MENU
klinika

Nga Project Syndicate/ Një vend që nuk prodhon asgjë vetë!

Rrënjët ekonomike të debatit afgan

03.09.2021 - 12:42

Ndërtimi i kombit ka dështuar dukshëm në Afganistan. Daron Acemoglu i MIT-it ka sqaruar një arsye të rëndësishme pse: Perëndimi mori një qasje nga lart poshtë për krijimin e institucioneve shtetërore, edhe pse Afganistani është një “shoqëri thellësisht heterogjene e organizuar rreth zakoneve dhe normave vendore”. Por faktorët ekonomikë gjithashtu luajtën një rol kyç.

Afganistani është shumë i varfër, me të ardhura për frymë prej rreth 500 dollarë (në dollarët aktualë), një e qindta e atij të Shteteve të Bashkuara. Problemi i vërtetë, megjithatë, nuk është niveli i të ardhurave të Afganistanit, por shkalla e ndryshimit të tij. Literatura mbi revolucionet dhe trazirat civile sugjeron që rritja e lartë stabilizon politikën e një vendi, pavarësisht nëse vendi është i pasur apo i varfër (ose nëse është demokratik).

Me fjalë të tjera, rritja e shpejtë ndihmon në suvatimin e konflikteve. Por gjithashtu krijon pritshmëri për përmirësime të vazhdueshme në kushtet e jetesës. Nëse këto pritshmëri nuk përmbushen, të themi, sepse rritja ngadalësohet ose përmbyset, trazirat bëhen të mundshme.

Afganistani i përshtatet këtij modeli. Vendi përjetoi rritje të shpejtë deri në vitet 2011-12, kur filloi stanjacioni. Por, për të kuptuar shkallën e këtij ndryshimi dhe ndikimin e tij në standardet e jetesës, duhet parë përtej treguesve ekonomikë tradicionalë si PBB-ja për importet dhe konsumin e energjisë.

Kjo ndodh sepse ekonomia e Afganistanit është thellësisht e çekuilibruar. Mezi prodhon ushqim, sa për të përmbushur nevojat e tij dhe praktikisht nuk ka prodhim vendas. I gjithë konsumi i brendshëm (i mallrave industriale) mbështetet në importet, të cilat financohen pothuajse ekskluzivisht nga transfertat e huaja (dhe ndoshta nga tregtia e heroinës, e cila nuk shfaqet në statistikat zyrtare).

Importet përfaqësojnë një shpenzim, jo ​​vlerë të shtuar ose PBB. “Vlera e shtuar” që shfaqet në statistikat e PBB-së krijohet kur tregtarët ose “pazaret” ri-shesin importet-të themi, një dërgesë të naftës ose celularëve-me një çmim më të lartë sesa paguan. Nëse çmimi është fryrë artificialisht, PBB -ja do të pasqyrojë korrupsionin më shumë sesa vlera e vërtetë e shtuar ekonomike, edhe pse mallrat e importuara mbeten të dobishme për konsumatorin. Në këtë kontekst, importet janë metrika më e mirë, ose, më mirë, më pak e papërsosur, e konsumit të brendshëm.

Për këtë arsye, Afganistani përjetoi një lulëzim të jashtëzakonshëm në dekadën pas rënies së regjimit të parë taleban në 2001, me importet që u rritën gati dhjetëfish. Por, që nga viti 2011-12, rritja e importit ka ngecur, edhe pse popullsia ka vazhduar të rritet. Kjo nënkupton rënien e standardeve të jetesës dhe rritjen e pakënaqësisë.

Konsumi i energjisë jep një pamje të ngjashme. Qasja në energji elektrike është rritur gjatë 20 viteve të fundit, nga 20% (që do të thotë se zonat rurale nuk kishin fare energji elektrike) në 2001 në mbi 95% tani. Por rritja ka ngecur vitet e fundit. Për të qenë të sigurt, afër 100%, pak përmirësime të mëtejshme janë të mundshme. Por ka një problem tjetër, shumica e energjisë elektrike të Afganistanit (rreth katër të pestat e konsumit të përgjithshëm të energjisë elektrike) importohet. Kjo nënkupton që vendet fqinje (kryesisht Uzbekistani) kanë ndikim mbi qeverinë e re të vendit.

Transferimet në rritje të vazhdueshme mund të qetësojnë popullsinë vendase. Por SHBA nuk ishte e gatshme të mbante fonde në rritje për të mbajtur nivelet e nevojshme të konsumit në Afganistan. Shpenzimet civile ishin vetëm një pjesë e vogël e shpenzimeve ushtarake. Dhe madje edhe kështu, ajo nuk mund të vazhdojë të rritet përgjithmonë.

Për regjimin e ri, ruajtja e rrjedhës së importeve do të jetë jetike. Disa kanë spekuluar se kjo do t’i japë SHBA-së njëfarë ndikimi, pasi mund të refuzojë të vazhdojë disbursimin e ndihmës. Megjithatë, ndërsa shumat e përfshira janë të konsiderueshme, vendit i duhen rreth 10 miliardë dollarë në vit, fuqitë e tjera globale mund t’i përballojnë lehtësisht ato.

Për Kinën, hedhja e Afganistanit një litar shpëtimi do të kushtonte një pjesë të papërfillshme të rezervave të saj. Edhe Rusia ose Arabia Saudite mund të përballojnë të bëjnë pjesë në një shkallë kuptimplote. Këta donatorë nuk ka gjasa të kujdesen për, për shembull, ruajtjen e qasjes në arsim dhe punë për vajzat dhe gratë. Duke pasur parasysh këtë, aftësia e SHBA-ose institucioneve financiare perëndimore si Fondi Monetar Ndërkombëtar, për të ndikuar në qeverinë e Afganistanit të kontrolluar nga talebanët mund të jetë shumë e kufizuar.

Sigurisht, Afganistani nuk është i vetmi vend ku dinamika të tilla janë në punë. Gjurma në rritje e Kinës në shumë pjesë të Afrikës, për shembull, e ka bërë lidhjen e ndihmës financiare me të drejtat e njeriut shumë më të vështirë edhe atje. Kjo nxjerr në pah vështirësinë në rritje të avancimit të “vlerave perëndimore” në një botë të populluar nga rivalë joperëndimorë.

Vëzhguesit pajtohen se korrupsioni endemik luajti një rol të madh në rënien e qeverisë afgane. Kjo ka bërë që shumë të argumentojnë se talebanët nuk do të kishin arritur të rimarrin kontrollin e vendit nëse SHBA do të kishte frenuar korrupsionin.

Por kjo mund të jetë një kimere. Kur një vend nuk prodhon asgjë vetë, dhe pothuajse të gjitha burimet në dispozicion të konsumatorëve të tij mbërrijnë si transferime nga jashtë, ruajtja e korrupsionit të ulët bëhet pothuajse e pamundur. Ka shumë pak vende në pozicionin e Afganistanit që e prishin këtë model.

Një mënyrë për të shmangur ose minimizuar korrupsionin endemik mund të ketë qenë të lejoni OJQ -të të shpërndajnë më shumë ndihma të huaja. Por përparësitë e tyre, balanca gjinore dhe rritja e gjelbër, do të ishin përplasur me ato të ndërmjetësve dominues të pushtetit lokal, duke krijuar probleme të tjera politike.

Ndërtimi i një ekonomie të vetë-qëndrueshme është po aq e vështirë sa ndërtimi i institucioneve shtetërore. Ndihma e huaj mund të financojë një infrastrukturë dhe të mbajë standardin e jetesës së popullsisë. Por kur ndihma bëhet burimi mbizotërues i të ardhurave të një vendi, ajo nxit aq shumë kërkime për qira dhe korrupsion saqë popullsia përfiton pak dhe në fund të fundit mund të preferojë një regjim të ri-ose të vjetër.

*Daniel Gros, anëtar i bordit dhe një anëtar i shquar në Qendrën për Studime të Politikave Evropiane.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Project Syndicate

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Grindjet fisnore,janë mallkimi i të gjitha qeverive afgane

Si do të sundojnë talebanët?

BBC: Populli afgan ka parë shumë pak...

Çfarë do të ndodhë me ekonominë e Afganistanit?