MENU
klinika

Analiza/ Skenarët se si mund t'i shmanget!

Lëvizja e radhës nga Rusia kundër kufirit të çmimit të naftës

10.01.2023 - 19:02

Më 27 dhjetor 2022, presidenti rus Vladimir Putin nënshkroi një dekret për kundërmasat kundër vendosjes së një kufiri të çmimit për naftën dhe produktet e naftës ruse. Këto janë në përgjigje të marrëveshjes së G7 për një kapak prej 60 dollarësh për fuçi për naftën ruse nga deti. Dekreti ndalon shitjen e naftës dhe produkteve të naftës nëse kontrata e shitjes bazohet në një kufi të çmimit për naftën ruse, megjithëse dekreti i lejon Putinit të drejtën të bëjë përjashtime nga zbatimi i këtij rregulli. Ndalimi do të hyjë në fuqi nga 1 shkurti 2023 dhe do të zbatohet “për dërgesat e naftës ruse për persona juridikë ose individë të huaj sipas çdo kontrate që parashikon, drejtpërdrejt ose tërthorazi, çdo aplikim të mekanizmit të kufirit të çmimit”. Ndalimi në lidhje me shitjen e produkteve të naftës ruse përdor të njëjtën terminologji dhe do të hyjë në fuqi në një datë të përcaktuar nga qeveria ruse, por jo më herët se 1 shkurt 2023. Faktorët aktualë të çmimit të naftës në këtë skenar të rrezikut të ofertës në shkallë të ndryshme, por a është vërtet i justifikuar ndonjë rregullim domethënës i çmimit për të? Ashtu si me të gjitha çështjet që lidhen me tregun global të naftës, ekzistojnë dy versione bazë të “realitetit” për t’u marrë në konsideratë: versioni zyrtar dhe versioni jozyrtar: alarmi spoiler – njerëzit me shumë për të humbur ose shumë për të fituar shpesh gënjejnë. Zyrtarisht, disa çmime të rrezikut të furnizimit që i bashkëngjiten ndalimit të lartpërmendur dhe reagimi i Rusisë ndaj tij do të dukeshin të justifikuara. Zëvendëskryeministri i Rusisë, Alexander Novak, tha më 23 dhjetor 2022 se prodhimi rus i naftës mund të bjerë 5-7 për qind për shkak të sanksioneve të G7 ndaj sektorit si pasojë e pushtimit rus të Ukrainës në shkurt 2022. OPEC pret që prodhimi rus i lëngjeve të rënie me 850,000 milionë fuçi në ditë (bpd), në mesatarisht 10.1 milionë fuçi në ditë në 2023. Agjencia Ndërkombëtare e Energjisë (IEA) parashikon që prodhimi rus të bjerë me 1.4 milionë fuçi në ditë në këtë periudhë.

Versioni jozyrtar është se nuk ka asnjë arsye për të pritur ndonjë rënie domethënëse të prodhimit të naftës ose produkteve të naftës ruse në vitin 2023 për disa arsye. Një nga këto është se Rusia po fiton ende shumë para nga çdo fuçi nafte që prodhon, pavarësisht nëse ajo shitet me një zbritje në krahasim me standardin apo jo, dhe për rrjedhojë është në interesin e saj të mbajë prodhimin në nivelin e zakonshëm, nivelet e para Luftës së Ukrainës për të maksimizuar të ardhurat e qeverisë së saj. Për një kohë shumë të gjatë, Rusia kishte një çmim buxhetor për fuçi të naftës Brent ekuivalent prej rreth 40 dollarë amerikanë, afërsisht i njëjtë me prodhuesit më të mirë të naftës shist argjilor në SHBA, dhe kjo shifër është ende e drejtë. Me kufirin e çmimit prej 60 dollarësh pb, ky është një fitim shumë i shëndetshëm.

Është me vend të theksohet këtu se zbritja prej 30 për qind e kërkuar nga disa blerës të mëdhenj që nga fillimi i Luftës së Ukrainës – më së shumti, Kina dhe India – është një zbritje nga çmimi i tregut të naftës, jo nga kufiri i çmimit. Prandaj, me Brent aktualisht rreth 80 dollarë amerikanë blloqe, Rusia po merr rreth 56 dollarë amerikanë për fuçi naftë nga këta blerës, që është ende një fitim i shëndetshëm. Ironikisht, siç do të kenë konstatuar menjëherë lexuesit e mprehtë të kësaj faqeje interneti, çmimi maksimal i çmimit të G7 është më i lartë se çmimi aktual i tregut minus zbritjen e madhe me të cilën nafta ruse u shitet disa blerësve të tjerë në mbarë botën.

Një element tjetër për t’u faktorizuar në realitetin jozyrtar të përzierjes globale të ofertës/kërkesës për naftë është se Rusia mund të punojë ende rreth çdo kufiri çmimi ose sanksioni që G7 ose çdo grup tjetër kujdeset të vendosë përmes një morie mekanizmash për shmangien e sanksioneve të vendosura nga Irani që kur u vu nën sanksione të ndryshme në vitin 1979. Për të marrë më shumë naftë në Evropë me çmime më të mira sesa lejon kufiri i çmimit, nuk do të ishte problem për Rusinë duke përdorur transportin bazë. Metodë e ndërlidhur me sanksionet-shkallëzimin e thjesht çaktivizimit – fjalë për fjalë thjesht lëvizjen e çelësit – të ‘sistemit automatik të identifikimit’ në anijet që transportojnë naftë ruse. Thjesht gënjeshtra për destinacionet në dokumentacionin e transportit është një tjetër metodë e provuar dhe e besuar, siç u mburr nga ish-ministri i naftës i Iranit, Bijan Zanganeh, kur tha në vitin 2020: “Ajo që eksportojmë nuk është nën emrin e Iranit. Dokumentet ndryshohen vazhdimisht, si dhe specifikimet.”

Për naftën që shkon në Evropë, Irani e përdori këtë metodë në mënyrë të përsëritur dhe me sukses. Metoda përfshinte fillimisht dërgimin e ngarkesave të naftës së papërpunuar në disa nga portet e Evropës Jugore të kontrolluara më pak rigorozisht që kanë nevojë për komisione të tregtimit të naftës dhe/ose naftës, duke përfshirë ato të Shqipërisë, Malit të Zi, Bosnje dhe Hercegovinës, Serbisë, Maqedonisë dhe Kroacisë. Nga atje, nafta u zhvendos lehtësisht në konsumatorët më të mëdhenj të naftës në Evropë, duke përfshirë edhe përmes Turqisë. Për dërgesat në Azi, metodologjia e besueshme për naftën e sanksionuar iraniane, e disponueshme gjithashtu për naftën ruse, ka përfshirë Malajzinë (dhe në një shkallë më të vogël Indonezinë) në dërgimin e eksporteve të naftës në Kinë, me cisterna të destinuara përfundimisht për në Kinë që angazhohen në det ose transferime jashtë portit të naftës iraniane në cisterna që mbanin flamuj të tjerë.

Pra, sa anije ka Rusia akses për të lëvizur naftën e saj në një mënyrë të tillë? Disa burime të larta në industrinë e naftës në sferat e sigurisë energjetike të SHBA dhe Bashkimit Evropian, të cilave u është folur ekskluzivisht nga OilPrice.com javët e fundit, besojnë se Rusia mund të sigurojë në një kohë shumë të shpejtë të paktën tre të katërtat e anijeve të nevojshme për të lëvizur naftën e saj si e zakonshme për blerësit e vendosur, dhe deri në 90 për qind brenda disa javësh pas kësaj. Përpara pushtimit të Ukrainës, sipas shifrave të IEA, Rusia eksportonte rreth 2.7 milionë fuçi në ditë (bpd) naftë bruto në Evropë dhe 1.5 milionë fuçi të tjera produkte nafte, kryesisht naftë.

Më gjerësisht, në fund të janarit 2022, gjithashtu sipas IEA, eksportet totale globale të naftës të Rusisë ishin 7.8 milionë fuçi në ditë, dy të tretat e të cilave ishin bruto dhe kondensatë. Prandaj, duke përdorur diapazonin e skenarit të mundshëm të mësipërm, tregjet globale të naftës do të humbnin vetëm midis 0.78 milionë fuçi në ditë dhe 1.95 milionë fuçi në ditë të niveleve të naftës ruse para pushtimit ukrainas, edhe me vendosjen e kufirit, pavarësisht nga të gjithë faktorët e tjerë. Megjithatë, edhe kjo sasi e humbjes së furnizimit është jashtëzakonisht e pamundur, pasi Irani ka një flotë të madhe cisternash, një pjesë e të cilave mund të vihet në dispozicion të Rusisë, siç bëjnë Kina dhe Hong Kongu, dhe India, ndër të tjera. ‘Problemi’ i përmendur zakonisht i mbrojtjes së transportit dhe ngarkesave dhe sigurimit të dëmshpërblimit është gjithashtu i rremë pasi një sigurim i tillë mund të mbulohet mjaft lehtë nga të gjitha vendet e përmendura, siç ndodhi kur sanksione të tilla të lidhura me sigurimin e transportit detar u vendosën në flotën e cisternave iraniane të naftës nga SHBA.

Atëherë, pse Putini po lëshon paralajmërime verbale për kufirin e çmimit prej 60 dollarësh? Duket mjaft e qartë se ai po e bën këtë në mënyrë që askush të mos e marrë në mendjen e tij për të ulur kufirin e çmimeve në nivelet e diskutuara fillimisht – midis 20-30 dollarë amerikanë për fuçi ekuivalenti Brent – ​​që do të fuste shitjet e naftës ruse në humbje. Në fund të fundit është se Putini dhe firmat ruse të naftës, janë krejtësisht të kënaqur që kanë një kufi të çmimit të naftës prej 60 dollarë amerikanë për fuçi ekuivalente Brent. Kështu janë të gjithë blerësit që mund të marrin naftë ruse në këtë nivel.

Për më tepër, SHBA-të janë krejtësisht të kënaqura që India – një nga dy blerësit më të mëdhenj të naftës ruse që nga shkurti 2022 – të vazhdojë ta bëjë këtë, duke përfshirë çmimet mbi mekanizmin e çmimit të vendosur nga G7 nëse është e nevojshme, sipas komenteve të Sekretarit të Thesarit të SHBA-së. Janet Yellen në nëntor 2022. Në fund të fundit, SHBA-ve dhe aleatëve të saj të tregut të zhvilluar i përshtatet që të kenë çmime të naftës dhe gazit shumë më të ulëta, në mënyrë që të lehtësojnë presionin e tyre në rritje mbi inflacionin dhe normat e interesit dhe për të lehtësuar frikën e recesioneve në ato vende. Tregtarët e naftës gjithashtu mund të fitojnë sa më shumë para duke shitur naftë dhe gaz sa munden nga blerja e saj, kështu që ata janë po aq të kënaqur. Të vetmit njerëz që nuk i përshtaten janë kompanitë e naftës, pavarësisht se ato janë ende me fitime të mëdha rreth këtyre niveleve të çmimeve.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “OilPrice.com