MENU
klinika

Analiza nga "The Economist"

Pse çmimet e naftës po rriten sërish?

01.06.2022 - 17:55

Në vitet 1970, shtetet arabe përdorën “armën e naftës” të embargove për të ndëshkuar qeveritë perëndimore për mbështetjen e Izraelit. Më 30 maj, krerët e 27 qeverive anëtare të BE-së ranë dakord të kthenin armën kundër vetes, si pjesë e raundit të tyre të fundit të sanksioneve kundër Rusisë pas pushtimit të saj në Ukrainë. Përveç shkëputjes së Sberbank, bankës më të madhe të Rusisë, nga sistemi i shpejtë i pagesave ndërkufitare, paketa do të ndalojë gjithashtu blerjet e naftës bruto ruse dhe produkteve të naftës të rafinuar, si dizel, deri në fund të vitit. BE-ja tha se do të kishte një përjashtim “të përkohshëm” për naftën e dorëzuar përmes tubacioneve. Çmimi i naftës bruto Brent u rrit mbi 120 dollarë për fuçi sipas lajmeve, niveli i tij më i lartë që nga marsi.

Në parim, vendimi është shumë domethënës. Përveçse është një demonstrim i unitetit dhe gatishmërisë së bllokut për të duruar dhimbjen ekonomike për të ndëshkuar Rusinë, ai ndërpret një nga pak lidhjet tregtare të mbetura me Kremlinin. Ai gjithashtu rrezikon një nga burimet më fitimprurëse të Rusisë të të ardhurave nga valuta e huaj. BE-ja është tregu më i madh i Rusisë për naftën bruto, duke blerë rreth gjysmën e eksporteve të naftës së vendit.

Megjithatë, ka arsye për të qenë skeptik se masa do të privojë Kremlinin nga shumë valutë të huaj. Si fillim, embargoja vlen vetëm për naftën e transportuar përmes detit, me cisterna. Ky është çmimi i unitetit: përjashtimi i naftës së dorëzuar nga tubacionet ishte i nevojshëm për të gjetur një kompromis me Hungarinë, e cila është edhe më simpatike ndaj Rusisë se shumica e vendeve të BE-së dhe e varur në mënyrë kritike nga tubacioni i epokës sovjetike Druzhba (një emër që do të thotë “miqësi” në rusisht). Hungaria importon rreth 65% të naftës së saj të papërpunuar nga Rusia.

Nafta e detit përbën një përqindje të ngjashme të importeve të Evropës nga Rusia. Por ndalimi ka të ngjarë të ketë një ndikim të kufizuar në tregun e naftës. Shumë cisterna tashmë janë subjekt i të ashtuquajturit vetësanksionim në pjesë të Perëndimit. Punonjësit e porteve kanë refuzuar të shkarkojnë anijet që transportonin ngarkesa ruse dhe kompanitë kryesore të naftës janë shqetësuar për goditjen e reputacionit të tyre nga pranimi i dërgesave. Financuesit perëndimorë po tërhiqen nga shkrimi i kontratave të sigurimit. Megjithëse siguruesit detarë me bazë në aleatët e Rusisë mund t’i zëvendësojnë pjesërisht, ata kanë xhepa shumë më të cekët.

Një pyetje e madhe është nëse nafta e papërpunuar ruse, e vendosur pasi të jetë nën sanksione, do të mbetet e pashitur. Deri më tani, eksportet e naftës të Rusisë janë rritur edhe pse vendi është nën sanksione. Sipas analistëve në JPMorgan Chase, një bankë, eksportet ruse të papërpunuara janë rritur që nga pushtimi i Ukrainës. Pjesa më e madhe i ka shkuar Indisë, e cila nuk ka lëshuar sanksione të veta.

Një pyetje tjetër është nëse Evropa e ndalon përfundimisht naftën ruse me tubacione, e cila është më e vështirë të ridrejtohet në vende të tjera. Polonia dhe Gjermania kanë thënë se do të ndërpresin importet përmes gazsjellësit Druzhba. Megjithatë, është e vështirë të imagjinohet që Hungaria të heqë dorë nga kundërshtimi i saj ndaj një ndalimi më të gjerë. Viktor Orban, kryeministri populist i vendit, ka treguar gatishmërinë e tij për të bllokuar vendimet e BE-së më parë. Falë një zbritjeje të madhe në naftën e papërpunuar ruse – pikë referimi Urals po tregtohet ndjeshëm nën Brent – mol, një grup hungarez i naftës, raporton marzhe “rritje në qiell”.

Sado e pjesshme të jetë embargoja, e tillë është ngushtësia e tregut të naftës sa që çmimet janë rritur ende. Kërkesa për karburant është e fortë ndërsa pandemia ulet dhe konsumatorët fillojnë të vozisin dhe fluturojnë përsëri, dhe ndërsa qeveritë marrin hapa për të mbrojtur votuesit nga ndikimi i kostove më të larta të energjisë. Lehtësimi i kufizimeve të koronavirusit nga Kina në ditët e fundit ka shtuar gjithashtu etjen për naftë. Çmimet e metaleve industriale, duke përfshirë mineralin e hekurit dhe bakrit, janë rritur gjithashtu.

Ndërkohë, Organizata e Vendeve Eksportuese të Naftës (OPEC) dhe aleatët e saj, të cilët përfshijnë Rusinë, kanë treguar ende pak shenja të rritjes së prodhimit. Në një takim më 2 qershor, grupi nuk pritet të njoftojë ndonjë ndryshim në planet e tij për të rritur gradualisht furnizimin në nivelet e parë para pandemisë (megjithëse raportohet se po shqyrton një plan për të përjashtuar Rusinë nga objektivat e saj të prodhimit, duke lejuar Arabinë Saudite dhe të tjerët të pompojnë më shumë për të kompensuar çdo shkurtim në Rusi).

Kombinoni ofertën e ngushtë dhe kërkesën në rritje, dhe pasoja për konsumatorët në pompë janë çmimet më të larta. Për t’i bërë gjërat edhe më keq, mungesa e kapacitetit të rafinerisë në Amerikë i ka rritur çmimet për benzinën dhe naftën edhe më shumë se kostoja e naftës së papërpunuar. Francisco Blanch i Bankës së Amerikës thekson se rritja e dollarit shton kostot për Evropën dhe tregjet në zhvillim. Asnjë nga këto nuk është lajm i mirëpritur në një mjedis tashmë inflacioniste. Sipas shifrave të publikuara më 31 maj, për shembull, inflacioni në eurozonë u rrit në 8.1% në vitin deri në maj, më i lartë se sa prisnin ekonomistët.

Embargot arabe të viteve 1970 shkaktuan dhimbje afatshkurtër për Perëndimin, por gjithashtu nxitën një përpjekje për efikasitetin e karburantit që përfundimisht uli varësinë e tij nga nafta. Qeveritë evropiane sot mund ta gjejnë veten duke shpresuar se dhimbja afatshkurtër për konsumatorët ia vlen përfitimi afatgjatë i sigurisë së energjisë.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Paniku për grurin dhe sanksionet

Çfarë ndodhi me importet e drithërave nga Rusia?

AlJazeera: Kostot edhe më të larta!

Çfarë do të ndodhë, me çmimet e naftës?