MENU
klinika

Analiza nga "The Economist"

A kërcënohet paga juaj nga Iteligjenca artificiale?

16.11.2023 - 15:04

Rreth një dekadë më parë, Carl Benedikt Frey dhe Michael Osborne, dy ekonomistë, publikuan një punim që u bë viral. Ai argumentoi se 47% e vendeve të punës në Amerikë ishin në rrezik të automatizimit. Pasoi një lumë kërkimesh, të cilat sugjeruan se punëtorët më të varfër dhe më pak të arsimuar ishin më të cenueshëm ndaj revolucionit të ardhshëm. Frika të tilla janë intensifikuar pasi aftësitë e inteligjencës artificiale (ai) kanë ecur përpara. Më 2 nëntor, duke folur pas samitit të AI të Britanisë, Elon Musk parashikoi: “Do të vijë një pikë ku nuk nevojitet punë”.

Megjithatë, në të njëjtën kohë, ekonomistët janë bërë më optimistë. Studimet e fundit kanë zbuluar se më pak punëtorë janë të ekspozuar ndaj automatizimit sesa supozuan zotërinjtë Frey dhe Osborne (shih grafikun 1). Në vitin 2019, Michael Webb, asokohe i Universitetit të Stanfordit, tregoi se patentat e AI-së synojnë më shumë punë të aftë sesa ato për softuerët dhe robotët. Ai i ri duket më i mirë në kodim dhe kreativitet se çdo gjë në botën fizike, duke sugjeruar se punët me aftësi të ulëta mund të jenë të izoluara. Në mars, Shakked Noy dhe Whitney Zhang, të dy nga Instituti i Teknologjisë i Massachusetts (mit), publikuan një eksperiment që tregonte se Chatgpt rriti produktivitetin kur shkruante punëtorët me aftësi më të ulëta sesa atë të punëtorëve me aftësi më të larta.

Megjithëse ai është ende në fillimet e tij, disa industri kanë qenë adoptues të etur. Një vështrim i afërt i tre prej tyre – përkthimi, shërbimi ndaj klientit dhe shitjet – është gjerësisht mbështetës i ndryshimit optimist midis ekonomistëve, megjithëse jo pa komplikime. Në përkthim, ndoshta industria e parë që është prekur shumë nga modelimi i gjuhës, punëtorët janë bërë redaktorë të kopjeve, duke rregulluar një draft të parë të ndërmarrë nga ai, i cili lehtëson rrugën e fillestarëve në industri. Në shërbimin ndaj klientit, ai ka ndihmuar në ngritjen e performancës së stragglerëve. Por në shitje, performuesit më të mirë përdorin teknologjinë për të gjetur drejtues dhe për të mbajtur shënime, duke u larguar nga kolegët e tyre. A do t’i rrisë ai të ardhurat e super yjeve më shumë se ato të skllevërve, ashtu siç bëri revolucioni i internetit? Apo do të jetë një “barazues i madh”, duke rritur të ardhurat e njerëzve më të këqij, por jo të atyre të fluturuesve? Përgjigja mund të varet nga lloji i punësimit në fjalë.

Hidh zarin
Roland Hall ka 27 vjet që përkthen lojra tavoline dhe materiale marketingu nga frëngjishtja në anglisht. Ai kujton se edhe në vitet 1990 softueri përdorej për të dhënë fjalë specifike nga një gjuhë në tjetrën. Sot mjetet janë më të avancuara, që do të thotë se llojet e punës në dispozicion janë ndarë në dysh. Një lloj përfshin tekste ku rrjedhshmëria është më pak e rëndësishme. Një shembull mund të jetë një manual me disa mijëra faqe për një avion, thotë zoti Hall, ku lexuesit thjesht duhet të dinë “çfarë pjese të kërkojnë” dhe “a e ktheni atë majtas apo djathtas”. Lloji tjetër përfshin përkthimet letrare, ku kanë rëndësi detajet më të mira.

Lloji i parë është prekur më shumë nga ai. Shumë punëtorë tani redaktojnë përkthimet që kanë kaluar përmes një makinerie të ngjashme me atë në bazë të shërbimit të përkthimit të Google. Ata paguhen me një zbritje të madhe për fjalë, por ka më shumë punë. Lucia Ratikova, një sllovake e specializuar në ndërtim dhe përkthime ligjore, mendon se një punë e tillë tani përbën më shumë se gjysmën e listimeve në vendet e punës, nga një e dhjeta e disa viteve më parë. Një grup më i madh biznesesh, shumë të etur për t’u zgjeruar në tregjet globale, po përfitojnë nga rënia e çmimit.

Nëse makinat janë në gjendje të bëjnë atë që njerëzit bëjnë më lirë, punëdhënësit do t’i drejtohen kompjuterëve. Por ndërsa çmimet bien, kërkesa e përgjithshme për një shërbim mund të rritet, dhe ndoshta mjaftueshëm për të kompensuar rritjen e përdorimit të makinerive. Nuk ka ligj që të përcaktojë se cili efekt do të dominojë. Deri më tani në Amerikë numri i përkthyesve është rritur, megjithatë pagat e tyre reale kanë rënë paksa (shih grafikun 2) – ndoshta sepse profesioni tani kërkon më pak aftësi.

Shërbimi ndaj klientit ofron terren më të vështirë për ai. Firmat janë përpjekur ta automatizojnë atë për vite me rradhë. Deri më tani ata kryesisht kanë mërzitur klientët. Kush nuk përpiqet të luajë chatbot në mënyrë që të flasë me një njeri të vërtetë? Indeksi Amerikan i Kënaqësisë së Klientit ka rënë që nga viti 2018 dhe punëtorët gjithashtu duken të ngopur. Qarkullimi në “qendrat e kontaktit” amerikan arriti një rekord prej 38% vitin e kaluar.

Por mund të ketë ngushëllim: fuqia punëtore po bëhet më mikpritëse ndaj atyre me aftësi të ulëta. Erik Brynjolfsson nga Stanford, si dhe Danielle Li dhe Lindsey Raymond nga mit, studiuan krijimin e një asistenti AI për më shumë se 5,000 agjentë të mbështetjes së klientit në fillim të këtij viti. Asistenti u ofroi punëtorëve sugjerime në kohë reale. Kjo rriti produktivitetin e agjentëve më pak të aftë me 35%, ndërsa ata më të aftët panë pak ndryshime.

Do të ishte e arsyeshme të supozohej se ndikimi te shitësit do të ishte mjaft i ngjashëm me atë te punonjësit e shërbimit ndaj klientit. Por nuk është kështu. Marc Bernstein i Balto, një firmë që krijon softuer AI si për ekipet e shitjeve ashtu edhe për qendrat e thirrjeve, vëren se “pikat e stilit” (dmth., karizma dhe aftësia për të zhvilluar një marrëdhënie) kanë shumë më tepër rëndësi në shitje sesa në shërbimin ndaj klientit, ku gjërat e rëndësishme gjëja po merr shpejt përgjigjen e duhur.

AI madje mund të krijojë superyje shitjesh. Skylar Werneth ka qenë në industri për tetë vjet dhe tani është në Nooks, një startup që automatizon shitjet. Softueri analizon thirrjet e tij, duke identifikuar se cilat taktika funksionojnë më mirë. Gjithashtu e ndihmon atë të thërrasë shumë njerëz në të njëjtën kohë. Shumica e klientëve nuk marrin; Telefonimi paralel siguron që zoti Werneth të flasë më shumë dhe të dëgjojë më pak tonet e telefonimit. Ai mendon se mjetet që ofron Nooks e bëjnë atë tre herë më produktiv, duke i dhënë atij një shumë solide më shumë se më parë.

Çfarë do të thotë kjo për tregjet e punës? Përfaqësuesve të shitjeve u jepen bonuse bazuar në numrin e klientëve që ata sjellin mbi një prag. Kur produktiviteti rritet në një firmë, shefat priren të rrisin pragun. Për shkak se jo të gjithë janë në gjendje ta përmbushin atë, punonjësit me performancë të ulët shtyhen nga fuqia punëtore, pasi kërkesa për produkte nuk rritet paralelisht me performancën e shitjeve, siç do të ishte e nevojshme për të justifikuar mbajtjen e tyre. Rezultati është një grup në tkurrje e shitësve shumë produktivë. Të paktën, duke pasur parasysh qarkullimin e lartë në industri, zhvendosja në këtë gjendje mund të nënkuptojë punësimin e më pak njerëzve, jo shkarkime masive.

AI caramba
Nëse ai përfundimisht bëhet mbinjerëzor, siç besonin shumë pjesëmarrës në samitin e fundit të Britanisë, të gjitha bastet janë të humbura. Edhe nëse ai përparon në një mënyrë më pak epokale, tregjet e punës do të shohin ndryshime të thella. Një studim nga Xiang Hui dhe Oren Reshef nga Universiteti i Uashingtonit në St Louis dhe Luofeng Zhou i Universitetit të Nju Jorkut, i botuar në gusht, zbuloi se të ardhurat për shkrimin, korrigjimin dhe modifikimin e kopjeve në Upwork, një platformë e pavarur, ranë me 5% pas Chatgpt. u lançua nëntorin e kaluar, krahasuar me rolet më pak të prekura nga ai. Një sondazh i 400 menaxherëve të qendrave të thirrjeve nga Balto zbuloi se pjesa që përdor të paktën një farë mase u rrit nga 59% në prill në 90% deri në tetor. Z. Bernstein mendon se edhe pse “sot ai nuk është i aftë të zëvendësojë një njeri [në qendrat e thirrjeve]…në dhjetë vjet, me shumë mundësi pesë, ai do të jetë atje”.

Ana e kundërt e ndërprerjes së ai është punët e reja gjetkë. Modelimi në vitin 2019 nga Daron Acemoglu i mit dhe Pascual Restrepo i Universitetit të Bostonit sugjeron që ndikimi i automatizimit është më i keq për punëtorët kur përfitimet e produktivitetit janë të vogla. Një automatizim i tillë “kështu” krijon pak tepricë të pasurisë për të rritur kërkesën për punëtorë në pjesë të tjera të ekonomisë. Hulumtimi ynë i industrive në vijën e parë të ndryshimit të inteligjencës sugjeron se teknologjia e re ka një mundësi për të çuar në efikasitet shumë më të madh. Pamja mbi pabarazinë mbetet më e errët. Më mirë të jesh një superstar se sa një rraskapitës, atëherë, qoftë edhe vetëm për të qenë i sigurt.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Analiza nga "Deutsche Welle"

AI: Sa prapa Perëndimit është Kina?

Prof. Dr. Adrian Civici/ Profesionet e reja post COVID

“Lufta” e profesioneve në periudhën post COVID-19