500 vite dritë nga Toka

Astronomët shohin një disk rreth Jupiterit të ri

16.10.2021 - 13:07

Një ekip ndërkombëtar astronomësh i udhëhequr nga shkencëtarë nga Universiteti Leiden ka karakterizuar për herë të parë një disk që rrethon një Jupiter të ri, i cili është ose një planet gjigant ose ngjyrë kafe. Ata përdorën të ashtuquajturat vëzhgime të imazhit të drejtpërdrejtë në gjatësinë e valës së mesme infra të kuqe. Ata zbuluan emetimin nga disku dhe spekuluan se hënat mund të jenë formuar. Studiuesit do t’i publikojnë gjetjet e tyre në The Astronomical Journal.

Astronomët kanë pritur që gjigantët e rinj të gazit të kenë një disk pluhuri rreth tyre që mund të formojë hëna, e ngjashme me formimin e planetëve në një disk rreth një ylli të ri. Ka për shembull, dëshmi të një sistemi gjigant unazash që u zbulua në ndryshimet e shkëlqimit të një ylli kur unazat kalonin përpara. Tani, për herë të parë, studiuesit kanë ekzaminuar në detaje rrezatimin termik të një disku gazi dhe pluhuri rreth një super-Jupiter masiv.

500 vite dritë nga Toka

Ka të bëjë me planetin gjigant, të quajtur GQ Lupi B. Objekti ndodhet në plejadën jugore të Lupus, rreth 500 vjet dritë nga Toka. GQ Lupi B është shumë më i rëndë se Jupiteri dhe ka një orbitë më shumë se 20 herë më të gjerë rreth yllit të tij kryesor sesa Jupiteri rreth diellit tonë.

Origjina e këtyre llojeve të objekteve është një mister. Nuk është e qartë nëse GQ Lupi B u formua përmes një rruge të ngjashme me planetin ose yllin. GQ Lupi B u zbulua në 2004 kur u mor një fotografi me kontrast të lartë të yllit GQ Lupi. Që atëherë, astronomët nga e gjithë bota kanë hetuar atmosferën dhe lëvizjen orbitale të këtij super-Jupiter.

Teleskop shumë i madh

Në studimin e fundit, astronomët përdorën instrumentet NACO dhe MUSE. Këto janë të lidhura me Teleskopin Shumë të Madh të Observatorit Europian Jugor në Kili. Duke përdorur kamerën infra të kuqe NACO, astronomët vëzhguan dritë infra të kuqe që vinte nga disku i pluhurit. Nga kjo, ata përcaktuan se disku është shumë më i ftohtë se atmosfera e nxehtë e GQ Lupi B. Studiuesit sugjerojnë se temperatura e ulët tregon një zgavër qendrore në disk. Ata dyshojnë se pluhuri mund të jetë fshirë këtu nga formimi i hënave. Por mund të ndodhë që disku të ndikohet nga një fushë magnetike e GQ Lupi B.

Duke përdorur MUSE, një spektograf i qëndrueshëm që vepron në pjesën vizuale të spektrit të dritës, studiuesit matën të ashtuquajturin rrezatim H-alfa. Kjo tregon se GQ Lupi B është ende në rritje, falë furnizimit me gaz nga disku i tij dhe ndoshta edhe nga disku i yllit rreth të cilit ky super-Jupiter po orbiton.

Në të ardhmen, studiuesit shpresojnë të shqyrtojnë diskun e GQ Lupi B në më shumë detaje. “Teleskopi hapësinor James Webb së shpejti do të lancohet dhe ofron mundësi emocionuese”, thotë drejtuesi i hulumtimit Tomas Stolker (Universiteti Leiden, Holandë). ” Kjo është shumë sfiduese nga Toka. Duke vepruar kështu, ne mund të mësojmë shumë më tepër rreth proceseve fizike dhe kimike në diskun e GQ Lupi B që mund të mundësojnë formimin e hënave.”