MENU
klinika

Nga "The Economist"

Sa gjatë mund të durojë ekonomia e Ukrainës?

11.05.2022 - 12:25

Për dikë që përpiqet të drejtojë një ekonomi në mes të një pushtimi, Serhiy Marchenko është çuditërisht optimist. Rusët mund të kenë pushtuar ose bllokuar portet kryesore të vendit të tij dhe kanë detyruar mbylljen e shumicës së bizneseve të tij, por ministri i financave i Ukrainës rrezaton qetësi. “Situata është shumë e vështirë, nuk do ta minimizoj atë,” thotë ai gjatë një latte në një kafene të shkëlqyeshme pranë ministrisë së tij. “Por ne mund ta menaxhojmë atë.” Kur një sirenë e sulmit ajror ndërpret intervistën, ai thjesht e injoron atë.

Arsyet për të mos u panikosur janë mjaft të shumta. Ukraina hyri në luftë në gjendje të mirë, me një ekonomi që rritej me një ritëm vjetor tremujor në tremujor prej pothuajse 7%, një popullsi që nuk ishte goditur fort nga Covid-19, çmime të mira ndërkombëtare për eksportet e saj të grurit, hekurit dhe çeliku, një industri bankare e mbikëqyrur mirë dhe një deficit qeveritar prej më pak se 3% të PBB-së vitin e kaluar. Borxhi i saj në prag të luftës ishte pak më pak se 50% e PBB-së, një numër që shumica e ministrave të financave vetëm mund ta ëndërrojnë. Një sistem taksash dhe përfitimesh i dixhitalizuar në mënyrë mbresëlënëse do të thotë që të ardhurat po vijnë ende pa probleme nga pjesët e ekonomisë që janë ende duke funksionuar, pavarësisht pushtimit të Rusisë. Pensionet dhe pagat e qeverisë janë ende duke u paguar, madje edhe në zonat që janë tani nën pushtimin rus, falë faktit kurioz që interneti dhe celulari 3G i Ukrainës janë pothuajse kudo të paprekura nga masakra që ka nisur Rusia. Shumica e bizneseve, për momentin, ende po paguajnë punonjësit e tyre, edhe nëse nuk mund të funksionojnë normalisht, ose fare. Taksat mbi pagat, thotë ministri, çuditërisht janë ulur me vetëm 1%.

Por nuk është e lehtë. Banka Botërore ka parashikuar se GDP-ja e Ukrainës do të tkurret ndoshta me 45% në 2022. (“Vlerësimi ynë është 44%,” z. Marchenko grimas.) Dhe të dyja vlerësimet janë, natyrisht, jashtëzakonisht të pasigurta. Të ardhurat nga doganat, një pjesë e konsiderueshme e marrjes së taksave të qeverisë, janë ulur në rreth një të katërtën e nivelit të paraluftës falë importeve më të ulëta dhe pezullimit të shumë detyrimeve. Pagat e ushtarakëve janë një tjetër barrë e madhe, edhe nëse armët dhe municionet ofrohen falas nga mbështetësit perëndimorë. Bizneset e vogla dhe të mesme tani po paguajnë taksa mbi baza vullnetare, megjithëse zoti Marchenko thotë se është i impresionuar nga mënyra patriotike me të cilën po përgjigjen. E gjithë kjo shton një hendek financimi prej rreth 5 miliardë dollarë çdo muaj, thotë ai. Kjo është afërsisht 5% e PBB-së së varfëruar të Ukrainës për çdo muaj që lufta vazhdon.

Si ta plotësoni atë? Pjesërisht, thotë zoti Marchenko, duke detyruar bankën qendrore të printojë më shumë para. Pjesërisht, gjithashtu, me emetimin e bonove të luftës, për të cilat qeveria aktualisht paguan rreth 11% interes, që është më pak se norma e inflacionit. Por burimi kryesor do të duhet të jetë i huaj. Dhe kështu, thotë ministri i financave, ai e kalon pjesën më të madhe të ditës së tij, duke lobuar për ndihmë te qeveritë e huaja. Amerika është vendi ku ai ka shpresat më të mëdha. Më 28 prill, presidenti Joe Biden tha se ai po i kërkonte Kongresit të autorizonte 33 miliardë dollarë të tjerë në fonde të reja për Ukrainën, pasi një strukturë e mëparshme është pothuajse e shteruar (Kongresi mund edhe ta rrisë atë numër). Nga kjo, megjithatë, 20 miliardë dollarë do të shpenzohen për furnizimin e Ukrainës dhe vendeve të tjera të vijës së parë me më shumë armë. Vetëm rreth 8.5 miliardë dollarë janë për ndihmë ekonomike, me bilancin për ndihmën humanitare. “Është një lajm i mirë, por si do të duket paketa amerikane dhe kur do të arrijë? Nuk e dimë”, thotë ministri.

FMN-ja ka ndihmuar gjithashtu. Ajo ka inkurajuar Amerikën dhe vendet e tjera që të marrin përsipër një pjesë të ndarjes së Ukrainës të të drejtave të veçanta të tërheqjes në fond, duke kanalizuar në fakt valutën e fortë te qeveria në Kiev. Por rezultati përfundimtar i të gjitha këtyre apelimeve është se për tremujorin e dytë të këtij viti, Ukraina deri më tani ka grumbulluar grante që arrijnë vetëm rreth 4.5 miliardë dollarë, kundrejt një deficiti fiskal prej 15 miliardë dollarësh.

Kjo nuk është e qëndrueshme, pranon zoti Marchenko, i cili ka frikë se nëse lufta zgjat më shumë se “tre ose katër muaj”, do të nevojiten masa të dhimbshme, duke përfshirë rritje të mëdha taksash dhe shkurtime të mëdha të shpenzimeve. Frika e vërtetë është se ajo që është bërë vitet e fundit një ekonomi mjaft e drejtuar nga tregu dhe me rrota të lirë, mund të shohë një valë nacionalizimesh që zhbëjnë vitet e përparimit të luftuar shumë.

Një problem edhe më i menjëhershëm tashmë, fjalë për fjalë, po mbin. Në të gjithë vendin, sezoni i mbjelljes për prodhimin e këtij viti të grurit, elbit, lulediellit (për vaj) dhe drithërave dhe prodhimeve të tjera ka përfunduar. Çuditërisht, afërsisht 80% e të korrave të zakonshme ka shkuar në tokë, ndonjëherë e mbjellë nga fermerë të guximshëm të veshur me jelek antiplumb. Por çfarë të bëjmë me të? Korrja nuk duhet të jetë problem i madh, pasi vijat e frontit janë shtyrë prapa dhe Rusia nuk ka gjasa të bëjë shumë fitime të mëtejshme. Pjesa e vështirë është ta nxjerrësh atë.

Prania e marinës ruse në Detin e Zi, si dhe vendosja mbrojtëse e minave nga marina e Ukrainës, do të thotë se Odessa, porti kryesor i Ukrainës, është mbyllur plotësisht. E njëjta gjë vlen edhe për portet e saj të dytë dhe të tretë, të vendosura afër. Berdyansk dhe Mariupol, i katërti dhe i pesti, janë tani nën kontrollin rus. As shumë grurë nuk mund të ruhen; Siloset e grurit të vendit janë kryesisht plot me kulturat dimërore të korrura së fundmi, të cilat normalisht do të ishin dërguar jashtë vendit deri tani.

Mustafa Nayyem, një ish-gazetar dhe protestues i kthyer në zëvendësministër të infrastrukturës së Ukrainës, ka për detyrë të zgjidhë problemin. Nëse drithi nuk mund të dalë nga deti, do të duhet të udhëtojë me rrugë dhe hekurudha, nëpërmjet Polonisë, Rumanisë dhe Hungarisë, në portet e sigurta në Detin e Zi ose në lumin Danub. Por problemet janë të shumta, thotë ai. Rrugët nuk mund të përballojnë aq shumë trafik të rënduar; portet alternative kanë kapacitet të kufizuar rezervë.

Më e keqja nga të gjitha, procedurat doganore në kufijtë e Ukrainës me BE-në janë të ngadalta. Doganat dhe kontrollet fitosanitare po shkaktojnë tashmë 10 km prapambetje. Rregullat evropiane diktojnë që, duke qenë se Ukraina nuk është anëtare e klubit, vetëm një numër i kufizuar kamionësh ukrainas mund të hyjnë në BE. Burokracia po i mbyll punët dhe nëse nuk zhbllokohen Ukraina, Evropa dhe në të vërtetë bota do të përballen me mungesa të mëdha ushqimore pas periudhës së korrjes në shtator. “Ne kemi nevojë që çdo vend në Evropë të lejojë akses të lirë në kamionët tanë,” thotë ministri. “Ata duket se nuk e kuptojnë sasinë e madhe të mungesës së grurit që do t’i godasë së shpejti.”

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist