MENU
klinika

Ja çfarë e shkakton secilën

Paaftësi intelektuale dhe paaftësi në të mësuar, ku dallojnë?

24.04.2023 - 10:10

Ka shumë keqkuptime kur bëhet fjalë për çrregullime që ndikojnë në aftësinë tuaj për të mësuar dhe për të funksionuar. Për shembull, disa njerëz mund të mendojnë se aftësitë e kufizuara intelektuale dhe aftësitë e kufizuara në të mësuar janë të njëjtat gjëra, por nuk është kështu.

Aftësitë e kufizuara intelektuale janë kushte të përjetshme që ndikojnë në aftësinë e dikujt për t’u zhvilluar, mësuar dhe funksionuar në nivelet e pritura. Fëmijët me aftësi të kufizuara intelektuale mund të zhvillohen më ngadalë se fëmijët e tjerë dhe mund të kenë rezultate të ulëta në një sërë testesh të ndryshme të inteligjencës. Shembuj të aftësive të kufizuara intelektuale përfshijnë sindromën Doën dhe sindromën e alkoolit të fetusit.

Paaftësitë në të nxënë ndikojnë në aftësinë e një fëmije për të mësuar aftësi specifike, si leximi, shkrimi ose përqendrimi. Ndërsa paaftësitë në të mësuar mund të ndikojnë në shumë fusha të jetës së një fëmije, këta fëmijë zakonisht zhvillohen normalisht dhe kanë inteligjencë mesatare ose mbi mesataren. Shembuj të paaftësisë në të mësuar përfshijnë disleksinë dhe disgrafinë.

Le të hedhim një vështrim dhe aftësitë e kufizuara intelektuale dhe të të mësuarit, dhe cilat janë ndryshimet.

Çfarë është një paaftësi intelektuale?

Aftësitë e kufizuara intelektuale (ID) janë kushte që shkaktojnë dëmtime të konsiderueshme në funksionimin intelektual dhe sjelljet adaptive si aftësitë sociale. ID-të zakonisht e kanë origjinën në lindje dhe diagnostikohen para moshës 18 vjeç.

Dëmtimet intelektuale mund të përfshijnë kufizime të rëndësishme në kapacitetet e përgjithshme mendore si të mësuarit, arsyetimi dhe zgjidhja e problemeve. Dëmtimet në sjelljet adaptive përfshijnë vështirësi me aftësitë sociale, konceptuale dhe praktike. Kjo mund të përfshijë gjëra të tilla si naiviteti dhe mendjemprehtësia, vështirësia në të kuptuarit e kohës dhe parave, dhe vështirësi në kryerjen e detyrave themelore si veshja ose luajtja e lojërave.

ID-të mund të variojnë nga të lehta në të rënda dhe ato mund të duken shumë të ndryshme në njerëz të ndryshëm. Ato gjithashtu mund të shoqërohen me çrregullime bashkëekzistuese ose të lidhura si çrregullime neurozhvillimore, çrregullime neurologjike dhe çrregullime të shëndetit mendor.

Megjithëse një test IQ nuk kërkohet për një diagnozë, njerëzit me ID priren të shënojnë rezultate më të ulëta se mesatarja në këtë test inteligjence. Një rezultat IQ prej 70 ose më poshtë mund të tregojë një paaftësi intelektuale.

Simptomat e ID tek fëmijët mund të përfshijnë:

  • vështirësi për të kuptuar dhe ndjekur rregullat dhe normat shoqërore
  • vështirësi në zgjidhjen e problemeve
  • vonesa në ulje, zvarritje ose ecje
  • vonesa ose vështirësi me të folurin dhe gjuhën
  • probleme me përdorimin e mjeteve si lapsa ose vegla
  • vështirësi në ndërveprim me të tjerët

Për të diagnostikuar një ID, një pediatër zhvillimor ose një specialist tjetër duhet të vlerësojë fëmijën. Ka arsye të tjera për vonesa në zhvillim që mund të mos jenë për shkak të një ID.

Çfarë është një paaftësi në të mësuar?

Paaftësitë e të nxënit janë çrregullime që ndikojnë në aftësinë e fëmijës për të mësuar, menduar dhe përpunuar informacionin. Është vlerësuar se rreth 8% deri në 10% e fëmijëve të moshës shkollore kanë një paaftësi të të mësuarit.

Shumica e paaftësisë në të mësuar klasifikohen nga problemet me aftësi të veçanta, si leximi, shkrimi dhe matematika. Ndryshime të tjera të lidhura me të mësuarit, si çrregullimi i hiperaktivitetit të deficitit të vëmendjes (ADHD), mund të ndikojnë gjithashtu në aftësinë e një fëmije për të mësuar. Shumë fëmijë kanë më shumë se një çrregullim të të mësuarit.

Ndërsa këto çrregullime mund të prekin fëmijët e vegjël, ato shpesh kalojnë pa u vënë re derisa fëmija të jetë në shkollë.

Simptomat e një paaftësie të të mësuarit mund të përfshijnë:

  • probleme me leximin, drejtshkrimin ose tingullin e fjalëve
  • vështirësi në shkrimin e qartë
  • vështirësi me llogaritjet matematikore ose probleme me fjalët
  • vështirësi në kujtimin e gjërave
  • vështirësi për t’i kushtuar vëmendje ose për t’u fokusuar në detyrat e shkollës
  • vështirësi në ndjekjen e udhëzimeve
  • vështirësi për të treguar kohën
  • vështirësi për të qëndruar të organizuar në shtëpi ose në shkollë

Çdo paaftësi e të mësuarit mund të ketë simptoma të ndryshme, dhe edhe nëse një person ka një paaftësi të veçantë të të mësuarit, ai mund të mos shfaqë çdo shenjë të asaj paaftësie.

Çfarë i shkakton aftësitë e kufizuara në të mësuar dhe intelektual?

Shkaku specifik i paaftësisë intelektuale dhe të të mësuarit mund të ndryshojë në varësi të paaftësisë specifike që ka një person. Ndonjëherë nuk ka një shkak të identifikueshëm.

ID-të mund të shkaktohen nga një sërë gjërash, duke përfshirë:

  • mutacione gjenetike ose ndryshime të një lloji (si në sindromën Rett)
  • anomalitë e kromozomeve (si sindroma Doën, ose trisomia 21)
  • ekspozimi i mitrës ndaj substancave të caktuara, si sindromi i alkoolit fetal
  • infeksionet gjatë shtatzënisë, si citomegalovirusi
  • probleme gjatë lindjes, si kordoni rreth qafës që shkakton mungesë oksigjeni
  • dëmtimi traumatik i trurit (TBI)
  • lindja e parakohshme

Paaftësitë në të mësuar janë shoqëruar me një sërë faktorësh rreziku, duke përfshirë:

  • një histori familjare me paaftësi në të mësuar
  • ekspozimi ndaj alkoolit ose drogës gjatë kohës që jeni në mitër
  • të ushqyerit e dobët
  • ekspozimi ndaj plumbit ose boja

Si menaxhohen aftësitë e kufizuara intelektuale?

Aftësitë e kufizuara intelektuale nuk mund të kurohen, por ka terapi dhe shërbime që mund të ndihmojnë fëmijët dhe të rriturit me shkollën dhe aktivitetet e përditshme. Qëllimi i këtyre shërbimeve është të ndihmojë në minimizimin e simptomave dhe përmirësimin e cilësisë së jetës.

Nëse fëmija është nën moshën 3 vjeç, mund të flisni me një pediatër për shërbimet e ndërhyrjes së hershme. Shërbimet e ndërhyrjes së hershme mund t’i ndihmojnë fëmijët të lulëzojnë më vonë në jetë.

Nëse fëmija është 3 vjeç ose më i madh, shkolla e tij duhet të ofrojë shërbime të edukimit special.

Këto programe ndihmojnë me modifikimet akademike që inkurajojnë të mësuarit. Ato gjithashtu ndihmojnë fëmijët të zhvillojnë aftësitë sociale dhe aftësitë themelore të jetës. Shërbimet mund të përfshijnë terapi të sjelljes, terapi fizike ose profesionale, grupe mbështetëse dhe mjekim nëse është e nevojshme.

Megjithëse ndërhyrja e hershme bëhet kur fëmijët janë më të vegjël, shumë njerëz me ID kanë nevojë për mbështetje gjatë gjithë jetës së tyre. Kjo mund të nënkuptojë punësimin e një ndihmësi për të ndihmuar personin, vendosjen e tij në një program ditor për të rriturit me ID, ose gjetjen e një programi rezidencial me shërbime mbështetëse.

Nevojat specifike të çdo personi dhe ashpërsia e ID së tyre do të përcaktojnë çdo nevojë për kujdes afatgjatë.

Si menaxhohen aftësitë e kufizuara në të nxënë?

Menaxhimi më i zakonshëm për paaftësitë në të nxënë është arsimi special, i cili vërtet përshkruhet më mirë si arsim i aksesueshëm. Janë vendosur modifikime dhe përshtatje për të ndihmuar fëmijët të kenë sukses në mjedisin shkollor. Kjo mund të nënkuptojë kohë shtesë në teste, një mjedis të qetë mësimi, një mbajtës shënimesh ose diçka tjetër.

Mjekët dhe terapistët mund të jenë gjithashtu një opsion. Nëse fëmija gjithashtu ka një gjendje si ADHD, mjekimi mund të jetë i dobishëm.

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Ekspertët i japin zgjidhje problemit!

A duhet t’i lejoni fëmijët tuaj të flenë me ju?!