MENU
klinika

Politika e brendshme

Pengesa më e madhe për një marrëveshje të re bërthamore me Iranin?!

08.04.2021 - 16:57

Megjithëse një kthim në JCPOA duket i mundshëm, të dy Uashingtoni dhe Teherani kanë pengesa të brendshme komplekse për të kapërcyer.
Shtetet e Bashkuara dhe Irani janë në një garë të hapur, dhe asnjëri nuk dëshiron të shkelë syrin i pari, të paktën kështu e përshkroi redaktori aktual politik BBC, Lindja e Mesme, Jeremy Bouen.

Që kur presidenti Joe Biden mori detyrën në 20 janar, vendet janë mbyllur në një ngërç për planin e përbashkët të veprimit (JCPOA), nga i cili administrata e Donald Trump u tërhoq nga maji i vitit 2018, duke vendosur përsëri sanksione mbi Iranin pavarësisht se vendi nuk kishte duke shkelur marrëveshjen shumëpalëshe. Këto veprime e shtynë Iranin të përshpejtojë programin e tij bërthamor pas majit 2019 duke shkelur gradualisht aspektet e JCPOA.

Me të dy Iranin dhe Shtetet e Bashkuara që sinjalizojnë dëshirën për t’u kthyer në marrëveshje, dikush mund të mendojë se rruga e kthimit ishte mjaft e thjeshtë. Por është plot me mina të njohura ndryshe si “konsiderata të brendshme”. Asnjëri nuk dëshiron të ndërmarrë një hap të rremë që mund të hidhet në erë në vend.

Të martën, u bë përparim i dukshëm, me të dy palët që u takuan në Vjenë (megjithëse qëndruan në hotele të ndara) së bashku me nënshkruesit e mbetur të njohur si P4 + 1: Britania, Kina, Franca, Rusia dhe Gjermania. Ishte hera e parë që Shtetet e Bashkuara ishin të pranishme në një takim shumëpalësh me Iranin që kur Trump u largua nga marrëveshja.

Për muajt e fundit, SH.B.A. dhe Irani kanë pasqyruar kërkesat e njëri-tjetrit. Administrata e Biden ka përsëritur se Shtetet e Bashkuara do të kthehen në marrëveshje dhe do të heqin sanksionet në lidhje me bërthamën nëse Teherani kthehet në përputhje të plotë. Irani ka përsëritur se do ta bëjë këtë pasi Uashingtoni të heqë sanksionet – posaçërisht ato mbi naftën dhe bankat. Megjithëse nuk kishte ndonjë “përparim të menjëhershëm”, sipas fjalëve të zëdhënësit të Departamentit të Shtetit, Ned Price, një takim tjetër është planifikuar për të Premten.

Pjesa më e madhe e fokusit të administratës Biden gjatë 100 ditëve të saj të para në detyrë ishte, dhe vazhdon të jetë, në ekonominë amerikane dhe pandeminë e koronavirusit, e cila përfshin kalimin e një pakete stimuluese $ 1.9tn në Mars dhe një plani infrastrukture prej $ 2.3tn aktualisht në process. Po ashtu është duke mbledhur ekipin e saj dhe duke marrë të emëruarit politikë të aprovuar nga Kongresi.

Kryetari i komitetit të Senatit për marrëdhëniet e jashtme, senatori Bob Menendez, mban çelësat për konfirmimin e anëtarëve, lojtarët kryesorë siç është ambasadori Uendy Sherman, ish negociatori kryesor bërthamor, i cili është i nominuari për zëvendës ndihmës sekretarin e shtetit. Menendez ka një “histori të vështirësimit të çështjeve për presidentët” dhe kurrë nuk ishte adhurues i politikës së Barack Obamës për angazhimin diplomatik me Iranin.

Kjo tashmë ka filluar të luajë me zgjedhjen e Biden për nënsekretar i mbrojtjes për politikë, Colin Kahl, një i emëruar në epokën e Obamës i cili gjithashtu luajti një rol në sigurimin e marrëveshjes bërthamore. Kahl po merr shtytje dypalëshe pjesërisht për mbështetjen e tij për JCPOA.
Më 25 Mars, Menendez ishte një nga 43 nënshkruesit e një letre dypalëshe duke i bërë thirrje Biden të kërkonte një marrëveshje më të gjerë me Iranin që do të përfshinte programin e tij të raketave balistike dhe aktivitetet rajonale, e cila është gjithashtu një pikëpamje e ndarë nga disa zyrtarë të SH.B.A.-së brenda administratës.

Ndërkohë, në Iran, gjithashtu ka politikë të brendshme. Zgjedhjet presidenciale janë më 18 qershor, e cila është pjesërisht arsyeja që takimi i Vjenës më në fund u zhvillua. Ekziston shqetësimi, veçanërisht midis nënshkruesve evropianë – Britania, Franca dhe Gjermania – se dritarja për angazhim mbi JCPOA mund të mbyllet së shpejti për muaj. Irani zakonisht nuk merr vendime të mëdha pasi të fillojë fushata zgjedhore dhe derisa një administratë e re të vendoset në detyrë.

Statusi i marrëveshjes bërthamore dhe sanksionet do të jenë një temë e madhe gjatë debateve televizive të mediave shtetërore dhe do të përdoren si një mënyrë për të denigruar kandidatët e moderuar. Linjat e ashpra, një fraksion që ishte gjithmonë me forcë kundër marrëveshjes shumëpalëshe, tani e quajnë JCPOA një nga dështimet më të mëdha të Presidentit Hassan Rouhani. Shumë analistë po hedhin bast për një person të linjës së ashpër për të fituar votën e qershorit në atë që pritet të jetë një pjesëmarrje e ulët historikisht në zgjedhje.

Ekziston gjithashtu një nxitje e shpejtë për një rikthim në marrëveshje për shkak të një ligji të miratuar nga parlamenti i Iranit në dhjetor 2020, pas vrasjes së shkencëtarit të lartë bërthamor të vendit. Ligji kërkon, ndër të tjera, që Irani të tërhiqet nga protokolli shtesë, i cili parandalon inspektimet me njoftim të shkurtër në vendet bërthamore.

Më 21 shkurt, Irani siguroi një marrëveshje inspektimi të përkohshëm tremujor me Agjencinë Ndërkombëtare të Energjisë Atomike (IAEA). Parlamenti i mbizotëruar nga vijat e ashpra shpejt u tërhoq dhe akuzoi qeverinë Rouhani për “anashkalimin e ligjit”. Kjo mund të tregojë se vijat e ashpra mund të dëshirojnë të marrin merita për t’i dhënë fund bllokimit politik nën një qeveri të re.

Shqetësimi më i madh për momentin midis diplomatëve dhe analistëve është se, nëse ky ngërç vazhdon me buxhetin e SH.B.A.-së dhe Iranit, mund të bëhet më e vështirë të ringjallësh marrëveshjen aktuale. Nuk ndihmon që Irani të besojë se Biden po praktikon “politikën e presionit maksimal” të administratës Trump në të gjitha, përveç emrit.

Si rezultat i kësaj politike, ekonomia e Iranit është në gjendje të keqe. Sidoqoftë, leva ekonomike e SH.B.A.-së ka filluar të shpërndahet, me bisedimet për Korenë e Jugut që ngrinë gati 7 miliardë dollarë të aktiviteteve të mbajtura në një nga bankat e saj dhe nënshkrimin e një marrëveshjeje strategjike 25-vjeçare me Kinën – në të cilën Pekini premton të investojë 400 miliardë dollarë në këmbim të naftës së lirë.

Ekonomia iraniane po përshtatet me tronditjen e sanksioneve dhe Fondi Monetar Ndërkombëtar dhe Banka Botërore parashikojnë rritje prej 1.5% në 3.2%.
Irani mund të përfundojë duke marrë gjithë kohën që i nevojitet për të mos mbyllur syrin e para.
Përkthyer dhe përshtatur nga The Guardian/ F.H Konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Rohani: Biden duhet të rikuperojë...

Çfarë pret Presidenti i Iranit nga Presidenti i SHBA?