Vizita lamtumire e Kancelares gjermane Angela Merkel në Shtëpinë e Bardhë këtë muaj ofron një mundësi ideale për të reflektuar mbi gjendjen e marrëdhënieve SHBA-Gjermane.
Por nuk është një mundësi sentimentale. Historia e gjatë dhe e ndërlikuar e marrëdhënies bilaterale mund të jetë gati për të hyrë në një fazë të re.
Nga pasojat e Luftës së Dytë Botërore deri në ribashkimin e Gjermanisë në 1990, Shtetet e Bashkuara mbikëqyrën rindërtimin e vendit dhe ringjalljen ekonomike.
Kjo epokë mund të përmblidhet nën titullin “Guardian and Ward”, e cila ishte shumë më e rastësishme se kapitulli paraardhës, “Armiqësia dhe Lufta”.
Në atë kapitull, ndjekja e pamëshirshme e Gjermanisë për fuqinë botërore në dy luftëra të egra botërore përfundimisht përfundoi në disfatën e saj të plotë dhe të plotë.
Fitorja e Aleatëve në Luftën e Dytë Botërore e la Gjermaninë të ndarë në katër zona okupimi. Pjesë të mëdha të territorit të saj lindor u humbën, duke rezultuar në 12 milion refugjatë dhe të dëbuar. Dhe, kudo, ishte humnera morale e trashëgimisë monstruoze të nazistëve.
Meqenëse rindërtimi i pasluftës u mbështet në mbrojtjen dhe ndihmën e SHBA, ajo ndodhi ekskluzivisht në Evropën Perëndimore, dhe kështu vetëm në Gjermaninë Perëndimore.
Joseph Stalin e shikonte Bashkimin Sovjetik si pikënisjen socialiste ruse të Madhe ndaj Perëndimit kapitalist të udhëhequr nga SHBA.
Nga fundi i viteve 1940 e më tej, ky qëndrim ideologjik dhe gjeostrategjik mbështeti Luftën e Ftohtë, e cila u zhvillua kryesisht në Gjermani, dhe veçanërisht në Berlin, pika qendrore e ndarjes së re të fuqisë së madhe.
Oferta e mundur dy herë e Gjermanisë për hegjemoninë evropiane dhe dominimin global i dha vendin një aleance të ngushtë midis SHBA dhe Republikës Federale të Gjermanisë.
Një farë mosbesimi politik nga ana e SHBA vazhdoi, por “transatlantikët” gjermanë refuzuan ta shohin atë.
Nga perspektiva e tyre, aleanca (e cila përfshinte një komponent ushtarak me krijimin e NATO-s) kishte zëvendësuar të gjithë antipatinë e mëparshme, dhe kjo ishte ajo.
Ata ishin gabim. Gjatë Luftës së Ftohtë, SHBA ndoqën një strategji shumëplanëshe, duke penguar Bashkimin Sovjetik dhe duke mbajtur kontrollin mbi Gjermaninë, në njohje të pozicionit të saj jetësor në zemër të Evropës.
Marrëdhënia transatlantike nuk ishte kurrë aq e thjeshtë sa dëshironin kampionët e saj dhe nuk është ende sot.
Në terma normativë, Republika Federale u integrua me sukses në Perëndim pak a shumë menjëherë, nën kancelarin e saj të parë të pasluftës, Konrad Adenauer. Por përsa i përket interesave të papërpunuar dhe ekonomisë politike, ndryshimet e konsiderueshme mbetën.
Për shembull, që nga mesi i viteve 1950, perspektiva transatlantike konkurroi me një perspektivë më të veçantë evropiane.
Dhe me Ostpolitik-un (politikën lindore) e kancelarit gjerman Willy Brandt në vitet 1970 – e cila përkoi me zbardhjen e lindur midis SHBA dhe Bashkimit Sovjetik – mbrojtësi dhe interesat e ndryshme të repartit u bënë edhe më të dukshme.
Sidoqoftë, kur Bashkimi Sovjetik u shemb, SH.B.A. ishte e vetmja fuqi transatlantike që lëshoi mbështetje të menjëhershme dhe me gjithë zemër për ribashkimin gjerman. Për fqinjët evropianë të Gjermanisë, kthimi i saj i mundshëm si një forcë gjeopolitike riktheu frikën e vjetër të “çështjes gjermane”.
Kur Gjermania u bë një shtet plotësisht sovran përmes ribashkimit, marrëdhënia e vjetër mbrojtëse-lagje ndryshoi domosdoshmërisht. E megjithatë, Gjermania nuk e ka tronditur mendësinë e pasluftës. Merrni parasysh fuqitë e tjera evropiane me madhësi të ngjashme.
Mbretëria e Bashkuar dhe Franca janë fuqi bërthamore me vende të përhershme në Këshillin e Sigurimit të KB, ku ata nuk hezitojnë të pretendojnë për një rol global të udhëheqjes.
Në të kundërt, Gjermania – ekonomia e katërt më e madhe kombëtare në botë – nuk bën pretendime të tilla.
Prandaj Gjermania do të mbetet e varur nga garancia e sigurisë e SHBA për një kohë të gjatë. Jo vetëm që përndiqet nga historia e vet; gjithashtu duhet të menaxhojë kushte jashtëzakonisht komplekse të sigurisë.
E shtrirë në zemër të Evropës, Gjermania duhet të japë llogari për interesat e vendeve më të vogla të Evropës Qendrore dhe Lindore – si brenda dhe jashtë Bashkimit Evropian – ndërkohë që gjithashtu bashkohet me një Rusi gjithnjë e më ekspansioniste, të armatosur bërthamore.
Dhe duhet t’i bëjë të gjitha ato në një kohë kur themelet e saj ekonomike janë duke u thyer.
Për më tepër, Gjermania duhet të japë llogari për interesat strategjikë të mbrojtësit të saj, edhe pse ato nuk janë gjithmonë në përputhje me të vetat.
SHBA janë të angazhuara në një konfrontim të përshkallëzuar me Kinën, fuqinë e re globale të shekullit XXI; por Kina është një nga partnerët më të rëndësishëm tregtarë të Gjermanisë.
Edhe më e rëndësishme është BE, e ardhmja e së cilës Gjermania ka një rol kryesor në formësimin.
Diplomacia gjermane është një ndërmarrje jashtëzakonisht e komplikuar, për të thënë të paktën.
Pas presidencës së Donald Trump, i cili bëri dëm më serioz në marrëdhëniet SHBA-Gjermane se gjithçka tjetër që nga Lufta e Dytë Botërore, pyetja për Presidentin Joe Biden është nëse SHBA mund të rifitojë besimin e aleatëve të saj.
Për gjermanët, kjo pyetje do të bëjë të dobët të gjitha konsideratat e tjera në vitet e ardhshme. Marrëdhënia mbrojtës-repart nuk është më funksionale; por as Gjermania nuk mund të vendosë një rol plotësisht të pavarur për vete brenda një kornize evropiane.
Për t’i bërë gjërat edhe më keq, ndryshimet në interesa – duke filluar me Kinën dhe Rusinë – do të sjellin më shumë polemika dhe fërkime midis SHBA dhe Gjermanisë.
Faza tjetër e marrëdhënies dypalëshe, shpresohet dikush, do të përcaktohet nga arti i lartë i kompromisit.
Joschka Fischer, ministri i jashtëm dhe zëvendëskancelar i Gjermanisë nga 1998 në 2005, ishte një udhëheqës i Partisë së Gjelbër Gjermane për gati 20 vjet.
Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al