MENU
klinika

Analiza

A do të heqë ndonjëherë dorë Rusia nga ambiciet perandorake?

22.02.2023 - 13:50

A mund të bëhet një ditë Rusia një shtet-komb normal, sipas modelit të vendeve të tjera evropiane dhe ish-perandorive, duke braktisur 500 vitet e pushtimeve dhe propagandës perandorake?

Për shkak se mendësia perandorake ka qenë e ndërthurur me ndjenjën ruse të kombësisë për një kohë shumë të gjatë, një ndryshim i tillë nuk ka gjasa të vijë nga brenda.

Si për ironi, janë ukrainasit ata që duke i shkaktuar një disfatë vendimtare Moskës, mund të nxisin një rishqyrtim të identitetit kombëtar të Rusisë. Vetëm në humbje, rusët do të kenë shansin për të ri-fokusuar prioritetet e vendit të tyre larg perandorisë, dhe drejt një axhende të brendshme të zhvillimit ekonomik, social dhe demokratik.

Ndjenja ruse e kombësisë e përqendruar tek reformat dhe jo dominimi mbi jo-rusët, lulëzoi për një moment në ditët e fundit të Bashkimit Sovjetik. Rreth vitit 1990, disa politikanë reformistë në Moskë, Leningrad (sot Shën Petersburg) dhe qytete të tjera të mëdha ruse u organizuan rreth një axhende liberale patriotike në lëvizjen e Rusisë Demokratike. Udhëheqësit e lëvizjes – si për shemull aktivisti për të drejtat e njeriut Lev Ponomaryov, aktivisti Mikhail Astafyev, prifti ortodoks Gleb Yakunin dhe kryetari i bashkisë së Moskës së shpejti Gavriil Popov – artikuluan një axhendë të reformave të brendshme që synonte të riparonte dëmin që i kishin shkaktuar popullit rus 70 vjet diktaturë komuniste.

Udhëheqësit e kësaj lëvizjeje të sapolindur ishin të parët që shpalosën flamurin trengjyrësh rus në Kongresin e Deputetëve Popullorë të Republikës Sovjetike Federative Socialiste Ruse (RSFSR), një nga 15 republikat përbërëse të Bashkimit Sovjetik. Shumica e njerëzve e kanë harruar këtë, por në fakt flamuri modern rus i pati fillesat si një simbol i liberalizmit dhe rezistencës – i udhëhequr nga Boris Yeltsin, asokohe presidenti i republikës së sapoformuar ruse – deri në tentativën e grushtit të shtetit të gushtit 1991 nga përfaqësuesit ushtarakë të linjës së ashpër që kërkonin të shtypnin reformat dhe rivendosin diktaturën sovjetike.

Axhenda e moderuar e lëvizjes së Rusisë Demokratike, përkoi me ambiciet politike të Yelstin – duke përfshirë dëshirën e tij për të sabotuar aparatin qendror sovjetik dhe për ta transferuar pushtetin në republikën ruse që drejtonte në atë kohë.

Rrethi i tij i ngushtë, përfshinte patriotë me ndikim anti-perandorak, si Genadi Burbulis, një nga hartuesit e marrëveshjeve që shpërbënë Bashkimin Sovjetik dhe Galina Starovoitova, një ish-disidente. Nacionalistët liberalë, të udhëhequr nga reformatori ekonomik Yegor Gaidar, themeluan më vonë partinë Zgjedhja Demokratike e Rusisë, e cila fitoi 18 për qind të vendeve në zgjedhjet parlamentare të vitit 1993, duke u bërë partia kryesore e koalicionit të Yelstin.

Në vitet e para të pavarësisë post-sovjetike të vendit, ky i fundit promovoi idenë e Rusisë si atdheu i popullit rus. Edhe pse shpresonte të lidhte të 15 shtetet e pavarura post-sovjetike me njëri-tjetrin në një konfederatë, Yelstin punoi në mënyrë konstruktive me shtetet fqinje jo-ruse, duke e njohur përfundimisht sovranitetin e tyre.

Me përjashtim të mbështetjes ruse për lëvizjet separatiste në Gjeorgji dhe Moldavi, në përgjithësi Yelstin shmangu mosmarrëveshjet territoriale jashtë kufijve të Rusisë. Simbolet sovjetike dhe referencat për Perandorinë Ruse u hodhën poshtë. Në vend të tyre vëmendja u fokusua në ndërtimin e institucioneve shtetërore dhe civile, duke përfshirë partitë politike, sindikatat, organizatat e veteranëve, grupet mjedisore dhe shoqatat kulturore.

Në vend të himnit kombëtar sovjetik, Rusia përdori “Këngën Patriotike”, një melodi e kompozitorit klasik Mikhail Glinka, pa asnjë tekst shoqërues. Por forcat perandorake të fuqishme revanshiste dhe shoviniste nuk u zhdukën asnjëherë. Zëri i tyre më i shquar në publik ishte një opozitë e fuqishme konservatore në Dumën ruse, që për pak gati e rrëzoi Yeltsin në një përpjekje për ta zëvendësuar atë me nënpresidentin e tij, Alexander Rutskoy.

Idetë imperialiste mbetën të fuqishme edhe në gjirin e shërbimeve të sigurisë, ndikimi i të cilave u rrit për shkak të “fermentimit” politik midis pakicave të shumta etnike të Rusisë. Për shkak të vështirësive ekonomike të një tranzicioni të vështirë nga sundimi sovjetik – dhe teksa përpjekjet e Çeçenisë për pavarësi i vendosën rusëve kundër jo-rusëve – u dobësua shumë ndikimi dhe popullariteti i nacionalistëve liberalë. Në vend të tyre, Yeltsin lejoi gradualisht rikthimin në pozicionet me ndikim të përfaqësuesve të linjave të ashpra dhe që kishin ide perandorake.

Këta të fundit e bindën Yelstin-in se separatistët çeçenë duhet të shtypeshin me forcë. Fitorja e plotë e kësaj linje radikale ndodhi në vitin 1999 me emërimin e Vladimir Putin si kryeministër dhe më pas si president. Putin nuk humbi kohë në ripërcaktimin e Rusinë dhe për rizgjimin e ndjenjës së saj të madhështisë perandorake.

Në vitin 2000, ai hoqi himnin kombëtar të Yelstin, rivendosi himnit sovjetik dhe i shtoi tekstit fraza të reja që e lavdërojnë Rusinë si një “bashkim shekullor të popujve vëllazërorë”. Sot ka pak shtysa për një lëvizje patriotike ruse të fokusuar në zhvillimin e brendshëm.

Russia’s President Vladimir Putin delivers a speech during a ceremony unveiling a World War One monument at the Poklonnaya Gora War Memorial Park in Moscow August 1, 2014. The year 2014 marks the 100th anniversary of the start of WWI. REUTERS/Yuri Kochetkov/Pool (RUSSIA – Tags: POLITICS ANNIVERSARY CONFLICT TPX IMAGES OF THE DAY)

Edhe tek ajo që ka mbetur nga opozita, ka pak zëra që po përpiqen të bindin rusët të ndërtojnë një të ardhme brenda kufijve të njohur të vendit.

Edhe aktivisti i burgosur i opozitës Alexey Navalny, është shprehur kundër luftës, por mendon se Krimea i përket Rusisë. Po ashtu ai nuk kërkon falje për përdorimin e fyerjeve kundër pakicave kombëtare të Rusisë.

Ai ka folur me keqardhje për ndarjen e ukrainasve ortodoksë nga Moska, dhe e fajëson Putinin për shkatërrimin e perspektivës për krijimin e vërtetë të një “Bote Ruse”, Russkiy Mir, që shtrihet shumë përtej kufijve aktualë të Rusisë, një konstrukt ideologjik i promovuar nga nacionalistët rusë të ekstremit të djathtë dhe i përdorur nga Putini dhe zëdhënësit e tij mediatikë për të justifikuar mohimin gjenocidal të Rusisë ndaj kombësisë ukrainase.

Navalny dhe shumica e figurave të tjera të opozitës ruse, e përqendrojnë vëmendjen e tyre në sundimin autoritar të shtetit dhe korrupsionin e shfrenuar dhe jo tek vlerat themelore –  si respektimi i kufijve dhe i zgjedhjes së vendeve sovrane – që mund të hedhin themelet e një identiteti kombëtar post-perandorak.

Vetëm një triumf i qartë nga ukrainasit që e pohojnë identitetin e tyre të veçantë kombëtar, mund t’i ndihmojë rusët të kalojnë në një identitet qytetar post-perandorak. Ka precedentë historikë kur rusët e kanë ndryshuar pikëpamjen e tyre se kush i përket botës perandorake ruse.

Gjatë shekullit XIX-të, kur pjesa më e madhe e Polonisë ishte pjesë e Perandorisë Ruse, Kremlini i shihte polakët si një komb që do t’i nënshtrohej rusifikimit kulturor, arsimor dhe fetar. Konti Sergei Uvarov, Ministri i Arsimit i Perandorisë Ruse gjatë viteve 1833-1849, besonte se polakët mund të shndërroheshin në rusë brenda një brezi.

Por një seri rebelimesh polake, i mësuan Rusisë se asimilimi i detyruar i polakëve nuk do të funksiononte.

Rusët mësuan, siç po mësohen sot nga ukrainasit, se polakët ishin në fakt një komb i veçantë që nuk dëshironte të humbiste kulturën dhe identitetin e tij. Edhe ukrainasit, janë rebeluar kundër rusëve gjatë gjithë historisë së tyre, sidomos gjatë shekujve XVII-XVIII.

Por në dallim nga rezistenca e ashpër e polakëve ndaj Rusisë, rezistenca ukrainase pati një kohëzgjatje dhe intensitet të pamjaftueshëm për t’i çliruar rusët nga iluzionet e tyre se ukrainasit – të quajtur fillimisht “rusët e vegjël” në epokën cariste si një mënyrë për ta zhdukur kombësinë e tyre – ishin në fakt një popull më vete, me një gjuhë dhe kulturë të veçantë.

Diskutimet për të ardhmen e Rusisë janë përqendruar kryesisht në dy skenarë: largimi i Putinit dhe zëvendësimi i tij me një udhëheqje më pragmatike, dhe ndarja e Rusisë në disa shtete. Por asnjëri nga këto skenarë nuk garanton një siguri afatgjatë për Ukrainën dhe vendet e tjera që i përkisnin më parë sferës sovjetike.

Nuk ka asnjë siguri se Rusia dhe populli i saj nuk do të heqin dorë nga mendësia e tyre perandorake dhe nuk bëhen një shtet-komb “normal” evropian. Edhe nëse Ukraina fiton me ndihmën e Perëndimit, instinktet perandorake të Rusisë nuk ka gjasa të zhduken plotësisht.

Gjithsesi braktisja e projekteve perandorake ka kërkuar pothuajse gjithmonë një humbje.

Prandaj një fitore në të cilën Ukraina rimerr kontrollin mbi territoret e saj, dhe mbron me sukses identitetin e saj kombëtar dhe evropian, mund të bëhet një faktor vendimtar në shtyrjen e rusëve në rrugën e zhvillimit normal të shkelur më parë nga popujt e tjerë evropianë dhe shtetet post-koloniale