MENU
klinika

Analiza nga "Financial Times"

Mallrat e BE-së ‘zhduken’ në ‘tregun fantazmë’ të Rusisë

12.05.2023 - 11:28

Më shumë se 1 miliardë dollarë të eksporteve të BE-së të shënjestruara nga sanksionet janë zhdukur gjatë tranzitit drejt partnerëve ekonomikë të Rusisë, një rrjedhë e “tregtisë fantazmë” që zyrtarët perëndimorë besojnë se ka ndihmuar në ruajtjen e ekonomisë së Vladimir Putin gjatë kohës së luftës.

Të dhënat publike të analizuara nga Financial Times zbuluan se vetëm rreth gjysma e një kampioni prej 2 miliardë dollarësh të artikujve të kontrolluar të “përdorimit të dyfishtë” të dërguar nga BE-ja arritën në destinacionet e tyre të deklaruara në Kazakistan, Kirgistan dhe Armeni.

Këto mallra, të cilat konsiderohen nga BE-ja se kanë përdorime të mundshme për shërbime ushtarake ose të inteligjencës dhe i nënshtrohen kontrolleve të eksportit, mund të kenë hyrë në Rusi direkt nga BE-ja me pretendimin se ato vetëm po kalonin.

Një pjesë disproporcionale e eksporteve të fantazmave, të cilat kurrë nuk arritën destinacionin e tyre zyrtar, u larguan nga BE nga vendet baltike në kufi me Rusinë dhe Bjellorusinë.

Artikujt u dërguan në vitin 2022 pas pushtimit në shkallë të plotë të Ukrainës nga Rusia, kur tregtia e ndjeshme e BE-së me Kazakistanin, Kirgistanin dhe Armeninë – tre shtete ish-sovjetike tani në një bashkim ekonomik me Rusinë – u rrit në nivele të paprecedentë.

Mospërputhja në të dhënat sugjeron se Rusia ka anashkaluar sanksionet gjithëpërfshirëse nga ndërmjetësit, agjentët ose furnizuesit që vendosin destinacione të rreme në deklaratat doganore të BE-së. Teknika e ka ndihmuar Moskën të ruajë aksesin në produkte të rëndësishme evropiane, duke përfshirë komponentët e avionëve, pajisjet optike dhe turbinat me gaz.

“Ku tjetër mund të shkojë?” kërkoi sanksione nga Erki Kodar, ministri estonez. “Pse do t’u duheshin atyre vendeve papritmas ato mallra në këtë kohë? Kush ka nevojë më shumë për këto mallra në rajon? Është padyshim Rusia.”

Për disa kategori specifike mallrash – duke përfshirë turbinat me gaz, saldimet dhe pajisjet e transmetimit radio – pothuajse asnjë nga artikujt e dërguar nga BE nuk duket se ka arritur destinacionet e tyre të supozuara, sipas të dhënave të importit.

Kjo tregti e munguar nënvizon kompleksitetin e përpjekjeve për të mbyllur aksesin e Rusisë ndaj mallrave të ndjeshme, edhe kur artikujt janë subjekt i kufizimeve të bashkërenduara nga vendet e G7.

Përpjekjet perëndimore për të shtrënguar sanksionet janë fokusuar kryesisht në zbrazëtirat rreth rieksportit, ku mallrat arrijnë në Rusi nëpërmjet një vendi të tretë. Analiza e FT sugjeron se tregtia e fantazmave, ku artikujt zhduken gjatë tranzitit dhe nuk arrijnë kurrë në destinacionin e tyre, ka qenë gjithashtu një patericë e madhe ekonomike për Rusinë.

Në shkurt, BE-ja ndaloi mallrat me përdorim të dyfishtë që të kalojnë tranzit përmes Rusisë, që do të thotë se ato nuk mund të hyjnë në Rusi drejtpërdrejt nga BE, edhe nëse përfundimisht janë të destinuara për një vend tjetër.

Por zyrtarët në shtetet baltike kanë frikë se ndalimi mbetet i pamjaftueshëm për të frenuar rrjedhën dhe po përpiqen të ndalojnë kontrabandën në nivel kombëtar.

Lituania ka shtyrë për kufizime më të forta për një gamë më të gjerë mallrash me përdorim të dyfishtë dhe të ndjeshëm, veçanërisht teknologjinë e avancuar dhe pjesët e aviacionit, dhe dëshiron të ndalojë dërgimin e mallrave të ndaluar në aleatin e Rusisë, Bjellorusinë. Ministrat kanë filluar gjithashtu të shqyrtojnë masat kombëtare për të ndaluar largimin e disa artikujve nga Lituania.

Gabrielius Landsbergis, ministri i Jashtëm i Lituanisë, tha se BE-së do t’i duhet shumë “vullnet politik” për të miratuar masat e nevojshme për të zbatuar regjimin e sanksioneve kundër vendeve ose kompanive që nuk respektojnë kushtet. “Ne jemi të gatshëm të ndërmarrim hapa kombëtarë për t’u siguruar që teknologjitë e ndjeshme të mos shfaqen në fushën e betejës,” tha ai.

Estonezët kanë mbështetur gjithashtu një ndalim të plotë të tranzitit për artikujt që largohen nga BE, duke përfshirë jo vetëm mallrat me përdorim të dyfishtë, por edhe kategori të tjera mallrash që i nënshtrohen sanksioneve dhe kufizimeve. “Pyetja është nëse është më mirë të kemi një ndalim të plotë të tranzitit – me përjashtime humanitare. Është më e lehtë të zbatohet një ndalim i plotë sesa një listë e hapur që vazhdon të rritet,” shtoi Kodar.

Shifra e vërtetë për fluksin e mundshëm të importit fantazmë të Rusisë është dukshëm më i lartë, pasi 1 miliard dollarë lidhet vetëm me një mostër mallrash të kufizuara që FT ishte në gjendje të përputhej me të dhënat e flukseve tregtare ndërkombëtare.

Duke marrë së bashku të gjithë tregtinë e BE-së në vitin pas fillimit të luftës në Ukrainë, hendeku midis statistikave të BE-së dhe Kazakistanit nënkupton se 2.9 miliardë dollarë tregti janë zhdukur midis dy vendeve.

Në vitin 2021, viti i fundit i plotë kalendarik përpara pushtimit të plotë të Ukrainës, shifra ekuivalente ishte 450 milionë dollarë. Analiza e FT konfirmon gjithashtu se artikujt që i nënshtrohen kufizimeve kanë shumë më tepër gjasa të jenë bërë eksporte fantazmë sesa artikujt e tjerë.

Heli Simola, një ekonomist i lartë në Institutin e Bankës së Finlandës për Ekonomitë në Zhvillim, tha: “Këto të dhëna pasqyruese [përputhja e të dhënave të eksportit dhe importit] nuk janë kurrë identike, por mospërputhjet dhe rritja e papritur ju tregojnë se diçka është aty. Ka eksporte reale në Kazakistan. Por në disa raste është e qartë se bëhet fjalë për evazion sanksionesh”.

Asnjë nga të dhënat nuk është i plotë. Kirgistani ka publikuar të dhëna tregtare vetëm deri në tetor 2022. Pjesa më e madhe e të dhënave nga vendet e tjera zgjat vetëm deri në dhjetor.

Shifrat e cituara nga FT nuk përfshijnë fluksin e veçantë dhe të madh të mallrave që duket se mbërrijnë në Kazakistan dhe më pas rieksportohen në Rusi.

Rritja e mallrave të kontrolluara nga eksporti nga BE-ja me Kazakistanin të listuar si destinacion tani është e mjaftueshme për të kompensuar rreth 40 për qind të rënies së eksporteve në Rusi dhe Bjellorusi pas vendosjes së sanksioneve në fillim të luftës.

Të dhënat tregojnë për probleme të mundshme afatgjata me abuzimin e rregullave të tranzitit. Rusia ka qenë subjekt i sanksioneve që kur kapi për herë të parë territorin ukrainas në vitin 2014, duke krijuar një nxitje për vendin që të përdorë përjashtimin e tranzitit për të anashkaluar rregullat.

Në 13 muajt para luftës, Lituania raportoi se dërgoi 28 milion dollarë mallra me përdorim të dyfishtë të gjurmueshme statistikisht në Kazakistan, ndërsa kazakët raportuan se kishin marrë vetëm 9 milion dollarë.

Pushtimi në shkallë të plotë i vitit 2022 ka rritur ndjeshëm madhësinë e flukseve – dhe hendekun e importit. Në 13 muajt pas fillimit të luftës, të dhënat e Lituanisë tregojnë se ajo dërgoi 84 milionë dollarë mallra të tilla në Kazakistan, i cili raportoi se kishte marrë vetëm 11 milionë dollarë, që do të thotë se eksportet e deklaruara në vend u rritën me 56 milionë dollarë gjatë periudhës, por importet e deklaruara u rritën me vetëm 2 milionë dollarë.

Qeveria e Kazakistanit ka marrë së fundmi masa kundër rieksportit të mallrave në Rusi. “Si një çështje parimore, ne si qeveri nuk i jemi bashkuar sanksioneve, por po bëjmë çmos për të mbrojtur ekonominë tonë nga pasojat e paqëllimta të tyre,” tha një zyrtar i lartë kazak.

“Kjo do të thotë se ne po marrim masa për të parandaluar përdorimin e territorit tonë për anashkalimin e këtyre sanksioneve. Dhe ne mbajmë dialog të rregullt dhe të sinqertë me partnerët tanë për këtë.”

/Përkthyer dhe  përshtatur për Konica.al nga “Financial Times

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Nga The Economist

Globalizmi ka marrë fund?