MENU
klinika

Nga The Economist

Si mund të rinovohet demokracia Amerikane?

13.03.2021 - 16:27

Ishte presidenti Joe Biden që nënshkroi një projekt-ligj stimulues prej 1.9 trn $ këtë javë dhe ishte një lojë ekonomike mbi inflacionin, rezervën Federale dhe tregjet e kapitalit. Por politikisht, ishte një certifikim i vdekur. Demokratët, megjithëse kontrollojnë Kongresin dhe Shtëpinë e Bardhë, mund të kalojnë vetëm fatura të rralla buxhetore, nën një procedurë të njohur si pajtimi. Çdo legjislacion tjetër mund të bllokohet nga një filibuster, i cili kërkon një projekt-ligj për të mbledhur një shumicë prej 60 votash të Senatit.

Për shkak se covid-19 është i paparashikueshëm, stimuli duhej të ishte aq i madh sa të merrej me variante të reja. Për shkak se, sipas rregullave, nuk ishte subjekt i shqyrtimit në komitetet e Senatit, Republikanët nuk dhanë asnjë kontribut. Është një mënyrë e tmerrshme që demokracia udhëheqëse në botë të miratojë ligje. Kongresi nuk është i vetmi institucion politik nën tension: zgjedhjet janë gjithashtu. Pas fitores së Donald Trump në 2016, disa demokratë menduan se rezultati u manipulua nga Rusia.

Pas disfatës së Trump në vitin 2020, një shumicë e madhe e republikanëve pranuan pretendimin e tij të pabazë se vota ishte vjedhur gjerësisht. Të motivuar nga kjo bindje, republikanët në 45 shtete kanë prezantuar që atëherë projektligje për të forcuar ligjet zgjedhore. Nga ana e tyre, Demokratët në Dhomë kanë kaluar tashmë HR 1, i cili nëse miratohet do të frenonte republikanët e shtetit, duke vendosur standardet federale të votimit në vend. Por projekt-ligji nuk do të kalojë nëpër Kongres për sa kohë që Senati ka filibuster.

Kështu që detyra e rregullimit të demokracisë së Amerikës përfshin votimin në Senat dhe votimin në vend në përgjithësi. Kur politika infektohet nga besimi i keq, kjo mund ta përkeqësojë situatën. Nëse rregullat e politikës bëhen fusha kryesore e luftimit, vetë sistemi mund të duket se është edhe më i paligjshëm për votuesit. Sidoqoftë, është pak vonë të shqetësohesh për këtë. Siç sugjeron sulmi ndaj Kongresit më 6 Janar, një betejë mbi procedurën dhe votimin është tashmë në proces.

Amerika duhet të dalë më mirë në gjendje të qeverisë vetveten pa iu drejtuar faturave të monstrave të mbajtura një herë në seancë. Si rezultat, stimujt që shpërblejnë partizaninë e hidhur mund të zbuten përmes reformës së votimit. Për fat të mirë, kjo nuk është një shpresë e kotë.
Demokracia amerikane duket e lodhur. Në 2010 Freedom House, një lloj agjencie vlerësimesh për demokracitë, i dha Amerikës një rezultat prej 94 nga 100; vlerësimi i tij i fundit është 11 pikë më i ulët. Njësia e Inteligjencës Economist, kompania jonë simotër, e vendos Amerikën në vendin e 25-të në renditjen e saj, pas demokracive shumë më të reja që ndihmoi në krijimin e saj si Gjermania, Japonia dhe Koreja e Jugut. Gjykimi i votuesve të vetë Amerikës, i cili është më i rëndësishmi, është edhe më i ashpër. Sipas Qendrës Kërkimore Peu, një think-tank, pjesa që i beson qeverisë federale gjithmonë ose shumicën e kohës ka rënë në vetëm 20%, krahasuar me rezultatet në vitet 30 dhe 40 në epokën e Reaganit.

Një parmak në zemër të këtij motori kërcitës është filibuster, një konventë parlamentare në të cilën Senati gjithnjë e më shumë është mbështetur gjatë shekullit të kaluar. Shumë parlamente kërkojnë një supremaci për të ndryshuar kushtetutën, por askund tjetër nuk e kërkon atë për legjislacionin rutinë. Pavarësisht kësaj, mbështetësit e tij në Kongres, shumë prej tyre konservatorë institucionalë, e shohin atë si një frenim për ligjbërjen e nxituar që inkurajon bipartizanitetin.

Ata thonë se heqja e tij do të nxiste një shikim të legjislacionit nga njëra zgjedhje në tjetrën.
Merrni këto argumente një nga një. Duke e bërë ligjvënien kaq të vështirë, filibuster shpesh parandalon llojin e ndryshimeve që duan konservatorët. Prova e kësaj është fakti që, përveç një pjese të legjislacionit emergjent covid-19, administrata Trump ishte në gjendje të merrte vetëm një projektligj ambicioz përmes Kongresit, një ulje taksash, gjithashtu nën pajtim. Filibuster kanalizon fuqinë nga dega legjislative te presidenti dhe Gjykata e Lartë, e cila gjithashtu duhet të alarmojë konservatorët kushtetues.

Pretendimi se filibuster inkurajon bipartizanitetin nuk është më i vërtetë. Duke përjashtuar atë ligj ndaj covid dhe pasojave të tij, asnjë projektligj nuk ka kaluar me një shumicë të paprekshme në Senat në më shumë se një dekadë. Ndonjëherë një grusht demokratësh ose republikanë janë të hapur për të votuar me palën tjetër, por jo aq sa për të arritur në 60. Në vend që të dorëzojmë pushtetin tek të moderuarit, filibuster më shpesh ua merr atyre. Kjo vret kompromisin.

Rreziku i parashikimit të ligjeve është real, por demokracitë e tjera duket se janë në gjendje ta tolerojnë atë. Në të vërtetë, miratimi i legjislacionit është një pjesë jetike e mënyrës sesi votuesit u kërkojnë llogari qeverive. Në të kundërt, filibuster lejon politikanët të bëjnë fushata për përçarje, politika të çmendura duke ditur që ata kurrë nuk do të duhet t’i zbatojnë ato, dhe kështu të marrin përgjegjësinë për to.

Në mënyrë ideale, Amerika do ta hiqte plotësisht filibusterin. Megjithëse kjo ka nevojë për një shumicë të thjeshtë, sepse është një rregull procedural, nuk ka gjasa sepse të paktën dy senatorë demokratë duan ta mbajnë atë. Megjithatë, ata mund të jenë të gatshëm të bëjnë përjashtime, siç ndodh sot me faturat e taksave dhe emërimet gjyqësore. Një reformë do të ishte që t’u kërkohet ligjvënësve të flasin në Senat për një kohë të gjatë nëse duan të vonojnë legjislacionin, si në të kaluarën, në vend se thjesht të ndalonin një projekt-ligj. Kjo mund të hapë një rrugë për reformën e votimit me HR 1.

Edhe kjo duhet të jetë një përparësi. Republikanët e Shtetit argumentojnë se ndryshimet e tyre do të mbrojnë zgjedhjet, por shumë duken si përpjekje për të ndryshuar rregullat në favor të tyre. Në Xhorxhia, për shembull, Republikanët kanë miratuar një projekt-ligj që kufizon votimin e së Dielës, i cili me një rastësi të mahnitshme është kur shumë afrikano-amerikanë që shkojnë në kishë votojnë. HR 1 do të kufizonte aftësinë e shteteve në votimin e ligjeve.

Ai gjithashtu u kërkon kandidatëve presidencialë të zbulojnë deklaratat e tyre tatimore dhe u mundëson politikanëve të rishikojnë kufijtë e distrikteve një herë në dekadë. Nuk është perfekte: lejon operativët politikë të mbledhin fletëvotime me postë, për shembull. Por, i ndryshuar në mënyrë të përshtatshme, nuk ka nevojë të dëmtojë republikanët në mënyrë proporcionale. Dhe përveç kësaj, bërja e votimit të lehtë dhe të sigurt duhet të jetë qëllimi i çdo partie të përkushtuar ndaj demokracisë.

Një reformë e guximshme rrezikon pasoja të paparashikuara. Por Shtetet e Bashkuara nuk shihen më si feneri i demokracisë që ishin dikur. Për të rinovuar veten në shtëpi dhe për të dhënë një shembull jashtë vendit, Amerika duhet të hapë mëngët e saj dhe të vazhdojë me riparimet.

Përkthyer dhe përshtatur nga The Economist/ F.H, konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Është koha për ta ndryshuar këtë!

Demokracia nuk është ende “e sigurt” në SHBA


2 liderë të fuqishëm janë gati për negociata me rusët

Zelensky shpalos “Planin e Fitores”, një “shuplakë” erdhi nga BE

Ministri Katz: Arritje e rëndësishme për ne!

Izraeli konfirmon vrasjen e liderit të Hamasit, Yahya Sinwar!

"Parashikohen ndryshime radikale"

Le Pen dhe e ardhmja e BE-së

Çfarë janë “dronët fantazmë”?

Situata në gadishullin Korean del jashtë kontrollit!

Gara midis Trump dhe Harris mbetet në “ngërç”

Çfarë i duhet secilit kandidat për të fituar epërsi në sondazhe