MENU
klinika

Nga Bloomberg/ Një fitues parash për Egjiptin

Pse një kanal i ndërtuar në 1869 është më i rëndësishëm se kurrë?

29.03.2021 - 08:33

Kanali i Suezit, i cili përshkon Egjiptin për të lidhur detet Mesdhe dhe të Kuq, është aq i rëndësishëm për tregtinë botërore, saqë fuqitë botërore kanë luftuar për të që kur u përfundua në 1869. Ajo korsi strategjike e anijeve u bllokua plotësisht në 23 Mars, kur anija e ngarkuar me ngarkesë Ever Given, më e gjatë se Kulla Eiffel, u largua nga erërat e forta dhe mori harkun e saj në anën e rrugës ujore. Fatkeqësia mbërtheu transportin ndërkombëtar mes përpjekjeve të ekipeve elitare për të zhvendosur anijen masive.

1. Çfarë është Kanali i Suezit?
Rruga ujore e krijuar nga njeriu me 193 kilometra (120 milje) kalon nëpër Egjipt për të lidhur Detin Mesdhe me Detin e Kuq, dhe nga zgjerimi oqeanet Atlantike dhe Indiane. Kjo e bën atë një pikë kyçe tranziti për anijet që lëvizin mallra midis Azisë dhe Evropës dhe SHBA lindore. Ajo hyri në shërbim në 1869, 45 vjet para Kanalit të Panamasë, e cila është shumë më e shkurtër, që lidh oqeanet Paqësor dhe Atlantik. Kanali i nivelit të detit është më i gjati në botë pa brava, me një kohë normale tranziti nga fundi në fund me rreth 13-15 orë, sipas GlobalSecurity.org.

2. Pse është kaq e rëndësishme?
Rreth 12% e tregtisë botërore kalon përmes kanalit çdo vit, gjithçka, nga nafta e papërpunuar te drithërat te kafja e çastit. Pa Suez, një supertanker që transportonte naftë bruto në Lindje do të duhet të kalonte 6,000 milje shtesë rreth Kepit të Shpresës së Mirë të Afrikës, duke shtuar rreth 300,000 dollarë në kosto karburanti (megjithëse do të kishte kursime nga shmangia e tarifave të kalimit të Suezit, të cilat mund të drejtojnë qindra mijëra dollarë.) Për shkak se nuk ka brava, ajo mund të trajtojë edhe transportuesit e avionëve.

3. Çfarë udhëton nëpër të?
Pothuajse çdo e mirë që mund të imagjinohet, duke shtuar në 2019 në 1.03 miliardë tonë ngarkesë, sipas Suez Canal Authority. Kjo është afërsisht katër herë më shumë sesa kaloi përmes Kanalit të Panamasë. Vendndodhja e kanalit e bën atë një lidhje kyçe për transportimin e naftës së papërpunuar dhe hidrokarbureve të tjerë nga vende të tilla si Arabia Saudite në Evropë dhe Amerikën e Veriut. Ndër mallrat e tjera, 54.1 milion ton drithëra kaluan përmes kanalit, 53.5 milion ton xeherore dhe metale dhe 35.4 milion ton qymyr dhe koks në 2019.

4. Origjina e kanalit?
Ideja daton që nga lashtësia, por vetëm në mesin e shekullit të 19-të mëkëmbësi osman i Egjiptit Said Pasha i dha një kompanie franceze një koncesion për të ndërtuar kanalin. Projekti zgjati 10 vjet dhe rreth 1.5 milion punëtorë dhe kushtoi 100 milion dollarë (1.9 miliard dollarë sot), dyfishi i vlerësimit fillestar. Kanali hyri në shërbim në 1869, por pronarët e tij u përballën me vështirësi financiare menjëherë pas dhe u detyruan të shesin një kunj kontrolli në Mbretërinë e Bashkuar, e cila drejtoi kanalin për tetë dekadat e ardhshme.

5. Kush e zotëron atë sot?
Presidenti anti-kolonial i Egjiptit Gamal Abdel Nasser shtetëzoi kanalin në 1956, një veprim që ndezi Krizën e Suezit po atë vit kur forcat izraelite, britanike dhe franceze organizuan një pushtim të zonës së Sinait dhe kanalit. Kriza, e cila përfundoi pasi SHBA ndërhyri kundër pushtimit, rezultoi në mbylljen e kanalit për një vit. (Ajo gjithashtu pa forcën e parë paqeruajtëse të KB.) Një dekadë më vonë, lufta Izraelo-Arabe e vitit 1967 e nxiti Egjiptin të mbyllte Suezin për të transportuar për tetë vjet ndërsa forcat egjiptiane dhe izraelite përballeshin përtej ujit. Sot, kanali operohet nga Autoriteti Shtetëror i Kanalit Suez dhe është një fitues i madh parash për qeverinë e Egjiptit, duke gjeneruar 5.61 miliardë dollarë të ardhura vitin e kaluar. Një zgjerim prej 8 miliardë dollarësh i kanalit u nis në 2015 me qëllimin për të rritur trafikun e anijeve dhe më shumë se dyfishimin e të ardhurave.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Bloomberg

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Nga Financial Times/ "Një nga ndërprerjet më të mëdha në tregtinë globale..."

Një plan C për të hapur kanalin e Suezit

Nga Russian Today/ "Nëse bllokimi zgjat..."

Pse bllokimi i kanalit të Suezit mund të rrit çmimin e naftës?

Nga Bloomberg/ Ndaloi 9.6 miliardë dollarë në një ditë

Si ndikon bllokimi i Suezit në tregjet globale?