Amerika është kthyer.
Ky ishte mesazhi kryesor që Presidenti i SHBA Joe Biden u përpoq të përcillte gjatë udhëtimit të tij të parë që nga marrja e detyrës në janar. Por politikat e kaluara të SHBA mund të mos kenë të njëjtën mundësi për një rikthim.
Ne jetojmë në një botë tjetër sot sesa kemi jetuar vetëm disa vjet më parë.
Tensionet gjeopolitike janë në rritje, dhe bashkëpunimi për sfidat e përbashkëta është më urgjent se kurrë.
Shfaqja e Kinës si një fuqi globale, në veçanti, ka ngjallur frikë të thellë, pothuajse ekzistenciale, në Shtetet e Bashkuara, duke çuar një rivlerësim të politikave në të gjithë bordin.
Një krahasim midis Udhëzimit Strategjik të Përkohshëm të Sigurisë Kombëtare të administratës së Biden, i publikuar në Mars, dhe Strategjisë së Sigurisë Kombëtare 2015, lëshuar kur Biden ishte nënkryetar, ofron një paraqitje të shkurtër të logjikës së këtij rivlerësimi.
Strategjia e vitit 2015 i kushtoi vëmendje të konsiderueshme Kinës, duke vërejtur, për shembull, se SHBA do të “monitoronte nga afër” “modernizimin ushtarak dhe zgjerimin e pranisë së vendit në Azi”.
Por udhëzimi i fundit e vë “rivalitetin në rritje” të Amerikës me një front dhe qendër “gjithnjë e më të sigurt” të Kinës – dhe propozon një strategji për ta ndjekur atë.
“Të marrë së bashku”, lexon dokumenti, “kjo agjendë do të forcojë përparësitë tona të qëndrueshme dhe do të na lejojë të mbizotërojmë në konkurrencën strategjike me Kinën ose ndonjë komb tjetër”
Administrata e Biden ka të drejtë të punojë për të forcuar konkurrencën ekonomike të Amerikës dhe për të forcuar infrastrukturën e saj fizike dhe kapitalin njerëzor. Kjo është në interesin e të gjithë botës.
Por, nëse SHBA dëshiron të konkurrojë në mënyrë efektive me Kinën, do të duhet të shikojë përtej kufijve të saj – dhe larg në të ardhmen.
Shkalla në të cilën Kina zgjerohet dhe ngulit dominimin e saj tregtar do të shkojë shumë drejt përcaktimit të shkallës së ndikimit politik të vendit.
Dhe nëse udhëzimet e fundit të administratës së Biden janë ndonjë tregues, Kina do të përballet me pengesa relativisht të pakta për të arritur qëllimet e saj.
Në vitin 2015, SHBA kishte një politikë tregtare me perspektivë, e cila kërkonte të formësonte sistemin global të tregtisë për të ardhmen.
Strategjia e Sigurisë Kombëtare njohu, për shembull, që iniciativat si Partneriteti Trans-Paqësor dhe Partneriteti i Tregtisë dhe Investimeve Transatlantike do t’i mundësojnë SHBA-së të vendosë “standardet më të larta në botë për të drejtat e punës dhe mbrojtjen e mjedisit”, të heqë pengesat për eksportet e SHBA vendosi SHBA”në qendër të një zone të tregtisë së lirë që mbulon dy të tretat e ekonomisë globale”.
Sot, as TPP dhe as TTIP nuk janë në funksion – të paktën jo me SHBA si anëtare.
Vizioni i administratës Obama për sistemin global të tregtisë u shkatërrua nga administrata e Donald Trump, me filozofinë e saj tregtare merkantiliste.
Por zhgënjimi i vërtetë është se Biden nuk duket i etur për ta ringjallur atë.
Në vend të kësaj, administrata e tij duket se po ndjek një qasje mbrojtëse dhe të prapambetur ndaj tregtisë – një mënyrë që ngjan shumë më shumë me atë të Trump sesa me Obamën.
Po, në udhëtimin e tij në Evropë, Biden dhe udhëheqësit e Bashkimit Evropian ranë dakord për një armëpushim pesë-vjeçar në mosmarrëveshjen e tyre tregtare 17-vjeçare mbi subvencionet për prodhuesit e avionëve.
Por ai nuk hoqi tarifat e Trump për çelikun dhe aluminin evropian. Ai dhe homologët e tij evropianë thonë se ata janë “duke punuar drejt” një marrëveshje, por edhe nëse arrijnë një, ajo nuk do të pasqyrojë asgjë si vizioni dhe ambicia që gjallëruan të dy palët gjatë negociatave të TTIP në 2015.
Pra, kur bëhet fjalë për tregtinë, SHBA nuk është “kthyer” aspak.
Dhe Kina nuk po humb kohë për të përfituar nga kjo situatë për të rritur profilin e saj tregtar edhe më tej. Tashmë, ajo ka qenë e dobishme në falsifikimin e marrëveshjes më të madhe në botë të tregtisë së lirë, Partneritetin Ekonomik Gjithëpërfshirës Rajonal, i cili përfshin 15 vende Aziatiko-Paqësore.
Kina gjithashtu ka deklaruar synimin e saj për t’u bashkuar me Marrëveshjen Gjithëpërfshirëse dhe Progresive për Partneritetin Trans-Paqësor, e cila u falsifikua nga 11 vende pasi SHBA u larguan nga TC. Më parë këtë muaj, anëtarët e CPTPP ranë dakord të fillojnë negociatat e pranimit me Mbretërinë e Bashkuar.
BE duhet të marrë parasysh gjithashtu bashkimin me paktin.
Çfarë do të vijë nga përpjekjet e vazhdueshme tregtare të Kinës mbetet të shihet.
Por është e qartë se udhëheqësit kinezë e kuptojnë rëndësinë kritike të lidhjeve tregtare të vendit të tyre me ndikimin e saj global.
Udhëheqësit e Amerikës duhet ta mësojnë përsëri atë mësim – për të mirën e amerikanëve dhe evropianëve.
Carl Bildt ishte ministër i jashtëm i Suedisë nga 2006 në 2014 dhe Kryeministër nga 1991 në 1994, kur negocioi pranimin e Suedisë në BE. Një diplomat i njohur ndërkombëtar, ai shërbeu si i Dërguari Special i BE në ish Jugosllavi, Përfaqësuesi i Lartë për Bosnjë dhe Hercegovinën, i Dërguari Special i KB për Ballkanin dhe Bashkë-Kryetari i Konferencës së Paqes të Dejtonit. Ai është bashkëkryesues i Këshillit Evropian për Marrëdhëniet me Jashtë.
Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al