Kanë qenë 18 muaj të vështirë për investitorët që vënë baste në teknologji. Softbank, një firmë investimi japoneze që mishëroi bumin e viteve 2010 në financimin e kapitalit sipërmarrës për kompanitë me ambicie për rritje të shpejtë, është ende duke u zgjuar nga kalimi në një botë me norma më të larta interesi dhe vlerësime më të ulëta të korporatave. Por ka një fushë në të cilën firma, e drejtuar nga Son Masayoshi, themeluesi i saj karizmatik, dëshiron të shikojë mbi parapet: investimet në inteligjencën artificiale (ai).
Përparimet e platformave gjenerative-ai, të tilla si Chatgpt, kanë lënë pothuajse çdo investitor të diskutojë se çfarë të bëjë me industrinë fillestare dhe cilat firma mund të rikthejë. Z. Son sheh paralele me periudhën e hershme të internetit. Ai gjenerues mund të ofrojë një tubacion të ri të ofertave publike fillestare – dhe themelin për gjeneratën e ardhshme të firmave të teknologjisë me megakap.
Investitorët përballen me dy pyetje. E para është se cilat teknologji kufitare do t’i bëjnë liderët e tregut të pasur. Kjo është mjaft e vështirë. E dyta, përcaktimi nëse vlera do t’u rritet në fillimet e mbështetura nga kapitali sipërmarrës ose gjigantët ekzistues të teknologjisë, është të paktën po aq e ndërlikuar. Askush nuk e di ende nëse është më mirë të kesh chatbot-in më të mirë apo shumë klientë; të kesh një fillim në një teknologji të re fantastike nuk është njësoj si të jesh në gjendje të fitosh para prej saj. Në të vërtetë, shumë nga vlerat e inovacionit revolucionar shpesh kapet nga gjigantët ekzistues.
Alphabet, Amazon dhe Meta janë tre nga shtatë kompanitë më të mëdha të listuara në Amerikë, me një vlerë të përbashkët 3.3 trilion dollarë. Ato u themeluan midis 1994 dhe 2004, duke u shfaqur në një kohë kur teknologjia e internetit ishte e re dhe njerëzit po shpenzonin një sasi në rritje të kohës në internet. Alibaba, një gjigant kinez i tregtisë elektronike, është një shembull tjetër i ngjashëm (aksionet e hershme prej 20 milionë dollarësh të Softbank në kompani ndihmoi në çimentimin e reputacionit të zotit Son si investitor). Zbulimi i tendencave të teknologjisë dhe zhvillimi i platformave më të mira, gjeneruan një vlerë gjigande për investitorët e hershëm. Firmat e vjetra u përpoqën të hidheshin përpara.
A do të jetë e njëjta histori edhe këtë herë? Vështrimet e Clayton Christensen, një guru i menaxhimit i cili udhëhoqi një teori të inovacionit ashtu si gjigantët e internetit po shpërthyen në skenë në vitet 1990, mund të ofrojnë një udhëzues të dobishëm. Christensen vuri në dukje se firmat më të vogla shpesh fitojnë tërheqje në tregjet e nivelit të ulët dhe ato krejtësisht të reja, të cilat operatorët më të mëdhenj në detyrë i shmangen. Zyrtarët aktualë fokusohen në vendosjen e teknologjisë së re për klientët dhe linjat e tyre ekzistuese të biznesit. Ata nuk janë të paaftë apo injorantë për përparimin teknologjik, por ndjekin rrugën në dukje të saktë nga një perspektivë e maksimizimit të fitimit – derisa të jetë tepër vonë dhe të minohen fatalisht.
Investitorët si z. Son, të ngazëllyer për të ardhmen e startup-eve që fokusohen në AI, po supozojnë në mënyrë implicite se një periudhë inovacioni përçarës është duke u zhvilluar. Por pjesa më e madhe e entuziazmit të kohëve të fundit në lidhje me platformat gjenerative-ai është fokusuar në potencialin e tyre si një teknologji e re që do të përdoret, jo si kompani që mund të hapin tregje krejt të reja. Dhe në rastin e risive të tjera teknologjike të kohëve të fundit, pushtetarët e kanë fituar ditën. Elad Gil, një kapitalist sipërmarrës, ka vënë në dukje se vlera e përparimeve të mëparshme në mësimin e makinerive, kategoria më e gjerë e së cilës ai gjenerues është pjesë, është grumbulluar pothuajse tërësisht tek operatorët aktualë. Fillesat e hershme të internetit kanë përfituar, siç kanë përfituar Microsoft dhe firmat e çipave si Nvidia dhe Micron. Fazat e hershme të mësimit të makinerive nuk prodhuan asnjë firmë të listuar që mund të konsiderohej Amazon ose Google e fushës së tyre.
Vështrimet e Christensen-it e bëjnë të qartë se inovacioni revolucionar jo gjithmonë përfundon të jetë revolucionar thjesht në aspektin e biznesit. Megjithatë, kompanitë ekzistuese të teknologjisë po shpenzojnë tani shuma të mëdha për AI, duke sugjeruar se ato duhet të jenë të pozicionuara mirë nëse teknologjia rezulton të jetë revolucionare. Është e mundur që një investim në një fond me indeks të gjerë që ndjek firmat ekzistuese të teknologjisë të listuara, do të përfundojë duke tejkaluar investimin ekuivalent në startup-et private, të fokusuara rreptësisht tek AI.
Teoritë se pse inovacioni ndonjëherë është shkatërrues dhe nganjëherë jo, diskutohen më shpesh nga studentët e biznesit dhe menaxhimit sesa grumbulluesit e aksioneve. Por ndryshimi midis dy mundësive është thelbësor në vlerësimin nëse gjenerata e ardhshme e kompanive të teknologjisë të listuara me kapitalizim tregu në qindra miliarda dollarë do të gjendet midis firmave private të AI. Siç qëndrojnë gjërat, duket më e mundshme që vlera e tregut të teknologjisë të përfundojë si një varg i ri në harkun e firmave tashmë gjigante të teknologjisë.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “The Economist“