MENU
klinika

Financial Times/ Kontrollet në Irlandën e Veriut

A mundet oferta e BE të zgjidhë mosmarrëveshjen e Brexit me MB?

14.10.2021 - 13:04

Pothuajse tre muaj pasi Mbretëria e Bashkuar kërkoi reformë të gjerë të marrëveshjeve tregtare të marrëveshjes së Brexit për Irlandën e Veriut, Komisioni Evropian të Mërkurën propozoi ndryshime më të kufizuara.

Në korrik ministri i Brexit në Mbretërinë e Bashkuar Lord David Frost kërkoi një rishkrim themelor të marrëveshjes, për të eleminuar shumicën e kontrolleve mbi mallrat që shkonin nga Britania e Madhe në Irlandën e Veriut.

Komisioni u përgjigj me katër gazeta të Mërkurën që adresojnë disa nga kërkesat e Frost, por lënë disa të tjera pa përgjigje. Financial Times përmbledh çështjet kryesore më poshtë.

1. Ulja e barrës burokratike
Protokolli i Irlandës së Veriut në marrëveshjen e tërheqjes Britani-BE kërkoi të ruante paqen në rajon duke shmangur kthimin e një kufiri të ashpër në ishullin e Irlandës.

Por me protokollin që vendos Irlandën e Veriut në tregun e vetëm të BE për mallrat, blloku këmbënguli në kontrollet doganore dhe rregullatore për produktet që shkojnë në rajon nga Britania e Madhe. Protokolli krijoi kështu një kufi tregtar në Detin Irlandez.

Biznesi u ankua se këto aranzhime përfshinin nivele të papranueshme të burokracisë dhe ato ishin një nga disa faktorë të fajësuar për dhunën në Irlandën e Veriut në prill.

Në korrik, qeveria e Mbretërisë së Bashkuar pranoi nevojën për kontrolle të plota të BE për mallrat që shkonin nga Britania e Madhe në Irlandë dhe tregun e vetëm të bllokut duke përjashtuar Irlandën Veriore.

Por Britania tha se “nuk kishte nevojë për certifikata dhe kontrolle për artikujt individualë” që ishin pjesë e një zinxhiri furnizimi të gjurmueshëm dhe të destinuar vetëm për konsum në Irlandën Veriore.

BE ka ndaluar së përmbushuri këto kërkesa, dhe në vend të kësaj ka propozuar masa për të zvogëluar inspektimet fizike të mallrave në kufi. Zyrtarët e BE thanë se propozimet mund të përfundojnë deri në 80 përqind të kontrolleve aktuale.

Kjo do të thotë se një ngarkesë e mallrave të supermarketeve me qindra produkte që shkojnë nga Britania e Madhe në Irlandën e Veriut mund të kenë nevojë vetëm për një certifikatë të vetme e cila thotë se të gjithë artikujt plotësojnë standardet e BE dhe kërkesat ligjore.

Sidoqoftë, bizneset do të kenë ende nevojë të kenë “dokumentacion të detajuar” për secilin produkt të disponueshëm për inspektim elektronik nga autoritetet kufitare, me detaje duke përfshirë provat që artikujt janë të prodhuar në Mbretërinë e Bashkuar dhe jo të importuara nga një vend tjetër jashtë BE-së.

Irlanda Veriore do të përjashtohet nga një ndalim i BE për importin e mishit të ftohtë, siç janë salçiçet nga Britania e Madhe, me kusht që ato produkte të mbeten të përafruara me standardet e bllokut.

BE gjithashtu ka ofruar shkurtimin e dokumenteve doganore dhe një gamë më e gjerë e kompanive do të jenë në gjendje të përfitojnë nga një skemë që i përjashton ata nga tarifat e bllokut dhe disa formularë, nëse ata mund të tregojnë se mallrat e tyre nuk janë “në rrezik” të duke arritur në Irlandë.

Zyrtarët e BE thanë se këto masa do të krijonin një “korsi ekspres” që lehtësonte lëvizjen më të shpejtë të mallrave nga Britania e Madhe në Irlandën Veriore, duke siguruar që produktet të jenë në përputhje me rregullat e BE -së.

Pro quo quid është se Mbretëria e Bashkuar ndërton poste të plota kontrolli kufitar për inspektimet e mallrave, dhe siguron të dhëna më gjithëpërfshirëse të produktit dhe informacion mbi mbikëqyrjen e tregut për të lejuar BE të shohë që artikujt janë në përputhje me rregullat e saj.

Zyrtarët britanikë pranuan se propozimet e BE shkuan më tej se sa pritej, por ato nuk arrijnë standardin e Frost se për bizneset në Britaninë e Madhe, tregtia me Belfast duhet të jetë aq e lehtë sa tregtia me Birmingham.

2. Standardet e produktit, ilaçet dhe kafshët shtëpiake
Britania propozoi një “regjim të plotë rregullator të dyfishtë” për Irlandën e Veriut që do të lejonte që mallrat në përputhje me standardet e BE dhe MB të qarkullojnë lirshëm në treg krah për krah.

BE e ka injoruar këtë kërkesë. Zyrtarët e BE thanë se sipas protokollit të Irlandës së Veriut rajoni është brenda tregut të vetëm të bllokut për mallrat dhe për këtë arsye duhet të jetë në përputhje me standardet e tij.

Por BE ka rënë dakord që të gjitha ilaçet e regjistruara në Mbretërinë e Bashkuar do të jenë në gjendje të qarkullojnë lirshëm në Irlandën e Veriut, e cila varet shumë nga furnizuesit në Britaninë e Madhe, pasi shqetësimet se kompanitë do të tërheqin produktet në vend që të përballojnë kostot e rregulloreve të bllokut. Ky veprim do të kërkojë ndryshimin e ligjit të BE.

Komisioni ka refuzuar të trajtojë një çështje tjetër emocionale: kafshët shtëpiake. Ndërsa qentë udhëzues do të përjashtohen, britanikët që marrin kafshët e tyre nga, të themi, Liverpool në Belfast do të kenë nevojë për një pasaportë për kafshë dhe certifikata vaksinimi siç bëjnë kur udhëtojnë në BE, edhe pse kontrolle të tilla aktualisht nuk po zbatohen.

3. Mbikëqyrja e marrëveshjes së Brexit
Mbretëria e Bashkuar dëshiron t’i japë fund rolit të Gjykatës Evropiane të Drejtësisë në mbikëqyrjen e protokollit të Irlandës së Veriut, duke thënë se është e patolerueshme të kesh një pjesë të territorit të saj nën juridiksionin e një gjykate të huaj.

Në vend të kësaj Britania propozon një sistem arbitrazhi të atij lloji që negocioi në Marrëveshjen e Tregtisë dhe Bashkëpunimit Mbretëri të Bashkuar-BE, i cili nuk e ka GJED si arbitrin përfundimtar të mosmarrëveshjeve.

Komisioni ka refuzuar të angazhohet, duke thënë se meqenëse protokolli largohet nga Irlanda Veriore sipas rregullave të BE për mallrat, ai duhet, në mënyrë aksiomatike, të pranojë shkrimin e GJED.

BE, megjithatë, ka sugjeruar krijimin e një mekanizmi për të lehtësuar konsultimin më të thellë me përfaqësuesit politikë dhe të biznesit të Irlandës së Veriut, ndoshta me sy në 2024, kur asambleja e devotshme e rajonit do të votojë nëse do të mbajë protokollin.

Por BE do të pajtohet për një mekanizëm të tillë vetëm në konsultim të plotë me qeverinë britanike.

BE gjithashtu ka injoruar kërkesën e Londrës për rishkrimin e nenit 10 të protokollit, i cili kërkon çdo vendim të subvencionit të qeverisë britanike që potencialisht ndikon në tregtinë e mallrave në Irlandën e Veriut, në përputhje me rregullat e bllokut për ndihmën shtetërore.

Brexiters argumentojnë se neni 10 i jep komisionit një aftësi të papranueshme për të ndërhyrë në vendimet e Mbretërisë së Bashkuar që prekin në mënyrë indirekte Irlandën Veriore.

4. Çfarë ndodh më pas?
Mbretëria e Bashkuar dhe BE tani do të përfshihen në bisedime intensive për të parë nëse mund të arrihet një kompromis mbi marrëveshjet tregtare të Irlandës Veriore.

Ndërsa të dyja palët thanë se nuk po vendosnin vija të kuqe, hendeku për disa çështje, përfshirë rolin e GJED, mbetet i madh.

Dështimi për të arritur një akomodim mund të bëjë që Mbretëria e Bashkuar të kryejë kërcënimin e saj për të pezulluar në mënyrë të njëanshme pjesë të protokollit të Irlandës së Veriut sipas nenit 16.

Kjo përfundimisht mund të shkaktojë një luftë tregtare, në të cilën BE vendos tarifa për industritë në Mbretërinë e Bashkuar, përfshirë prodhimin e makinave dhe peshkimin.

/Përkthyer dhe përshtatur për Konica.al nga Financial Times