MENU
klinika

Analiza e Project Syndicate

Kina do të bëhet fuqi e vërtetë globale kur të…

31.07.2021 - 08:15

Për gati një dekadë, Presidenti kinez Xi Jinping ka premtuar të japë “përtëritjen e madhe të kombit kinez”.

Ky premtim – të cilin ai e quajti Ëndrra e Kinës – mori një formë më të qartë me prezantimin e dy synimeve njëqindvjeçare: ndërtimin e një “shoqërie mesatarisht të prosperuar” deri në vitin 2021 (njëqindvjetori i themelimit të Partisë Komuniste të Kinës, CPC) dhe duke u bërë një “Vend socialist modern” deri në vitin 2049 (100 vjet pas themelimit të Republikës Popullore).

Tani, Kina është një qindvjetore më pas – dhe, sipas Xi, ajo e ka arritur qëllimin e saj të parë. Ëndrra e Kinës është e arritshme?

Ndërsa qëllimi i dytë njëqindvjeçar specifikon qëllime si forca, prosperiteti, demokracia, harmonia dhe përparimi kulturor, ai gjithashtu përfaqëson një vizion të Kinës si një fuqi globale ekonomike dhe politike.

Në fund të fundit, Xi duket se dëshiron të ndërtojë një Pax Sinica, e cila do të konkurrojë – dhe madje do të zëvendësojë – Pax Americana që ka mbizotëruar që nga fundi i Luftës së Dytë Botërore.

Këto janë synime ambicioze.

Edhe pse CPC bëri gabime serioze gjatë viteve të hershme të Republikës Popullore, që atëherë e ka udhëhequr vendin në një transformim të jashtëzakonshëm ekonomik dhe social. Për më shumë se tre dekada, Kina arriti rritje dyshifrore vjetore të PBB-së. Qindra miliona njerëz u nxorën nga varfëria.

Ky transformim u bë i mundur nga “kapitalizmi me karakteristika kineze” – një sistem që ka dalë shumë më efektiv dhe më i qëndrueshëm sesa shumë prisnin.

Shteti kinez luajti një rol qendror në mobilizimin e burimeve, ndërtimin e infrastrukturës kombëtare, mbështetjen e firmave të eksportit dhe lehtësimin e prurjeve të kapitalit dhe teknologjisë së huaj.

Të dhënat e Kinës dëshmojnë se një sistem politik autoritar nuk përjashton zhvillimin dhe në fakt mund të nxisë përparim të shpejtë.

Në fakt, në pyetjen se cili sistem politik – diktatura apo demokracia – është më i përshtatshmi për zhvillimin ekonomik, provat janë të paqarta.

Daron Acemoglu dhe James A. Robinson kanë thënë se “institucionet politike nxjerrëse”, në të cilat pushteti politik është përqendruar në duart e një grupi të vogël njerëzish, çojnë në “institucione ekstraktive ekonomike”, në të cilat klasa sunduese shfrytëzon shumicën .

Rezultati, argumentojnë ata, janë stimuj më të dobët për shumicën e agjentëve ekonomikë për t’u angazhuar në aktivitete ekonomike produktive.

Megjithatë, institucionet politike nxjerrëse të Kinës kanë ndërtuar institucione gjithëpërfshirëse ekonomike.

Ashtu si qeveritë autoritare në Azinë Lindore-siç është regjimi i Lee Kuan Yew në Singapor dhe qeveria e Park Chung-hee në Korenë e Jugut-qeveria njëpartiake, autoritare e Kinës përdori fuqinë e saj për të zbatuar politika të mira ekonomike, duke arritur kështu stabilitet politik dhe rritje të fortë ekonomike .

Sidoqoftë, kjo nuk garanton që Ëndrra e Kinës do të bëhet realitet.

Siç kanë theksuar shumë komentues, Kina përballet me sfida të jashtëzakonshme të brendshme dhe të jashtme, të cilat mund të pengojnë zhvillimin ekonomik dhe të nxisin paqëndrueshmërinë politike.

Për fillestarët, pas dekadave të politikave të rrepta të planifikimit familjar, popullsia e Kinës në moshë pune është vendosur të tkurret me 170 milion gjatë 30 viteve të ardhshme.

Sot, të ardhurat për frymë të Kinës – 10,484 dollarë në vitin 2020 – mbeten shumë më poshtë se ato të ekonomive të përparuara, si Japonia (40,146 dollarë) dhe Shtetet e Bashkuara (63,416 dollarë), dhe shanset për fitime të vazhdueshme të shpejta po veniten.

Shkalla e rritjes së PBB-së në 2012-20 ishte mesatarisht 6.5% në vit-shumë më pak se shifrat dyshifrore të së kaluarës-dhe pritet të bjerë në 3-4% gjatë 30 viteve të ardhshme.

Për më tepër, sektori privat me rritje të shpejtë të Kinës mund të përbëjë një sfidë për modelin kapitalist shtetëror të Kinës.

Tashmë, ndërmarrjet e mëdha private ngurrojnë të ndjekin direktivat e qeverisë siç kanë bërë dikur.

Udhëheqësit e Kinës po godasin ata që i sfidojnë-më së shumti, themeluesi i Alibaba Jack Ma (për kritikën publike të rregullave të qeverisë) dhe platforma e përshëndetjeve Didi Chuxing (e cila hodhi poshtë qeverinë duke dalë publike në Bursën e Nju Jorkut).

Por, ndërsa gjigandët e teknologjisë duhet të rregullohen më mirë, kjo qasje e ashpër mund të pengojë sipërmarrjen dhe të mbysë inovacionin.

E gjithë kjo mund të minojë legjitimitetin e CPC. Me rritjen e PBB -së, zgjerimi i pabarazisë së të ardhurave dhe pasurisë në rajone dhe grupe shoqërore kërcënon të nxisë zhgënjimin popullor, madje edhe trazirat politike.

Dhe kjo vjen në një kohë kur aftësia e CPP-së për të imponuar vullnetin e saj po zvogëlohet, kryesisht për shkak të suksesit të vetë Partisë në krijimin e një klase të mesme të fortë, e cila tani përfshin më shumë se 700 milion njerëz, dhe po rritet shpejt, jo më shumë për shkak të arsimi që zgjerohet me shpejtësi.

Mjedisi i jashtëm nuk po ndihmon. Për të mbështetur rritjen ekonomike – dhe kështu legjitimitetin e CPC – Kina duhet të ruajë pozicionin e saj si një prodhues i madh global.

Ajo duhet të vazhdojë sigurimin e lëndëve të para dhe mallrave të ndërmjetëm, të tilla si patate të skuqura gjysmëpërçuese, përmes një zinxhiri të qëndrueshëm furnizimi global, dhe duhet të vazhdojë eksportimin e produkteve të gatshme në SHBA dhe tregjet e tjera globale.

Kjo do të jetë shumë e vështirë për tu bërë, përveç nëse Kina mund të gjejë një mënyrë pa dhimbje nga lufta e saj e vazhdueshme tregtare dhe teknologjike me SHBA.

Më në fund, për të fituar respektin e botës, Kina do të duhet të fillojë të ruajë vlerat dhe normat demokratike dhe të kultivojë marrëdhënie paqësore me vendet e tjera.

Pax Americana ka mbijetuar për kaq shumë kohë, sepse shumë vende, përfshirë fqinjët e Kinës, mbështeten shumë në SHBA për tregtinë, financat, teknologjinë dhe sigurinë.

Ata do të hezitojnë të pranojnë Pax Sinica, përveç nëse Kina u ofron atyre diçka më të mirë. Dhe kjo duhet të fillojë me pax.

Lee Jong-Wha, Profesor i Ekonomisë në Universitetin e Koresë, ishte kryekonomist në Bankën Aziatike të Zhvillimit dhe një këshilltar i lartë për çështjet ekonomike ndërkombëtare të ish Presidentit të Koresë së Jugut Lee Myung-bak.

Përkthyer dhe përshtatur nga Project Syndicate/ konica.al

VAZHDO TË LEXOSH MË TEPËR PËR TEMËN


Nga Financial Times/ 'Të rindezin marrëdhëniet transatlantike’

‘Venitet’ tensioni tregtar BE – SHBA

Deklarata e Guvernatorit të Bankës Qendrore

“Kina po përgatitet për më të keqen”