MENU
klinika

Analiza e Project Syndicate

Si duhet të garojnë fuqitë e mëdha me njëra-tjetrën

25.06.2021 - 15:28

Në mbledhjet e fundit të G7 dhe NATO, Kina u veçua si një konkurrent strategjik, një partner tregtar, një kërcënim teknologjik dhe i sigurisë kombëtare, një shkelës i të drejtave të njeriut dhe një kampion i autoritarizmit globalisht.

Kina i quajti “gënjeshtra, thashetheme dhe akuza të pabazuara”.

Rreziqet që sjell retorika e tillë nuk duhet të nënvlerësohen.

Shumë në Perëndim nuk e pranojnë strukturën qeverisëse me një parti të Kinës, ashtu si në Kinë përçmojnë demokracinë liberale perëndimore, të cilën ata argumentojnë se është në rënie terminale.

Rreziku i vërtetë, megjithatë, është që zyrtarët në të dy palët duket se kanë përqafuar një kornizë me shumë zero, sipas së cilës të dy palët nuk mund të bashkëjetojnë thjesht; njëra palë duhet të “fitojë”.

Sipas kësaj logjike, të dy palët duhet të përpiqen gjithmonë të shkatërrojnë konkurrencën.

Pra, për Kinën, Perëndimi – veçanërisht Shtetet e Bashkuara – duhet të kërkojnë të përmbysin ngritjen e saj (e cila, në të vërtetë, u lehtësua në një pjesë të vogël nga SH.B.A.).

Dhe, për Perëndimin, Kina është e vendosur të përdorë fuqinë e saj ekonomike, duke përfshirë tregun e saj të madh të brendshëm, për të riformuar sistemin global në imazhin e saj dhe në të mirë të saj.

Sa më shpesh udhëheqësit të përsërisin këto rrëfime, aq më shumë ka të ngjarë që qytetarët e thjeshtë të binden se ato janë të vërteta.

Rritja e frikës dhe inatit nga të dy palët rrit rrezikun që rrëfimet të bëhen profeci vetë-përmbushëse.

Ndërkohë, përqendrimi në konkurrencën dypalëshe fsheh nevojat dhe interesat e njerëzve në tregjet në zhvillim dhe ekonomitë në zhvillim.

Po, Kina dhe Perëndimi mbështesin një version të multilateralizmit.

Por konkurrenca strategjike e papenguar përjashton multilateralizmin efektiv, jo vetëm duke përçarë tregtinë dhe transferimin e teknologjisë – një faktor kryesor i zhvillimit.

Kina dhe Perëndimi kanë nevojë urgjente për një kornizë të re për të kuptuar gjendjen e botës dhe vendin e tyre në të.

Një kornizë e tillë duhet të pranojë, para së gjithash, se konkurrenca ekonomike e rregulluar siç duhet nuk është një lojë me shumë zero.

Në terma statik, konkurrenca normale ekonomike rrit efikasitetin e çmimeve dhe ndihmon në përafrimin e kërkesës dhe ofertës.

Në terma dinamikë, kjo çon në atë që Joseph Schumpeter e quajti “shkatërrim krijues” – një mekanizëm i fuqishëm për përkthimin e njohurive, ideve dhe eksperimenteve në produkte të reja, shërbime dhe procese të reduktimit të kostos.

Me fjalë të tjera, kjo çon në përparime të mirëqenies njerëzore.

Nuk ka asnjë arsye për të menduar se konkurrenca ndërkufitare nuk mund të prodhojë të njëjtat përfitime.

Përkundrazi, përvoja tregon se mundet, për sa kohë që strukturat ligjore dhe rregullatore janë në fuqi dhe fusha e lojës është e barabartë. Pa dyshim, sigurimi i këtyre kushteve – veçanërisht një fushë e barabartë – është e vështirë në një shkallë ndërkombëtare, por kjo nuk do të thotë që nuk mund të bëhet.

Konkurrenca strategjike është një histori tjetër.

Mbi të gjitha, ekzistojnë teknologji të fuqishme me përdorim të dyfishtë – shpesh që dalin nga sektorë jo-mbrojtës – që përparojnë si objektivat ekonomikë ashtu edhe të sigurisë kombëtare.

Udhëheqësit nuk duhet të pretendojnë se nuk është kështu.

Por, gjithashtu, nuk do të thotë që vendet janë të dënuara të luajnë një lojë me shumë zero, e përqendruar në bërjen (ose mbajtjen) e të tjerëve të dobët.

Në vend të kësaj, Kina dhe Perëndimi duhet të bien dakord për të arritur dhe ruajtur një shkallë të barazisë ekonomike, teknologjike dhe të mbrojtjes.

Kjo do të thotë të braktisësh përpjekjet për të bllokuar përhapjen e njohurive dhe teknologjisë – një ndërmarrje që rrallë është efektive në planin afatgjatë.

Një qasje e tillë do të shmangte copëzimin më të madh të sistemit ekonomik global, i cili është veçanërisht i dëmshëm për palët e treta.

Dhe kjo do të pengonte përdorimin fyes të aftësive ushtarake ose teknologjike – jetike në një mjedis ku asnjëra palë nuk i beson tjetrës.

Por një sistem që minimizon nevojën për besim nuk justifikon keqbërjen reciproke.

Nuk ka asgjë të keqe të preferosh sistemin e qeverisjes në vendin tënd, duke përfshirë ekuilibrin e tij të veçantë të të drejtave individuale dhe interesave kolektive.

Preferencat e tilla bazohen në faktorë si përvoja personale, edukimi dhe vlerat, jo fakti objektiv. Nuk ka prova të qarta se një sistem i veçantë i qeverisjes garanton zhvillimin ekonomik dhe shoqëror.

Si demokracitë ashtu edhe sistemet njëpartiake kanë prodhuar rezultate të mira dhe të këqija të zhvillimit.

Duket se parakushti më i rëndësishëm për zhvillim është angazhimi i udhëheqësve për një vizion gjithëpërfshirës të mirëqenies njerëzore.

Kur supozojmë se sistemi ynë i preferuar është objektivisht superior dhe demonizojmë alternativat, ne përfundojmë duke keq-formuluar termat dhe rezultatet e mundshme të konkurrencës ekonomike dhe strategjike.

Më keq, konkurrenca mbi qeverisjen heq vëmendjen nga dimensionet më produktive të ndërvarësisë.

Konkurrenca ekonomike, teknologjike dhe ushtarake është e pashmangshme.

Pyetja është nëse do të jetë konstruktive. Ndërsa qëndron, bota po shkon drejt një ekuilibri në të cilin nuk do të jetë, me palët e treta, ose “jo-protagonistët”, që vuajnë më shumë.

Por nuk është vonë për të ndryshuar drejtim.

Duke pasur parasysh mungesën e informacionit dhe besimit, së bashku me dinamikën e brendshme politike, bërja e kësaj do të marrë guxim të konsiderueshëm nga udhëheqësit në të dy palët.

Hapi i parë është që të dy palët të heqin dorë nga lloji i retorikës provokuese që kemi parë javët e fundit.

Michael Spence, një laureat i Nobelit në ekonomi, është Profesor i Ekonomisë Emeritus dhe një ish-dekan i Shkollës së Pasuniversitare të Biznesit në Universitetin e Stanfordit. Ai është anëtar i i Institucionit Hoover, shërben në Komitetin Akademik në Akademinë Luohan dhe bashkëkryeton Bordin Këshillimor të Institutit Global Global të Azisë. Ai ishte kryetar i Komisionit të pavarur për Rritjen dhe Zhvillimin, një organ ndërkombëtar që nga viti 2006-10 analizoi mundësitë për rritjen ekonomike globale dhe është autor i Konvergjencës Tjetër: E Ardhmja e Rritjes Ekonomike në një Botë me Shumë Shpejtësi.

Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Raporti i tij me Xi Jinping

‘Makthi’ i Biden mund të jetë Kina