MENU
klinika

Analiza

Shkelja ligjore e Polonisë është momenti i së vërtetës së BE-së

24.07.2021 - 09:30

Përballja e fundit midis Varshavës dhe Brukselit është më shumë sesa një mosmarrëveshje gjyqësore: ajo shënon një moment kyç në luftën midis shtetit të së drejtës dhe autokracisë që kërcënon vetë thelbin e projektit evropian.

Javën e kaluar, gjykata kushtetuese e Polonisë vendosi që vendimet e Gjykatës së Drejtësisë të Bashkimit Evropian (CJEU) në lidhje me gjykatat polake shkelin kushtetutën polake.

Dy ditë më vonë, CJEU deklaroi se një dhomë e Gjykatës së Lartë Polake nuk përmbush kriteret e BE të një gjykate të pavarur dhe duhet të ndërpresë veprimtaritë.

Autoritetet polake, nga ana tjetër, thanë se ata nuk janë të detyruar të ndjekin vendimin – dhe thjesht e injoruan atë.

Vënia në dyshim e epërsisë së ligjit të BE dhe vendimeve të organit më të lartë gjyqësor të bllokut nuk është një vepër e vogël.

BE-ja në thelb e saj është një sistem rregullash që kërkon respekt dhe ka nevojë për një arbitër përfundimtar kur diskutohet zbatimi i tyre.

Sidoqoftë, institucionet e BE-së nuk janë të gjithëfuqishme.

EU launches legal action over LGBTQ+ rights in Hungary and Poland | LGBT  rights | The Guardian

Kufiri midis asaj që atyre u lejohet të bëjnë dhe asaj që është e rezervuar për autoritetet e shteteve anëtare shpesh është çështje polemikash. Gjykatat dhe qeveritë kombëtare priren të ankohen për marrjen e pushtetit nga institucionet evropiane dhe madje të vënë në pikëpyetje vendimet e marra nga CJEU.

Konflikti aktual midis Varshavës dhe Brukselit / Luksemburgut është i një madhësie tjetër, dhe kornizimi i tij si një mbrojtje e sovranitetit polak kundër një tejkalimi të BE-së është e pakuptimtë.

Nënshtrimi i gjyqësorit është një pjesë kryesore e projektit anti-demokratik të Jaroslaw Kaczynski, udhëheqësi i partisë në pushtet Ligji dhe Drejtësia (PiS).

Dhe qëllimi i autoriteteve polake nuk është asgjë më pak sesa të mohojnë BE-në fuqinë për të siguruar që gjykatat në vendet e saj anëtare të qëndrojnë të pavarura dhe të mos jenë subjekt i presionit politik.

Neni 19 i traktatit të BE garanton “mbrojtje efektive ligjore” për të gjithë qytetarët dhe kompanitë e BE. Qeveria polake thotë se kjo dispozitë themelore shkel kushtetutën polake sepse i jep kompetencë CJEU për të vlerësuar nëse gjykatat kombëtare – përfshirë ato në Poloni – përmbushin standardet e pavarësisë gjyqësore, standarde të njohura dhe të konsoliduara ndërkombëtarisht.

Nëse BE – Komisioni, CJEU dhe vendet anëtare – e tolerojnë këtë sfidë, kjo do të hapte rrugën për shkatërrimin e unionit.

Kjo do t’u jepte vendeve anëtare një dorë të lirë për të vendosur jo vetëm strukturën e sistemeve të tyre gjyqësore – e cila është e drejta sovrane e të gjitha vendeve – por edhe parimet në të cilat ato bazohen.

BE është një bashkim i bazuar në një treg të përbashkët dhe qytetari të përbashkët, por një gjyqësor i pavarur është gjithashtu një e mirë e përbashkët.

Lejimi i shteteve anëtare për të përmbysur atë do të ishte vetëvrasje.

Në Poloni, gjyqtarët janë ngacmuar për ngritjen në këmbë të ndarjes së pushtetit, për paraqitjen e pyetjeve në CJEU dhe për zbatimin e vendimeve të saj.

Sistemi disiplinor për gjyqtarët kontrollohet plotësisht nga ministri i drejtësisë i cili emëron si prokurorë ashtu edhe gjyqtarë dhe personalisht mund të ndjekë secilin gjyqtar në vend.

BE është një bashkim i bazuar në një treg të përbashkët dhe qytetari të përbashkët, por një gjyqësor i pavarur është gjithashtu një e mirë e përbashkët. Lejimi i shteteve anëtare për të përmbysur atë do të ishte vetëvrasje.

E gjithë kjo pasqyrohet në një raport të botuar këtë javë nga Komisioni Evropian në kuadër të monitorimit të tij vjetor të sundimit të ligjit.

Përkundër një gjuhe jo emocionale, raporti lexon si një britmë e dëshpëruar – apo edhe një padi.

“Ekzistojnë rreziqe në lidhje me efektivitetin e luftës kundër korrupsionit të nivelit të lartë, përfshirë rrezikun e ndikimit të panevojshëm në ndjekjet penale të korrupsionit për qëllime politike,” vë në dukje gazeta për Poloninë, duke provuar se nuk ishte mungesa e njohurive por vendosmëria politike që nuk arriti të parandalojë përballjen aktuale. Tani aksionet për të dy BE-në dhe Poloninë nuk mund të jenë më të larta.

Komisioni tashmë i ka dhënë kohë Varshavës deri më 16 gusht për të respektuar vendimin e GJEDNJ.

Përndryshe, Brukseli do t’i kërkojë gjykatës të vendosë gjobitje financiare ditore.

Poland's legal defiance is the EU's moment of truth | View | Euronews

Por Komisioni duhet të shkojë më tej sesa lëshimi i një ultimatumi: duhet të thotë qartë se, për sa kohë që në Poloni ekzistojnë pengesat kushtetuese për zbatimin e ligjit të BE, pagesat nga Fondi i Rimëkëmbjes do të mbahen në burim.

Për më tepër, ekzekutivi duhet të nxisë mekanizmin e sapokrijuar të kushtëzimit i cili supozohet të mbrojë interesat financiare të BE ndaj rreziqeve që lidhen me mangësitë e shtetit të së drejtës.

Padyshim, e gjithë kjo nuk do të funksionojë pa mbështetjen e publikut nga vendet anëtare.

Me pak fjalë, BE duhet të lejojë që paratë – argumenti i saj më i fuqishëm – të flasin, pasi të gjitha mënyrat më diplomatike kanë dështuar.

Shkallëzimi i fundit në konfliktin e Varshavës me BE mund të jetë kënga mjellmë e fuqisë që zbehet Kaczynski.

Shumica e tij parlamentare po shkatërrohet dhe kthimi i Donald Tusk – armikut të tij të vjetër politik – në Poloni ngjall kujtime të pakëndshme.

Për Kaczynski, kjo është një garë me kohën. Duke shtrënguar vidat autokratike, ai dëshiron të sigurojë energjinë përpara se ajo të largohet.

Por edhe një tjetër, pas Hungarisë, autokracia e forcuar nga fondet e mëdha të BE do të hapte rrugën për vetë-shkatërrimin e projektit evropian.

Ky është momenti i së vërtetës kur të dy BE dhe Polonia kanë nevojë për një sinjal politik shumë të fuqishëm se kalimi i vijave të kuqe të padiskutueshme – natyra detyruese e shtetit të së drejtës – mund dhe nuk do të tolerohet.

Piotr Buras është kreu i zyrës së Varshavës të Këshillit Evropian për Marrëdhëniet e Jashtme dhe bashkëautor i raportit “Mbrojtja e BE kundër korrupsionit të madh. Mekanizmi i sundimit të ligjit dhe Polonia”.

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN