Gjatë javës së kaluar, shumica e firmave më të mëdha të transportit në botë kanë thënë se do të shmangin Detin e Kuq dhe rrjedhimisht Kanalin e Suezit pasi rebelët Houthi me bazë në Jemen qëlluan me raketa anijet e ngarkesave gjatë luftës Izrael-Hamas.
Në vend të kësaj, anijet që udhëtojnë nga Lindja e Largët në Evropë do të duhet të bëjnë një kthesë rreth të gjithë kontinentit afrikan nëpërmjet Kepit të Shpresës së Mirë të Afrikës së Jugut. Udhëtimi do të zgjasë më shumë se një javë dhe do të shtojë rreth 3,500 milje detare (6,482 kilometra).
Kanali i Suezit, i cili lidh Detin e Kuq me Mesdheun, është rruga më e shkurtër midis Evropës dhe Azisë. Rreth 12% e trafikut global të transportit detar normalisht kalon tranzit përmes rrugës ujore.
Kostot për firmat e transportit rriten në qiell
Vendimi tashmë ndikon shumë në koston e transportit të mallrave, thonë analistët e industrisë. Nëse bëhet një krizë e zgjatur, mund të shkaktojë një rritje të çmimit që konsumatorët paguajnë për mallrat e importuara.
“Bëni një udhëtim vajtje-ardhje nga Shangai në Roterdam dhe ju shtoni një milion dollarë në kostot e karburantit nga ndryshimi i rrugës përmes Kepit të Shpresës së Mirë”, tha për DW Peter Sand, kryeanalist në firmën e analitikës së tregut me qendër në Kopenhagë, Xeneta. “Kështu që vetëm kjo është një faturë e madhe.”
Primet e sigurimit janë rritur në përgjigje të sulmeve, ndërsa linjat e transportit me kontejnerë që kryejnë shërbime javore midis Azisë dhe Evropës do të duhet të marrin parasysh koston e tre anijeve shtesë për të siguruar një nivel të ngjashëm shërbimi, shtoi Sand.
Vonesat në transport do të kenë më pas efekte negative në portet e kontejnerëve në të gjithë Evropën, të cilat zakonisht janë shumë efikase në trajtimin e flukseve të një numri të madh kontejnerësh.
“Le të themi se kam një port që trajton 50,000 kontejnerë në javë. Por më pas, nëse asgjë nuk arrin për një javë, dhe javën pasuese mbërrijnë njëqind mijë kontejnerë, kjo mund të shkaktojë probleme të mbingarkesës,” Lars Jenson, CEO i Vespucci Maritime, në Danimarkë, Konsulencë me bazë në industrinë e transportit detar, tha për DW.
Kriza e Detit të Kuq ka ndezur kujtimet e marsit 2021, kur Kanali i Suezit u bllokua për gjashtë ditë pasi anija e kontejnerëve Ever Given u rrëzua. Në atë moment, bota po dilte nga bllokimet nga pandemia Covid-19 dhe pengesa të mëdha tashmë ishin shfaqur në zinxhirët e furnizimit të tregtisë globale.
Qindra anije u lanë në një model mbajtjeje në Detin e Kuq për javë të tëra dhe kostoja e transportit të një kontejneri u rrit nga 2,000 dollarë (1,828 euro) në 14,000 dollarë. Kriza Ever Given shkaktoi disa muaj vonesa shtesë për mallrat e importuara nga Azia.
Zinxhirët e furnizimit janë më të fortë sot
Megjithëse zinxhirët e furnizimit janë kthyer kryesisht në normalitet, kërcënimi i sigurisë në Detin e Kuq mund të dyfishojë çmimet gjatë javëve të ardhshme, thonë analistët. Tarifat globale të transportit të mallrave tashmë po rriteshin përsëri pasi Kanali i Panamasë muajin e kaluar frenoi numrin e anijeve që mund të kalonin në rrugën ujore që lidh oqeanin Atlantik dhe Paqësor për shkak të thatësirës.
Për fat të mirë, industria e transportit detar ka nxjerrë mësime nga kriza e zinxhirit të furnizimit pas Covid-19 dhe shumë firma kanë zgjeruar flotën e tyre të anijeve të ngarkesave, që do të thotë se ndikimi i çdo ndryshimi të qëndrueshëm të Detit të Kuq nuk do të jetë aq katastrofik.
“Tani për tani, ne kemi një kapacitet të tepërt të anijeve me kontejnerë, kështu që në rastin më të keq absolut, ku duhet të vazhdojmë të shkojmë rreth Afrikës për një kohë, ne kemi anijet kontejnerësh në botë për ta bërë këtë,” tha Jensen.
Për ditët e para të krizës aktuale, firmat e transportit detar i kishin mbajtur anijet e tyre në një model mbajtjeje me shpresën se sulmet do të kufizoheshin ose siguria në rajon do të rritej shpejt.
“Këtë javë, gjithnjë e më shumë anije po ridrejtohen për të shkuar nëpër Afrikë, gjë që duket se tregon se transportuesit kanë filluar të humbasin besimin se kjo krizë mund të zgjidhet shumë shpejt,” shtoi Jensen.
SHBA dhe aleatët rrisin sigurinë detare
Të martën, Shtetet e Bashkuara njoftuan një operacion shumëkombësh për të mbrojtur tregtinë detare në Detin e Kuq. Si pjesë e masës, Britania, Bahreini, Kanadaja, Franca, Italia, Holanda, Norvegjia, Seychelles dhe Spanja do të organizojnë patrulla të përbashkëta në Detin e Kuq jugor dhe Gjirin e Adenit.
Luftanijet amerikane dhe britanike në zonë kanë filluar të rrëzojnë raketat dhe dronët Houthi ditët e fundit. Megjithatë, është e paqartë nëse prania e një force më të madhe detare do të jetë e mjaftueshme për të ndalur sulmet krejtësisht.
Megjithatë, disa anije po vazhdojnë të lundrojnë në Detin e Kuq, megjithëse me roje të armatosura në bord, në rast se anijet e tyre hipin nga rebelët Houthi, të cilët këmbëngulën të martën se operacioni i sigurisë i udhëhequr nga SHBA nuk do t’i pengonte ata.
“[Me Ever Given] ishte e lehtë të shihej se do të zgjidhej së shpejti. Kjo është më e ndërlikuar sepse çfarë do të duhet për t’i bërë Houthitë të ndalojnë lëshimin e raketave dhe dronëve në anije, veçanërisht pasi ata po tërheqin vëmendjen ndaj konflikti [Izrael-Hamas]?” tha Jensen për DW.
Vonesat e dërgesave nuk do të ndikojnë në blerjet e Krishtlindjeve, por ekziston mundësia që dyqanet të mbarojnë stokun deri në shkurt nëse vonesat vazhdojnë, tha në një shënim të martën firma kërkimore e zinxhirit të furnizimit Project44.
Analistë të tjerë kanë paralajmëruar se ndërsa transporti me kontejnerë mund të goditet më rëndë në përgjithësi, vonesa në anijet që transportojnë lëndë djegëse fosile në Evropë mund të ndihet së pari.
“Ne shohim që dërgesat e energjisë po preken pikërisht këtu, pikërisht tani – qoftë naftë, qymyr apo gaz – thjesht për shkak të dimrit në hemisferën veriore”, tha Sand për DW. Kjo mund të çojë në një efekt negativ në çmimet e energjisë.
/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “Deutsche Welle“