MENU
klinika

Nga Bloomberg/ Sfida e internetit

Zakonet e reja të pazarit, dhimbje koke për ekspertët e inflacionit

25.03.2021 - 09:55

Tregjet financiare janë të fiksuara se ku drejtohet inflacioni. Statistikat po përpiqen të kuptojnë se ku është.

Pandemia ka krijuar dhimbje koke të mëdha për njerëzit, puna e të cilëve është të përcaktojnë shkallën e inflacionit tani dhe të vendosë standardet që do të përdoren për ta matur atë në të ardhmen. Ata përballen me dy probleme themelore.

Së pari, matësit si Indeksi i Çmimeve të Konsumatorit (CPI) bazohen në një “shportë” dërguar për ato amerikanë që përdorin paratë e gomave në kalimin e tyre, e cila duket se krejt ndryshe nga ajo që blen në vitin pandemik.

Së dyti, mënyra standarde e përpilimit të numrave të inflacionit është të vizitoni dyqanet dhe të kontrolloni çmimet e kërkuara. Studiuesit nuk kanë qenë në gjendje ta bëjnë atë gjatë bllokimit, duke lënë ‘gropa’ në të dhëna. Dhe shumë blerje në çdo rast janë zhvendosur në internet, ku çmimet mund të përshtaten për blerësit individualë dhe t’u nënshtrohen ndryshimeve të shpejta, duke i bërë ato më të vështira për t’u matur.

Këto janë më shumë sesa çështje teknike. Të ardhurat e gati 80 milion amerikanëve, nga marrësit e sigurimeve shoqërore dhe pulla ushqimore te punëtorët në marrëveshjet kolektive të pagave, lidhen në një farë mënyre me CPI. Kur nuk arrin të kapë ndryshimet në koston e jetesës, buxhetet e tyre mund të shtrëngohen. (Rezerva Federale përdor një masë të ndryshme të inflacionit, bazuar në modelet më të azhurnuara të shpenzimeve, kështu që vendimet e saj për normat e interesit ndikohen më pak nga problemi i matjes.)

Rritja e shpejtë e ekonomisë nga rënia e pandemisë ka shkaktuar shqetësim në lidhje me një rritje shoqëruese të inflacionit. Të dhënat e botuara të Mërkurën treguan se masat e çmimeve të paguara dhe të ngarkuara nga biznesi amerikan u rritën në rekorde në Mars.

Për teknikët e inflacionit, sfida e menjëhershme është problemi i ‘shportës’.

“Në fakt, peshat e IÇK pësuan vjetërsim të papritur kur mbërriti pandemia”, tha Marshall Reinsdorf, një ekonomist në departamentin e statistikave të Fondit Monetar Ndërkombëtar, në një prezantim në nëntor.

Për shembull, ngrënia përbën 6.3% të shportës së CPI në SHBA, por Reinsdorf vlerëson se një masë e zakoneve të shpenzimeve gjatë pandemisë do ta kishte ulur atë peshë me gati gjysmën. Ndërkohë, amerikanët kanë shpenzuar më shumë për ushqim në dyqanet ushqimore, ku çmimet u përshpejtuan vitin e kaluar.

Ekonomisti Alberto Cavallo, i cili jep mësim në Harvard Business School, ka krijuar një matës inflacioni në SHBA për epokën Covid-19, duke përdorur një shportë të bazuar në transaksione me karta krediti që pasqyrojnë ato që kanë blerë amerikanët. Ai ka dhënë vazhdimisht një lexim më të lartë se CPI zyrtar dhe ka kapur 2% muajin e kaluar për herë të parë që nga fillimi i pandemisë.

Në rrjedhën normale të gjërave, Byroja e Statistikave të Punës, e cila përpilon numrat e inflacionit në SHBA, do të azhurnonte shportën e saj të IÇK në fillim të vitit të ardhshëm për të pasqyruar modelet e konsumit të vitit 2020. Por kjo mund të krijojë probleme të reja, duke vendosur zakone të pazakonta të shpenzimeve si pikë referimi për inflacionin e ardhshëm.

‘Perkohesisht e padisponueshme’
Byroja po konsideron rregullimin e procedurave të saj të zakonshme, tha ekonomisti i BLS Jonathan Church me e-mail. Alternativat përfshijnë pretendimin se 2020 nuk ka ndodhur kurrë dhe mbajtjen e të dhënave nga vitet e kaluara, ose rregullimin e numrave të epokës Covid bazuar në burime dytësore, thotë Randal Verbrugge, një ekonomist i vjetër në Bankën Federale të Rezervave të Cleveland. Sido që të jetë, ekziston rreziku i futjes së matjeve të mëtejshme.

Bashkëmoshatarët globalë përballen me probleme të ngjashme. Organizata për Bashkëpunim Ekonomik dhe Zhvillim do të publikojë së shpejti disa këshilla për vendet anëtare.

Çështja e dytë sillet rreth mbledhjes së të dhënave. BLS punëson rreth 400 studiues të cilët mbledhin informacion në lidhje me çmimet përmes dy sondazheve kryesore: Njëra është përqendruar në bizneset që shesin mallra dhe shërbime dhe tjetri pyet pronarët dhe qiramarrësit për pagesat e qirasë.

Para pandemisë, më shumë se 70% e të dhënave në studimin e parë dhe rreth 40% të studimit të dytë ishin përpiluar gjatë vizitave personale, një përzierje që ishte rregulluar mirë gjatë viteve. Por muajin e kaluar, 84% e të dhënave për çmimet u mblodhën në internet, ndërsa pjesa tjetër erdhi nga sondazhet telefonike – ndërsa sondazhi i qirasë u krye tërësisht me telefon.

“Këta faktorë rezultuan në një rritje të numrit të çmimeve të konsideruara përkohësisht të padisponueshme dhe të imputuara,” tha Byroja në raportin e saj të fundit të CPI. “Shumë indekse bazohen në sasi më të vogla të çmimeve të mbledhura se zakonisht.”

Çmimet e gjalpit të kikirikut, limonëve dhe brokolit mbetën bosh në numrat kombëtar për shkurtin. Të dhënat për çmimet e makinave të reja në Detroit, të njohur si Motor City, u konsideruan “të papërshtatshme për botim”.

Sfida në internet
Ndërsa inspektorët e çmimeve së shpejti duhet të jenë në gjendje të kthehen në dyqane, konsumatorët mund të zgjedhin të mos e bëjnë këtë. Zhvendosja në tregtinë elektronike u përshpejtua gjatë pandemisë: ajo përbënte 19% të shitjeve kryesore me pakicë në tremujorin e katërt të vitit 2020, me gati 4 pikë përqindjeje nga një vit më parë.

Konkurrenca midis shitësve me pakicë në internet dhe tradicionale llogaritet për të bërë presion në ulje të inflacionit. Por Cavallo i Harvardit thotë se indeksi i tij i çmimeve në internet është rritur me shpejtësi që nga nëntori, një ndryshim që nuk është reflektuar në CPI.

Dhe mund të shfaqen probleme më të gjera me matjen, sepse shitësit në internet lehtë mund të rregullojnë çmimet për blerësit individualë dhe t’i rregullojnë ato mijëra herë në ditë përmes algoritmeve.

“Kjo përbën një sfidë për një agjenci statistikore”, thotë Verbrugge në Cleveland Fed. “Si i marrin ata duart e tyre në çmimet aktuale që po tarifohen nga konsumatorët?”

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Bloomberg