MENU
klinika

Kush e fitoi pandeminë?

The Economist: Fituesit dhe humbësit e rinj në biznes

28.11.2022 - 18:54

Cilat firma kanë dalë fituese nga kaosi i tre viteve të fundit? Ndoshta periudha më e pazakontë për biznesin në një gjeneratë filloi në pranverën e vitit 2020, kur bllokimet sollën bllokimin e pjesëve të prodhimit. Një recesion i thellë, por i shkurtër u pasua nga një rimëkëmbje e furishme. Pastaj erdhi inflacioni. Një ekonomi botërore tashmë në kontrollin e një cikli me shpejtësi të lartë po përjeton tani rritjen më të shpejtë të normave të interesit që nga vitet 1980. Graham Secker i Morgan Stanley, një bankë, argumenton se përgjigja e politikës ndaj Covid-19 ka tronditur ekonominë nga stanjacioni laik – keqësimi i ngadaltë i rritjes dhe inflacioni i ulët që i paraprin pandemisë – dhe shënon një epokë të re.

Nuk duhet të jetë çudi që mjedisi i biznesit ka ndryshuar thellësisht. Për të vlerësuar këtë, ne kemi shqyrtuar se cilat industri dhe firma amerikane kanë performuar më mirë gjatë tre viteve të fundit, bazuar në performancën e tregut të aksioneve. Titulli është se lidershipi i tregut është kthyer në mënyrë dramatike. Lepurët dixhitalë u kanë lënë terren breshkave të ekonomisë së vjetër. Teknologjia e madhe nuk po ikën më me garën. Firmat dikur të përqesura si të vjetruara dhe të ngadalta, befas duken sërish vitale.

Ne kemi zgjedhur datën 1 janar 2020 si datën e fillimit të analizës sonë. Që atëherë, indeksi s&p 500 i aksioneve kryesore amerikane është rritur me 25%. Sektori i industrisë me performancën më të mirë është energjia, i ndjekur nga teknologjia e informacionit. Kujdesi shëndetësor ka ecur mirë, siç mund të pritej gjatë një krize të shëndetit publik: kompania e dytë me performancën më të mirë në s&p 500 është Moderna, një prodhues kryesor i vaksinave, çmimi i aksioneve të së cilës është rritur jo më pak se 800%.

Kompanitë industriale kanë mbajtur ritmin me indeksin, ashtu si edhe produktet kryesore të konsumatorit. Firmat që u shërbejnë pjesëve diskrecionale të shpenzimeve konsumatore, të dëmtuara nga inflacioni, kanë mbetur prapa. Sektorët me performancën më të keqe janë pasuritë e paluajtshme, bankat dhe shërbimet e komunikimit. Dhe në fund të ligës së performancës janë firmat e lundrimit, të tilla si Carnival, që kanë parë borxhet e tyre të rriten dhe aksionet e tyre të bien si një spirancë drejt fundit të oqeanit.

Matja e performancës me çmimet e aksioneve ka të metat e veta. Është e vështirë të shikosh çmimin e aksioneve të Tesla-s (rritje me 556%) pa u kujdesur për ndikimin e modës së investitorëve dhe ndryshimet në oreksin e rrezikut. Por me kalimin e kohës, suksesi i biznesit është i ngulitur në çmimet e tregut. Gjithashtu ndihmon për të kuptuar se si perceptimet e investitorëve kanë ndryshuar me kalimin e kohës. Për ta kuptuar këtë, ne e kemi ndarë periudhën në tre faza. Faza e qëndrimit në shtëpi, faza e rihapjes dhe tani faza e inflacionit.

Investimet kryesore të epokës para pandemisë së stagnimit laik ishin kompani të lehta: kryesisht firma softuerësh, të cilat përfitojnë nga efektet e rrjetit, por edhe kompani të mallrave të markës. Firmat e bazuara në ide dhe informacion u favorizuan mbi ato që mbështeteshin në kapitalin fizik. Tregtia ishte për të blerë “copë” dhe për të shitur “atome”.

Pjesa e parë e pandemisë i përforcoi këto tendenca. Faza e qëndrimit në shtëpi zgjati deri më 8 nëntor 2020, një ditë para se të shpalleshin rezultatet e testimit të vaksinës Pfizer. Fituesit e mëdhenj ishin teknologjia, diskrecioni i konsumatorëve (Amazon u rrit me 79%) dhe shërbimet e komunikimit (Netflix u rrit me 59%). Humbësit ishin pasuritë e paluajtshme, bankat dhe energjia. Ka pak mister për këtë. Të mbërthyer në ambiente të mbyllura, njerëzit u mbështetën në softuer dhe dërgesa. Zyrat mezi ishin të zëna; kishte pak vozitje ose udhëtim ajror (i keq për firmat e naftës). Dhe bankat u goditën nga norma më të ulëta interesi dhe frika e mospagimit.

Në fazën tjetër, të rihapjes, lidershipi u zhvendos. Energjia ishte fituesi i madh, e ndjekur nga financat (të nxitura nga optimizmi dhe rritja e çmimeve të aseteve), teknologjia dhe pasuritë e paluajtshme. Inflacioni u shfaq si temë, por në atë fazë ai shihej si një simptomë e rritjes dhe jo ende si një kërcënim për të.

Në fazën e tretë, e cila filloi në fund të këtij viti, Rezerva Federale është zhvendosur nga qetësimi për inflacionin në frikësimin prej tij. Pritjet për rritje të normave të interesit janë rritur dhe tregu i aksioneve ka rënë. Të gjithë sektorët përveç energjisë janë shtypur. Ndër më të goditurit kanë qenë fituesit e fazës së parë: shërbimet e teknologjisë, diskrecioni i konsumatorëve dhe ato të komunikimit. Horizonti kohor i investitorëve është shkurtuar. Çmimet e aksioneve të bizneseve, fuqia e fitimeve të të cilave është projektuar më tej në të ardhmen, veçanërisht teknologjia, janë hedhur poshtë. Atomet tani janë kthyer në favor.

Tre vite të gjata
Nëse shikoni gjatë gjithë periudhës trevjeçare, industritë me performancën më të mirë janë energjia dhe ajo: përkatësisht arketipet e stilit “vlerë” të investimit dhe antiteza e tij, “rritja”. Renditja e performancës së tyre ka qenë në pasqyrë. Energjia – veçanërisht firmat e naftës, si ExxonMobil dhe Chevron – patën një 2020 të tmerrshëm, të ndjekur nga dy vite parakolp. Nafta ka fituar më shumë se sa ka humbur.

Firmat e teknologjisë patën dy vjet shpërthim para një llogarie në 2022. Por ka shumë shpërndarje. Brenda kategorisë së teknologjisë së madhe të firmave shumë më të mëdha ka boshllëqe të mëdha në performancë: aksionet e Meta, pronarit të Facebook, kanë humbur pothuajse gjysmën e vlerës së tyre edhe pse aksionet e Apple janë rritur. Çmimi i aksioneve të Nvidia, një projektues çipësh, është rritur me 177%, edhe pse ato të Intel, një pionier i çipave që nga mosha e hershme, ranë.

Cila nga tendencat e tre viteve të fundit do të vazhdojë dhe cila do të jetë më kalimtare? Teknologjia po përballet me probleme strukturore. Firmat që u rritën me shpejtësi në vitet 2010, të tilla si Amazon dhe Netflix, tani po piqen biznese. Gjigantët e teknologjisë konkurrojnë më fuqishëm me njëri-tjetrin. Tani që ato janë kaq të mëdha, nëse kërkesa në tregun e tyre të veçantë zvogëlohet, ata nuk mund ta shmangin dhimbjen.

Tërheqja origjinale ishte se firmat e teknologjisë ishin të lehta për kapitalin. Pasi të krijohet një platformë dixhitale, shtimi i më shumë klientëve nuk shton shumë kosto siç do të bënte për një firmë tradicionale. “Amazon arriti në 5% të shitjeve me pakicë prej nesh shumë më shpejt dhe duke përdorur shumë më pak kapital, sesa iu desh Walmart për të arritur në 5% të shitjeve me pakicë”, thotë Robert Buckland nga Citigroup, një bankë. Megjithatë, është bërë më e dukshme se teknologjia e madhe mbështetet në atome, si dhe në bit. Buckland vëren se buxheti kapital i Amazon vitin e ardhshëm është më shumë se dy herë më i madh se ai i ExxonMobil. Meta ka shpenzuar tashmë një pasuri të vogël për ngritjen e një platforme të realitetit virtual, për të cilën investitorët kanë një pamje të zbehtë. Marzhet e Netflix janë shtrydhur nga shpenzimet më të larta për përmbajtje.

Nga kjo rrjedh se aftësia për të marshalluar kapitalin dhe për ta përdorur atë në mënyrë efikase ka të ngjarë të bëhet një diferencim kyç për performancën në epokën e re të normave më të larta. Kompanitë e naftës dikur ishin të njohura për fryrjen e fitimeve në kërkim. Por presioni nga aksionerët për të përmirësuar kthimet e kapitalit të investuar dhe stigma që lidhet me investimet e reja në lëndët djegëse fosile ka rritur barin për vendosjen e kapitalit. Këto ditë është teknologjia e madhe që fryn flukse monetare në shpenzimet kapitale. Nëse kompanitë e pjekura të teknologjisë mund të gjejnë më shumë disiplinë, do të përcaktojë nëse ato mund të performojnë më mirë.

Më gjerësisht, rritja e kostos së financimit do t’i japë një ngritje firmave të themeluara në të gjithë ekonominë. Kur kapitali është i bollshëm, pothuajse çdo sipërmarrje mund të marrë fonde. Shefi i Tesla-s, Elon Musk, shfrytëzoi periudhën e kapitalit bujar dhe durimit të investitorëve për të ndërtuar një central elektrik të automjeteve elektrike që përbën një kërcënim vdekjeprurës për General Motors dhe Ford. Tani që kapitali është shumë më i rrallë, një Tesla e mundshme nuk do të kishte një mbështetje kaq bujare, duke e anuar peshoren drejt kompanive që mund të gjenerojnë para nga investimet e vjetra. Zyrtarët në detyrë mund të ndjehen më pak të kërcënuar nga përçarësit e mundshëm.

Cikli më i çuditshëm i biznesit në kujtesën e gjallë nuk ka përfunduar ende. Prisni surpriza të tjera.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga “The Economist

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Prof. Dr. Adrian Civici/ Cilat janë disa nga shkaqet kryesore?

“Goditjen më të rëndë e pësuan bizneset e vogla”

Raporti i BSH për vitin 2020/ Fjala eGuvernatori Sejko në Parlament

“Ekonomia gëzon premisat për një rimëkëmbje të shpejtë”

Sejko: Pandemia goditi fort ekonominë

“Do të rritet papunësia dhe kreditë me probleme”