MENU
klinika

SHBA-Iran/ Sa dëmtohen firmat perëndimore?

“Nëse biznesi juaj është luftë, lufta është e mirë për biznesin”

22.01.2020 - 13:33

Lindja e Mesme nuk është e vetmja ‘pluhur pendë’ në botë. Por kjo i shqetëson strategjistët perëndimorë më shumë sesa vendet e tjera të paqëndrueshme. Investitorët perëndimorë po i kushtojnë vëmendje të madhe.

Tregjet e botës u ‘drodhën’ në 3 janar, pasi një raketë amerikane vrau Qassem Suleimani, një komandant i lartë iranian, në Irak.  Ata u përpoqën përsëri këtë javë, pasi Irani fillimisht kërcënoi dhe më pas kreu një sulm në bazat amerikane në tokën Irakiane.

Lufta kudo është e keqe për biznesin. Një shpërthim në konfliktin e gjatë midis ekonomisë më të madhe në botë dhe një fuqie krenare në një rajon rezervat e thella të naftës, bën që rrotat e tregtisë globale të krijojnë pasiguri dhe ankth.

Rritja e pashmangshme e çmimit të naftës, e cila fitoi gati 5% pas grevës amerikane, dëmton kompanitë si linjat ajrore që përdorin shumë gjëra. Vendet brenda dhe rreth Gjirit Persik janë një treg me 230 milion konsumatorë. Egjipti fqinj dhe Turqia, shpesh të përmendura për peizazhet rajonale, shtojnë një tjetër 181 milion.

Iranian protesters hold a portrait of the commander of the Iranian Revolutionary Guard’s Quds Force, Gen. Qassem Suleimani, during a demonstration in the capital Tehran on December 11, 2017, to denounce US President Donald Trump’s declaration of Jerusalem as Israel’s capital. (Photo by ATTA KENARE / AFP) (Photo credit should read ATTA KENARE/AFP/Getty Images)

Megjithatë, për të gjithë rëndësinë e tij të dukshme gjeopolitike, Lindja e Mesme është një pasqyrë në shumë zyra qoshe perëndimore. Kurseni disa oaza, veçanërisht në energji, hapësirë ​​ajrore dhe mbrojtje, rajoni duket si një shkretëtirë shumëkombëshe.

Dekada e sanksioneve amerikane nuk do të thotë praninë e Amerikës në Iran. Nga frika e zemërimit të Uashingtonit, shumë firma evropiane dhe japoneze gjithashtu kanë rënë në sy. Psa i Francës shiti shumë Peugeots dhe Citrowns në tregun e madh të Iranit, por u tërhoq nga dy sipërmarrje të përbashkëta në vitin 2018 për të shmangur sanksionet amerikane pasi Presidenti Donald Trump ribali ato që ishin ngritur si pjesë e një marrëveshje për të frenuar programin bërthamor të Iranit.

Edhe përtej Iranit, rajoni mezi regjistrohet në deklaratat e fitimit dhe humbjes së shumëkombëshe. Lindja e Mesme dhe Afrika përbënin 2.4% të të ardhurave të firmave amerikane të listuara në vitin 2019, sipas Morgan Stanley, një bankë. Për kompanitë evropiane dhe japoneze ishte përkatësisht 4.9% dhe 1.8%. Lindja e Mesme ende blen relativisht pak nga veturat në botë (2.3 milion nga 86 milion të shitura globalisht në 2018). Pedagogë të mallrave luksoze si Prada, një shtëpi italiane e modës, dhe L’Oréal, një gjigant francez i bukurisë, librin 3% të shitjeve në Lindjen e Mesme (duke mos llogaritur udhëtimet e blerjes së sheikëve në Milano ose Paris)

Gjurma e përgjithshme rajonale e financave perëndimore duket po aq e vogël. Në fund të vitit 2018, bankat e mëdha amerikane kishin aktivitet krediti dhe tregtie me vlerë 18,5 miliardë dollarë në rajon, ekuivalent me 0.2% të aktiveve të tyre. Kjo përfshin biznesin e JPMorgan Chase në $ 5.3bn në Arabinë Saudite dhe ekspozimin prej 9.6 miliardë dollarësh të Citigroup në Emiratet e Bashkuara Arabe (uae).

Në qoftë se ndonjë gjë, bankat janë tërhequr. bnp Paribas i Francës shiti biznesin e saj egjiptian shtatë vjet më parë dhe fitoi një këmbë 121 milion € (143 milion dollarë) në Lindjen e Mesme në vitin 2018. hsbc raporton një 58,5 miliardë dollarë të konsiderueshëm në asetet e Lindjes së Mesme, megjithëse ky është ende një gabim rrumbullakimi në huadhënësin britanik Bilanci $ 2.7trn.

Përkundrazi, bankat kineze kanë zgjeruar operacionet e tyre në Gjirin-edhe pse nga një bazë shumë më e ulët. Vitin e kaluar Banka e Kinës rriti praninë e saj në uae dhe më 7 janar fitoi një licencë për të hapur një degë në Arabinë Saudite, duke iu bashkuar Bankës Industriale dhe Tregtare të Kinës, atje që nga 2015.

Xhepi më i madh i pjellorisë në këtë peizazh të korporatave dhe kështu viktima më e dukshme e çdo përshkallëzimi është industria e energjisë. Gjatë shekullit të kaluar, naftëtarët amerikanë dhe evropianë janë zhvendosur brenda dhe jashtë rajonit, si rezultat i sanksioneve, grindjeve dhe zhvendosjes së oreksit të qeverive për partnerët e huaj.

Në afat të shkurtër, një rritje e çmimit të naftës e nxitur nga konflikti mund të rritë fitimet e prodhuesve të diversifikuar gjeografikisht të Perëndimit. Në afat më të gjatë, fotografia duket më e rrezikshme. Përkundër bumit të argjilës së Amerikës, shumë gjigantë nafte mbeten thellë në gjunjë në papërpunimin arab. Në 2018 Lindja e Mesme dhe Afrika përbënin një të katërtën e prodhimit global për Totalin, një kompani franceze.

ExxonMobil ka investuar rreth $ 6.5bn (dhe duke llogaritur) në një fushë gjigande të naftës Emirati. Deri në vitin 2024 shpreson të prodhojë 1 milion fuçi nafte në ditë atje, ekuivalent me rreth një të katërtën e prodhimit të saj të përgjithshëm të naftës dhe gazit në vitin 2018. Firmat e shërbimeve, të cilat punojnë si për supermajorët ashtu edhe për kompanitë nacionale të naftës, janë në varësi disproporcionale nga Lindja e Mesme.

Kontrata e Halliburton me Saudit Aramco në vitin 2018 ishte më e madhja në llojin e tij në rajon, tha firma. Schlumberger gjithashtu ka shumë biznes atje.

Në veçanti, Iraku ka mirëpritur kapitalin e huaj ndërsa përpiqet të rrisë prodhimin pas viteve të konflikteve. Në vitin 2009, bp dhe PetroChina fituan një kontratë për të punuar me një firmë shtetërore Irakiane për të rritur prodhimin në fushën Rumaila. Tani prodhon 1.5 milion fuçi në ditë, një e treta e totalit të Irakut. ExxonMobil, Eni dhe Chevron kanë gjithashtu projekte Irakiene.

Këto janë në rrezik nëse Uashingtoni godet sanksionet ndaj Irakut, gjë që mund të bëjë nëse qeveria e saj dëbon forcat ushtarake amerikane në vazhdën e vrasjes së gjeneralit Suleimani. Shumë kompani janë duke evakuuar stafin, nga frika e hakmarrjeve anti-amerikane.

Disa firma jo-energjetike gjithashtu do të shohin me vëmendje konfliktin. LafargeHolcim, një firmë franko-zvicerane që është prodhuesi më i madh i çimentos në botë, ka 44 bimë në rajon, të cilat gjeneruan 11% të të ardhurave të saj në 2018. Heidelberg Cement, një rival gjerman që gjithashtu ka zënë vend në bumin e ndërtimit të rajonit, rrjedh 19% e shitjeve të saj nga Lindja e Mesme dhe Afrika e Veriut.

Boeing dhe Airbus, gjithashtu, duken të cenueshëm. Rreth 5% e flotës ajrore globale operohet nga transportuesit e Gjirit. Zgjerimi i vazhdueshëm i Emirates, Etihad dhe Qatar Airways i ka bërë ata blerës të rëndësishëm të avionëve të pasagjerëve në vitet e fundit.

Airbus vlerëson se rajoni do të marrë dorëzimin e 8% të të gjithë avionëve të rinj gjatë 20 viteve të ardhshme – rreth 3,200 avionë. Emirates është një klient fillestar për 777x të ri të Boeing, që pritet të hyjë në shërbim këtë vit, me porosi për rreth 125, mbi një të tretën e totalit aktual. Ka porositur gjithashtu 30 787 dhe, nga Airbus, 40 a330 dhe 30 a350.

Një industri tjetër gëzon një prani të madhe të huaj në rajon. Luftërat e pafund dhe pasuria e gjeneruar nga naftat komplotojnë për ta bërë Lindjen e Mesme botën e dytë më të madhe të eksportit në botë për prodhuesit e armëve pas Azi-Paqësorit. Ndërsa shitjet e armëve ranë në çdo rajon tjetër në dekadën e fundit, ato gati u dyfishuan në Lindjen e Mesme, vlerëson sipri, një grup i mendimit.

Vetëm Arabia Saudite nxori 68 miliardë dollarë në armë në vitin 2018. Bahreini, Kuvajti, Oman, Katar dhe uae janë gjithashtu blerës entuziastë. Ky rajon mori gjysmën e eksporteve të Amerikës në vitet 2014-18 dhe është një treg i madh edhe për firmat e mbrojtjes britanike, franceze dhe gjermane, gjithashtu.

Raytheon dhe Lockheed Martin i Amerikës, gjiri i Britanisë dhe Dassault i Francës, të gjithë panë që çmimet e aksioneve të tyre rriteshin ndërsa tensionet ishin ngritur. Nëse biznesi juaj është luftë, lufta është e mirë për biznesin.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga The Economist.

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


SHBA-Iran/ Aksionet 'prekin' tokën

Rritet ndjeshëm çmimi i naftës dhe arit