin rritjen ekonomike dhe do të komplikonin konsolidimin e një shteti të sigurisë kineze të teknologjisë së lartë.

Këto janë receta të zymta, pikërisht sepse skenari i dështimit të regjimit i bën jehonë një përvoje – Luftës së Ftohtë – që pothuajse askush nuk dëshiron ta jetojë përsëri. Teoria e dështimit të regjimit ngre gjithashtu disa pyetje serioze. Një Parti Komuniste Kineze që ka frikë se pushteti ose kontrolli i saj po rrëshqet mund të bëhet më agresive në një periudhë të afërt. Përdorimi i përbashkët i masave sulmuese për të rritur tensionet në atë regjim mund të rrisë gjithashtu tensionet dhe rreziqet në marrëdhëniet dypalëshe. Dhe në mënyrë kritike, është e paqartë nëse kombinimi i rezistencës dhe presionit të jashtëm do të shpejtojë prishjen e Partisë Komuniste Kineze në vend që ta ndihmonte pa dashje atë të mbajë kontrollin duke nxitur nacionalizmin kinez.

Thënë kjo, kjo qasje nuk është aq radikale sa mund të tingëllojë. Ajo nuk ka nevojë të përfshijë promovimin aktiv të ndryshimit të regjimit më shumë sesa strategjia e Luftës së Ftohtë e Shteteve të Bashkuara që kërkonte në mënyrë aktive për të përmbysur Partinë Komuniste të Bashkimit Sovjetik. Thjesht përfshin pranimin se natyra e Partisë Komuniste Kineze imponon kufizime të rënda se sa marrëdhënia mund të përmirësohet për sa kohë që partia mban pushtetin. Kjo qasje gjithashtu nuk kërkon braktisjen e diplomacisë më shumë sesa Lufta e Ftohtë përjashtoi bashkëpunimin për kontrollin e armëve, ose pranimin e heshtur të mekanizmave stabilizues. Por kjo pikëpamje thotë se diplomacia nuk mund të zgjidhë thelbësisht konkurrencën, në mungesë të ndryshimeve më të thella brenda Kinës.

Pse Shtetet e Bashkuara duhet të kalojnë çdo kohë duke menduar për një teori afatgjatë të fitores në një konkurs që sapo po fillon? Duke pasur parasysh se sa dobët po shkon ajo konkurrencë në fusha të caktuara kryesore, mund të jetë joshëse të përqendrohesh në gjetjen e mënyrës së trajtimit të Kinës në këtu dhe tani ndërsa shtyn debatet intelektuale për të ardhmen e largët. Ndoshta Shtetet e Bashkuara duhet thjesht të merren me menaxhimin e problemit sesa të përpiqen të përcaktojnë se si ta zgjidhin atë.

Por mos identifikimi i një ekuilibri të dëshiruar për konkurrencën SHBA-Kinë do të ishte një gabim. Strategjia përfshin përcaktimin se si veprimet e ndërmarra sot do të kontribuojnë në realizimin e objektivave më të largëta. Teori të ndryshme të fitores mund të prodhojnë konceptime të ndryshme për rolin që diplomacia bilaterale dhe presioni sulmues duhet të luajnë në shtetin e SHBA. Për më tepër, nëse nuk e dimë rezultatin që dëshirojmë, si mund ta masim efektivitetin e qasjeve të politikave tona? Dhe nëse rivaliteti me Kinën është vërtet sfida themelore për strategjinë e SHBA sot, atëherë për sa kohë do të tolerojnë qytetarët e SH.B.A. veprime të kushtueshme pa ditur qëllimin e tyre përfundimtar?

Vështirë të thuash me siguri se cila teori e fitores është analitike superiore, por bilanci i provave mbështet teorinë më pesimiste të diskutuar këtu – që konkurrenca duhet të shihet si një urë për ndryshimet afatgjata në fuqinë kineze ose në mënyrën se si është qeverisur Kina. Kjo është një pamje relativisht e errët e vendit ku mund të shkojë konkurrenca kineze-amerikane. Megjithatë, nëse rivaliteti është aq themelor sa duket se mendojnë udhëheqësit e Partisë Komuniste Kineze dhe nëse ambiciet kineze janë aq të gjera sa kanë dokumentuar një numër në rritje i Sinologëve, atëherë ajo pikëpamje mund të jetë edhe më reale.

Ky përfundim çon, megjithatë, në një problem përfundimtar: Për momentin, teoria e fitores që mban së bashku në mënyrë analitike mund të mos jetë teoria e fitores që mban më mirë koalicionin kundër-Kinë së bashku diplomatikisht. Një strategji shumëpalëshe e presionit kolektiv është e nevojshme për të demonstruar durim dhe vendosmëri ndaj Pekinit. Kjo kërkon mbledhjen e koalicioneve të dallueshme, por të mbivendosura për të ekuilibruar fuqinë e Pekinit ushtarakisht, ekonomikisht, teknologjikisht dhe ideologjikisht.

Deri më tani, detyra e mbledhjes së këtyre koalicioneve ka qenë e komplikuar nga fakti se shumë aleatë dhe partnerë të SH.B.A.-së në Azi, Evropë dhe gjetkë ende po kërkojnë të shmangin një zgjedhje me shumë zero midis Uashingtonit dhe Pekinit. Pak prej këtyre vendeve do të mirëpresin një strategji të SH.B.A.-së të parashikuar në mënyrë të qartë mbi dështimin e regjimit; në fakt, vetëm duke folur për këtë qasje në publik mund ta bëjë më të vështirë grumbullimin e koalicioneve të nevojshme për të përmbushur sfidën ndaj Kinës. Prandaj nuk është për t’u habitur që ka mbetur kaq shumë paqartësi në vlerësimet e SH.B.A.-së se ku po shkon rivaliteti, sepse kërkesat e qartësisë analitike duken në kundërshtim – tani për tani, të paktën – me kërkesat e efikasitetit diplomatik.

Nuk ka zgjidhje të lehtë për këtë enigmë. Përfundimisht, qeveria amerikane duhet të jetë e sinqertë në lidhje me strategjinë e saj për Kinën: Nuk ka asnjë mënyrë për të mbledhur angazhimin e brendshëm dhe burimet e nevojshme për të pasur sukses nëse zyrtarët amerikanë zbutin problemin themelor. Demokracitë nuk mund dhe nuk duhet të mbajnë një axhendë strategjike në mënyrë private dhe një të dytë për shafqje në publik dhe ndërkombëtarisht. Në një periudhë të afërt, mund të ketë arsye të mira për të nxjerrë në pah aspektet praktike të ndërtimit të koalicioneve të nevojshme për t’iu kundërvënë Kinës, ndërsa minimizon pyetjen më të ndjeshme se si mund të përfundojë e gjithë kjo. Por në planin afatgjatë, është e vështirë të shihet se si Shtetet e Bashkuara mund të fitojnë rivalitetin përcaktues të këtij shekulli pa qenë të qartë se çfarë po përpiqen të arrijnë.

 

Përkthyer dhe përshtatur nga Foreign Policy/ F.H, konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN