MENU
klinika

Nga Project Syndicate

A ka limite qeveria në marrjen e një borxhi?

02.12.2020 - 16:29

Ndërsa tërbohet pandemia COVID-19, qeveritë në ekonomitë e përparuara kanë hapur arkat e tyre për të mbështetur familjet dhe bizneset e vogla, duke shpenzuar në rendin e 15-20% të PBB-së në shumë raste. Nivelet e borxhit kumulativ tani tejkalojnë PBB-në në shumë vende të zhvilluara dhe mesatarisht, borxhi si pjesë e PBB-së po i afrohet nivelit më të lartë të pas Luftës së Dytë Botërore.

Sidoqoftë, sipas Olivier Blanchard dhe ekonomistëve të tjerë, ekonomitë e përparuara mund të përballojnë të marrin akoma më shumë borxh, duke pasur parasysh nivelin e ulët të normave të interesit. Llogaritjet duke përdorur të dhënat e Fondit Monetar Ndërkombëtar tregojnë se në dy dekada para pandemisë, pagesat e interesit sovran në këto vende ranë nga mbi 3% të PBB-së në rreth 2%, edhe pse raportet e borxhit ndaj PBB-së u rritën me më shumë se 20 pikë përqindjeje. Për më tepër, me pjesën më të madhe të borxhit sovran të sapo emetuar tani paguan norma interesi negative, huamarrja shtesë do të ulë edhe më shumë shpenzimet e interesit.

Në këtë botë të çuditshme me norma ultra të ulta interesi, cilat kufizime ekzistojnë në huamarrjen e qeverisë? Sipas avokatëve të Teorisë Monetare Moderne (MMT), nuk ka asnjë, të paktën jo për vendet që lëshojnë borxh në monedhën e tyre dhe kanë kapacitet prodhues të lirë. Në fund të fundit, banka qendrore thjesht mund të shtypë para për të paguar borxhin e maturuar dhe kjo nuk duhet të rezultojë në inflacion për sa kohë që ka një papunësi të konsiderueshme. Nuk është çudi që MMT është bërë ideja kryesore për politikanët që mbështesin shpenzimet qeveritare për të lehtësuar çdo problem.

Sigurisht, çdo “teori” që premton një drekë falas duhet të trajtohet me skepticizëm. Për të parë pse, supozoni se kemi qenë në një mjedis normal me norma interesi pozitive. Banka qendrore mund të vendosë të shtypë para për të blerë bono qeveritare dhe qeveria më pas mund t’i shpenzojë ato para duke i transferuar te qytetarët. Sidoqoftë, si çështje praktike, ka vetëm kaq shumë para që dikush do të mbajë në çantën e vetë. Nëse ai ka pasur mjaftueshëm përpara se banka qendrore të fillojë të shtypë para, ai do të depozitojë transferimin e qeverisë në llogarinë e tij bankare dhe banka do të depozitojë të gjitha paratë e gatshme që ka grumbulluar në llogarinë e saj rezervë në bankën qendrore.

Në fund të fundit, banka qendrore do të ketë blerë obligacione qeveritare duke lëshuar rezerva në bankat tregtare, të cilat më pas do të duan të paguhen interesa për ato rezerva të tepërta. Qeveria po aq shpejt mund të ketë emetuar bono thesari direkt në bankat tregtare. Kostoja e interesit do të ishte pak a shumë e njëjtë. I vetmi ndryshim është se nuk do të kishte shfaqje të një dreke falas.

Në mjedisin e sotëm anormal, banka qendrore mund të financojë blerjen e obligacioneve qeveritare duke lëshuar rezerva me interes zero për bankat komerciale, të cilat nga ana tjetër janë të gatshme të mbajnë sasi të mëdha të rezervave kaq likuide. Kjo tingëllon si nirvana e MMT. Megjithatë, përsëri, qeveria mund të emetojë sa më shpejt bono thesari duke paguar zero interes për bankat tregtare. Nëse bankat tregtare nuk e pengojnë mbajtjen e sasive të mëdha të kërkesave në bankën qendrore (rezervat), ato nuk duhet të kundërshtojnë mbajtjen e sasive të mëdha të kërkesave direkt ndaj qeverisë, nga të cilat banka qendrore është filial.

Me fjalë të tjera, financimi monetar i mbështetur nga MMT është thjesht tym dhe pasqyra. Po, qeveria mund të shmangë ndërprerjet afatshkurtra në tregjet e parave duke financuar përmes bankës qendrore. Për periudhën afatmesme, megjithatë, kjo qasje nuk e lejon atë të marrë hua më shumë sesa mund të kishte duke financuar direkt. Në fakt, nëse normat e interesit afatgjata janë gjithashtu të ulëta ose negative, është shumë më mirë që qeveria t’i mbyllë ato norma duke lëshuar borxhe afatgjata drejtpërdrejt në tregje, duke anashkaluar plotësisht bankën qendrore.

Kjo na kthen në pyetjen fillestare se sa borxh mund të jap një qeveri. Nuk është e mjaftueshme për një qeveri të sigurojë që të ketë mundësi të bëjë pagesat e saj të interesit, gjithashtu duhet të tregojë se ai dhe pasardhësit e tij mund të paguajnë principalin. Disa lexues do të protestojnë se një qeveri nuk ka nevojë të shlyejë borxhin, sepse ajo mund të lëshojë borxh të ri për të shlyer borxhin e maturuar. Por investitorët do ta blejnë atë borxh të ri vetëm nëse janë të sigurt se qeveria mund të shlyejë të gjithë borxhin e saj nga të ardhurat e saj të ardhshme. Shumë nga një treg në zhvillim janë përballur me një “ndalim të papritur” të borxhit para se të arrinte punësimin e plotë, të shkaktuar nga avullimi i besimit të tregut në aftësinë e tij për të mbështetur borxhet.

E thënë ndryshe, investitori në borxhin e ri duhet të ketë besim se të ardhurat nga qeveria aktuale dhe të ardhshme nga taksat (neto nga shpenzimet kritike) do të jenë të mjaftueshme për të shlyer borxhin e tij të akumuluar. Ekziston një kufi, por nëse fondet e mbledhura përmes borxhit të ri investohen në projekte të infrastrukturës me kthim të lartë, ai ndoshta nuk do të testohet kurrë, të ardhurat shtesë në të ardhmen do të paguajnë për borxhin shtesë. Nëse, paratë shpenzohen për mbështetjen aq të nevojshme për familjet e varfra dhe të prekshme, kufiri përfundimisht do të vijë në dukje.

Në këtë rast, nëse qeveria tashmë po mbledh aq shumë të ardhura sa është e realizueshme politikisht nga të ardhurat nga taksat, asaj do t’i duhet të zvogëlojë stokun e borxhit ekzistues për të krijuar hapësira për emetime të reja. Mënyra më e thjeshtë për ta bërë këtë është mosrespektimi i detyrimeve të vjetra, por qeveritë e ekonomive të përparuar do ta konsideronin këtë të pamendueshme.

Opsioni tjetër është lejimi i një inflacioni më të lartë, i cili do të gërryejë stokun e borxhit të shprehur në dollarë aktual kundrejt të ardhurave nga tatimet e ardhshme. Inflacioni, në këtë rast, do të shfaqej jo sepse ekonomia është në punë të plotë (siç do ta kishin MMTers), por më tepër sepse qeveria kishte arritur kufijtë e borxhit që mund të shlyente. Mbajtësit e rinj të borxhit do të kërkonin norma më të larta interesi, përfshirë ndoshta një premium për rrezikun e inflacionit dhe perdja do të binte në epokën e normave ultra të ulëta të interesit dhe huazimeve të pakufizuara.

Për të qenë të sigurt, ekonomitë e përparuara nuk do të bëhen Zimbabve së shpejti, nëse bëhet ndonjëherë. Por disa prej tyre janë të përshkuara nga politika përçarëse që zakonisht inkurajojnë shpenzime më të larta, por jo të ardhura më të larta, siç mund të dëshmojnë shumë një treg në zhvillim. Nëse është kështu, nuk do të ishte për t’u habitur të shihej një inflacion disi më i lartë në disa vjet.

Ky nuk është një argument për masa shtrënguese të menjëhershme. Në masën që qeveritë mund të synojnë shpenzimet për të mbrojtur kapacitetin ekonomik të familjeve dhe firmave gjatë pandemisë, ata do t’i rikuperojnë këto investime përmes të ardhurave të ardhshme. Megjithatë, shpenzimet publike duhet të jenë të arsyeshme, jo të bazuara në të menduarit magjik monetar.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Project Syndicate