Gjatë fundjavës, britanikët u rreshtuan në stacionet e benzinës për orë të tëra në një blerje paniku që ka shtrënguar më tej zinxhirët e furnizimit tashmë nën presionin e Brexit dhe pandemisë covid-19. Thuhet se oficerët e policisë u thirrën në trafikun marshal në disa vende, ndërsa disa shitës me pakicë vendosën kufizime për mbushjen. Të Dielën BP, e cila ka 1,200 pika karburanti në Britani, tha se vlerësoi se 30% e rrjetit të saj ishte jashtë niveleve kryesore të karburantit për shkak të kërkesës intensive. Edhe pse qeveria po kërkon qetësi, ajo i ka vënë ushtarët në gatishmëri për t’u marrë me krizën. Pra, çfarë ka shkaktuar mungesën e Britanisë?
Grant Shapps, sekretari britanik i transportit, e quan atë një problem “të prodhuar”. Ai fajësoi një shoqatë të industrisë (të cilën ai nuk e ka identifikuar) për rrjedhjen e detajeve në lidhje me mungesën e shoferëve në firmat e karburantit të zbuluar gjatë një takimi privat, në të cilin BP i tha qeverisë se kishte vetëm dy të tretat e niveleve normale të aksioneve të përparme të kërkuara për funksionimin e qetë. Raportet e stacioneve të benzinës që përpiqen të plotësojnë kërkesën inkurajuan më shumë blerje paniku, duke e kthyer atë që mund të ketë qenë një dhimbje koke furnizimi në një krizë.
Shkaku i problemit nuk është mungesa e karburantit në Britani, por mungesa e shoferëve për ta transportuar atë. Numri i shoferëve të mjeteve të rënda (HGV) në Britani ka rënë me 70,000, nga 305,000 në 235,000, vitin e kaluar, sipas Zyrës për Statistikat Kombëtare. Shoqata e Transportit Rrugor (RHA), një organ i industrisë, thotë se mungesa tani është në pikën e krizës, me 100,000 shoferë të tjerë të nevojshëm për të përmbushur kërkesën. Një kombinim i Brexit dhe pandemisë ka përkeqësuar një problem të vazhdueshëm. Në një raport këtë verë, RHA tha se periudhat e zgjatura të bllokimit dhe kufizimet e udhëtimit çuan në largimin e shumë shoferëve të huaj nga vendi. Mbyllja e testeve të drejtimit të HGV gjatë pjesës më të madhe të vitit 2020 çoi në një rënie të lojërave testuese prej më shumë se 30,000. Dhe 20,000 shoferë HGV nga Bashkimi Evropian u larguan nga Britania gjatë procesit të Brexit sipas vlerësimit të RHA. Shumica nuk janë kthyer.
Për të mbushur boshllëkun, qeveria ka njoftuar se 5,000 shoferë të huaj HGV do të kenë të drejtë të vijnë në Britani me viza të përkohshme për tre muaj në prag të Krishtlindjeve. Gjithashtu po dërgon gati një milion letra për mbajtësit e licencës HGV, me shpresën për të inkurajuar ata që kanë lënë industrinë të kthehen. Dhe mund të thërrasë deri në 150 shoferë cisternë të ushtrisë për të ndihmuar në shpërndarjen e benzinës. Rulesshtë gjithashtu lehtësuese e rregullave të konkurrencës për të lejuar firmat e karburantit të punojnë së bashku për të lehtësuar mungesat, për shembull duke shkëmbyer informacion mbi nivelet e aksioneve të tyre. Britania i lejoi supermarketet të ndërmarrin hapa të ngjashëm vitin e kaluar gjatë blerjes së panikut të shkaktuar nga pandemia. Por organet e industrisë thonë se këto masa injorojnë shkakun rrënjësor të mungesës së shoferit. Drejtuesit e HGV në vend po thinjen: mosha mesatare e tyre është 55 vjeç; më pak se 1% janë nën 25 vjeç. Në pesë vitet e ardhshme, një e treta e tyre mund të dalin në pension. Jeta në rrugë nuk është aq tërheqëse sa dikur, dhe qeveria kohët e fundit mbylli një boshllëk që lejoi që disa shoferë të pavarur të krijoheshin si një kompani e kufizuar. Mijëra shoferë britanikë dhe evropianë në fakt pësuan një ulje të pagës pas reformave.
Britania, megjithatë, nuk është vendi i vetëm që i mungojnë shoferët e aftë. Transport Intelligence, një firmë kërkimore, zbuloi se vendet në të gjithë Evropën kontinentale po përballen me mungesën e tyre. Në vitin 2020, Polonisë i mungonin pothuajse 124,000 shoferë dhe Gjermanisë deri në 60,000. (Megjithëse kjo nuk e ka ndaluar Olaf Scholz, socialdemokratët e të cilit kryesuan pak votat në zgjedhjet gjermane më 26 shtator, për të mos i përcaktuar problemet e Britanisë në Brexit dhe zgjedhjen për të hequr dorë nga lëvizja e lirë e punës.) Numri i shoferëve të kualifikuar në të gjithë kontinentin është zvogëluar, ashtu si kërkesa për transport është rritur. Në planin afatgjatë, pagat më të mira dhe kushtet e punës mund të ndihmojnë në mbylljen e boshllëqeve. Tani për tani, Shapps ka këshilluar britanikët e shqetësuar të “jenë të arsyeshëm”. Lutja e tij mund të bëjë pak për të ndaluar panikun tek pompat.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist