MENU
klinika

Nga Project Syndicate/ Problemi kryesor i vendeve në zhvillim

Mësimet nga eksperimentimi ekonomik amerikan

10.09.2021 - 18:57

Biseda e politikave ekonomike në Shtetet e Bashkuara është transformuar tërësisht brenda vetëm disa viteve. Neoliberalizmi, Konsensusi i Uashingtonit, fondamentalizmi i tregut, quajeni si të doni, është zëvendësuar me diçka shumë të ndryshme.

Në politikën makroekonomike, frika nga borxhi dhe inflacioni i kanë lënë vendin preferencës për stimulimin e tepërt të ekonomisë dhe minimizimin e rreziqeve për stabilitetin e çmimeve. Sa i përket taksimit, pajtimi i heshtur në një garë globale deri në fund është në përfundim, dhe vendosja e një norme minimale globale për korporatat shumëkombëshe është brenda. Politika industriale, e cila as nuk mund të përmendej në kompanitë e sjellshme deri vonë, është kthyer me hakmarrje.

Lista vazhdon. Ndërsa fjalët kryesore në politikën e tregut të punës dikur ishin çrregullime dhe fleksibilitet, tani flitet për punë të mira, për të korrigjuar çekuilibrat në fuqinë e bisedimeve dhe për të fuqizuar punëtorët dhe sindikatat. Big Tech dhe kompanitë e platformave dikur shiheshin si një burim novacioni dhe përfitimesh të konsumatorit, tani ato janë monopole që duhet të rregullohen dhe ndoshta të shpërbëhen. Politika tregtare kishte të bënte me ndarjen globale të punës dhe kërkimin e efikasitetit, tani bëhet fjalë për elasticitetin dhe ruajtjen e zinxhirëve të furnizimit të brendshëm.

Disa nga këto ndryshime janë rregullime të nevojshme për goditjen Covid-19. Dhe ato janë ndoshta edhe kthesa e pashmangshme e U-së e prodhuar nga një periudhë e gjatë e rritjes së pabarazisë, pasigurisë ekonomike dhe fuqisë së përqendruar të tregut në ekonominë amerikane. Por merita gjithashtu i takon me të drejtë Presidentit Joe Biden, i cili solli një ekip të ri ekonomik në Uashington dhe ka nxituar të miratojë idetë e reja pavarësisht kritikave nga njerëzit e vjetër.

Modeli fondamentalist i tregut që më parë formësoi politikën ekonomike në SHBA dhe pjesën më të madhe të Evropës Perëndimore që nga revolucioni Reagan-Thatcher i viteve 1980 kishte një origjinë të mëparshme intelektuale. Ajo u zhvillua në sallat e akademisë dhe u popullarizua nga intelektualët publikë si Milton Friedman.

Këtë herë, ekonomistët akademikë kanë luajtur në masë të madhe arritjen. Edhe pse entuziazmi i tregut të lirë është zvogëluar në mesin e ekonomistëve, nuk ka pasur zhvillime programore në stilin e Kejnsianizmit ose Konservatorizmit Friedmanite. Politikëbërësit që kërkojnë ekonomistët për zgjidhje me shumicë që shkuan përtej ngatërrimit do të ishin të zhgënjyer.

Sidoqoftë, ekonomistët qartë janë prekur nga ndryshimi i humorit. Për shembull, në tërheqjen vjetore të bankierëve qendrorë në Jackson Hole, Wyoming në fund të gushtit, një ekip i ekonomistëve akademikë nga MIT, Harvard, Northwestern dhe Universiteti i Çikagos paraqiti një punim që tregon pse një kërcim kalimtar në inflacioni mund të jetë një gjë e mirë. Kur pagat janë të ngurta poshtë, ato nuk bien aq lehtë sa rriten, ndryshimi strukturor mund të lehtësohet nga rritja e pagave në pjesët e ekonomisë që përjetojnë një rritje të kërkesës. Megjithëse kjo mund të bëjë që inflacioni i përgjithshëm të tejkalojë objektivin e bankës qendrore, megjithatë mund të jetë e dëshirueshme, për aq sa mundëson rregullimin e pagave relative midis sektorëve.

Në mënyrë të ngjashme, David Autor i MIT ka shkruar kohët e fundit se mungesa e fuqisë punëtore në SHBA për të cilën ankohen shumë punëdhënës, vendet vakante nuk plotësohen sepse nuk ka mjaft punëtorë të gatshëm të pranojnë punët e ofruara, në fakt është një gjë e mirë. Problemi, argumenton ai, është se ekonomia amerikane prodhon shumë punë “të këqija” me pagë të ulët dhe pak përfitime. Nëse pandemia tani i ka bërë punëtorët më kërkues dhe më të zgjedhur, duhet të jenë punëdhënësit ata që duhet të përshtaten. Në fund të fundit, barazia dhe produktiviteti të dyja kërkojnë jo thjesht më shumë vende pune, por punë me cilësi më të lartë.

Një virtyt i shkrimeve të ekonomistëve akademikë është se ato sqarojnë natyrën kontigjente të përparësive të sotme të politikave në SHBA. Studimi i Jackson Hole, për shembull, tregon se inflacioni i përkohshëm është një zgjidhje e pranueshme vetëm në kushte të veçanta: rregullimi sektorial nxitet nga ndryshimet në kërkesën e konsumatorit, pagat nuk mund të bien dhe stimuli monetar nuk pengon ndryshimet strukturore duke rritur shumë përfitimin në sektorët që duhet të tkurren. Në vendet në zhvillim, në të kundërt, pagat janë mjaft fleksibile në punësimin joformal, dhe zgjerimi i sektorëve modernë pengohet nga kufizimet e ofertës. Në këto kushte, stimuli monetar ose fiskal ka shumë më pak të ngjarë të jetë efektiv.

Sidoqoftë, ekziston rreziku që ndryshimet në SHBA të keqkuptohen në vendet e tjera dhe që politikëbërësit diku tjetër të kopjojnë verbërisht mjetet juridike amerikane pa i kushtuar vëmendje specifikave të rrethanave të tyre. Në veçanti, vendet në zhvillim të cilave u mungon hapësira fiskale dhe duhet të marrin hua në valutë të huaj duhet të jenë të kujdesshëm ndaj mbështetjes së tepërt në stimul makroekonomik.

Problemi i vërtetë në shumë vende në zhvillim sot është se modelit tradicional të industrializimit të orientuar drejt eksportit i ka mbaruar avulli. Gjenerimi i punëve të mira, produktive kërkon një model të ndryshëm zhvillimi, me theks në shërbimet, tregun e brendshëm dhe zgjerimin e klasës së mesme. Dhe dështimet e tregut ose qeverisë që bllokojnë zgjerimin e mundësive më produktive të punësimit në shërbime mund të zgjidhen vetëm me mjete strukturore.

Rishqyrtimi i politikës ekonomike në sallat e burokracisë ekonomike të Uashingtonit është i mirëpritur. Por mësimi i vërtetë që duhet të nxjerrin vendet e tjera është se ekonomia, si shkencë shoqërore, mbështet këshilla të ndryshme për politika për rrethana të ndryshme. Ashtu si ndryshimi i rrethanave dhe preferencave politike në SHBA po prodhojnë ilaçe të reja, vendet e tjera do të bënin mirë të synonin problemet dhe kufizimet e tyre specifike.

*Dani Rodrik, Profesor i Ekonomisë Politike Ndërkombëtare në Shkollën e Qeverisë John F. Kennedy të Universitetit të Harvardit, President i Shoqatës Ekonomike Ndërkombëtare

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Project Syndicate

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Project Syndicate-Birn

ANALIZA: Kriza e mirë e Europës

Nga Yanis Varoufakis

ANALIZA: Lufta e klasës COVID