Në një letër drejtuar gruas së tij në mars 1901, piktori pionier francez Claude Monet u ankua për motin e keq që e pengoi atë të punonte, si dhe një pengesë tjetër e dukshme në krijimtarinë e tij.
“Gjithçka është aq e mirë sa e vdekur, pa tren, pa tym, pa varkë, asgjë që të emocionojë pak frymëzimin”, ka shkruar ai.
Monet, i njohur tani si themeluesi i impresionizmit, ishte në Londër gjatë një prej tre udhëtimeve që ai bëri në qytet midis viteve 1899 dhe 1901, të cilat dhanë mbi 100 piktura. Referenca e tij për tymin – që do të kishte ardhur me bollëk nga motorët me avull të varkave dhe trenave – si një shkëndijë e mundshme krijuese duket se mbështet një teori të mbajtur prej kohësh nga disa historianë arti rreth asaj që fshihej pas mjegullës dalluese të ëndrrave në veprën e Monet. Tani një studim i fundit nga shkencëtarët e klimës ka gjetur prova të reja për ta konfirmuar atë.
“Unë punoj për ndotjen e ajrit dhe duke parë pikturat e Turner, Whistler dhe Monet në Tate në Londër dhe Musée d’Orsay në Paris, vura re transformime stilistike në veprat e tyre,” tha Anna Lea Albright, një studiuese postdoktorale për Le Laboratoire de Météorologie Dynamique. në Universitetin e Sorbonës në Paris, në një intervistë telefonike. Albright ishte bashkëautor i studimit me Peter Huybers, një profesor i Tokës dhe shkencave planetare në Universitetin e Harvardit.
“Konturet e pikturave të tyre u bënë më të mjegullta, paleta u shfaq më e bardhë dhe stili ndryshoi nga më figurativ në më impresionist: Këto ndryshime përputhen me pritjet fizike se si ndotja e ajrit ndikon në dritë,” shtoi ajo.
Ekipi shikoi mbi 100 piktura të Monet dhe piktorit britanik Joseph Mallord William Turner, i cili ishte aktiv përpara Monet, me qëllimin për të gjetur një bazë empirike për hipotezën se pikturat kapin qiej gjithnjë e më të ndotur gjatë Revolucionit Industrial.
Fokusi ishte te këta dy artistë, sepse ata pikturuan në mënyrë produktive peizazhe dhe peizazhe qytetesh, shpesh me motive të përsëritura, sipas autorëve të studimit.
Në periudhën e mbuluar nga pikturat, 1796-1901, një sasi e madhe qymyri u minua për të mbështetur prodhimin industrial dhe motorët me avull. Vetëm Britania shkoi nga prodhimi i 2.9 milion ton qymyr në vit në 1700 në 275 milion ton deri në vitin 1900, duke çuar në ndotje të dukshme të ajrit që shkaktoi probleme të përhapura shëndetësore. Bloza nga qymyri krijoi një mjegull të trashë dhe të errët dhe numri i ditëve me mjegull në Londër u rrit trefish midis 1850 dhe 1890, nga 25 në 75 në vit, sipas Byrosë Kombëtare të Kërkimeve Ekonomike.
“Në përgjithësi, ndotja e ajrit i bën objektet të duken më të mjegullta, e bën më të vështirë identifikimin e skajeve të tyre dhe i jep skenës një nuancë më të bardhë, sepse ndotja reflekton dritën e dukshme të të gjitha gjatësive valore,” tha Albright.
Ekipi kërkoi këto dy metrika, forca e skajit dhe bardhësia, në piktura – duke i kthyer ato në paraqitje matematikore të bazuar në shkëlqim – dhe më pas i krahasoi rezultatet me vlerësime të pavarura të ndotjes historike të ajrit.
Ne zbuluam se pati një ndeshje çuditërisht të mirë”, tha Albright.
Pikturat kronikëojnë ndryshimet historike në mjedisin atmosferik, sipas studiuesve, dhe veçanërisht rritjen e emetimeve të dioksidit të squfurit, një ndotës që rrjedh nga qymyri që shkakton shiun acid dhe probleme të frymëmarrjes. Lidhja shkon përtej evolucionit artistik dhe stilit, theksojnë ata, sepse Londra dhe Parisi, ku përkatësisht ishin vendosur Turner dhe Monet, u industrializuan në periudha të ndryshme dhe me ritme të ndryshme, gjë që pasqyrohet në vepra.
Prova të mëtejshme, sipas Albright, vijnë nga prejardhja e artistëve, veçanërisht nga interesi i Turner për të kuptuarit në rritje shkencore të qiellit në atë kohë, dhe letrat e Monet, duke theksuar ndikimin e ndotjes së ajrit në krijimtarinë e tij. Në një tjetër, ai i thotë gruas së tij se ishte “i tmerruar” nga mungesa e mjegullës, por u ngushëllua kur “zjarret u ndezën dhe tymi dhe mjegulla u kthyen”.
Shkenca kundër stilit
Jonathan Ribner, një profesor i artit evropian në Universitetin e Bostonit, ishte ndër historianët e parë të artit që sugjeroi një lidhje midis punës së dy artistëve dhe ndotjes, në një ese të vitit 2004 të shkruar për “Turner Whistler Monet”, një ekspozitë me 100 piktura impresioniste. vizitoi Toronto, Paris dhe Londër.
“Kur pashë studimin, u kënaqa sepse vërtet sugjeron një justifikim të asaj që kisha shkruar rreth dy dekada më parë, që ishte se ndotja e ajrit është një faktor kontekstual i rëndësishëm për disa piktura të shekullit të 19-të,” tha Ribner në një telefon. intervistë.
“Turner dhe Monet janë të dy artistë që duhej të shkonin në vende për të parë disa kushte,” shtoi ai. “Kishte një fenomen të turizmit të mjegullës, ku vizitorët francezë si Monet shkonin në Londër qëllimisht për të parë mjegullën, sepse i donin efektet atmosferike. Ai nuk i pëlqente kur mjegulla ishte aq e trashë sa ai thjesht nuk mund të shihte asgjë. , por ai e urrente kur nuk kishte mjegull dhe ishte qielli blu, sepse nuk dukej si Londra. Me sa duket ai shkatërroi disa nga ato piktura me një qiell të pastër.”
Megjithatë, kritiku i artit Sebastian Smee e ka kritikuar studimin, duke thënë se ai ngatërron “zgjedhjet e brendshme krijuese me stimujt e jashtëm”. Ai argumentoi se rritja e ndotjes nuk mund të përdoret për të shpjeguar evolucionin stilistik të artistëve dhe se disa nga veprat e tyre janë “mitologjike” dhe jo një pamje e realitetit objektiv.
Lidhur me këtë këndvështrim, Albright tha se nuk ishte kurrë qëllimi i studimit të zvogëlonte ndonjë qasje historike të artit, ose t’i reduktonte pikturat vetëm në një numër ose një analizë shkencore, por përkundrazi të zgjeronte të kuptuarit dhe vlerësimin e këtyre veprave duke ofruar një kënd tjetër nga i cili mund t’i studiojmë ato.
“Ajo që unë mendoj se është vërtet e mrekullueshme për këto vepra është se Monet krijon efekte të bukura atmosferike nga diçka e shëmtuar dhe e pistë si tymi dhe bloza,” shtoi ajo.
“Ai dhe Turner, ata nuk largohen nga ndotja, por ata ishin në gjendje t’i transformonin këto ndryshime negative mjedisore në një burim frymëzimi krijues.”/cnn