Pas rënies së Bashkimit Sovjetik, ëndrra më e madhe e Polonisë ishte të bashkohej me Bashkimin Evropian dhe NATO.
Të plagosur nga nazizmi dhe më pas komunizmi, polakët dëshironin një fillim të ri dhe anëtarësimi në NATO dhe BE u bë një qëllim që kapërceu politikën.
Tetëmbëdhjetë vjet më vonë, mbështetja polake për anëtarësimin në BE qëndron afër 90%. Kështu BE -ja gëzon një mandat demokratik më të fortë se çdo i arritur nga një qeveri polake që nga viti 1989, për shkak të dy faktorëve: siguria kombëtare dhe ekonomia.
BE -ja shihet gjerësisht si garantuesi i pavarësisë polake, e cila prej shekujsh është kërcënuar nga ambiciet imperialiste ruse. Kur polakët shohin Ukrainën, shohin fatin e tyre po të mos ishte për BE dhe NATO.
Në mënyrë të ngjashme, polakët mbështeten shumë në BE për zhvillimin ekonomik. Në 1989, Ukraina kishte një GDP më të lartë për frymë sesa Polonia. Sot, PBB -ja për frymë e Ukrainës (bazuar në barazinë e fuqisë blerëse) është 13,060 dollarë, ndërsa ajo e Polonisë është 34,265 dollarë. Nëse Polonia do të kishte ndjekur rrugën e Ukrainës, ekonomia e saj aktualisht do të performonte në të njëjtin nivel si në 2001.
Mirosław Gronicki dhe Ludwik Kotecki nga Kongresi Financiar Evropian (dhe më parë i Ministrisë së Financave të Polonisë) llogaritin se nga pranimi në BE në maj 2004 deri në korrik 2021, Polonia mori më shumë se 206.8 miliardë euro (240 miliardë dollarë) në fonde kohezioni. Ky është më shumë se dyfishi i të gjithë buxhetit të vendit për vitin 2021. Dhe me qeverinë e Ligjit dhe Drejtësisë (PiS) që ka negociuar 160 miliardë euro për Poloninë gjatë shtatë viteve të ardhshme, vendi ka të ngjarë të mbetet përfituesi më i madh i fondeve të BE -së brenda bllokut.
Në mënyrë tipike, qeveria tashmë e ka suvatuar vendin me tabela që shpallin shumën astronomike prej 770 miliardë dollarësh në fonde të reja, pa përmendur se paratë do të vinin nga BE.
Edhe pse tabelat tashmë janë paguar, fondet e BE -së nuk janë siguruar, sepse Komisioni Evropian që atëherë ka pezulluar miratimin e tij të Planit Kombëtar të Rindërtimit të Polonisë.
Komisioneri i BE -së për Ekonominë Paolo Gentiloni ka thënë se Komisioni Evropian po pezullon miratimin e Planit Kombëtar Polak të Rindërtimit, për shkak të erozionit të vazhdueshëm të sundimit të ligjit në Poloni. Një vendim i fundit nga Tribunali Kushtetues, i cili mohoi epërsinë e ligjit të BE -së – baza e vetë anëtarësimit në BE – ishte pika e fundit.
Duke qenë tashmë dakord për të mbështetur reciprokizimin e borxhit përmes të cilit do të financohet Plani Kombëtar i Rindërtimit, Polonia tani qëndron të përballojë kostot e fondit të rimëkëmbjes së BE -së pa ndarë përfitimet.
BE-ja ka çdo arsye të shqetësohet për reformat joliberale dhe antidemokratike që qeveria PiS e Polonisë ka zbatuar gjatë gjashtë viteve të fundit. Politizimi i qeverisë së gjykatave polake, për shembull, ka implikime që shtrihen përtej Polonisë, sepse gjykimet në një shtet anëtar të BE -së pritet të njihen dhe zbatohen në të gjitha të tjerat. Për më tepër, Polonia ka sinjalizuar se nuk dëshiron të zbatojë vendimet e gjykatave të BE -së që synojnë të mbrojnë pavarësinë gjyqësore.
Sipas modelit, shumë politikanë të PiS ulen në Gjykatën Kushtetuese, përfshirë autorët e reformave gjyqësore të qeverisë, Stanisław Piotrowicz dhe Krystyna Pawłowicz, të cilët dikur e quanin flamurin e BE -së “një leckë”.
Email-et e publikuara nga shefi i kancelarisë, dora e djathtë e kryeministrit Mateusz Morawiecki, japin dëshmi të forta se PiS kontrollon drejtpërdrejt Julia Przyłębska, kreu i Tribunalit. Në mesazhet e publikuara, politikanët e PiS raportojnë për takimet e tyre me Przyłębska, gjatë të cilave ata diskutojnë emërimet gjyqësore dhe vendimet e tjera.
Prandaj, duhet të supozohet se udhëheqësit e PiS diktuan vendimin e Tribunalit duke refuzuar parësinë e ligjit të BE -së.
Komisioni Evropian e ka bërë të qartë se Polonia duhet të tërhiqet në mënyrë që të marrë fondet e BE -së. Sipas Adam Glapiński, presidenti i Bankës Kombëtare të Polonisë, “Ne do të menaxhojmë shumë mirë pa fondet e BE -së.”
Por pse qeveria do të rrezikonte me planin e saj të rindërtimit? Një faktor është vendimi i fundit i një grupi deputetësh të udhëhequr nga Jaroslav Gowin për të lënë koalicionin qeverisës. Kështu qeveria është bërë edhe më e varur nga një grup deputetësh të udhëhequr nga Ministri i Drejtësisë Zbigniew Ziobro, i cili kundërshton me vendosmëri çdo marrëveshje me BE -në, në të cilën financimi do të kushtëzohej nga pajtueshmëria e Polonisë me sundimin e ligjit.
Nga ana tjetër është opozita me udhëheqësin e saj të ri, Donald Tusk, një ish -kryeministër polak dhe ish -president i Këshillit Evropian. Strategjia e Tusk është të publikojë faktin se PiS po e drejton vendin drejt një “Polexit”.
Më 10 tetor, menjëherë pas vendimit të Tribunalit Kushtetues, deri në 100,000 protestues dolën në Varshavë dhe demonstrata të ngjashme u mbajtën në 120 qytete të tjera.
Është e vështirë të thuhet se çfarë do të bëjë qeveria tani. Ajo është futur në një cep me vendimin e Gjykatës Kushtetuese, duke e privuar veten nga paratë që i duhen për të rritur shanset e saj në zgjedhjet e 2023. Po bëhet gjithnjë e më e mundur që PiS të jetë e gatshme të sakrifikojë jo vetëm fondet e BE -së, por edhe anëtarësimin e Polonisë në BE, vetëm për të qëndruar në pushtet.
Sławomir Sierakowski, themeluesi i lëvizjes Krytyka Polityczna, është Drejtor i Institutit për Studime të Avancuara në Varshavë dhe Anëtar i Lartë në Këshillin Gjerman për Marrëdhëniet me Jashtë.
Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al