“I lirë dhe me 296 milje bregdet me rërë, ky vend i anashkaluar po rritet në popullaritet”, kështu e nis shkrimin prestigjozja britanike “The Thelegraph”.
Sipas këtij artikullit thuhet se turizmi në Shqipëri do të jetë “shpërthyes”, pasi shumë pushues britanikë pritet që Shqipërinë ta kenë locationin e tyre. Kompanitë ajrore kanë “përveshur mëngët” dhe po ofrojnë biletat më tunduese për britanikët.
Nuk është krejtësisht e pazakontë që dy linja ajrore rivale të shpallin fluturime konkurruese në të njëjtin destinacion në afërsisht të njëjtën kohë, dhe destinacioni për të cilin do të nxjerrin ofertat është pikërisht Tirana.
Ryanair do të prezantojë lidhjet nga Stansted, Manchester dhe Edinburgh më 31 tetor. Dhe Wizz Air do të ofrojë kontrail të ngjashëm, me shërbime nga Liverpool, Birmingham dhe Edinburgh që fillojnë më 19 dhjetor, një trilogji e re për të plotësuar itinerarin nga qendra e saj kryesore britanike, Luton, të cilën linja ajrore buxhetore filloi të fluturonte në 2018.
Një dekadë më parë, ky skenar do të dukej absurd. Nëse nuk konsiderohej më si relike e Perdes së Hekurt të dikurshme, ishte vendi i fundit në Evropën Qendrore që hodhi poshtë zgjedhën e komunizmit, në vitin 1992, Shqipëria padyshim shihej si një vend i veçantë për turistët. Në vitin 2017, i vetmi fluturim nga Britania e Madhe ishte një lidhje e British Airëays me Tiranën nga Gatëick. Në kohën kur ato linja shtesë të Wizz Air të jenë funksionale në Krishtlindje, do të ketë 11 opsione për udhëtarët nga ky vend, duke përfshirë BA (tani fluturon nga Heathroë), easyJet (Gatwick) dhe çiftimin shqiptar Air Albania dhe Albawings (të dyja nga Stansted) .
Ngadalë, posti i fundit i paqartë i bregdetit evropian po shkon në fokus. Në vitin 2010, Shqipëria priti 1.28 milionë turistë ndërkombëtarë. Deri në vitin 2019, kjo shifër ishte pothuajse trefishuar, në 3.3 milion. Dhe nëse Covid solli një rënie të pashmangshme, edhe në vitin 2021, numri ishte 2.9 milion.
Pse? Me arsye të mirë. Për të gjitha mbetjet e rastësishme të betonit të Luftës së Ftohtë, Shqipëria është hendeku në zinxhirin midis brigjeve gjithnjë e më të njohura të Kroacisë dhe Malit të Zi, dhe Greqisë. Është një copë bashkim pjesësh figure bregdetare, 296 milje buzë ujore të së cilës përfshijnë shtrirje të Adriatikut dhe Jonit , dy detet takohen në vrojtimin e saj, në qytetin e Vlorës.
Për momentin, demografia më e madhe e udhëtarëve janë italianët, të cilët dynden në plazhet në veri të vendit, në qytetin e Durrësit. Gjashtë nga 10 linjat më të ngarkuara të fluturimeve për në Tiranë janë nga Italia. Por lidhja më e ngarkuar është me Londrën. Vitin e kaluar, 463,451 pasagjerë fluturuan në kryeqytetin shqiptar nga homologu i tij britanik.
Sipas Ministrisë së Jashtme, kjo përkthehet në 120,000 vizitorë britanikë në vit. Kjo është ende një statistikë relativisht e vogël për krahasim, 727,555 prej nesh shijuan një arratisje në Kroaci në vitin 2022, ndërsa pothuajse 4.5 milionë britanikë morën një udhëtim në Greqi. Por ka një interes në rritje në një vend ku stërlina ka ende fuqi të konsiderueshme blerëse. Me kursin aktual të këmbimit, janë 127 lekë për paundin një krahasim dukshëm i lumtur kur merret parasysh se çmimi mesatar i një pinte në Shqipëri është afërsisht 200 lekë (1,58 £).
Numri i turistëve britanikë do të ishte tashmë më i lartë, por për një sërë çështjesh kjo deri më tani ska qenë e mundur. Njëra është se operatorët turistikë me bazë në Mbretërinë e Bashkuar ende nuk kanë hyrë në atë shqiptare.
Specialisti turistik, Sunvil, ka paraqitur vendin në broshurën e tij që nga viti 1996 – megjithëse, edhe me këto tre dekada përvojë, ai shet pushime vetëm në jug të vendit, ku Saranda shkëlqen si resorti më tërheqës i Shqipërisë.
“Programi ynë shqiptar është relativisht i vogël vetëm një turne kulturor dhe një pjesë e vogël e hoteleve në Sarandë”, thotë Dudley der Parthog i kompanisë. “Por ka pasur një rritje të interesit nga udhëtarët e mundshëm kohët e fundit dhe ne po planifikojmë të zgjerohemi. Saranda është dyfishuar në përmasa që kur filluam dhe tani është diçka si një qendër turistike.”
Një çështje e dytë mbështet të parën. Në pjesën më të madhe, cilësia e akomodimit në Shqipëri mbetet ende pas asaj në vendet e tjera. Ndërsa ju mund të gjeni hotele “butik” përgjatë bregdetit të tij, shumë nga pronat më të mëdha si ato në Durrës datojnë në bumin e parë në ndërtimet postkomuniste, në mesin e viteve nëntëdhjetë.
“Megjithëse turizmi po rritet me shpejtësi, ai është ende mjaft i ri dhe ka avantazhe të përafërta në krahasim me nivelet e shërbimit që vizitorët gjejnë tani në Greqi dhe Spanjë,” shton der Parthog.
Çështja e tretë, më e madhe është ajo e aksesit. Të 11 rrugët aktuale ose të afërta të fluturimit nga Britania e Madhe janë në Tiranë një qytet magjepsës dhe gjithnjë e më i gjallë që mban trashëgiminë dhe plagët e tij me krenari, por një qytet që, i shtrirë 20 milje në brendësi, në gjysmë të rrugës së vendit, nuk është plotësisht i përshtatshëm për të. Një aeroport i dytë ndërkombëtar, Kukësi, u hap në prill të vitit të kaluar por, pothuajse në kufirin me Kosovën, është edhe më pak praktik. Megjithatë, do të ketë një aeroport të tretë, në Vlorë.
Ky mega-projekt i cili nuk ka ardhur pa polemika, apo dëmtime të zonës ligatinore Vjose Narte rreth saj pritet të përfundojë në prillin e ardhshëm. Ky do të jetë një ndryshim i lojës, duke i lënë turistët pikërisht pranë plazhit. Aktualisht, Sunvil është në gjendje të ofrojë pushime në Sarandë vetëm duke i transportuar klientët e tij në Korfuzin ngjitur dhe duke i transportuar ata matanë. Me këtë ndërlikim në rrugën e tyre, asnjë specialist tjetër i paketave të turizmit nuk varet në bregdetin shqiptar përpara pushuesve britanikë. Tui mbulon vendin vetëm përmes një turneu historik shtatë netësh të shoqëruar që kalon kufirin në Maqedoninë e Veriut; Thomas Cook nuk shkon më larg se një grup hotelesh në Tiranë. Jet2 e kufizon funksionimin e tij në Shqipëri në një udhëtim njëditor nga Korfuzi; On The Beach nuk ofron asgjë fare.
Kjo paarritshmëri relative ka më pak rëndësi për një lloj tjetër pushuesi – ata që udhëtojnë drejt Shqipërisë duke pasur parasysh historinë. Këtu është një demografi tjetër në rritje, e tërhequr nga një vend që lulëzoi në mijëvjeçarin e parë para Krishtit si Iliria, dëshmoi shekujt e lashtë grekë dhe romakë dhe ra nën kontrollin e Perandorisë Osmane. Secila prej këtyre epokave është e dukshme në mënyrë emocionuese, në vendet arkeologjike si Apolonia dhe Butrinti, dhe në qytetet mesjetare si Berati i mrekullueshëm. Itineraret e thelluara priren të përfshijnë të treja.
“Ne kemi parë një rritje të konsiderueshme të interesit në Shqipëri, e nxitur kryesisht nga perceptimi i saj si një destinacion plazhi me vlerë për paratë,” shpjegon Andrea Godfrey nga Regent Holidays.